Korzár logo Korzár
Pondelok, 25. september, 2017 | Meniny má Vladislav

Ľudové auto má 70 rokov

Predstavy o tom, aké auto možno považovať za ľudové, sa líšia podľa obsahu peňaženky motoristu i osobných preferencií.

Jeden z prvých chrobákov firmy Volkswagen. Prvý chrobák zišiel z montážnej linky firmy Volkswagen tesne po vianočných sviatkoch v roku 1945.(Zdroj: VOLKSWAGEN)

Titulok možno popravde považovať za nejednoznačný - predstavy o tom, aké auto možno považovať za ľudové sa zrejme líšia podľa obsahu peňaženky motoristu i podľa jeho osobných preferencií. Na mysli však máme auto, ktorého označenie je doslova „Ľudové auto" - nie však v slovenčine, ale v nemčine. Ide, ako už tušíte, o auto značky Volkswagen resp. o prvý typ tejto značky.

Ľudové auto navrhol F. Porsche

S ideou výroby ľudového auta - Volkswagenu - ktoré by bolo dostupné všetkým nemeckým občanom, prišiel pred druhou svetovou vojnou samotný Adolf Hitler.

Vozidlo so vzduchom chladeným a vzadu uloženým motorom navrhol profesor Ferdinand Porsche, pričom tri skúšobné exempláre s označením Porsche Typ 32 zhotovila firma NSU.

V rokoch 1936/37 boli zhotovené ďalšie testovacie prototypy, označené W30.

Moderná automobilka vo Wolfsburgu

Na výrobu prvého nemeckého ľudového auta bola v meste, po vojne nazvanom Wolfsburg, postavená na tú dobu veľmi moderná automobilka Volkswagenwerk.

Tá však v dôsledku prepuknutia bola preorientovaná na vojnovú výrobu a preto do konca vojny vyrobila len 630 „ľudových" áut, ktoré však vtedy mali označenie KdF, a to podľa organizácie na trávenie voľného času, nazývanej Kraft durch Freude, čiže radosťou k sile.

Po vojne pod britskou správou

Začiatkom apríla 1945 obsadili fabriku Volkswagen americké jednotky, v júni 1945 bol podnik s približne 6 000 zamestnancami prevzatý britskou vojenskou správou.

O obnovu výroby automobilov sa rozhodujúcou mierou zasadil britský správca, vtedy len 29-ročný major Ivan Hirst, ktorý 22. augusta 1945 objednal v automobilke 20 000 vozidiel pre spojenecké vojská, čím v podstate zabránil demontáži strojného zariadenia.

Prvé „ľudové" auto - už ako Volkswagen - zišlo z montážneho pásu 27. decembra 1945, teda pred 70 rokmi.

Američania mu dali prezývku chrobák

Nábeh výroby bol zložitejší, než sa predpokladalo a tak do konca spomenutého roka opustilo automobilku len 55 vozidiel, ktorým Američania dali prezývku chrobák - tá sa mimoriadne ujala a stala sa polooficiálnym označením vozidla (jeho oficiálne označenie bolo Typ 11).

V rokoch 1946 - 1947 sa vo firme Volkswagen vyrábalo približne tisíc chrobákov mesačne. Vtedy ešte nikto netušil, že chrobák sa stane symbolom tzv. nemeckého hospodárskeho zázraku i rekordérom čo do počtu vyrobených kusov (vyrobilo sa ho viac než 21 miliónov).

Vyrábal sa do júla 2003

V októbri 1947 sa začali chrobáky firmy Volkswagen exportovať. V októbri 1949 bol podnik Volkswagenwerk GmbH odovzdaný do nemeckých rúk. Posledný klasický chrobák zišiel z montážneho závodu v mexickom Pueble koncom júla 2003.

To už bol vo výrobe (od roku 1998) „nový chrobák", ktorý tvarmi karosérie pripomína pôvodný model. Aby sa starý chrobák (po nemecky Käfer) neplietol s novým, pre nový sa vžilo anglické označenie beetle (to je tiež chrobák). Možno dodať, že éry nového chrobáka sa dožil aj spomenutý major Hirst, ktorý zomrel až v roku 2000.

Neprehliadnite tiež

Americký denník opäť písal o Spišskom Hrhove

The New York Times chválil prácu s Rómami.

II. liga: Šláger kola pre Lokomotívu Košice

Spišiaci nasúkali Komárnu štyri góly, Trebišov inkasoval od Zvolena tri.

III. liga: Favoriti sa presadili, zvíťazili Lipany aj Stropkov

Prešovské béčko neuspelo v Rožňave, Plavnica zdolala Svit.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Alternatíva pre Nemecko skutočnú alternatívu neponúka

Merkelová voľby vyhrala a ostáva mocná. Európa je naozaj vďačná.

TECH

Vedci objavili nový typ zemetrasení

Veľké tektonické zemetrasenie môže vyvolať ďalšie zemetrasenie vo svojej blízkosti.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Kedy sa refinancovanie oplatí?
  2. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  3. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  4. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  5. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  6. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  10. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba
  1. Atraktívnejšie učenie vďaka digitálnym technológiám
  2. Aký vplyv by mal konflikt v Kórei na vaše investície?
  3. Zľava 3000 € na 3-izbové byty v Jarabinkách
  4. JUDr. Barbora Sabó: Dobrý maklér šetrí čas, peniaze i nervy!
  5. Detské zúbky sú veda
  6. Štartujú jesenné módne dni v Poluse
  7. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku
  8. Rastie nám pokrivená generácia?
  9. Intímna hygiena – celoročná záležitosť
  10. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji
  1. Zanzibar je plný lákadiel na dokonalú exotickú dovolenku 15 138
  2. Rastie nám pokrivená generácia? 10 052
  3. Intímna hygiena – celoročná záležitosť 3 252
  4. 3 mýty, ktorým ste možno uverili. Ale ako je to naozaj? 2 806
  5. Plug-in, hybrid alebo elektromobil? Poradíme, ako správne vybrať 1 923
  6. Kedy sa refinancovanie oplatí? 1 307
  7. Pivovar Šariš podporí cestovný ruch v Prešovskom kraji 1 298
  8. Bývajte v budove, po ktorej sa prechádzal Schöne Náci 1 071
  9. Novinka v realitnom biznise! Zatiaľ dostupné len v Grand Koliba 1 020
  10. FemFest 2017 ponúkne beh na opätkoch i koncert známej speváčky 600

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop