Korzár logo Korzár
Utorok, 25. júl, 2017 | Meniny má Jakub
PROBST NAKRESLIL VÝKRESY ZA DVA DNI

Džíp má 75 rokov

V rokoch po druhej svetovej vojne sa do československého automobilového slovníka „vkradlo" nové slovo - džíp.

Willys-Overland MB alias Jeep z roku 1944. Počas druhej svetovej vojny vyrobili firmy Willys-Overland a Ford celkovo 647 925 vozidiel, ktoré vošli do histórie ako džípy.(Zdroj: Jeep)

Ešte dlhé desaťročia po tejto vojne sa v motoristickom slangu označovalo výrazom džíp malé terénne auto akéhokoľvek výrobcu. Pôvodný džíp, teda výrobok americkej firmy Jeep - to sa vyslovuje džíp - sa vlastne stal synonymom celej triedy malých terénnych áut. Dokonca aj v Krátkom slovníku slovenského jazyka z roku 1987 (keď už existovali „džípy" rôznych značiek) sa pri hesle džíp uvádza vysvetlenie „teréne osobné vozidlo". Pôvodný Jeep - vtedy ešte nie pod takým názvom - sa začal vyrábať v roku 1941. Stručne pripomenieme históriu tohto unikátneho vozidla, ktoré výrazným spôsobom prispelo k víťazstvu spojencov v (zatiaľ) poslednej svetovej vojne.

Vyzvali 135 automobiliek

V júli 1940 informovala americká armáda výrobcov automobilov, že potrebuje ľahké prieskumné vozidlo ako náhradu za vojenské motocykle a modifikované autá Ford Model T. Armáda vyzvala 135 automobiliek, aby predložili ponuky na auto, ktoré by spĺňalo dlhý zoznam požiadaviek. Vyžadovala sa nosnosť 272 kg, celková hmotnosť nie viac ako 590 kg, rázvor menší ako 190 cm, výška menej než 91 cm (so sklopeným predným oknom), tri sedadlá, pohon všetkých kolies, redukčná prevodovka a motor umožňujúci jazdu rýchlosťou od 5 do 80 km/h.

Prototyp musel byť hotový do 49 dní!

Na dnešné pomery nepredstaviteľná podmienka bolo zhotovenie funkčného prototypu do 49 dní. Do súťaže sa prihlásili len dve firmy, a to American Bantam Car Company a Willys-Overland, ktorá však žiadala viac času na postavenie prototypu. Bankrotujúca firma Bantam najala talentovaného konštruktéra Karla Probsta, ktorý za dva dni poskytol výkresy prototypu. Ten bol ručne zhotovený a odovzdaný armáde na testovanie - to ukázalo, že vozidlo spĺňa všetky požadované kritériá (až na nižší krútiaci moment motora).

Podklady poskytli firmám Willys a Ford

Armáda si uvedomovala, že Bantam nebude schopný vyrábať dostatočný počet vozidiel a preto poskytla podklady firmám Willys a Ford, pričom ich vyzvala, aby na vozidle vykonali zlepšenia podľa vlastných predstáv. Vznikli tak prototypy Ford Pygmy a Willys Quad. Armáda požiadala v marci 1941 každú z troch firiem (Bantam, Ford a Willys), aby vyrobila 1 500 vozidiel.

Vyrobili ich temer 650 000

Po ďalších skúškach armáda vybrala firmu Willys ako hlavného výrobcu nového vozidla, po zvýšení dopytu bol kontrakt na výrobu udelený aj firme Ford. Finálne produkčné verzie boli označené Willys-Overland Model MB a Ford Model GPW - do konca vojny bolo dokopy vyrobených temer 650 000 týchto ľahkých terénnych vozidiel.

Neurčitý pôvod názvu Jeep

Kde sa však vzal názov Jeep? To, pravdupovediac, nikto zaručene nevie. Najbežnejšia je teória, že slovo Jeep vzniklo spätným prepisom fonetickej verzie skratky GP (Government Purposes alebo General Purpose, teda na vládne alebo všeobecné účely), novšia verzia hovorí, názov dnešnej firmy Jeep je odvodený od názvu mysteriózneho zvieratka Eugene the Jeep v komikse Popeye, vytvorenom E. C. Segarom už v roku 1936. Tak si vyberte.....

jeep-willys-overland-mb-kokpit_r1324_res.jpg

Kokpit štýlu „v jednoduchosti je krása". Temer všetky vo vojne vyrobené džípy boli poháňané 2,2-litrovým štvorvalcom, ktorý vyvíjal výkon 45 kW. Foto: Jeep

Neprehliadnite tiež

Výstavbu obchodného centra riešia dva protichodné dopravné posudky

V Prešove má vyrásť Forum, objavili sa obavy z problémov v doprave.

Lesniak: Aj my iba čakáme na rozhodnutie majiteľov

Situácia vo futbalovom VSS Košice je viac ako nepriehľadná.

V košickej zoo sa vyliahli mláďatá sovy laponskej

Až teraz ich môžu obdivovať návštevníci, doteraz boli v úkryte.

Kapitán Vancák i ďalší hráči podali výpoveď

Futbalový klub VSS Košice opúšťajú ďalší hráči.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Koho odfotili s Kollárom či Lipšicom? Politici a mafiáni na fotkách

Súd na kauciu prepustil z väzby Ľubomíra Kudličku, považovaného za šéfa gangu takáčovcov. Bol na prvej fotke spájajúcej mafiu a politika.

KOMENTÁRE

Dalík pootvoril pohľad do biznisu. Čo prezradia ostatní, napríklad Fico?

Topolánek nakoniec Dalíka na svoj pád nepotreboval.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  2. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  6. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  9. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  10. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  1. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  2. Cíťte sa v priestore príjemne
  3. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  5. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  6. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  7. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  8. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  9. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  10. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 794
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 884
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 513
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 394
  5. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 069
  6. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 2 876
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 652
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 013
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 079
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 908

Blogy SME


  1. Ján Zavacký: Dlhová brzda: Keď dávajú, treba brať.
  2. Ján Kukulský: Svadobné auto, veterán – aké sú možnosti?
  3. Martin Remeň: Rusinowa poľana
  4. Tatiana Repková: Existuje bezpodmienečná láska?
  5. Dominika Michaličová: Ľudský svet
  6. Miroslav Lajčák: Len si tak trochu kopnúť
  7. Paľo Zajac: Ficove trafiky za naše peniaze.
  8. Elena Antalová: Žehlička
  1. Eduard Heger: Čo sa skrýva za klesajúcou nezamestnanosťou? 11 557
  2. Jana Petkaničová: Otvorený list Barbore Hulinovej. 10 226
  3. Stanislav Martinčko: Dobrú chuť Slovensko II. ! 9 584
  4. Petra Nagyová: Môj otecko môj kráľ 9 376
  5. Stanislav Martinčko: Dobrú chuť Slovensko! 8 605
  6. Michal Drotován: Fiktívny park Rudolfa Kusého 8 298
  7. Jozef Chadim: Kto zastaví súdruha precedu? 7 567
  8. Mária Diamantová: 21. Hľadám pomoc – srdcia pre Ingu 7 382

    Už ste čítali?

    Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop