Korzár logo Korzár
Štvrtok, 20. júl, 2017 | Meniny má Iľja Eliáš

Ľudové auto má 70 rokov

Predstavy o tom, aké auto možno považovať za ľudové, sa líšia podľa obsahu peňaženky motoristu i osobných preferencií.

Jeden z prvých chrobákov firmy Volkswagen. Prvý chrobák zišiel z montážnej linky firmy Volkswagen tesne po vianočných sviatkoch v roku 1945.(Zdroj: VOLKSWAGEN)

Titulok možno popravde považovať za nejednoznačný - predstavy o tom, aké auto možno považovať za ľudové sa zrejme líšia podľa obsahu peňaženky motoristu i podľa jeho osobných preferencií. Na mysli však máme auto, ktorého označenie je doslova „Ľudové auto" - nie však v slovenčine, ale v nemčine. Ide, ako už tušíte, o auto značky Volkswagen resp. o prvý typ tejto značky.

Ľudové auto navrhol F. Porsche

S ideou výroby ľudového auta - Volkswagenu - ktoré by bolo dostupné všetkým nemeckým občanom, prišiel pred druhou svetovou vojnou samotný Adolf Hitler.

Vozidlo so vzduchom chladeným a vzadu uloženým motorom navrhol profesor Ferdinand Porsche, pričom tri skúšobné exempláre s označením Porsche Typ 32 zhotovila firma NSU.

V rokoch 1936/37 boli zhotovené ďalšie testovacie prototypy, označené W30.

Moderná automobilka vo Wolfsburgu

Na výrobu prvého nemeckého ľudového auta bola v meste, po vojne nazvanom Wolfsburg, postavená na tú dobu veľmi moderná automobilka Volkswagenwerk.

Tá však v dôsledku prepuknutia bola preorientovaná na vojnovú výrobu a preto do konca vojny vyrobila len 630 „ľudových" áut, ktoré však vtedy mali označenie KdF, a to podľa organizácie na trávenie voľného času, nazývanej Kraft durch Freude, čiže radosťou k sile.

Po vojne pod britskou správou

Začiatkom apríla 1945 obsadili fabriku Volkswagen americké jednotky, v júni 1945 bol podnik s približne 6 000 zamestnancami prevzatý britskou vojenskou správou.

O obnovu výroby automobilov sa rozhodujúcou mierou zasadil britský správca, vtedy len 29-ročný major Ivan Hirst, ktorý 22. augusta 1945 objednal v automobilke 20 000 vozidiel pre spojenecké vojská, čím v podstate zabránil demontáži strojného zariadenia.

Prvé „ľudové" auto - už ako Volkswagen - zišlo z montážneho pásu 27. decembra 1945, teda pred 70 rokmi.

Američania mu dali prezývku chrobák

Nábeh výroby bol zložitejší, než sa predpokladalo a tak do konca spomenutého roka opustilo automobilku len 55 vozidiel, ktorým Američania dali prezývku chrobák - tá sa mimoriadne ujala a stala sa polooficiálnym označením vozidla (jeho oficiálne označenie bolo Typ 11).

V rokoch 1946 - 1947 sa vo firme Volkswagen vyrábalo približne tisíc chrobákov mesačne. Vtedy ešte nikto netušil, že chrobák sa stane symbolom tzv. nemeckého hospodárskeho zázraku i rekordérom čo do počtu vyrobených kusov (vyrobilo sa ho viac než 21 miliónov).

Vyrábal sa do júla 2003

V októbri 1947 sa začali chrobáky firmy Volkswagen exportovať. V októbri 1949 bol podnik Volkswagenwerk GmbH odovzdaný do nemeckých rúk. Posledný klasický chrobák zišiel z montážneho závodu v mexickom Pueble koncom júla 2003.

To už bol vo výrobe (od roku 1998) „nový chrobák", ktorý tvarmi karosérie pripomína pôvodný model. Aby sa starý chrobák (po nemecky Käfer) neplietol s novým, pre nový sa vžilo anglické označenie beetle (to je tiež chrobák). Možno dodať, že éry nového chrobáka sa dožil aj spomenutý major Hirst, ktorý zomrel až v roku 2000.

Neprehliadnite tiež

Štvrtok bol doteraz najhorúcejší tohtoročný deň na východe

Najvyššiu teplotu namerali v Trebišove a v Košiciach.

Po čelnej zrážke pri Zdobe zomrel starší muž

Vážna nehoda sa stala vo štvrtok predpoludním.

Gemerčania na protest zablokujú dopravu pod Soroškou

Reagujú na vyjadrenie rezortu financií k stavbe cesty R2 a tunela.

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTO

Minúta po minúte: Diaľnicu uzavreli na hodiny, autá otáčajú do protismeru

Polícia otáča autá cez protismer naspäť do Bratislavy.

SVET

Vitajte vo Wakaliwoode. Afrika má Chucka Norrisa a točí filmy, ako nik iný

Ugandský režisér točí legendárne kung-fu komédie. V Afrike a takmer zadarmo.

KOMENTÁRE

Susedia ich nechcú. Ani vtedy, keď sú to poriadni ľudia

Odťahujú sa od nich. Stále začínajú odznova.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  2. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  3. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  4. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  5. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  7. 5 dôvodov, prečo sa prihlásiť na konferenciu ENERGOFÓRUM®
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl?
  10. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení
  1. Funguje predaj realít aj bez maklérov?
  2. BILLA a ÚNSS skontrolovali zrak 10 380 slovenským deťom
  3. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  4. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  5. Borguľa žiada vyrúbenie dane pre americkú ambasádu
  6. Stanovisko Klubu pre BA k mimoriadnemu rokovaniu zastupiteľstva
  7. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  8. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. Ako zariadiť malú kúpeľňu?
  1. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 9 225
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 8 173
  3. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 2 903
  4. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 2 824
  5. Chcete vedieť všetko o vašej krvi? Čaká vás 6000 typov vyšetrení 2 485
  6. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 207
  7. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 678
  8. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 1 259
  9. Zvládnete tento test o jablkách a cideroch? Otestujte sa 1 068
  10. Cestujte intenzívnejšie s poznávacími zájazdmi 981

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop