Korzár logo Korzár
Pondelok, 30. november, 2020 | Meniny má Ondrej, AndrejKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Deti majú problém. Nevedia, čo čítajú (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

1 2 3 4 5 6 7 > >>

Hodnoť

 

Mladez predovsetkym nechape suvislosti... preto nemoze ani rozumiet textu, ktory cita.
 

 

daj chalanovi na zakladnej skole citat daky roman ako povinne citanie - aky bude mat vztah k tomu textu a motivaciu mu rozumiet a hltat ho.
 

 

v druhackej citanke su take texty, ze niekedy treba vysvetlovat slova. ked dieta nechape vyznam slov, tazko pochopi text
 

 

to mi pripomina, ked nas v skole ucili "proletari vsetkych krajin spojte sa" a ja ze co maju s tymi roletami a roletarmi :)
 

 

take slovo ze "skonštruoval"
este aj precitat je to tazke a vacsina dospelych toto slovo ani nepouziva. maximalne na zakladnej skole v geometrii :)
 

Lebo...

...ucebnice casto robia ludia, ktori uz roky alebo vobec neucili, pracuju napriklad v akademickom prostredi a konkretna skolska prax je im asi tak vzdialena ako mne titul Miss Amerika...cize...su to casto teoretici...
 

Nejde tu len o vyznam slov.

Existuje nieco ako funkcna negramotnost. Znamena to, ze niektore deti sa naucia rozoznat pismena a citat ich dohromady, ale dalej sa nedostanu. Cize nedokazu potom suvisle precitat ani kratucky text, nie to este pochopit jeho obsah. Taki ludia su potom strasne znevyhodneni, lebo nedokazu nadobudnut hlbsie znalosti. Nemozu si ani pozriet vyznam slov, ktorym nerozumeju, v slovniku, lebo nevedia, ako sa to pise vobec ani vysvetlenie nedokazu precitat. Samozrejme tym sa jeho zrucnosti zhorsia este viac, aj ked slabomyselny nie je.

Najhorsie na tom je, ze zrucnost pochopenia textu vyrazne zanedbali nielen u nas, ale aj na Zapade. V Amerike je napriklad strasne vela funkcne negramotnych. Prakticky pri eliminacii negramotnosti sa sustredili len na to, aby detom naucili len pismena, nic viac. Preto negramotnych vlastne premenili na funkcne negramotnych. Pritom jediny rozdiel medzi nimi je, ze ten druhy pozna pismena (citat ale tiez nevie). A samozrejme s internetom to vobec nesuvisi. Take nieco mozu tvrdit len retardi a pseudoodbornici, ktori vobec nevedia, o com tocia. A tak to aj potom vyzera.
 

Povinné čítanie

sme už aj na ZŠ riešili vzájomným odpisovaním z čitateľských denníkov. Dnes to majú decká ešte ľahšie: copy + paste...
Pokiaľ sa povinné čítanie nerozšíri a neupdatuje o zaujímavú aktuálnu literatúru pre deti, nemá zmysel od nich očakávať, že ich zaujme to, čo je na zoznamoch pov. literatúry už 50 rokov a čomu už nerozumejú...
Inak, nechápem, prečo je v článku vyzdvihovaná matka, ktorá každodenný internet syna vyvažuje 1 knihou za dva mesiace... Veď to je hrozne málo! Naše deti chodia zo školy do knižnice každý týždeň, prinesú si po 3 knihy a do konca týždňa ich prečítajú aspoň 2x, pričom ich nikto nenúti. V škole o nich hovoria, deti sa navzájom "navnadia" zaujímavými príbehmi a potom si často tie knihy medzi sebou aj vymieňajú. Nikto ich nenúti, no takto si obľúbia čítanie a verím, že časom sa prepracujú aj k hodnotnejším knihám.
 

 

su deti co neprecitaju knihu mozno za cely zivot.
 

 

vystihol si to.. nechápu súvislosti! A to najmä preto, že nerozvijaju svoje jazykové zručnosti - čítaním, premýšľaním, písaním a rozprávaním! Jazyk determinuje myslenie a naopak. Sú to úzke väzby, ktoré si mnohí ľudia vôbec neuvedomujú. Súvisi to s fungovaním nášho mozgu, ale to je mnohým srdečne jedno.
 

 

No ano, ale preco ich nerozvijaju? Podla mna najme preto, ze prostredie v ktorom su ich k tomu nemotivuje. Zober si aj v tom clanku, ucitelka vymysli riesenie ze namiesto internetu treba viac deti nutit citat povinnu literaturu... fakt motivacia jak slak.. ;-)
 

 

pokec, facebook, world of warcraft, counter strike, rozpravky v televizii alebo videa na ceknito.
stretnutie v parku sa uskutocni len pre tych, co maju bluetooth na mobile a moze vymienat videa a obrazky.

v prvom rade to su rodicia, ktori svojim detom znesu aj modre z neba a nevedia povedat nie.
v druhom rade to su rodicia, ktori svojim detom nevedia povedat, ze ak bude v skole vystrajat, tak panu ucitelovi osobne dovolim aby ho vytahal za vlasy a ked donesie domov poznamku alebo sa mu rapidne zhorsia vysledky v skole ma na mesiac po facebooku a televizii.
v tretom rade to su rodicia, ktori nemaju cas na svoje deti, nevysvetlia im co ma s cim suvislosti a myslia si, ze to za nich spravi niekto iny. stat, televizia alebo ine media, spoluziaci alebo ucitelia.

potom sa vsetci cudujeme, co nam to z tych deti vyrasta.
 

 

plny suhlas
 

presne tak

K+
 

 

Ano, s tymto suhlasim. Ale tieto kroky su uz vlastne take zachranovanie zo strany rodicov, aby ich deti to prostredie uplne nepokazilo. To je bohuzial v tejto dobe nutne robit. Ale ten clanok bol podla mna trochu o inom, o tom ako by sa malo zmenit to prostredie samotne, napr. v skole, aby z deti nevyrastalo to co vyrasta a aby malo aj nejake hlbsie motivacie ako to ze ti na mesiac zakazem facebook. ;-) Bohuzial ten clanok ma utvrdil v presvedceni, ze skoly nevedia ako taketo prostredie vytvorit, jedine co vymysleli su restrikcie a natlak.
 

Ja som ucitelka...

a pracujem s netom, moji ziaci maju zlatyfond.sme.sk zvladnuty jedna radost...a citaju, urcite nie vsetci, ale mnohi...to nie je tym...precitaj si moje prispevky...
 

 

vravte si co chcte.. ale poviem len jedno.. stara zlata skola, možte nadavat na komunisticku ZDS.. vtedy sa dieta nieco naucilo.. a nie dnes.. same pokusy a skolské reformy.. a podstata ucenia uniká..
 

 

suvislost, zda sa, unikla aj tebe. niezeby uroven vzdelavania rastla do nebies, ale pointa rozporu citanie x rychla doba je trochu inde.
 

Nie je...

...po 14tich rokoch praxe v uceni literatury ak otrocky nabehnem na nove reformne ucenie, tak prestanu citat aj ti, ktori doteraz citali :-(
 

 

a predtym si otrocky ucila podla osnov?
 

1 2 3 4 5 6 7 > >>

Najčítanejšie na Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop