Korzár logo Korzár
Sobota, 29. apríl, 2017 |Meniny má Lea

Ľudové auto má 70 rokov

Predstavy o tom, aké auto možno považovať za ľudové, sa líšia podľa obsahu peňaženky motoristu i osobných preferencií.

Jeden z prvých chrobákov firmy Volkswagen. Prvý chrobák zišiel z montážnej linky firmy Volkswagen tesne po vianočných sviatkoch v roku 1945.(Zdroj: VOLKSWAGEN)

Titulok možno popravde považovať za nejednoznačný - predstavy o tom, aké auto možno považovať za ľudové sa zrejme líšia podľa obsahu peňaženky motoristu i podľa jeho osobných preferencií. Na mysli však máme auto, ktorého označenie je doslova „Ľudové auto" - nie však v slovenčine, ale v nemčine. Ide, ako už tušíte, o auto značky Volkswagen resp. o prvý typ tejto značky.

Ľudové auto navrhol F. Porsche

S ideou výroby ľudového auta - Volkswagenu - ktoré by bolo dostupné všetkým nemeckým občanom, prišiel pred druhou svetovou vojnou samotný Adolf Hitler.

Vozidlo so vzduchom chladeným a vzadu uloženým motorom navrhol profesor Ferdinand Porsche, pričom tri skúšobné exempláre s označením Porsche Typ 32 zhotovila firma NSU.

V rokoch 1936/37 boli zhotovené ďalšie testovacie prototypy, označené W30.

Moderná automobilka vo Wolfsburgu

Na výrobu prvého nemeckého ľudového auta bola v meste, po vojne nazvanom Wolfsburg, postavená na tú dobu veľmi moderná automobilka Volkswagenwerk.

Tá však v dôsledku prepuknutia bola preorientovaná na vojnovú výrobu a preto do konca vojny vyrobila len 630 „ľudových" áut, ktoré však vtedy mali označenie KdF, a to podľa organizácie na trávenie voľného času, nazývanej Kraft durch Freude, čiže radosťou k sile.

Po vojne pod britskou správou

Začiatkom apríla 1945 obsadili fabriku Volkswagen americké jednotky, v júni 1945 bol podnik s približne 6 000 zamestnancami prevzatý britskou vojenskou správou.

O obnovu výroby automobilov sa rozhodujúcou mierou zasadil britský správca, vtedy len 29-ročný major Ivan Hirst, ktorý 22. augusta 1945 objednal v automobilke 20 000 vozidiel pre spojenecké vojská, čím v podstate zabránil demontáži strojného zariadenia.

Prvé „ľudové" auto - už ako Volkswagen - zišlo z montážneho pásu 27. decembra 1945, teda pred 70 rokmi.

Američania mu dali prezývku chrobák

Nábeh výroby bol zložitejší, než sa predpokladalo a tak do konca spomenutého roka opustilo automobilku len 55 vozidiel, ktorým Američania dali prezývku chrobák - tá sa mimoriadne ujala a stala sa polooficiálnym označením vozidla (jeho oficiálne označenie bolo Typ 11).

V rokoch 1946 - 1947 sa vo firme Volkswagen vyrábalo približne tisíc chrobákov mesačne. Vtedy ešte nikto netušil, že chrobák sa stane symbolom tzv. nemeckého hospodárskeho zázraku i rekordérom čo do počtu vyrobených kusov (vyrobilo sa ho viac než 21 miliónov).

Vyrábal sa do júla 2003

V októbri 1947 sa začali chrobáky firmy Volkswagen exportovať. V októbri 1949 bol podnik Volkswagenwerk GmbH odovzdaný do nemeckých rúk. Posledný klasický chrobák zišiel z montážneho závodu v mexickom Pueble koncom júla 2003.

To už bol vo výrobe (od roku 1998) „nový chrobák", ktorý tvarmi karosérie pripomína pôvodný model. Aby sa starý chrobák (po nemecky Käfer) neplietol s novým, pre nový sa vžilo anglické označenie beetle (to je tiež chrobák). Možno dodať, že éry nového chrobáka sa dožil aj spomenutý major Hirst, ktorý zomrel až v roku 2000.

Neprehliadnite tiež

Viete, aké historické vzácnosti máte vo svojom okolí?

Východoslovenský región je plný pamiatok a pozoruhodností.

Boj o odpad: Prešov vyhlásil novú súťaž

V minulosti mal biznis s odpadom v Prešove pod palcom Miroslav Remeta.

Pri Moste VSS sú stožiare na cyklochodníku

Na Moldavskej padne živý plot.

NOVINÁRSKA CENA

Korzár získal ďalšie ocenenie

Porote sa páčili články, ako sa smeráci a ich známi dostali k pozemkom.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Remiášova vražda sa ešte dá vyšetriť. Pomôcť musia mafiáni

Polícia minulý rok obnovila vyšetrovanie Remiášovej vraždy, pretože vyšli najavo nové skutočnosti. Ani po roku zatiaľ nikoho neobvinila.

DOMOV

Anna Remiášová pri pomníku syna: Nikdy to nevzdám

Výročie vraždy si prišli k jeho pamätníku pripomenúť aj študenti.

KOMENTÁRE

Kažimír bude musieť siahnuť pod vankúš, aby naplnil Ficove sľuby

Bez zásahu do rozpočtu to nepôjde.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  2. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy?
  3. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie
  4. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne
  5. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz
  6. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family
  7. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji
  8. Inteligencia vo všetkom
  9. Volvo V90 Cross Country je pripravené na každé dobrodružstvo
  10. Continental spúšťa dlhodobý test pneumatík s vodičmi z Facebooku
  1. Ako efektívne využiť podlahové kúrenie?
  2. Samsung Galaxy S8: smartfón s výnimočným displejom
  3. Túžite byť matkou, ale nedarí sa? Poďme hľadať dôvody!
  4. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy
  5. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť
  6. Nové investičné projekty v Schladmingu s výhľadom na zjazdovku
  7. Podľa M. Borguľu je práca mestskej polície slabá a nedôsledná
  8. Znížená sadzba pri pôžičke v mBank už len štyri dni
  9. Odborníci poradia, komu sa oplatí využívať obnoviteľné zdroje
  10. Katarína (28): Z bývania na Nobelovej mám dobrý pocit
  1. Žijú, lebo sa nevzdali. Príbehy ľudí bojujúcich za svoje zdravie 7 794
  2. Šokujúce: ako sa každý Slovák dokáže ľahko naučiť po anglicky 7 208
  3. Nový Volkswagen Arteon sa predstaví na bratislavskom autosalóne 6 424
  4. Päť tipov, kam na predĺžený víkend v máji 6 175
  5. Legendárna Štefánka opäť ožíva pod sieťou Pulitzer family 5 470
  6. Last minute dovolenka sa dá kupiť výhodne už teraz 5 466
  7. Last minute tipy na Kapverdské ostrovy 5 014
  8. Voda, kotol, vymknutie: Čo stoja najčastejšie domáce katastrofy? 4 856
  9. 5 krokov k vlastnému bývaniu 3 832
  10. Ako sa menila obľúbená bratislavská štvrť 3 025

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop