Korzár logo Korzár
Piatok, 18. jún, 2021 | Meniny má VratislavKrížovkyKrížovky
PROBST NAKRESLIL VÝKRESY ZA DVA DNI

Džíp má 75 rokov

V rokoch po druhej svetovej vojne sa do československého automobilového slovníka „vkradlo" nové slovo - džíp.

Willys-Overland MB alias Jeep z roku 1944. Počas druhej svetovej vojny vyrobili firmy Willys-Overland a Ford celkovo 647 925 vozidiel, ktoré vošli do histórie ako džípy.Willys-Overland MB alias Jeep z roku 1944. Počas druhej svetovej vojny vyrobili firmy Willys-Overland a Ford celkovo 647 925 vozidiel, ktoré vošli do histórie ako džípy. (Zdroj: Jeep)

Ešte dlhé desaťročia po tejto vojne sa v motoristickom slangu označovalo výrazom džíp malé terénne auto akéhokoľvek výrobcu. Pôvodný džíp, teda výrobok americkej firmy Jeep - to sa vyslovuje džíp - sa vlastne stal synonymom celej triedy malých terénnych áut. Dokonca aj v Krátkom slovníku slovenského jazyka z roku 1987 (keď už existovali „džípy" rôznych značiek) sa pri hesle džíp uvádza vysvetlenie „teréne osobné vozidlo". Pôvodný Jeep - vtedy ešte nie pod takým názvom - sa začal vyrábať v roku 1941. Stručne pripomenieme históriu tohto unikátneho vozidla, ktoré výrazným spôsobom prispelo k víťazstvu spojencov v (zatiaľ) poslednej svetovej vojne.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Vyzvali 135 automobiliek

V júli 1940 informovala americká armáda výrobcov automobilov, že potrebuje ľahké prieskumné vozidlo ako náhradu za vojenské motocykle a modifikované autá Ford Model T. Armáda vyzvala 135 automobiliek, aby predložili ponuky na auto, ktoré by spĺňalo dlhý zoznam požiadaviek. Vyžadovala sa nosnosť 272 kg, celková hmotnosť nie viac ako 590 kg, rázvor menší ako 190 cm, výška menej než 91 cm (so sklopeným predným oknom), tri sedadlá, pohon všetkých kolies, redukčná prevodovka a motor umožňujúci jazdu rýchlosťou od 5 do 80 km/h.

Prototyp musel byť hotový do 49 dní!

Na dnešné pomery nepredstaviteľná podmienka bolo zhotovenie funkčného prototypu do 49 dní. Do súťaže sa prihlásili len dve firmy, a to American Bantam Car Company a Willys-Overland, ktorá však žiadala viac času na postavenie prototypu. Bankrotujúca firma Bantam najala talentovaného konštruktéra Karla Probsta, ktorý za dva dni poskytol výkresy prototypu. Ten bol ručne zhotovený a odovzdaný armáde na testovanie - to ukázalo, že vozidlo spĺňa všetky požadované kritériá (až na nižší krútiaci moment motora).

Skryť Vypnúť reklamu

Podklady poskytli firmám Willys a Ford

Armáda si uvedomovala, že Bantam nebude schopný vyrábať dostatočný počet vozidiel a preto poskytla podklady firmám Willys a Ford, pričom ich vyzvala, aby na vozidle vykonali zlepšenia podľa vlastných predstáv. Vznikli tak prototypy Ford Pygmy a Willys Quad. Armáda požiadala v marci 1941 každú z troch firiem (Bantam, Ford a Willys), aby vyrobila 1 500 vozidiel.

Vyrobili ich temer 650 000

Po ďalších skúškach armáda vybrala firmu Willys ako hlavného výrobcu nového vozidla, po zvýšení dopytu bol kontrakt na výrobu udelený aj firme Ford. Finálne produkčné verzie boli označené Willys-Overland Model MB a Ford Model GPW - do konca vojny bolo dokopy vyrobených temer 650 000 týchto ľahkých terénnych vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Neurčitý pôvod názvu Jeep

Kde sa však vzal názov Jeep? To, pravdupovediac, nikto zaručene nevie. Najbežnejšia je teória, že slovo Jeep vzniklo spätným prepisom fonetickej verzie skratky GP (Government Purposes alebo General Purpose, teda na vládne alebo všeobecné účely), novšia verzia hovorí, názov dnešnej firmy Jeep je odvodený od názvu mysteriózneho zvieratka Eugene the Jeep v komikse Popeye, vytvorenom E. C. Segarom už v roku 1936. Tak si vyberte.....

jeep-willys-overland-mb-kokpit_r1324_res.jpg

Kokpit štýlu „v jednoduchosti je krása". Temer všetky vo vojne vyrobené džípy boli poháňané 2,2-litrovým štvorvalcom, ktorý vyvíjal výkon 45 kW. Foto: Jeep

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame
  2. Zázračná škola so zelenou strechou
  3. Blíži sa leto a s ním aj zvýšené utrácanie peňazí našimi deťmi
  4. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  5. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  6. Crème de la crème po slovensky
  7. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  8. Dream job pre programátorov: Silicon Valley na Slovensku
  9. Po Slovensku na motorke
  10. Jablone prinesú ovocie v podobe komfortného bývania
  1. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  2. Dovolenka v Chorvátsku: stavte na overenú a obľúbenú klasiku
  3. Ako sa v lete správne starať o citlivú detskú pokožku?
  4. Driverama má strategické partnerstvo s nemeckým Stop + Go
  5. Správna strava po tréningu: Siahnite po 100 % smoothie a šťavách
  6. Zázračná škola so zelenou strechou
  7. Čučoriedky - dokážu ochrániť váš zrak?
  8. Crème de la crème po slovensky
  9. Rady nad zlato: Naučte sa pripraviť dezerty ako z cukrárne
  10. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový?
  1. Viete, čo jete, keď si kupujete pečivo dopečené v predajni? 27 591
  2. Desať hotelov v destináciách, ktoré sú toto leto favoritmi 12 012
  3. Stačí mi elektromobil? Pozreli sme sa, ako je to s dojazdom 11 704
  4. Málokto im verí. Prekvapia Slováci na futbalovom EURO 2020? 8 776
  5. Sme vodná veľmoc a napriek tomu vody dovážame 7 483
  6. Je lepšie zobrať si rozkladateľný obal alebo vytriediť plastový? 7 354
  7. Po Slovensku na motorke 6 000
  8. Ako sa z nenásytných Bödörovcov stal symbol oligarchie 5 851
  9. Developer Slnečníc postaví bývanie pri lese. S bazénom aj fitkom 5 258
  10. P. Lednický: Koronavírus tu už zostane, musíme si na to zvyknúť 4 168
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto

Situáciu pokazili aj futbalové zápasy.


16 h
Ilustračné foto

Pandémia Covid-19 si vyžiadala 12 478 obetí.


a 4 ďalší 11 h

Budú sa Fico, Kotleba, Harabin a spol. na jeseň nadchýňať nevídanou lojalitou svojho elektorátu?


Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop