Pre tých čo kritizujú
trocha na rozmýšľanie: Komunikácia Palackého (bez pravej odbočky k Štefánikovej a odbočenia doprava z Jantárovej do Palackého smer Prešovská) má šírku medzi obrubníkmi v križovatke 24 metrov. V tom sú na vstupe dva pruhy rovno /teraz uzavreté/, dva pruhy doľava - križujúce prvý priechod (v signálnom pláne označený CH28), za ostrovčekom sú dva pruhy výjazd z križovatky - križujúci druhý priechod označený CH29. Vo fázovaní svieti zelená pre chodcov na priechode CH28 v čase 27.s - 75.s, teda v dĺžke 48 s (dĺžka cyklu je 90 s, križovatka je riadená v pevnom cykle), a na priechode CH29 svieti zelená v jednom cykle dvakrát - v čase 10.s - 25.s a v čase 48.s - 61.s, spolu 15+13=28 s. Teda v čase 48 - 61 s, teda v dĺžke 13 sekúnd svieti na oboch priechodoch zelená súčasne - je to práve v čase keď majú zelenú autá v smere z Jantárovej rovno.
Ďalej je potrebné si uvedomiť fakt, že na to, aby prešiel chodec na svoju zelenú oba priechody, musí vstúpiť do vozovky hneď na začiatku svojej zelenej, ak vstúpi na priechod pozdejšie, tak ostáva stáť v strede križovatky na deliacom ostrovčeku, a musí čakať celý cyklus na druhú zelenú a dokončiť prechádzanie. To že svieti pre jeden priechod - CH29 - zelená dvakrát, a pre prvý priechod maximálne dlhý čas - až 48 sekúnd umožňuje s krátkym prerušením vždy dokončiť prechádzanie celej šírky komunikácie ešte v jednom cykle, a nemusí chodec čakať celú dĺžku cyklu.
V prípade, že by sa tu zrušil stredový deliaci ostrovček, dĺžka priechodu 24 metrov by znamenala dĺžku medzičasu 19 sekúnd, teda po zhasnutí zelenej pre chodca by ďalších 19 sekúnd svietila červená pre vozidlá v kolíznych smeroch. K tomu je potrebné prirátať vlastnú dĺžku zelenej pre chodcov, ktorá musí byť dlhá minimálne tak, aby sa chodec dostal za polovicu priechodu, teda prešiel aspoň 12 metrov. Takže zelená by musela svietiť minimálne 11 sekúnd. Spolu s medzičasom je to 30 sekúnd, pri cykle dlhom 90 sekúnd to tvorí tretinu času z celkového riadenia križovatky. Samozrejme, že v tomto čase by mohli mať zelenú vozidlá v nekolíznych smeroch s týmto priechodom - a to z Jantárovej a PFB rovno, a od Námestia osloboditeľov doľava. Pre koordináciu križovatiek v smere od Štúrovej (križovatky Žižkova-Kuzmányho, Moyzesova-Rastislavova a Námestie osloboditeľov-Južná trieda) a nezahlcovanie vstupu do križovatky zo smeru Námestie osloboditeľov je potrebné, aby na vstupe od Námestia osloboditeľov mali aj rovný smer aj odbočenie vľavo v maximálne dlhom čase spoločne zelenú, v opačnom prípade by sa smer od Námestia osloboditeľov upchával. Ďalej do toho vstupujú faktory, ako počty vozidiel z jednotlivých smerov, a samozrejmä najmä to, že sa jedná o dočasné riadenie križovatky počas výstavby Auparku, keď sú riešenú v križovatke aj obchádzkové trasy. Dĺžka priechodu 24 metrov v križovatke by mala vplyv na všetky medzičasy, ktoré by narástli cca o 10 sekúnd, priepustnosť tohto uzla by sa znížila o jednu tretinu.
Ak si tento príspevok prečítate, snáď pochopíte dôvody, prečo je križovatka riadená tak ako je. Údaje v článku o šírkach jednotlivých ostrovčekov sú údaje z projektu pre stavebné povolenie, resp. realizačnej dokumentácie. Ostrovčeky ešte nie sú ukončené, bude sa tu klásť dlažba vrátane vodiacich línií a signálnych pásov pre slabozrakých, a po dokončení budú spĺňať parametre v súlade s platnými STN, tak ako sú aj vyprojektované.
A na záver ešte jedna poznámka - či tam vošiel jeden alebo dvaja na červenú, je myslím si úplne jedno, svetelne riadené križovatky môžu byť plne funkčné a bezpečné iba vtedy, ak sa v nich vodiči riadia striktne dopravnými predpismi.
Pavel Titl
Košičania veľmi dobre
vedia, ako je táto križovatka dopravne preťažená, a ak napríklad nefunguje svetelná signalizácia, tak sa stáva neprejazdnou.
Celá diskusia o dopravnom riešení Auparku ktorá trvala cca tri roky sa upriamila iba na jediné - zapustený variant Štúrovej v križovatke s Južnou triedou alebo nezapustený. Ja som stále tvrdil a tvrdím aj dnes, že zrelou na mimoúrovňové riešenie je práve táto križovatka - Palackého - Jantárová, ale nie Námestie osloboditeľov. Na Námestí osloboditeľov investor navrhoval portálový podchod pre peších, nakoniec sa z riešenia vypustil, a bolo to na základe požiadavky mesta. Ešte do územného rozhodnutia sa projektovala aj 2.etapa riešenia - so zapustením Štúrovej ulice.
Križovatka Palackého - Jantárová - Námestie osloboditeľov bude naďalej jednou z najfrekventovanejších v meste, doprava bude rásť najmä v smere severojužnom. Odľahčeniu tejto križovatky môže napomôcť najmä výstavba ďalšieho plánovaného vstupu do centra z východnej strany - premostenie Masarykova v smere od Prešovskej /Ľavobrežnej/. Dovtedy však musí križovatka Palackého - Jantárová slúžiť ako najdôležitejší vstup do centra mesta v smere od Prešova a Michaloviec, vrátane obyvateľov sídlisk Ťahanovce a Dargovských hrdinov. O tom, že si niekto vie predstaviť tento uzol ako okružnú križovatku, môžem s kľudom prehlásiť, že o dopravnom inžinierstve nemá ani poňatia. Semafóry v tejto križovatke Vám dnes prepustia v jednom cykle 90 sekúnd bez problémov 100 vozidiel a viac, z toho viac ako tretina prechádza križovatkou plynule 50 km rýchlosťou. Koľko myslíte, že by prešlo v tomto mieste vozidiel cez okružnú križovatku ? Po piatich minútach už ani jedno vozidlo....
Pavel Titl
Čo chcete v tomto priestore
načmárať ? Rozmýšľate o tom, čo tu píšete ? V prvom rade Festivalové námestie nie je okružná križovatka, nakoľko na vjazde z triedy SNP a Watsonovej do križovatky nedávate prednosť vozidlám v kruhu. Je to v skutočnosti viacero križovatiek - stykových /tr. SNP - Tatranská, Festivalové námestie - Čsl.armády, tr. SNP - Festivalové námestie/ a jedna priesečná - Festivalové námestie - Letná - Stará Spišská cesta/. Okrem toho sú tu 4 kríženia komunikácie s električkovou traťou, vjazd a výjazd z vnútorného parkoviska. A priechody pre peších, ktoré križujú komunikácie nie na vstupoch do križovatky, ale aj cez hlavnú komunikáciu. Takže v žiadnom prípade tu nemôžte hovoriť o okružnej križovatke, nehľadiac na skutočnosť, že tento dopravný uzol z hľadiska štatistík je zaradený dlhodobe medzi najnehodovejšie v meste.
Križovatka Alejova - Moldavská - tr.SNP je okružnou križovatkou, na vstupoch do križovatky sa dáva prednosť vozidlám v kruhu. Jej vonkajší priemer je 125 metrov, na všetkých štyroch vstupoch do križovatky sú tri jazdné pruhy, pre každý smer jeden, ak sa správne zaradíte pred križovatkou, prejdete cez ňu bez toho, aby ste vo vnútri prechádzali z pruhu do pruhu. Toto "skrutkovité" riešenie výrazne eliminuje kolízie medzi vozidlami pri prejazde križovatky. Chodci majú priechody výlučne na vjazde, resp. výjazde z križovatky, neprechádzajú cez vnútorný kruh. V križovatke je odľahčený pred sprejazdnením obchvatu Červený rak najviac zaťažený smer Alejová - doprava do Moldavskej, tak isto vozidlá v smere od Optimy doľava do tr. SNP využívajú odbočenie vľavo pri Kornbachu a obchádzajú túto križovatku. Počet vozidiel, prechádzajúcich dnes križovatkou je cca o 20% menej, ako križovatkou Palackého - Jantárová - Námestie osloboditeľov. Výrazne tu stúpa počet vozidiel v čase dopravnej špičky - najmä poobede pri návrate zamestnancov USSKE do Košíc, mimo špičiek je v križovatke relatívny kľud.
Na Palackého je možné vložiť do dnes zastavaného komunikačného priestoru okružnú križovatku s vonkajším priemerom 60 metrov (na Alejovej je opakujem 125 m), počet vozidiel je rádove vyšší o 20%, dnes je do križovatky zo všetkých 4 smerov vjazd v 4 pruhoch (2 rovno + 2 doľava, + samostatne 1 doprava). Do okružnej križovatky sa môže do kruhu vchádzať maximálne v dvoch jazdných pruhoch, mimo je tretí odľahčovací pruh pre odbočenie vpravo (na Alejovej sú oddelené vodiacim prúžkom). Pre výpočet priepustnosti okružnej križovatky sa používa niekoľko metód, a pri prestavbe priesečnej na okružnú je potrebné deklarovať priepustnosť okružnej križovatky za 15 rokov od jej uvedenia do prevádzky. V okružnej križovatke najviac znižujú jej priepustnosť vľavoodbočujúce vozidlá, ktoré prechádzajú prakticky dookola cez celú križovatku, a ak sa bavíme o bezpečnosti chodcov v dnešnej križovatke, tak tí čo tu chcú okružnú, nech porozmýšľajú o tom, ako by boli chránení chodci v takto riešenej križovatke. O väčšom priestore na danom území pre zväčšenie okružnej križovatky je ťažko uvažovať, voľná plocha na rohu ulíc Námestia osloboditeľov a Jantárovej sú súkromné pozemky investora hotela Superior, kde je právoplatné územné rozhodnutie.
Takže bohužial okružnú križovatku vám tu nenačmáram, lebo sa sem nezmestí, bola by nepriepustná a to čo chcete - zvýšiť bezpečnosť chodcov v tejto križovatke - ňou nedosiahnete, práve naopak.
A na záver opakujem znova - nebolo by lepšie rozmýšľať o tom, ako dosiahnuť v tejto a mnohých ďalších košických križovatkách to, aby sa rešpektovali základné dopravné predpisy na svetelne riadených križovatkách - aby sa nejazdilo na červenú ???
Pavel Titl
.
No a ku krizovatke. Nevravim, ze Amfik je dokonale bezpecny pre vsetkych. Keby (znova keby) vodici dodrziavali tie predpisy, a hlavne rychlost, bol by omnoho bezpecnejsi. Ale ja som chcel poukazat, ze sa tam 18 hodin denne premelie obrovske mnozstvo aut aj bez semaforov. A da sa. A ze to nie je kruhovy objazd? Na prvy pohlad nie, ale viem po nom chodit dookola, ak chcem, takze nech to nazvete akokolvek, pre mna to kruhac ostane.
.
Nevravim, ze na Jantarovej ma byt kruhac, ak sa tam nezmesti polomerom. Skuste nieco ine, netradicne, cojavjem, napriklad oval alebo lezatu osmicku, cokolvek, co neobsahuje semafory. Lebo kde su semafory, tam stoja auta vzdy.
.
Ze sa neda viac ako dvojpruhovy kruhac? OK, asi ste si nepredstavili napr. Champs Elysees okolo L'arc de triomphe ci hocikde inde v Parizi (aj ked na druhej strane dat nasim vodicom cestu bez pruhov je rovna cesta do megahavarie kazdy den).
.
Ad normy - podla mna ste nestastne zareagovali prvym Vasim prispevkom v diskusii ohladom tej nehody. Ak hned vyleziete s normami na svetlo, vyzera to alibisticky, aj ked ste to mysleli maximalne pozitivne. Pre vacsinu ludi je jasne, ze normy treba, ale to je vseobecna direktiva, ako sa veci maju robit. Vy tie normy davate do praxe a je na Vas a Vasich kolegoch, ci vysledok, hoci plne zodpovedajuci normam, je genialne dielo, alebo totalny prepadak.
.
OK, nic v zlom, drzim palce v tom, co robite, aby ste to robili co najlepsie. Kto nic nerobi nic nepokazi, Vy v tom mate aspon prehlad a skusenosti, takze Vasa praca ma a bude mat zmysel.
Titlova dvojfázovka...
Tým diskvalifikoval všetkých "amatérov", nech mlčia.
A ďalej už len o priepustnosti a vozidlách.
O bezpečnosti a chodcoch ani slovko.
Proste expert.
Laco, venuj
1, Ulohou manifestacnych jazd je poukazanie na nejake problemy a chybajuce cyklotrasy.
2, Kvoli "bezcenným základom dávno zbúraného Bastiónu" a podobne chodí celý svet napr.do Ríma. Lenze tam, ked nieco take objavia, snazia sa to zachranit (aj ked maju toto mnozsztvo).
A my?
3, "nehľadiac na fakt, že financie ktoré vynaložil investor na Vaše kamene považované na kultúrnu pamiatku sa mohli preinvestovať napríklad na prvky bezpečnosti cestnej premávky v okolí Auparku"...............Mám to chápať tak, že investor sa nevenuje dostatocne bezpečnostým prvkom v okolí Auparku tak ako by sa mal, lebo...? To snad nie?
4, Ku chodníku. Viete v com je problem? Priklad: Idem si na svojom pozemku postavit velku skatulu (cize AU!!!park), ale kedze je velka, tak pristupovu cestu si musim postavit na susedovom pozemku, namiesto toho, aby som si urobil skatulu mensiu a cestu urobil na svojom pozemku. Celkom "zaujimave" riesenie, kt, by sa ziadnemu susedovi nepacilo.
5, Arogantne jazdy su vysledkom sirsich suvislosti. To, ze niekto si to moze dovolit, lebo si to dokaze vybavit. Napriklad taki, ktorym ked pridelovali evid.znacku auta tak NAHODOU dostali cislo 999 alebo 777 a chlapci v uniforme sa im klanaju po zem. Preto by som tieto arogantne jazdy zacal riesit od policie, ktora ale sama bohuzial porusuje zakony.
uväznená uprostred križovatky
Ja viem o nehode len to, že bola následkom kolízie dvoch áut. Jedno z nich skončilo na ostrovčeku, kde zrazilo tam stojacu ženu s kočiarikom. Žena zrážku neprežila. Dieťa áno.
Neviem nič relevantné o rýchlosti áut, funkčnosti semaforov, stave vozovky či technickom stave vozidiel ani o iných skutočnostiach.
Preto som sa sústredil na fakt – žena s kočiarikom uväznená uprostred križovatky.
V jednej odpovedi som Ti písal: „obľúbené riešenie prechodu križovatky pre chodcov. Prv sa všetci dostanú do polovice, potom pred nimi aj za nimi prehučia autá a potom môžu nerušene aj zamilovane pokračovať. Hlavne, aby sa autíčka mali dobre a stihli to s najmenším zdržiavaním, či prerušovaním pohybu. A chodec, slepý, hluchý, mladý, starý, chorý či invalid - trpezlivo čakaj s očami na stopkách v strehu - snáď sa to podarí.“
V inej som Ti písal: "Tvoj ďalší príspevok bola obhajoba Tvojho riešenia. Všetko je v súlade s normou, že užívatelia majú výhrady nie je dôležité. ... ... Tvoj problém je, že sa snažíš vystupovať ako "nestranný odborník" ktorý má nadhľad, i keď ním nie si. Tak, ako nie si nestranný v prípade mnohých riešení - napríklad Auparku v Košiciach." Všimni si slovíčko " n a p r í k l a d " Auparku v Košiciach. Si spolupáchateľom napríklad aj Námestia osloboditeľov v Košiciach - to je jednoducho fakt o ktorom svedčia Tvoje podpisy na projektoch, nie invektíva. Pavel, stále opakujem, veľmi rád Ťa podporím vo veciach, s ktorými viem súhlasiť (vieš v ktorých a vieš, že viem) a budem vystupovať proti riešeniam, ktoré zabúdajú na ľudí.“
Pán Titl,
A ešte k "dvojfázovým" riešeniam
Prepáčte mi
A keď teraz čítam o tom aká je to nebezpečná križovatka, tak sa neviem ubrániť dojmu, že to niekto píše na želanie. Aby nebol odsúdený ten ***** ktorý to zapríčinil.
Želám mu len to nalepšie, aby ten človek, ktorý tam zahynul bol ten, ktorého má najradšej.