Korzár logo Korzár
Štvrtok, 19. október, 2017 | Meniny má Kristián
PROBST NAKRESLIL VÝKRESY ZA DVA DNI

Džíp má 75 rokov

V rokoch po druhej svetovej vojne sa do československého automobilového slovníka „vkradlo" nové slovo - džíp.

Willys-Overland MB alias Jeep z roku 1944. Počas druhej svetovej vojny vyrobili firmy Willys-Overland a Ford celkovo 647 925 vozidiel, ktoré vošli do histórie ako džípy.(Zdroj: Jeep)

Ešte dlhé desaťročia po tejto vojne sa v motoristickom slangu označovalo výrazom džíp malé terénne auto akéhokoľvek výrobcu. Pôvodný džíp, teda výrobok americkej firmy Jeep - to sa vyslovuje džíp - sa vlastne stal synonymom celej triedy malých terénnych áut. Dokonca aj v Krátkom slovníku slovenského jazyka z roku 1987 (keď už existovali „džípy" rôznych značiek) sa pri hesle džíp uvádza vysvetlenie „teréne osobné vozidlo". Pôvodný Jeep - vtedy ešte nie pod takým názvom - sa začal vyrábať v roku 1941. Stručne pripomenieme históriu tohto unikátneho vozidla, ktoré výrazným spôsobom prispelo k víťazstvu spojencov v (zatiaľ) poslednej svetovej vojne.

Vyzvali 135 automobiliek

V júli 1940 informovala americká armáda výrobcov automobilov, že potrebuje ľahké prieskumné vozidlo ako náhradu za vojenské motocykle a modifikované autá Ford Model T. Armáda vyzvala 135 automobiliek, aby predložili ponuky na auto, ktoré by spĺňalo dlhý zoznam požiadaviek. Vyžadovala sa nosnosť 272 kg, celková hmotnosť nie viac ako 590 kg, rázvor menší ako 190 cm, výška menej než 91 cm (so sklopeným predným oknom), tri sedadlá, pohon všetkých kolies, redukčná prevodovka a motor umožňujúci jazdu rýchlosťou od 5 do 80 km/h.

Prototyp musel byť hotový do 49 dní!

Na dnešné pomery nepredstaviteľná podmienka bolo zhotovenie funkčného prototypu do 49 dní. Do súťaže sa prihlásili len dve firmy, a to American Bantam Car Company a Willys-Overland, ktorá však žiadala viac času na postavenie prototypu. Bankrotujúca firma Bantam najala talentovaného konštruktéra Karla Probsta, ktorý za dva dni poskytol výkresy prototypu. Ten bol ručne zhotovený a odovzdaný armáde na testovanie - to ukázalo, že vozidlo spĺňa všetky požadované kritériá (až na nižší krútiaci moment motora).

Podklady poskytli firmám Willys a Ford

Armáda si uvedomovala, že Bantam nebude schopný vyrábať dostatočný počet vozidiel a preto poskytla podklady firmám Willys a Ford, pričom ich vyzvala, aby na vozidle vykonali zlepšenia podľa vlastných predstáv. Vznikli tak prototypy Ford Pygmy a Willys Quad. Armáda požiadala v marci 1941 každú z troch firiem (Bantam, Ford a Willys), aby vyrobila 1 500 vozidiel.

Vyrobili ich temer 650 000

Po ďalších skúškach armáda vybrala firmu Willys ako hlavného výrobcu nového vozidla, po zvýšení dopytu bol kontrakt na výrobu udelený aj firme Ford. Finálne produkčné verzie boli označené Willys-Overland Model MB a Ford Model GPW - do konca vojny bolo dokopy vyrobených temer 650 000 týchto ľahkých terénnych vozidiel.

Neurčitý pôvod názvu Jeep

Kde sa však vzal názov Jeep? To, pravdupovediac, nikto zaručene nevie. Najbežnejšia je teória, že slovo Jeep vzniklo spätným prepisom fonetickej verzie skratky GP (Government Purposes alebo General Purpose, teda na vládne alebo všeobecné účely), novšia verzia hovorí, názov dnešnej firmy Jeep je odvodený od názvu mysteriózneho zvieratka Eugene the Jeep v komikse Popeye, vytvorenom E. C. Segarom už v roku 1936. Tak si vyberte.....

jeep-willys-overland-mb-kokpit_r1324_res.jpg

Kokpit štýlu „v jednoduchosti je krása". Temer všetky vo vojne vyrobené džípy boli poháňané 2,2-litrovým štvorvalcom, ktorý vyvíjal výkon 45 kW. Foto: Jeep

Neprehliadnite tiež

Pustí mesto Košice ďalšie pozemky na parkovisko?

Investor chce v parkovacom dome podlažie navyše.

Z Bukovca zmizla voda. Čo sa stalo?

Obľúbenú vodnú plochu čistia. V správe ju má U. S. Steel.

Prielom Hornádu vyčistili. Vo vode plávala aj chladnička či práčka

Vodáci v Slovenskom raji sa zapotili pri brigáde.

Pekár sa teší zo synčeka Riška

Hádzanárov Tatrana Prešov čaká zápas na palubovke Nexe Našice.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Šitie bez umŕtvenia či facka. Pôrody sprevádza aj násilie, tvrdia aktivistky

Prednostovia pôrodnickych kliník násilie na rodičkách odmietajú.

KOMENTÁRE

Kotleba. Chlap, ktorý postavil Slovensko do pozoru

Zaprášený a vyblednutý strašiak v poli nás zmobilizoval.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok
  2. Ako na refinancovanie hypotéky
  3. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  4. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  5. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  6. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  9. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania
  10. Splnený sen
  1. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj
  2. M-MARKET s novým konceptom KOCKAminiv Prešove
  3. Pivovar Šariš opäť podporí rozvoj domáceho regiónu
  4. Športová akadémia Mateja Tótha powered by O2 už na 24 školách
  5. Na čo myslieť v rekonštrukcii bytu
  6. Nová emisia dlhopisov spoločnosti HB Reavis s výnosom 3,25 % p.
  7. Koncert a diskusia s názvom „Otvorene o extrémizme“
  8. Top Ten najviac prehliadaných vozidiel na trhu
  9. Vysoká hra o súdne trovy
  10. 60 rokov európskej integrácie: úspechy a výzvy
  1. Pravda o privátnych značkách. Firmy ich vyrábajú podľa zadania 14 084
  2. Drobné nepozornosti v domácnosti môžu stáť aj tisíce eur 9 601
  3. Ukážeme vám, prečo je dobré sporiť si na dôchodok 4 771
  4. Za 30 rokov sa cena fotovoltických panelov znížila 100-násobne 2 837
  5. Splnený sen 1 940
  6. Títo Slováci sa rozhodli zveľadiť svoje okolie 1 832
  7. Neobjavené emiráty Fujairah a Ajman 1 503
  8. Nečakaným favoritom na predsedu PSK je prešovský advokát Garaj 1 223
  9. Majte všetky svoje účty za energie pod kontrolou 992
  10. Ako na refinancovanie hypotéky 957

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop