Korzár logo Korzár
Štvrtok, 24. máj, 2018 | Meniny má Ela
Nájdete nás na webe

Ľudové auto má 70 rokov

Predstavy o tom, aké auto možno považovať za ľudové, sa líšia podľa obsahu peňaženky motoristu i osobných preferencií.

Jeden z prvých chrobákov firmy Volkswagen. Prvý chrobák zišiel z montážnej linky firmy Volkswagen tesne po vianočných sviatkoch v roku 1945.(Zdroj: VOLKSWAGEN)

Titulok možno popravde považovať za nejednoznačný - predstavy o tom, aké auto možno považovať za ľudové sa zrejme líšia podľa obsahu peňaženky motoristu i podľa jeho osobných preferencií. Na mysli však máme auto, ktorého označenie je doslova „Ľudové auto" - nie však v slovenčine, ale v nemčine. Ide, ako už tušíte, o auto značky Volkswagen resp. o prvý typ tejto značky.

Ľudové auto navrhol F. Porsche

S ideou výroby ľudového auta - Volkswagenu - ktoré by bolo dostupné všetkým nemeckým občanom, prišiel pred druhou svetovou vojnou samotný Adolf Hitler.

Článok pokračuje pod video reklamou

Vozidlo so vzduchom chladeným a vzadu uloženým motorom navrhol profesor Ferdinand Porsche, pričom tri skúšobné exempláre s označením Porsche Typ 32 zhotovila firma NSU.

V rokoch 1936/37 boli zhotovené ďalšie testovacie prototypy, označené W30.

Moderná automobilka vo Wolfsburgu

Na výrobu prvého nemeckého ľudového auta bola v meste, po vojne nazvanom Wolfsburg, postavená na tú dobu veľmi moderná automobilka Volkswagenwerk.

Tá však v dôsledku prepuknutia bola preorientovaná na vojnovú výrobu a preto do konca vojny vyrobila len 630 „ľudových" áut, ktoré však vtedy mali označenie KdF, a to podľa organizácie na trávenie voľného času, nazývanej Kraft durch Freude, čiže radosťou k sile.

Po vojne pod britskou správou

Začiatkom apríla 1945 obsadili fabriku Volkswagen americké jednotky, v júni 1945 bol podnik s približne 6 000 zamestnancami prevzatý britskou vojenskou správou.

O obnovu výroby automobilov sa rozhodujúcou mierou zasadil britský správca, vtedy len 29-ročný major Ivan Hirst, ktorý 22. augusta 1945 objednal v automobilke 20 000 vozidiel pre spojenecké vojská, čím v podstate zabránil demontáži strojného zariadenia.

Prvé „ľudové" auto - už ako Volkswagen - zišlo z montážneho pásu 27. decembra 1945, teda pred 70 rokmi.

Američania mu dali prezývku chrobák

Nábeh výroby bol zložitejší, než sa predpokladalo a tak do konca spomenutého roka opustilo automobilku len 55 vozidiel, ktorým Američania dali prezývku chrobák - tá sa mimoriadne ujala a stala sa polooficiálnym označením vozidla (jeho oficiálne označenie bolo Typ 11).

V rokoch 1946 - 1947 sa vo firme Volkswagen vyrábalo približne tisíc chrobákov mesačne. Vtedy ešte nikto netušil, že chrobák sa stane symbolom tzv. nemeckého hospodárskeho zázraku i rekordérom čo do počtu vyrobených kusov (vyrobilo sa ho viac než 21 miliónov).

Vyrábal sa do júla 2003

V októbri 1947 sa začali chrobáky firmy Volkswagen exportovať. V októbri 1949 bol podnik Volkswagenwerk GmbH odovzdaný do nemeckých rúk. Posledný klasický chrobák zišiel z montážneho závodu v mexickom Pueble koncom júla 2003.

To už bol vo výrobe (od roku 1998) „nový chrobák", ktorý tvarmi karosérie pripomína pôvodný model. Aby sa starý chrobák (po nemecky Käfer) neplietol s novým, pre nový sa vžilo anglické označenie beetle (to je tiež chrobák). Možno dodať, že éry nového chrobáka sa dožil aj spomenutý major Hirst, ktorý zomrel až v roku 2000.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo
  4. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  5. Všetko, čo rodiny milujú
  6. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  7. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  10. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali
  1. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek
  2. Ako dlho trvá vybavenie hypotéky? Zopár dní, ale aj pár týždňov
  3. Všetko, čo rodiny milujú
  4. Bratislava má najmodernejšiu linku na triedenie surovín
  5. Vynovená OMV v Košiciach ponúka príjemnú atmosféru i nové služby
  6. Nižšie náklady vo firme? Tri tipy, kde sa dá ušetriť
  7. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti?
  8. Keď Slováci krotia morský vietor
  9. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach?
  10. Park pod Kolibou prepája mesto s prírodou
  1. Pätnásť destinácií na letnú dovolenku s odletom z Bratislavy 24 479
  2. Čo si myslia mamy youtuberov o tom, čo robia ich deti? 22 911
  3. Chystáte výlet do Rakúska? Toto miesto má najlepšie zážitky 10 183
  4. Trpký darček od vlády: prichádza nová 8 % daň z poistiek 8 275
  5. Nedocenený génius - prečo chýba v našich knižniciach? 4 218
  6. Volkswagen Touareg jazdí lepšie, než sme čakali 4 103
  7. Ako vzniká jeden z najkvalitnejších kolagénov na Slovensku? 4 093
  8. Ste si istí, že máte zdravé srdce? Skontrolujte si ho zadarmo 3 608
  9. Jozef Bíreš: Čerstvé potraviny sú pre človeka najhodnotnejšie 2 813
  10. Unikátne defilé vojenskej techniky na zemi aj vo vzduchu 2 627

Neprehliadnite tiež

Golonkovi už pre šampionát v Košiciach hľadajú ubytovanie

Reprezentant Marcinko reagoval. Niektoré výroky ho udivujú.

Pozemky pri Haniske: Firmu spájanú s napadnutím farmára štát odškodní

Má tam byť priemyselný park. V hre je tajomný investor.

Hámor sa vracia. Do výšky ho nepustilo počasie

Pre zlé počasie sa slovenský horolezec vzdal plánovaného pokusu vyliezť prakticky na jeden šup Mt. Everest aj susedné Lhotse.

V kauze vraždy v Abranovciach padol definitívny verdikt

Krajský súd potvrdil Kobulnickému 15 rokov za vraždu mladej Mišky.

Hlavné správy zo Sme.sk

SVET

Minister Stropnický: Babiš je ako Ronaldo, neposadíte ho na lavičku

Politici sa len tvária, že riešia problémy občanov, to ja neviem, hovorí pre SME odchádzajúci šéf českej diplomacie MARTIN STROPNICKÝ.

KOMENTÁR DÁVIDA TVRDOŇA

Zuckerberg sa vysmial Európe nevídaným spôsobom

Opäť sme sa nič nové nedozvedeli.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Putin sa nemôže priznať, ani keby chcel

Rusi nezostrelili MH17 naschvál, ale to ich neospravedlňuje.


Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop