Korzár logo Korzár
Utorok, 27. október, 2020 | Meniny má SabínaKrížovkyKrížovky

Superšportové Bugatti Chiron

Veyron skončil, nech žije Chiron – to možno považovať za motto expozície francúzskej firmy Bugatti na tohtoročnom ženevskom autosalóne.

Superšportové Bugatti Chiron. Chiron, ktorý mal premiéru v Ženeve, je nástupcom modelu Veyron a na jeho pohon slúži 16-valcový motor výkonu 1 500 koní, čiže 1 103 kW.Superšportové Bugatti Chiron. Chiron, ktorý mal premiéru v Ženeve, je nástupcom modelu Veyron a na jeho pohon slúži 16-valcový motor výkonu 1 500 koní, čiže 1 103 kW. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Model Chiron je náhradou za model Veyron, ktorého posledný, 450. vyrobený kus, označený LaFinale (finále či koniec) bol vystavený na minuloročnom autosalóne v Ženeve. Možno poznamenať, že dizajn exteriéru (okrem kolies) modelu Veyron je dielom slovenského dizajnéra Jozefa Kabaňa, ktorý je dnes šéfdizajnérom českej automobilky Škoda.

Nesie meno slávneho pretekára

Nový superšportový model firmy Bugatti je opäť pomenovaný podľa slávneho automobilového pretekára. Monacký rodák Louis Alexandre Chiron zožal s vozidlami Bugatti mnohé úspechy v rôznych automobilových pretekoch, vrátane dvoch víťazstiev (v rokoch 1931 a 1932) vo Veľkej cene Československa na Masarykovom okruhu v Brne. Dizajn modelu Chiron vychádza z dizajnu modelu Veyron a jeho charakteristickými prvkami sú výrazný bočný oblúk a predná maska v tvare podkovy.

Skryť Vypnúť reklamu

Auto s mnohými superlatívmi

Karoséria je zhotovená z ľahkých kompozitných materiálov. Podľa vyjadrenia firmy Bugatti je nový model Chiron najvýkonnejším, najrýchlejším, najluxusnejším a najexkluzívnejším sériovo vyrábaným superšportovým automobilom na svete. Zo spomenutých kritérií však možno kvantitatívne posúdiť len výkon motora a maximálnu rýchlosť. Model Chiron je poháňaný osemlitrovým šestnásťvalcovým motorom, ktorý vznikol vývojom motora modelu Veyron.

Cieľom bolo 1 500 koní

Cieľom konštruktérov bolo zvýšiť výkon na 1 500 koní, teda na 1 103 kW. Kvôli tomu bolo potrebné prekonštruovať mnohé časti motora. Nárast výkonu sa dosiahol najmä použitím štyroch výkonnejších turbodúchadiel. Prepĺňanie motora je dvojstupňové - pri rozbehu vozidla začnú pracovať len dve turbodúchadlá, druhé dve sa aktivujú pri približne 3 800 ot/min.

Skryť Vypnúť reklamu

Najvyšší výkon sériového auta

Spomenutý maximálny výkon je podľa výrobcu vôbec najvyšší výkon, akým kedy disponovalo sériovo vyrábané auto. Najvyšší krútiaci moment 1 600 Nm si motor udržuje v širokom rozsahu od 2 000 do 6 000 ot/min. Všetky štyri kolesá sú poháňané prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky. Výrobca uviedol o motore niekoľko zaujímavých údajov, ktoré sa bežne nezverejňujú. Motorom „prefrčí" za plného výkonu viac než 60 000 litrov vzduchu za minútu.

Na stovku za 2,5 sekundy

Čerpadlo chladiacej kvapaliny motora má výkon 800 litrov vody za minútu. Aktívna plocha všetkých šiestich katalyzátorov výfukových plynov zodpovedá ploche viac než 30 futbalových ihrísk. Chiron zrýchli z 0 na 100 km/h za menej než 2,5 sekundy a jeho maximálna rýchlosť je 420 km/h. Firma Bugatti vyrobí len päťsto vozidiel Chiron, ktorých základná cena je 2,4 milióna eur – bez dane. Na trh príde Chiron v jeseni tohto roku, takže máte habadej času nasporiť uvedenú sumu...

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  2. ARÓNIA a RAKYTNÍK - podporí tvoju imunitu v boji s vírusmi
  3. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Príjem vs. dôchodok. Realita, ktorú na ktorú sa treba pripraviť
  6. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Šiesty titul Auto roka: komu sa podaril tento historický úspech?
  1. Neodkladajte pre koronavírus vyšetrenie svojich očí
  2. BILLA podáva v kritickom období pomocnú ruku ľuďom z kultúry
  3. Vynovená predajňa v Smrdákoch
  4. Pôžička bez úrokov a poplatkov? Áno, existuje
  5. Tlačová konferencia iniciatívy Stop hazardu so zdravím
  6. Pandémia spomaľuje inovácie. Spoločnosti šetria
  7. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo
  8. Developer roka YIT Slovakia je na Slovensku už desať rokov
  9. Pomáhajte čítaním
  10. Duálnu prax v dm nahradilo počas pandémie online vzdelávanie
  1. Novodobý slovenský Baťa. Zamestnancom stavia domy 31 504
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 23 072
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 16 939
  4. Ako začínali šéfovia digitálnych firiem? Vplyv malo už detstvo 16 456
  5. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 13 516
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 765
  7. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 11 072
  8. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 874
  9. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 728
  10. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 9 058
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Autorská strana Petra Šabatu

Babiš už neriadi štát ako firmu, dúfa v zázrak

Kto prešľapuje tragickú koronavírusovú českú cestu? Ľudia typu Roberta Fica a Roberta Kaliňáka.

Jaroslav Faltýnek a Andrej Babiš.
Minister obrany Jaroslav Naď.
Boris Kollár.
Celoplošné testovanie na Covid-19 na Slovensku.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop