Korzár logo Korzár
Piatok, 20. júl, 2018 | Meniny má Iľja Eliáš
Nájdete nás na webe
PROBST NAKRESLIL VÝKRESY ZA DVA DNI

Džíp má 75 rokov

V rokoch po druhej svetovej vojne sa do československého automobilového slovníka „vkradlo" nové slovo - džíp.

Willys-Overland MB alias Jeep z roku 1944. Počas druhej svetovej vojny vyrobili firmy Willys-Overland a Ford celkovo 647 925 vozidiel, ktoré vošli do histórie ako džípy.(Zdroj: Jeep)

Ešte dlhé desaťročia po tejto vojne sa v motoristickom slangu označovalo výrazom džíp malé terénne auto akéhokoľvek výrobcu. Pôvodný džíp, teda výrobok americkej firmy Jeep - to sa vyslovuje džíp - sa vlastne stal synonymom celej triedy malých terénnych áut. Dokonca aj v Krátkom slovníku slovenského jazyka z roku 1987 (keď už existovali „džípy" rôznych značiek) sa pri hesle džíp uvádza vysvetlenie „teréne osobné vozidlo". Pôvodný Jeep - vtedy ešte nie pod takým názvom - sa začal vyrábať v roku 1941. Stručne pripomenieme históriu tohto unikátneho vozidla, ktoré výrazným spôsobom prispelo k víťazstvu spojencov v (zatiaľ) poslednej svetovej vojne.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vyzvali 135 automobiliek

V júli 1940 informovala americká armáda výrobcov automobilov, že potrebuje ľahké prieskumné vozidlo ako náhradu za vojenské motocykle a modifikované autá Ford Model T. Armáda vyzvala 135 automobiliek, aby predložili ponuky na auto, ktoré by spĺňalo dlhý zoznam požiadaviek. Vyžadovala sa nosnosť 272 kg, celková hmotnosť nie viac ako 590 kg, rázvor menší ako 190 cm, výška menej než 91 cm (so sklopeným predným oknom), tri sedadlá, pohon všetkých kolies, redukčná prevodovka a motor umožňujúci jazdu rýchlosťou od 5 do 80 km/h.

Prototyp musel byť hotový do 49 dní!

Na dnešné pomery nepredstaviteľná podmienka bolo zhotovenie funkčného prototypu do 49 dní. Do súťaže sa prihlásili len dve firmy, a to American Bantam Car Company a Willys-Overland, ktorá však žiadala viac času na postavenie prototypu. Bankrotujúca firma Bantam najala talentovaného konštruktéra Karla Probsta, ktorý za dva dni poskytol výkresy prototypu. Ten bol ručne zhotovený a odovzdaný armáde na testovanie - to ukázalo, že vozidlo spĺňa všetky požadované kritériá (až na nižší krútiaci moment motora).

Podklady poskytli firmám Willys a Ford

Armáda si uvedomovala, že Bantam nebude schopný vyrábať dostatočný počet vozidiel a preto poskytla podklady firmám Willys a Ford, pričom ich vyzvala, aby na vozidle vykonali zlepšenia podľa vlastných predstáv. Vznikli tak prototypy Ford Pygmy a Willys Quad. Armáda požiadala v marci 1941 každú z troch firiem (Bantam, Ford a Willys), aby vyrobila 1 500 vozidiel.

Vyrobili ich temer 650 000

Po ďalších skúškach armáda vybrala firmu Willys ako hlavného výrobcu nového vozidla, po zvýšení dopytu bol kontrakt na výrobu udelený aj firme Ford. Finálne produkčné verzie boli označené Willys-Overland Model MB a Ford Model GPW - do konca vojny bolo dokopy vyrobených temer 650 000 týchto ľahkých terénnych vozidiel.

Neurčitý pôvod názvu Jeep

Kde sa však vzal názov Jeep? To, pravdupovediac, nikto zaručene nevie. Najbežnejšia je teória, že slovo Jeep vzniklo spätným prepisom fonetickej verzie skratky GP (Government Purposes alebo General Purpose, teda na vládne alebo všeobecné účely), novšia verzia hovorí, názov dnešnej firmy Jeep je odvodený od názvu mysteriózneho zvieratka Eugene the Jeep v komikse Popeye, vytvorenom E. C. Segarom už v roku 1936. Tak si vyberte.....

jeep-willys-overland-mb-kokpit_r1324_res.jpg

Kokpit štýlu „v jednoduchosti je krása". Temer všetky vo vojne vyrobené džípy boli poháňané 2,2-litrovým štvorvalcom, ktorý vyvíjal výkon 45 kW. Foto: Jeep

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  4. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  5. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  6. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  7. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  10. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  1. Šesť dôvodov, prečo sa oplatí cestovať do Ruska
  2. Špeciálna príloha: Krížovky na leto
  3. Najpredávanejšou jazdenkou v tuzemsku bola Škoda Octavia
  4. GOPASS-dovolenka, ktorá sa oplatí
  5. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  6. OMV robí dovolenku pre vodičov oddychom
  7. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  8. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  10. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 29 132
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 20 998
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 19 855
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 13 970
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 9 606
  6. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť 3 906
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 3 782
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 091
  9. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších! 2 010
  10. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 1 947

Neprehliadnite tiež

Farmári reagujú na premiéra, z jeho prístupu sú znechutení

Počkajú si na september. V hre je stále aj ich návrat do Bratislavy.

Majiteľka nebankovky sľubovala 48-percentné ročné výnosy. Odsúdili ju za podvod

Za pyramídovú hru dostala najprv osem a pol roka, teraz štyri.

Päťdesiat mŕtvych. Jarovnice zmietla pred 20 rokmi prívalová vlna

Na extrémnej povodni sa podieľalo viacero faktorov.

Štartuje nová druholigová sezóna. Aj so šiestimi tímami z východu

Poprad zabojuje o Fortuna ligu, záchranu nespomína nik.

Na košické autobusy montujú cyklonosiče, využiť sa zatiaľ nedajú

Riešia ešte posledné technické a personálne problémy.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Techniku zo základne v Dolnej Krupej žiada ministerstvo vrátiť

Čo robia Noční vlci v Dolnej Krupej.

DOBRÉ RÁNO

Dobré ráno: V RTVS môže byť ohrozené vysielanie správ

Ľudia v spravodajstve končia, spor o verejnoprávnosť pokračuje.

Stĺpček Jakuba Fila

Ešte sa chceme tváriť, že vlci sú len zvedaví turisti a branci iba obľubujú pohyb?

Tajné služby o Nočných vlkoch mlčia.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop