Korzár logo Korzár
Nedeľa, 27. november, 2022 | Meniny má Milan

Košicko-bohumínska železnica má 150 rokov. Bez nej sme zaostalý región, vraví historik

Medzi prvými bol úsek Košice – Prešov.

Budova popradskej železničnej stanice.Budova popradskej železničnej stanice. (Zdroj: archív Železničného múzea)

Víkendové jazdy historických vlakov na trati Košicko-bohumínskej železnice pripomínajú 150. výročie jej otvorenia.

Podľa historika dopravy Považského múzea v Žiline Petra Šimka vyrazil v sobotu vlak z Vrútok do Spišskej Novej Vsi a v nedeľu pôjde poznávací vlak v opačnom smere do Žiliny.

Doplnil, že sobotná jazda je s parnou lokomotívou „Zelený Anton" z vrútockého depa, ktorá patrí Železniciam SR.

„V nedeľu je to akcia klubu Tatran, ktorý má elektrický rušeň, takzvanú Bobinu. Bude to poznávací vlak, lektori cestujúcim ukážu, čo zaujímavé sa dá vidieť po trase. Historický autobus potom prevezie ľudí zo železničnej stanice v Žiline do Budatínskeho hradu na výstavu pri príležitosti 150. výročia otvorenia trate," povedal Šimko.

SkryťVypnúť reklamu

Pripomenul, že Košicko-bohumínska železnica sa začala budovať v 60. rokoch 19. storočia.

Súvisiaci článok Dnes by ste ich už nespoznali. Takto vyzerali železničné stanice kedysi Čítajte 

Mohli sme byť zaostalý región

„Prvý otvorený úsek bol z Bohumína do Tešína a takisto sa začal budovať na východe úsek Košice – Prešov. Postupne sa to napájalo a posledný úsek medzi Spišskou Novou Vsou a Kysakom otvorili v roku 1872. Dnes si to možno ani neuvedomujeme, ale keby nebola železnica postavená, tak by sme mohli byť pomerne zaostalý región. Priemysel by sa tu rozvíjal veľmi pomaly," podotkol historik dopravy.

„Ako išla železnica mestami, postupne sa sem začal sťahovať priemysel a vznikali prvé priemyselné závody. V Žiline to bola napríklad súkenka alebo chemická továreň. Vrútky sa stali železničným mestom, keďže sa tam nachádzala veľká križovatka. V Ružomberku vznikla papiereň a ďalšie továrne. Každému mestu po trase železnica priniesla nejaký úžitok. Rozvoj nielen priemyslu, ale aj cestovania a cestovného ruchu, najmä v oblasti Tatier," dodal Šimko.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Mala to byť jednokoľajka

Košicko-bohumínska železnica sa budovala ako jednokoľajka.

„Bolo to dané aj koncesnou listinou. Až po splnení určitých podmienok prevádzky a ekonomických výnosov sa mohla prebudovávať na dvojkoľajnú. To sa začalo ešte pred prvou svetovou vojnou, najmä v českom úseku. Ale v podstate od Čadce až po Žilinu sa podarilo vybudovať dvojkoľajnú trať už v roku 1915. Pôvodne sa počítalo najmä s nákladnou dopravou, ale postupne pribúdali aj osobné vlaky. Vlaky v prvých rokoch chodili dva až trikrát za deň. Postupne sa to rozvíjalo, zaviedli sa rýchliky a priame vozne do Budapešti či do Berlína. Niektoré vozili bohatších ľudí, ktorí chodili na dovolenky do Tatier," vysvetlil historik dopravy.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  2. Pre úsmevy všetkých detí: Mikuláš prinesie prekvapenia aj online
  3. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to?
  4. Blíži sa najväčšia investičná konferencia roku 2022
  5. Vedeli ste, čo všetko kryje poistenie nehnuteľnosti?
  6. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám
  7. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie
  8. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME
  1. Tesco pokračuje v raste, otvára dve nové predajne
  2. Adios, smetiaky! Tento domáci kompostér mení odpad na substrát
  3. TESCO pokračuje v raste.Otvorilo predajňu v Kysuckom Novom Meste
  4. Štátne rezervy uvedú nový systém pomoci v krízových situáciách
  5. 7 prekvapení, ktoré prináša bývanie v Helenkách
  6. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana?
  7. eTabletka - 6 dôvodov pre nákup liekov z pohodlia domova
  8. Wüstenrot predstavuje novinku v poistení majetku W dobrom domov
  1. Po pohlavnom styku by sa ženy mali čo najskôr vymočiť. Muži nie 24 105
  2. Zarábame milióny, no jachtu na Malorke nemám 6 705
  3. Hotely, strava, pláže, služby. Aká je dovolenka v Punta Cana? 5 228
  4. Vo Zvolene otvorili prvé zelené obchodné centrum na Slovensku 3 346
  5. Niektorí ľudia nemajú pracovné návyky. Ako dlho trvá zmeniť to? 3 014
  6. Novinka: Počúvajte podcasty úplne bez reklamy v apke SME 2 591
  7. Plavky namiesto bielych plášťov. To sú doktori budúcnosti 2 527
  8. Platíte za poistenie, ktoré naozaj potrebujete? 2 022

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  2. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  3. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  4. Irena Šimuneková: Bralce
  5. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  7. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  8. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 13 994
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 489
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 386
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 818
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 558
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 341
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 295
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 074
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Anton Kaiser: Posledná jesenná túra
  2. Ingrid Tkáčiková: Tiež som PN, minister Matovič. Žalúdok sa mi neobracia ani tak z covidu, ktorý mám, ale z ľudí, ktorí v kuse rozvracajú spoločnosť
  3. Helena Michlíková: Počuť vzduch
  4. Irena Šimuneková: Bralce
  5. Miroslav Pollák: Komplexný prístup pri zamestnávaní
  6. Anna Miľanová: Život pod hladinou i hlbinách vôd Zeme... 2022
  7. Ľubica Hlinková: ČO SA BABE CHCELO, TO SA BABE PRISNILO !
  8. Martin Sústrik: Okno do blackoutu
  1. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia 13 994
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX 6 489
  3. Ján Valchár: Ukrajinci zmasakrovali ruských vojakov - no a čo? 5 386
  4. Věra Tepličková: Tak Sme rodina, alebo nie sme rodina? 4 818
  5. Michael Achberger: 7 tajných tipov na chudnutie: malé zmeny, veľké výsledky 3 558
  6. Ľuboš Vodička: Železnica na Slovensku: Myjavský viadukt 3 341
  7. Ján Valchár: 9 mesiacov štvordňovej operácie (a najlepšia investícia histórie). 3 295
  8. Jana Melišová: V závoji hmly 3 074
  1. Jiří Ščobák: Je 6 000 mrtvých v Kataru moc?
  2. Monika Nagyova: Staré dievky z Luníka IX
  3. Juraj Karpiš: Ako investovať a sporiť, keď spľasla matka všetkých bublín a hrozí recesia
  4. Jiří Ščobák: Nechci se otužovat, ale v praxi to trochu dělám
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 51. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 3/3, Prelet nad južným pólom
  6. Jiří Ščobák: Chcete výborný seriál s nestandardním příběhem? Chcete krásnou herečku a herce, kteří umí hrát? Teplo lidské duše? Strašidelný zámek a psychiatrii?
  7. Jiří Ščobák: Porazíme infláciu? Ako vznikla, kto za ňu môže a ako ju riešiť?
  8. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 50. - Antarktída - Prvá Byrdova antarktická expedícia (1928 - 1930) - 2/3, prvý polrok 1929

Už ste čítali?

SME.sk Minúta Najčítanejšie
SkryťZatvoriť reklamu