Trávu kosí električka, vybavená štyrmi rotačnými kosačkami.
Keď začal košický dopravný podnik v roku 2014 s najväčšou rekonštrukciou električkových tratí v dejinách mesta, jednou z noviniek bola aj výmena betónového podložia za trávnatý. Pravda, nie všade, najdlhšie úseky boli na Kuzmányho a Štúrovej ulici.
Samozrejme, ako pri takmer každej novinke, aj túto sprevádzali skeptické hlasy. Či tráva nevyschne, koľko bude v časoch sucha stáť polievanie i ako DPMK vyrieši kosenie.
Mesto na tieto pesimistické nálady odpovedalo vyhlásením, že pôjde o náročný projekt, no priblíži nás k európskym metropolám v kvalite MHD i v estetickom prepojení cestovania so zeleňou.
Úpravu spolu takmer kilometer dlhého koľajového pásu na Kuzmányho ulici, Štúrovej ulici a popri Auparku dostala na starosť Správa mestskej zelene.
„Konečné terénne úpravy pozostávajú z vytvorenia štrkopieskovej vrstvy a montáže plastových zatrávňovacích rohoží, ktoré sú vyplnené substrátom pre výsev trávneho osiva. Pre udržanie trávnika v dobrej kondícii je nutné dodávať trávnatej ploche minimálne 370 mm vody na štvorcový meter,“ vysvetlila hovorkyňa radnice a dodala, že kosiť sa bude v týždenných až dvojtýždenných intervaloch do výšky 40 až 60 mm.
Odkedy tráva vzišla a krásne rástla, márne sme sa snažili zistiť, kto udržuje jej výšku na optimálnej úrovni. Ak sme aj niekde zistili, že už sú steblá súce na skrátenie, onedlho boli presne podľa normy.
Záhadu nám pomohol vyriešiť náš čitateľ. Včera v skorých ranných hodinách, keď bol o pol šiestej venčiť psa, zaregistroval pomaly sa pohybujúcu električku. Navyše to bolo v čase, keď obvykle po Kuzmányho ulici nejazdia. Prišiel bližšie a hneď pochopil, čo električka tak skoro v tejto časti mesta robí.
„Keďže som vedel o záujme médií záhadu kosenie odhaliť, skočil som pred električku a mobilom urobil pár fotiek. Len tak-tak som potom stihol uskočiť, lebo inak by dala krátky strih aj mne,“ zasmial sa.
Z fotografií, ktoré nám poskytol, bola záhada vyriešená. Zatrávnené trate kosila špeciálna električka a aby sa do nej niekto nedobíjal, že chce nastúpiť, na displeji za čelným sklom mala nápis KOSENIE.
„Túto električku nám na jeden skúšobný rok poskytol družobný dopravný podnik v Buenos Aires,“ prezradil nám šéf servisného oddelenia DPMK Ivan Pakľúč.
„Ak sa osvedčí, zaplatíme za ňu a od budúceho roka bude naším majetkom. Električka je vybavená štyrmi vysokorýchlostnými rotačnými kosačkami, ktorými sa dá kosenie nastaviť s presnosťou na desatinu milimetra. Za každou z kosačiek je trubica, ktorá zabezpečuje odsávanie pokosenej trávy do vozidla. V ňom sú zberné zariadenia, ktoré dokážu pojať až 20 metrov kubických trávy. Tá sa potom vozí do objektu Správy mestskej zelene a využíva na výrobu kompostu."
Pakľúč dodal, že električka kosí trate každý štvrtok ráno, kým na ne vyrazia bežné električky.
Ak sa DPMK rozhodne električku kúpiť, zaplatí za ňu 450-tisíc eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.