Korzár logo Korzár
Sobota, 27. február, 2021 | Meniny má AlexanderKrížovkyKrížovky

Tudor oslavuje sedemdesiatiny

Oficiálne označenie modelu, ktorý na motoristický svet prišiel pred siedmimi desiatkami rokov, je Škoda 1101.

Tri karosárske verzie modelu Škoda 1101. Vľavo je dvojdverový uzavretý automobil, v strede je polokabriolet s plátennou sťahovacou strechou, vpravo je roadster s deleným čelným sklom a s usporiadaním sedadiel 2+2.Tri karosárske verzie modelu Škoda 1101. Vľavo je dvojdverový uzavretý automobil, v strede je polokabriolet s plátennou sťahovacou strechou, vpravo je roadster s deleným čelným sklom a s usporiadaním sedadiel 2+2. (Zdroj: ŠKODA)

Snáď ani neexistuje taký fanúšik automobilov značky Škoda, ktorý by nevedel, ktorý model škodovky bol medzi škodováckymi motoristami známy pod prezývkou Tudor.

Číselné označenie zaokrúhlene označuje zdvihový objem motor tohto modelu, ktorý bol 1 089 kubických centimetrov.

Minulú sobotu uplynulo presne 70 rokov od chvíle, keď bol v mladoboleslavskom závode firmy Škoda dokončený prvý automobil Škoda 1101 alias Tudor.

Model 1101 nadviazal na prednosti modelov Popular a Rapid

„Škoda 1101 zahrnovala a rozvíjala prednosti niekoľkých vývojových generácií modelov Popular a Rapid, vďaka ktorým sa značka Škoda stala už v roku 1936 najväčším výrobcom i exportérom automobilov vo vtedajšom Československu.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Tudor však svojich predchodcov výrazne prekonal," povedala vedúca Múzea Škoda Andrea Frydlová. Model 1101 vynikal na svoju dobu atraktívnym dizajnom i modernou technickou koncepciou.

Zahrnovala chrbticový, vpredu rozvidlený rám podvozku, nezávislé zavesenie všetkých kolies, účinné hydraulické brzdy a úsporný 1,1-litrový štvorvalcový motor, vyvíjajúci maximálny výkon 23,5 kW.

Názov Tudor vznikol z anglického two-door

Základom pestrej ponuky rôznych vyhotovení modelu 1101 tvoril v roku 1946 dvojdverový uzavretý automobil. Takáto verzia sa v angličtine označuje two-door, čiže dvojdverový, z čoho fonetickým prepisom vzniklo naše slangové označenie Tudor.

Zaujímavosťou je, že termínom Tudor sa označovala neskoršia štvordverová verzia (sedan), ktorá sa od roku 1949 stala najrozšírenejším variantom, ktorý ako služobné auto využívali aj československé ministerstvá či zastupiteľské úrady.

Skryť Vypnúť reklamu

Roadster s deleným čelným sklom

Tudor sa dodával aj v dvoch otvorených verziách. Prvou bol kabriolet (či skôr polokabriolet) s dverami v pevných rámoch a sťahovateľnou textilnou strechou.

Druhou bol roadster, ktorý sa od ostatných verzií odlišoval dvojdielnym čelným sklom šípového tvaru a bezrámovými dverami. Karoséria síce bola štvormiestna, ale zadné sedadlá boli len takpovediac núdzové – dnes sa takéto usporiadanie označuje ako 2+2.

Premiéra na autosalóne v Paríži

Všetky tri spomenuté verzie mali medzinárodnú premiéru na parížskom autosalóne v septembri 1946. Samostatnú kapitolu v histórii Tudoru predstavovali špeciálne verzie 1101 VO (vojenský otvorený) a 1101 P (pohotovostný).

Tieto deriváty Tudoru využívali bezpečnostné zložky viacerých štátov, vrátane Portugalska, Saudskej Arábie a Egypta. Tudor sa vyrábal aj ako sanitka, dodávka i kombi.

Skryť Vypnúť reklamu

Export do 76 krajín

Po modernizácii bolo oficiálne číselné označenie Tudora zmenené na 1102. V období od roku 1946 do skončenia výroby v roku 1952 bolo vyrobených 66 904 vozidiel Tudor civilnej verzie a 4 237 vozidiel špeciálneho vyhotovenia pre ozbrojené zložky: Temer dve tretiny produkcie vozidiel Škoda 1101/1102 bolo vyvezených, a to do 76 krajín.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  2. Žabka expanduje na západe krajiny, hľadá nadšených podnikateľov
  3. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme
  4. Petit Press a RegioMedia rozbiehajú spoločný predaj v regiónoch
  5. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto!
  6. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur
  7. Geis pomáha zvládať komplikácie v cezhraničnej preprave
  8. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje
  9. Online zľavy: Viete, kde ich vyhľadať?
  10. Šanca pre mladé talenty
  1. O2: Mentálne zdravie zamestnancov je pre nás veľkou prioritou
  2. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID
  3. Varso Tower od HB Reavis je najvyššou budovou v EÚ
  4. Dáma s pávím pierkom
  5. Slovensko zasiahla vlna nárastu dopytu po produktoch na kĺby!
  6. Spoznajte Olomouc – univerzitné mesto a svoju budúcnosť
  7. Získaj náskok pred štartom
  8. 2. ročník Social Awards Slovakia prichádza
  9. MetLife spustila online nahlasovanie poistných udalostí
  10. Minulý rok boli v priemere ukradnuté takmer tri autá denne
  1. 5 najčastejších dôvodov, pre ktoré sa v noci budíme 17 370
  2. Dovolenka v Egypte: Vyskúšali sme, ako sa aktuálne cestuje 10 776
  3. Séria dvoch príloh: Angličtina nielen pre maturantov 8 195
  4. Volkswagen Tiguan: takto by malo vyzerať rodinné auto! 8 175
  5. V sobotu do bezpečného Ománu so zľavou 486 eur 7 351
  6. Maldivy, Emiráty, Egypt z Bratislavy aj s poistením liečby COVID 7 145
  7. 10 vecí, kvôli ktorým do banky už chodiť nemusíte 6 530
  8. Ako vyzerá majetok Slovákov? Zvyšuje sa najmä z jedného dôvodu 5 836
  9. Príbeh Patrika Tkáča a J&T, Lidl verzus Tesco a investičné tipy 5 622
  10. Zažite farebný Marakéš a hory Atlasu so slovenským sprievodcom 4 888
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Zanzibar láka na krásne pláže aj vstup bez testov.

Vírusu podľahol aj viceprezident Zanzibaru.

18 h
Ilustračné foto

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 306-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 7 075 obetí. Opatrenia riadi covid automat.

10 h
Petra Vlhová v zjazde vo Val di Fassa.

Slovenka skončila v sobotu v zjazde dvanásta.

2 h
Premiér Igor Matovič, minister zdravotníctva Marek Krajčí a hlavný hygienik Ján Mikas na stretnutí s vedcami.

Hlavným cieľom má byť minimalizovanie mobility.

4 h

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop