Korzár logo Korzár
Piatok, 15. január, 2021 | Meniny má DobroslavKrížovkyKrížovky

Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

Košičania kritizujú križovatku Jantárová - Palackého (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku

podchody?
čo tak vybudovať pre chodcov pri takýchto velkých a nebezpečných križovatkách podchody pre chodcov, ale nech sú to podchody bezpečné, osvetlené a opatrené kamerovým systémom. myslím že to pomože aj plynulosti automobilovej premávky aj zníženiu ohrozenia chodcov.
Kico85
<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>

Mimoúrovňové riešenie

peších ťahov poslúžilo na hladký priebeh povinného posúdenia vplyvov auParku na životné prostredie. V skutočnosti nebude.

Vyjadrenie navrhovateľa k stanoviskám doručeným v procese prerokovania zámeru
„AUPARK KOŠICE“ podľa zák. č. 24/2006 Z.z.

Z mnohých pripomienok vyberám z výhrad Ing. arch. Petra Pásztora voči dopravnému riešeniu: „.....pričom je úplne jasné, že prevažná časť negatívnych vplyvov na prostredie bude pochádzať z nového riešenia dopravy! (Nadradenosť automobilovej dopravy voči pešiakom, absencia riešenia cyklistických trás, nezdravá nadmerná koncentrácia áut do jediného koridoru, ktorý bude veľkou záťažou pre životné prostredie - exhaláty, hluk - vytvorenie bariéry pre pohyb peších v severojužnom smere.) ...“


Odpoveď navrhovateľa:
„Pešie ťahy sú riešené mimoúrovňovo, plánovaným nadchodom, a svetelne riadenými priechodmi pre peších cez komunikáciu Nám. Osloboditeľov. Navrhuje sa rekonštrukcia najdôležitejšieho dopravného uzla v tesnom dotyku s objektom AUPARKu – križovatky Nám. Osloboditeľov - Palackého – Jantárová – Protifašistických bojovníkova, s dôrazom na zvýšenie priepustnosti, obnovu cestnej svetelnej signalizácie so zabezpečením líniovej koordinácie na trase Štúrova – Nám. Osloboditeľov – Palackého a preferenciou MHD. .....
Príspevok automobilovej dopravy AUPARKu je iba 12%, novou organizáciou dopravy sa súčasná dopravná situácia výrazne zlepší, prejazd áut bude plynulý, pre chodcov bude zabezpečený bezkolízny prechod na južnú stranu.“

V Bratislave, 11.2.2008
Mgr. Zdenko KUČERA, konateľ AUPARK Košice, spol. s r.o
 
Hodnoť

 

zo štvrtku na piatok v noci okolo 1:00 tam bola tiež nehoda
 
Hodnoť

 

fakty:
- krizovatke ubudol jeden smer - na namestie osloboditelov z palackeho ulice
- pesi nemoze prejst naraz cez celu sirku vozovky

Preco nemozu byt semafory nastavene tak, aby pesi presli cez celu sirku vozovky ?
 
Hodnoť

širka ostrovčeka a dlžka kočíka

Neviem podla čoho norma normuje širky ostrovčekov.. ale malo by sa vychádzať z najdlhšieho kočíka na danom trhu - tj. v SR.... Najdlhší kočik u nas predavany je 170cm dlhý.... a minimalna širka je len 175cm??????? to kto sa tam s tým kočíkom ma striafať??? čo ked dieťa vystrie nohu??? alebo sa predlkloni????.... nevraviac o tom, že osoba tlačiaca kočík už sa z aneho nezmestí.........
 
Hodnoť

stacilo by sa pozriet na vec realne

a nedristalo by sa na to, ze krizovatka je nevyhovujuca, pretoze krizovatka nemoze za to, ze po cestach jazdia pakovi ako ti dvaja, co to zapricinili...kazdy ***** na krizovatku, tak dobre, stavia sa aupark a kym sa nedostavia, tak nech ju uzavru, aby bola bezpecna.....sak ved ak nie je bezpecna, tak nemajte ziadnu...je fakt zaujimae, ze vzdy sa vinnik hlada tam, kde zial nie je.......proste sprosta Slovac jednoducho moralizuje, ale nepozrie sa do svojho bordelu doma....
 

 

realita je taká, stavia sa križovatka, ale prečo bolo treba rozryť všetky chodníky v okolí a potom ich pomaly dokončovať, Kvôli bezpečnosti sa mali chodníky opravovať postupne, aby aspoň jedna strana bola bezpečná.
Možno by to trvalo dlhšie a možno ani to nie. Prechod od Puškinovej ulice na Palárikovú je len pre kaskadérov. Rozrytý parčík, rozkopaný chodník, pri plote novostavby, sú síce drevené zábrany, ale chodec musí buď vstúpiť na vozovku, alebo preskakovať jamy, vykopané na začiatku výstavby. Chodník popri plote je úzky, posúvajú ho, ako oni chcú, kto im dal súhlas na záber chodníka? a ďalší prechod po nedokončených chodníkoch.
Dopravný expert odporúča prejsť na druhú stranu, cez semafor(dvojfázový so státim na koľajisku) k plavárni, pokračovať po chodníku, prerušenom vjazdom na Bajzovu a parkovisko pri MacDonalde, ktorý je pre chodca dosť nebezpečný a znova prechádzať cez semafory, kde prechádzala nešťastná mamička a ďalšie na Palárikovu. Aká to výhra!
Pán Titl, by mal denne, v čase špičky prechádzať túto križovatku 10 krát. Potom mu uverím.
 
Hodnoť

Auto vs. Chodec

Na jednej strane bohužiaľ žijeme v takej dobe a takej civilizácii, kde normy predpisy a zákony idú niekedy proti ľuďom. Vytvorili sme si toľko predpisov, zákonov a noriem, že niekedy idú proti nám samým. Nepozerá sa na to, že najslabší účastníci cestnej premávky – chodci - doplatia na tie normy. V tomto konkrétnom prípade je jasné to, že keď sa zistí, že normy pri navrhnutí križovatky neboli porušené, tvorca takéhoto riešenia nemôže byť potrestaný. Nepozerá sa na to, ako navrhnúť lepšie a viac bezpečné riešenie. Priepustnosť križovatky je najdôležitejšia. Bohužiaľ u nás, ale aj vo svete, sa zmena v predpise uskutoční, až keď sa stane niečo vážne. Ale tomu mrtvemu a jeho pozostalým je to už nanič.
Z áut sa stali nebezpečné zbrane a pokiaľ prísnejšími normami a predpismi nezmeníme navrhovanie cestných komunikácií (lebo projektanti ich navrhujú striktne podľa nich, nepozerajú na väčšiu bezpečnosť chodcov), takýchto nehôd so smrteľnými následkami bude viac.
Tí, čo projektujú takéto križovatky a prechody pre chodcov, asi väčšinou (ak nie stále) jazdia autami a preto sa nevystavujú nebezpečenstvu. A preto im je jedno, ak bude projekt zlý, veď dodržali pri projektovaní normu a predpisy. Aj keď tie predpisy nemusia byť dobré. Chodci vždy ťahali za kratší koniec.
 
Hodnoť

Pre tých čo kritizujú

trocha na rozmýšľanie: Komunikácia Palackého (bez pravej odbočky k Štefánikovej a odbočenia doprava z Jantárovej do Palackého smer Prešovská) má šírku medzi obrubníkmi v križovatke 24 metrov. V tom sú na vstupe dva pruhy rovno /teraz uzavreté/, dva pruhy doľava - križujúce prvý priechod (v signálnom pláne označený CH28), za ostrovčekom sú dva pruhy výjazd z križovatky - križujúci druhý priechod označený CH29. Vo fázovaní svieti zelená pre chodcov na priechode CH28 v čase 27.s - 75.s, teda v dĺžke 48 s (dĺžka cyklu je 90 s, križovatka je riadená v pevnom cykle), a na priechode CH29 svieti zelená v jednom cykle dvakrát - v čase 10.s - 25.s a v čase 48.s - 61.s, spolu 15+13=28 s. Teda v čase 48 - 61 s, teda v dĺžke 13 sekúnd svieti na oboch priechodoch zelená súčasne - je to práve v čase keď majú zelenú autá v smere z Jantárovej rovno.
Ďalej je potrebné si uvedomiť fakt, že na to, aby prešiel chodec na svoju zelenú oba priechody, musí vstúpiť do vozovky hneď na začiatku svojej zelenej, ak vstúpi na priechod pozdejšie, tak ostáva stáť v strede križovatky na deliacom ostrovčeku, a musí čakať celý cyklus na druhú zelenú a dokončiť prechádzanie. To že svieti pre jeden priechod - CH29 - zelená dvakrát, a pre prvý priechod maximálne dlhý čas - až 48 sekúnd umožňuje s krátkym prerušením vždy dokončiť prechádzanie celej šírky komunikácie ešte v jednom cykle, a nemusí chodec čakať celú dĺžku cyklu.
V prípade, že by sa tu zrušil stredový deliaci ostrovček, dĺžka priechodu 24 metrov by znamenala dĺžku medzičasu 19 sekúnd, teda po zhasnutí zelenej pre chodca by ďalších 19 sekúnd svietila červená pre vozidlá v kolíznych smeroch. K tomu je potrebné prirátať vlastnú dĺžku zelenej pre chodcov, ktorá musí byť dlhá minimálne tak, aby sa chodec dostal za polovicu priechodu, teda prešiel aspoň 12 metrov. Takže zelená by musela svietiť minimálne 11 sekúnd. Spolu s medzičasom je to 30 sekúnd, pri cykle dlhom 90 sekúnd to tvorí tretinu času z celkového riadenia križovatky. Samozrejme, že v tomto čase by mohli mať zelenú vozidlá v nekolíznych smeroch s týmto priechodom - a to z Jantárovej a PFB rovno, a od Námestia osloboditeľov doľava. Pre koordináciu križovatiek v smere od Štúrovej (križovatky Žižkova-Kuzmányho, Moyzesova-Rastislavova a Námestie osloboditeľov-Južná trieda) a nezahlcovanie vstupu do križovatky zo smeru Námestie osloboditeľov je potrebné, aby na vstupe od Námestia osloboditeľov mali aj rovný smer aj odbočenie vľavo v maximálne dlhom čase spoločne zelenú, v opačnom prípade by sa smer od Námestia osloboditeľov upchával. Ďalej do toho vstupujú faktory, ako počty vozidiel z jednotlivých smerov, a samozrejmä najmä to, že sa jedná o dočasné riadenie križovatky počas výstavby Auparku, keď sú riešenú v križovatke aj obchádzkové trasy. Dĺžka priechodu 24 metrov v križovatke by mala vplyv na všetky medzičasy, ktoré by narástli cca o 10 sekúnd, priepustnosť tohto uzla by sa znížila o jednu tretinu.
Ak si tento príspevok prečítate, snáď pochopíte dôvody, prečo je križovatka riadená tak ako je. Údaje v článku o šírkach jednotlivých ostrovčekov sú údaje z projektu pre stavebné povolenie, resp. realizačnej dokumentácie. Ostrovčeky ešte nie sú ukončené, bude sa tu klásť dlažba vrátane vodiacich línií a signálnych pásov pre slabozrakých, a po dokončení budú spĺňať parametre v súlade s platnými STN, tak ako sú aj vyprojektované.
A na záver ešte jedna poznámka - či tam vošiel jeden alebo dvaja na červenú, je myslím si úplne jedno, svetelne riadené križovatky môžu byť plne funkčné a bezpečné iba vtedy, ak sa v nich vodiči riadia striktne dopravnými predpismi.
 

Košičania veľmi dobre

vedia, ako je táto križovatka dopravne preťažená, a ak napríklad nefunguje svetelná signalizácia, tak sa stáva neprejazdnou.
Celá diskusia o dopravnom riešení Auparku ktorá trvala cca tri roky sa upriamila iba na jediné - zapustený variant Štúrovej v križovatke s Južnou triedou alebo nezapustený. Ja som stále tvrdil a tvrdím aj dnes, že zrelou na mimoúrovňové riešenie je práve táto križovatka - Palackého - Jantárová, ale nie Námestie osloboditeľov. Na Námestí osloboditeľov investor navrhoval portálový podchod pre peších, nakoniec sa z riešenia vypustil, a bolo to na základe požiadavky mesta. Ešte do územného rozhodnutia sa projektovala aj 2.etapa riešenia - so zapustením Štúrovej ulice.
Križovatka Palackého - Jantárová - Námestie osloboditeľov bude naďalej jednou z najfrekventovanejších v meste, doprava bude rásť najmä v smere severojužnom. Odľahčeniu tejto križovatky môže napomôcť najmä výstavba ďalšieho plánovaného vstupu do centra z východnej strany - premostenie Masarykova v smere od Prešovskej /Ľavobrežnej/. Dovtedy však musí križovatka Palackého - Jantárová slúžiť ako najdôležitejší vstup do centra mesta v smere od Prešova a Michaloviec, vrátane obyvateľov sídlisk Ťahanovce a Dargovských hrdinov. O tom, že si niekto vie predstaviť tento uzol ako okružnú križovatku, môžem s kľudom prehlásiť, že o dopravnom inžinierstve nemá ani poňatia. Semafóry v tejto križovatke Vám dnes prepustia v jednom cykle 90 sekúnd bez problémov 100 vozidiel a viac, z toho viac ako tretina prechádza križovatkou plynule 50 km rýchlosťou. Koľko myslíte, že by prešlo v tomto mieste vozidiel cez okružnú križovatku ? Po piatich minútach už ani jedno vozidlo....
 

Vsetko chapem ale...

Vsetko chápem, že su normy, že su jasne intenzity dopravy vo všetkých smeroch, ...atď.... čo tak si to vyskušať s detmi a s kočikom cez tie križovatky?????????
Prečo sme živým terčom? prečo v daždi musime byť komplet ošpliechaní z oboch strán až po hlavy???
 

Trasa

Palackého je tak zaťažená, že aj cez prechod je to ako prebehovať po diaľnici so zastávkou v strede. Tu už chodcom nepomôže nič len zmeniť trasu, najmä tým s kočíkom alebo deťmi, ktorí nemôžu rýchlo bežať alebo uskočiť. Napríklad ísť ku prechodu smerom k autobusovej stanici (len teraz neviem, či aj tam nie je ostrovček v strede cesty, kde chodci musia zastať ako živé terče).
 

 

tu vôbec nejde o to,či je križovatka zrealizovaná (alebo bude zrealizovaná) podľa prepisov a noriem. Ide o to, že tie predpisy a normy nie sú celkom vyhovujúce, keď sa neberie do úvahy ľudský faktor. Ja viem , že projektant nemôže nič urobiť pre váčšiu bezpečnosť chodcov, keď musí navrhnúť také riešenie, aby za čas xxx preniesol yyy vozidiel cez centrum mesta z bodu A do bodu B. Navrhne riešenie podľa noriem, nič neporuši, všetko je O.K., a život ide ďalej ...
Ale stále sa zabúda na človeka - chodca, ktorý je bezbranný.
 

A nemá

deformačné zóny, ktoré ho v prípade potreby ochránia. Keď sa v strede križovatky zrazia autá, tak zväčša utrpia iba plechy. Chodec je bez takýchto šancí. Preto by nemal na ostrovčeku v križovatke zotrvávať. A o tom, že s tými normami nie je všetko v poriadku, svedčia reakcie ľudí, ktorí vyslovujú obavy o svoje životy a popisujú strach, ktorý pri prechádzaní takýchto križovatiek pociťujú. Ani normy teda nemusia byť v súlade s potrebami ľudí, v tomto prípade chodcov.
 

nic v zlom

ale keby tito dvaja vodici (magori) isli podla predpisov tak sa tam nic nemoze stat a zbytocne na to doplatila zivotom mlada zena.......a to iste som zazil na Mieri kde vodic surovo presiel na cervenu a tam zabil mladu zenu pricom to vsetko videla jej malicka dcerka s manzelom......
 

Stať sa môže hocičo.

Vozidlo môže dostať šmyk (napr. pri odbočovaní, čo sa aj mne osobne v tejto križovatke pri námraze stalo, podotýkam, že aj napriek pomalej, resp. primeranej jazde), vodičovi môže prísť nevoľno,.... Skrátkam nie vždy to musí byť práve nezodpovednosť a bezohľadnosť vodičov, ktorá môže prípadne zabíjať.
 

ale my

dvaja sme uplne iny pripad....my nikdy v meste nevletime do krizovatky na cervenu v cca. 100 km rychlosti
 

takze zapustenu cestu nepotrebujeme...?!

teraz vraj 52tisic vozidiel...., pred dvoma rokmi si prognozoval cosi ako polovicu :(.
..................................................................................
Bud tam ma byt zapustena jantarova od elektrarni, alebo povodne riesenie zapustenia sturovej.
Navyse obe riesenia mozu zjednodusit vstup do auparku!! hlavne pre zasobovanie !
 

 

Pan Titl, traktaty su to pekne a urcite sa vyznate v projektovani krizovatiek viac, ako vacsina ludi. Ale podla mna tarate. Zoberte si kvazi-kruhovu krizovatku pri Amfiku, ci dokonalu kruhovu Moldavska-Alejova. Tie prepustia ohromne mnozstva aut aj bez hlupych semaforov. A Amfik k tomu ma aj mnozstvo smerov (SNP, CSA, Watsonova, Tatranska, Letna, Stara Spisska plus parkovisko v strede a elektricky aj s otacanim...) a tiez chodcov, klobuk dole pred tym, kto toto vymslel este vtedy, ked intenzity boli zlomkove voci dnesku. Ok, uz pocujem, ako teraz zacnete recovat, ze na Jantarke niet miesta a tak. Ale, kua, ved nato ste tam, pohnite rozumom a nacmarajte to tak, aby sa to tam voslo aj bez semaforov a ludi trebars pustite do podchodu. Hrat sa s autickami, svetielkami a preratavat rovnice priepustnosti o x neznamych by vas bolo, ale lajsnete si urobit dielo, ktore Vam po 50-ich rokoch niekto na podobnej diskusii pochvali tak, ako to robim teraz ja s Amfikom?
.
Ja neviem, ale za poslednych 30 rokov sa okrem kurhacu Moldavska-Alejova a krizovatky Presovska-Secovska nezmenilo nic zasadne v doprave v KE a ak ano, tak len k horsiemu. Ostatne je len latanie. Ako sa jazdilo vtedy, ked som dostal vodicak, tak sa jazdi aj dnes, akurat aut je desat krat tolko.
 

 

Amfik by som ako vzor bezpečnosti nedával, prechod od zastávky električky ku pumpe je dosť nebezpečný. A v mieste napojenia cesty z Kalvárie sú veľmi časté "ťukesy", pričom chodci na chodníku nie sú nijak chránení...
 

Čo chcete v tomto priestore

načmárať ? Rozmýšľate o tom, čo tu píšete ? V prvom rade Festivalové námestie nie je okružná križovatka, nakoľko na vjazde z triedy SNP a Watsonovej do križovatky nedávate prednosť vozidlám v kruhu. Je to v skutočnosti viacero križovatiek - stykových /tr. SNP - Tatranská, Festivalové námestie - Čsl.armády, tr. SNP - Festivalové námestie/ a jedna priesečná - Festivalové námestie - Letná - Stará Spišská cesta/. Okrem toho sú tu 4 kríženia komunikácie s električkovou traťou, vjazd a výjazd z vnútorného parkoviska. A priechody pre peších, ktoré križujú komunikácie nie na vstupoch do križovatky, ale aj cez hlavnú komunikáciu. Takže v žiadnom prípade tu nemôžte hovoriť o okružnej križovatke, nehľadiac na skutočnosť, že tento dopravný uzol z hľadiska štatistík je zaradený dlhodobe medzi najnehodovejšie v meste.
Križovatka Alejova - Moldavská - tr.SNP je okružnou križovatkou, na vstupoch do križovatky sa dáva prednosť vozidlám v kruhu. Jej vonkajší priemer je 125 metrov, na všetkých štyroch vstupoch do križovatky sú tri jazdné pruhy, pre každý smer jeden, ak sa správne zaradíte pred križovatkou, prejdete cez ňu bez toho, aby ste vo vnútri prechádzali z pruhu do pruhu. Toto "skrutkovité" riešenie výrazne eliminuje kolízie medzi vozidlami pri prejazde križovatky. Chodci majú priechody výlučne na vjazde, resp. výjazde z križovatky, neprechádzajú cez vnútorný kruh. V križovatke je odľahčený pred sprejazdnením obchvatu Červený rak najviac zaťažený smer Alejová - doprava do Moldavskej, tak isto vozidlá v smere od Optimy doľava do tr. SNP využívajú odbočenie vľavo pri Kornbachu a obchádzajú túto križovatku. Počet vozidiel, prechádzajúcich dnes križovatkou je cca o 20% menej, ako križovatkou Palackého - Jantárová - Námestie osloboditeľov. Výrazne tu stúpa počet vozidiel v čase dopravnej špičky - najmä poobede pri návrate zamestnancov USSKE do Košíc, mimo špičiek je v križovatke relatívny kľud.
Na Palackého je možné vložiť do dnes zastavaného komunikačného priestoru okružnú križovatku s vonkajším priemerom 60 metrov (na Alejovej je opakujem 125 m), počet vozidiel je rádove vyšší o 20%, dnes je do križovatky zo všetkých 4 smerov vjazd v 4 pruhoch (2 rovno + 2 doľava, + samostatne 1 doprava). Do okružnej križovatky sa môže do kruhu vchádzať maximálne v dvoch jazdných pruhoch, mimo je tretí odľahčovací pruh pre odbočenie vpravo (na Alejovej sú oddelené vodiacim prúžkom). Pre výpočet priepustnosti okružnej križovatky sa používa niekoľko metód, a pri prestavbe priesečnej na okružnú je potrebné deklarovať priepustnosť okružnej križovatky za 15 rokov od jej uvedenia do prevádzky. V okružnej križovatke najviac znižujú jej priepustnosť vľavoodbočujúce vozidlá, ktoré prechádzajú prakticky dookola cez celú križovatku, a ak sa bavíme o bezpečnosti chodcov v dnešnej križovatke, tak tí čo tu chcú okružnú, nech porozmýšľajú o tom, ako by boli chránení chodci v takto riešenej križovatke. O väčšom priestore na danom území pre zväčšenie okružnej križovatky je ťažko uvažovať, voľná plocha na rohu ulíc Námestia osloboditeľov a Jantárovej sú súkromné pozemky investora hotela Superior, kde je právoplatné územné rozhodnutie.
Takže bohužial okružnú križovatku vám tu nenačmáram, lebo sa sem nezmestí, bola by nepriepustná a to čo chcete - zvýšiť bezpečnosť chodcov v tejto križovatke - ňou nedosiahnete, práve naopak.
A na záver opakujem znova - nebolo by lepšie rozmýšľať o tom, ako dosiahnuť v tejto a mnohých ďalších košických križovatkách to, aby sa rešpektovali základné dopravné predpisy na svetelne riadených križovatkách - aby sa nejazdilo na červenú ???
 

<< < 1 2 3 4 5 6 7 > >>

Najčítanejšie na Korzár

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop