Korzár logo Korzár
Štvrtok, 19. október, 2017 | Meniny má Kristián

Tudor oslavuje sedemdesiatiny

Oficiálne označenie modelu, ktorý na motoristický svet prišiel pred siedmimi desiatkami rokov, je Škoda 1101.

Tri karosárske verzie modelu Škoda 1101. Vľavo je dvojdverový uzavretý automobil, v strede je polokabriolet s plátennou sťahovacou strechou, vpravo je roadster s deleným čelným sklom a s usporiadaním sedadiel 2+2.(Zdroj: ŠKODA)

Snáď ani neexistuje taký fanúšik automobilov značky Škoda, ktorý by nevedel, ktorý model škodovky bol medzi škodováckymi motoristami známy pod prezývkou Tudor.

Číselné označenie zaokrúhlene označuje zdvihový objem motor tohto modelu, ktorý bol 1 089 kubických centimetrov.

Minulú sobotu uplynulo presne 70 rokov od chvíle, keď bol v mladoboleslavskom závode firmy Škoda dokončený prvý automobil Škoda 1101 alias Tudor.

Model 1101 nadviazal na prednosti modelov Popular a Rapid

„Škoda 1101 zahrnovala a rozvíjala prednosti niekoľkých vývojových generácií modelov Popular a Rapid, vďaka ktorým sa značka Škoda stala už v roku 1936 najväčším výrobcom i exportérom automobilov vo vtedajšom Československu.

Tudor však svojich predchodcov výrazne prekonal," povedala vedúca Múzea Škoda Andrea Frydlová. Model 1101 vynikal na svoju dobu atraktívnym dizajnom i modernou technickou koncepciou.

Zahrnovala chrbticový, vpredu rozvidlený rám podvozku, nezávislé zavesenie všetkých kolies, účinné hydraulické brzdy a úsporný 1,1-litrový štvorvalcový motor, vyvíjajúci maximálny výkon 23,5 kW.

Názov Tudor vznikol z anglického two-door

Základom pestrej ponuky rôznych vyhotovení modelu 1101 tvoril v roku 1946 dvojdverový uzavretý automobil. Takáto verzia sa v angličtine označuje two-door, čiže dvojdverový, z čoho fonetickým prepisom vzniklo naše slangové označenie Tudor.

Zaujímavosťou je, že termínom Tudor sa označovala neskoršia štvordverová verzia (sedan), ktorá sa od roku 1949 stala najrozšírenejším variantom, ktorý ako služobné auto využívali aj československé ministerstvá či zastupiteľské úrady.

Roadster s deleným čelným sklom

Tudor sa dodával aj v dvoch otvorených verziách. Prvou bol kabriolet (či skôr polokabriolet) s dverami v pevných rámoch a sťahovateľnou textilnou strechou.

Druhou bol roadster, ktorý sa od ostatných verzií odlišoval dvojdielnym čelným sklom šípového tvaru a bezrámovými dverami. Karoséria síce bola štvormiestna, ale zadné sedadlá boli len takpovediac núdzové – dnes sa takéto usporiadanie označuje ako 2+2.

Premiéra na autosalóne v Paríži

Všetky tri spomenuté verzie mali medzinárodnú premiéru na parížskom autosalóne v septembri 1946. Samostatnú kapitolu v histórii Tudoru predstavovali špeciálne verzie 1101 VO (vojenský otvorený) a 1101 P (pohotovostný).

Tieto deriváty Tudoru využívali bezpečnostné zložky viacerých štátov, vrátane Portugalska, Saudskej Arábie a Egypta. Tudor sa vyrábal aj ako sanitka, dodávka i kombi.

Export do 76 krajín

Po modernizácii bolo oficiálne číselné označenie Tudora zmenené na 1102. V období od roku 1946 do skončenia výroby v roku 1952 bolo vyrobených 66 904 vozidiel Tudor civilnej verzie a 4 237 vozidiel špeciálneho vyhotovenia pre ozbrojené zložky: Temer dve tretiny produkcie vozidiel Škoda 1101/1102 bolo vyvezených, a to do 76 krajín.

Neprehliadnite tiež

Pustí mesto Košice ďalšie pozemky na parkovisko?

Investor chce v parkovacom dome podlažie navyše.

Z Bukovca zmizla voda. Čo sa stalo?

Obľúbenú vodnú plochu čistia. V správe ju má U. S. Steel.

Prielom Hornádu vyčistili. Vo vode plávala aj chladnička či práčka

Vodáci v Slovenskom raji sa zapotili pri brigáde.

Pekár sa teší zo synčeka Riška

Hádzanárov Tatrana Prešov čaká zápas na palubovke Nexe Našice.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Odsúdenci, ktorí dávno prišli o politický vplyv

Aspoň jedna emblematická kauza sa neskončila v stratene a zmare.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako na refinancovanie hypotéky
  2. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 13 705
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 13 577
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 5 098
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 3 466
  5. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 2 539
  6. Splnený sen 2 244
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 743
  8. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 1 118
  9. 3 slovenské projekty, ktoré sa nestratia ani vo svete 1 084
  10. Zaparkujte tak, aby ste s vaším vozidlom odišli vy, a nie iný 973

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop