Korzár logo Korzár
Sobota, 15. máj, 2021 | Meniny má ŽofiaKrížovkyKrížovky
ROZHOVOR

Dnes by ste ich už nespoznali. Takto vyzerali železničné stanice kedysi

Košicko-bohumínska trať má jubileum.

Sekanie do Ružínskej skaly bolo jednou z najnáročnejších úloh.Sekanie do Ružínskej skaly bolo jednou z najnáročnejších úloh. (Zdroj: archív Železničného múzea)

Je to už 150 rokov, čo sa medzi Košicami a Žilinou preháňajú vlaky. Výstavba Košicko-bohumínskej trate priniesla veľký pokrok, no keď sa dnes vezieme do Tatier, na Spiš či do niektorej z množstva staníc, ani si nevieme predstaviť podmienky, v ktorých vznikla. Porozprávali sme sa o tom s MICHALOM TUNEGOM, riaditeľom Železničného múzea v Bratislave.

Takto pred 150 rokmi zažívalo vtedajšie horné Uhorsko mimoriadne udalosti – výstavbu Košicko-bohumínskej železnice. Asi sa to dá označiť za jeden z najzásadnejších krokov modernizácie, ktorý tento región nutne potreboval?

SkryťVypnúť reklamu

- Košicko-bohumínska železnica významne zasiahla do rozvoja celého severného Slovenska. V regióne bolo najvýznamnejším odvetvím železiarstvo, ktoré potrebovalo zásobovať rudou a distribuovať svoje produkty do celého Uhroska. To zabezpečovali povozníci, resp. povoznícke spoločnosti, ktoré ale nepostačovali svojou prepravnou kapacitou, boli drahé a nespoľahlivé. Preto môžeme príchod železnice naozaj označiť za jeden z najzásadnejších krokov rozvoja územia.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Dnes si už asi len ťažko vieme predstaviť podmienky, v akých sa táto jednokoľajová trať stavala. Napriek tomu dostali majitelia koncesie pomerne šibeničný termín – šesť rokov. Na prepojenie Košíc s Těšínom sa to zdá veľmi málo, alebo ani nie? Boli na to pripravení?

- Termín 6 rokov sa nakoniec neukázal až taký šibeničný, nakoľko zhotovitelia veľa času stratili rôznymi špekuláciami a finančnými problémami, ktoré sprevádzali prvé roky po udelení koncesie a aj tak dokázali včas spustiť prevádzku na jednotlivých úsekoch trate. Pravda je však aj to, že mnohé stavby neboli zhotovené bezchybne a aj keď sa prevádzka rozbehla, niektoré budovy neboli použiteľné bez ďalších opráv.

SkryťVypnúť reklamu

Ak by sme si zobrali územie dnešného východného Slovenska, teda od Košíc po Štrbu, bol tu nejaký úsek, ktorý bol mimoriadne náročný, kde sa výstavba dlho zdržala, lebo bola technologicky veľmi komplikovaná?

Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte Korzar.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom C7WS4 na číslo 8787. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:
Dočítajte článok - prihláste sa alebo si predplaťte SME.sk
Odomknite článok za pár sekúnd cez SMS predplatné za 4 € každé 4 týždne. Pošlite SMS s textom M7WS4 na číslo 8787, alebo kliknite na „Objednať cez SMS“ a odošlite predvyplnenú správu. Predplatné môžete kedykoľvek zrušiť. Zaplatením potvrdíte oboznámenie sa s VOP a Zásadami OOÚ.
Ďalšie možnosti platby:

Už mám predplatné - prihlásiť sa

S predplatným získate:
  • neobmedzený prístup k obsahu Sme.sk, Korzar.sk a Spectator.sk a ekonomickému denníku Index
  • viac ako 20-ročný archív Sme.sk
  • čítanie a rozhovory z príloh TV OKO/TV SVET, Víkend a Fórum
  • neobmedzený počet diskusných príspevkov
  • neobmedzený prístup k videám a slovenským filmom na Sme.sk
  • dostupné na PC a v aplikáciach Android a iPhone

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  2. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  3. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  4. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  5. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  6. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  7. Vyberte sa s nami na vandrovku, navštívime Spišský hrad a Levoču
  8. Prečo Slováci nemajú rezervy?
  9. Chcete, aby mali školáci Čerstvé hlavičky? Hlasujte
  10. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania
  1. Ľudia vymieňajú autá za elektrobicykle. Záujem v Trenčíne rastie
  2. Opäť štartuje projekt Futbal v meste
  3. Videli ste, čo sa stane s vašim SUV po 100.000 kilometroch?
  4. Riešenie emisií v cestnej doprave, ktoré môže fungovať okamžite
  5. Atos stavia v Bulharsku nový špičkový superpočítač EuroHPC
  6. Kúrenie počas jari: Ako si udržať teplo a ušetriť viac peňazí
  7. Slnkom zaliate pláže Južného Cypru sú len jedným z lákadiel
  8. Prečo sú pre mzdárku stravné lístky či karty najlepšie riešenie?
  9. Budějovický Budvar je posledný český národný podnik
  10. Niké spúšťa novú kampaň s Jánom Lašákom
  1. Portfólio manažér: Čaká nás dobré obdobie pre ekonomiku 15 794
  2. Hokejové hviezdy v biznise nezažiarili. Až na jednu výnimku 11 838
  3. Pätnásť gréckych ostrovov, kde strávite skvelú letnú dovolenku 9 711
  4. Vyhrajú elektromobily, autá na vodík alebo hybridy? 9 557
  5. Boj Grékov za slobodu prebudil solidaritu v celej Európe 8 544
  6. Praktické rady, ako zmierniť prejavy alergií. Kľúčom je interiér 7 005
  7. Klus, Pirošíková, Bošňák dnes o 17.00 o slobode cestovania 6 821
  8. Túžite bývať vo svojom za pár mesiacov? Realita s Variant-Haus® 6 198
  9. Hľadáte firmu na predaj? Poradíme vám, ako ju nájsť 5 658
  10. Zaujímavé príležitosti po kríze. Analytici radia, kam investovať 5 581
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop