Korzár logo Korzár
Streda, 23. máj, 2018 | Meniny má Želmíra
Pridajte si svoje mesto

Tudor oslavuje sedemdesiatiny

Oficiálne označenie modelu, ktorý na motoristický svet prišiel pred siedmimi desiatkami rokov, je Škoda 1101.

Tri karosárske verzie modelu Škoda 1101. Vľavo je dvojdverový uzavretý automobil, v strede je polokabriolet s plátennou sťahovacou strechou, vpravo je roadster s deleným čelným sklom a s usporiadaním sedadiel 2+2.(Zdroj: ŠKODA)

Snáď ani neexistuje taký fanúšik automobilov značky Škoda, ktorý by nevedel, ktorý model škodovky bol medzi škodováckymi motoristami známy pod prezývkou Tudor.

Číselné označenie zaokrúhlene označuje zdvihový objem motor tohto modelu, ktorý bol 1 089 kubických centimetrov.

Minulú sobotu uplynulo presne 70 rokov od chvíle, keď bol v mladoboleslavskom závode firmy Škoda dokončený prvý automobil Škoda 1101 alias Tudor.

Model 1101 nadviazal na prednosti modelov Popular a Rapid

„Škoda 1101 zahrnovala a rozvíjala prednosti niekoľkých vývojových generácií modelov Popular a Rapid, vďaka ktorým sa značka Škoda stala už v roku 1936 najväčším výrobcom i exportérom automobilov vo vtedajšom Československu.

Článok pokračuje pod video reklamou

Tudor však svojich predchodcov výrazne prekonal," povedala vedúca Múzea Škoda Andrea Frydlová. Model 1101 vynikal na svoju dobu atraktívnym dizajnom i modernou technickou koncepciou.

Zahrnovala chrbticový, vpredu rozvidlený rám podvozku, nezávislé zavesenie všetkých kolies, účinné hydraulické brzdy a úsporný 1,1-litrový štvorvalcový motor, vyvíjajúci maximálny výkon 23,5 kW.

Názov Tudor vznikol z anglického two-door

Základom pestrej ponuky rôznych vyhotovení modelu 1101 tvoril v roku 1946 dvojdverový uzavretý automobil. Takáto verzia sa v angličtine označuje two-door, čiže dvojdverový, z čoho fonetickým prepisom vzniklo naše slangové označenie Tudor.

Zaujímavosťou je, že termínom Tudor sa označovala neskoršia štvordverová verzia (sedan), ktorá sa od roku 1949 stala najrozšírenejším variantom, ktorý ako služobné auto využívali aj československé ministerstvá či zastupiteľské úrady.

Roadster s deleným čelným sklom

Tudor sa dodával aj v dvoch otvorených verziách. Prvou bol kabriolet (či skôr polokabriolet) s dverami v pevných rámoch a sťahovateľnou textilnou strechou.

Druhou bol roadster, ktorý sa od ostatných verzií odlišoval dvojdielnym čelným sklom šípového tvaru a bezrámovými dverami. Karoséria síce bola štvormiestna, ale zadné sedadlá boli len takpovediac núdzové – dnes sa takéto usporiadanie označuje ako 2+2.

Premiéra na autosalóne v Paríži

Všetky tri spomenuté verzie mali medzinárodnú premiéru na parížskom autosalóne v septembri 1946. Samostatnú kapitolu v histórii Tudoru predstavovali špeciálne verzie 1101 VO (vojenský otvorený) a 1101 P (pohotovostný).

Tieto deriváty Tudoru využívali bezpečnostné zložky viacerých štátov, vrátane Portugalska, Saudskej Arábie a Egypta. Tudor sa vyrábal aj ako sanitka, dodávka i kombi.

Export do 76 krajín

Po modernizácii bolo oficiálne číselné označenie Tudora zmenené na 1102. V období od roku 1946 do skončenia výroby v roku 1952 bolo vyrobených 66 904 vozidiel Tudor civilnej verzie a 4 237 vozidiel špeciálneho vyhotovenia pre ozbrojené zložky: Temer dve tretiny produkcie vozidiel Škoda 1101/1102 bolo vyvezených, a to do 76 krajín.

Neprehliadnite tiež

Havarovali motorkári, zrazilo sa aj auto s kamiónom

Motorkár jazdil bez oprávnenia, vodička stopovala hasičov.

Mikulášovi Varehovi zamietli návrh na povolenie obnovy konania

Rozhodol o tom Špecializovaný trestný súd v Pezinku.

Po požiari sú obyvatelia košickej Ružovej ulice stále bez elektriny

Aj po mesiaci a pol ešte stále fungujú v provizóriu.

Havrila vníma pridelenie Slovenska Košiciam aj ako satisfakciu

Yzerman si pred siedmimi rokmi Steel Arénu pochvaľoval.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Prieskum AKO: Smeru sa nedarí zvrátiť pokles, nové strany výraznejšie nestúpli

Prieskum sa realizoval po ohlásení Kisku, že nebude opäť kandidovať.

LEVICE

Väzeň v Leviciach ušiel počas eskorty, skočil do vody pri mlyne

Z elektrárne ho zachraňovali hasiči.

EKONOMIKA

Slovensko je vo finále súboja o novú automobilku, tvrdí Kažimír

Môže u nás vyrásť piata automobilka.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  3. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  4. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  5. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  6. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  10. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  1. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  2. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  3. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  4. Keď Slováci krotia morský vietor
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  6. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  7. Do we have "Sagans" in language education?
  8. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  9. Máte už program pre deti na túto sobotu?
  10. Biznis úver: Lepší tím, stroje, či menej stresu s faktúrami
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 376
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 003
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 15 042
  4. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 5 328
  5. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 4 062
  6. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 3 626
  7. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 3 245
  8. Mladý Slovák vymyslel aplikáciu pre medicínu. 3 104
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 2 596
  10. UNIQA poisťovňa sa sťahuje do Einsteinova Business Center 1 898

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop