Korzár logo Korzár
Piatok, 16. apríl, 2021 | Meniny má Dana, DanicaKrížovkyKrížovky

Škoda má 120 rokov

Česká automobilka Škoda oslavuje v týchto dňoch 120. výročie svojho vzniku.

Od bicykla cez motocykel k autu. Predchodcom dnešnej firmy Škoda Auto bola spoločnosť Laurin & Klement, ktorá bola založená v roku 1895.Od bicykla cez motocykel k autu. Predchodcom dnešnej firmy Škoda Auto bola spoločnosť Laurin & Klement, ktorá bola založená v roku 1895. (Zdroj: Škoda)

Základy jednej z najdlhšie kontinuálne vyrábajúcej automobilky na svete siahajú do decembra 1895, keď technicky orientovaný Václav Laurin a obchodne nadaný kníhkupec založili spoločný podnik.

Z pôvodnej opravovne sa čoskoro stal uznávaný výrobca bicyklov značky Slavia a v roku 1899 uviedla spoločnosť Laurin & Klement na trh svoj prvý motocykel. Prelom nastal v roku 1905, keď sa značka L&K vďaka modelu Voiturette zaradila medzi výrobcov automobilov.

Najväčšia automobilka v Rakúsko-Uhorsku

Vozidlo bolo vystrojené dvojvalcovým motorom s výkonom sedem koní (5 kW) a dosahovalo najväčšiu rýchlosť 40 km/h.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Sortiment vyrábaných modelov sa postupne rozširoval a už v roku 1907 bola značka L&K najväčšou automobilkou vo vtedajšom Rakúsko-Uhorsku. Osud spoločnosti zásadne ovplyvnila prvá svetová vojna a následná hospodárska kríza - obom zakladateľom bolo jasné, že potrebujú silného partnera.

Začlenenie do firmy Škoda

Toho našli v roku 1925 v plzenskom koncerne Škoda, ktorý bol najväčšou firmou vo vtedajšom Československu.

V 30. rokoch minulého storočia vznikol celý rad legendárnych modelov značky Škoda. Spomenúť treba najmä model 420 Popular, určený pre najširšie vrstvy motoristov, i prvú vlajkovú loď Superb so šesťvalcovým motorom.

Dynamický rozvoj spoločnosti Škoda bol však opäť zbrzdený vojnou, tentoraz druhou svetovou.

Zoštátnenie po druhej svetovej vojne

Po druhej svetovej vojne bola firma Škoda zoštátnená, ale aj v dobách socialistického plánovaného hospodárstva sa jej pracovníkom darilo vyvíjať a vyrábať veľmi dobré a spoľahlivé automobily.

Skryť Vypnúť reklamu

Spomedzi povojnových typov treba spomenúť aspoň typy 1101 Tudor, 440 Spartak i legendárny roadster Felicia, ktorý je dnes ozdobou stretnutí automobilových veteránov.

Embéčka so samonosnou karosériou

Míľnikom sa v roku 1964 stala Škoda 1000 MB (prezývaná embéčko), čo bol prvý model značky so samonosnou karosériou, motorom vzadu a pohonom zadných kolies.

Koncepcii s motorom vzadu ostala automobilka verná až do roku 1987, keď bol verejnosti predstavený modernejší automobil s koncepciou „všetko vpredu" a s dizajnom od talianskej firmy Bertone - model Favorit.

Technickej koncepcii s motorom vpredu a poháňanými prednými kolesami (resp. s pohonom 4x4) ostala Škoda verná doteraz.

Prevzatie koncernom Volkswagen

Po zmene režimu v roku 1989 začalo byť zrejmé, že Škoda potrebuje získať silného strategického partnera.

Skryť Vypnúť reklamu

Toho v roku 1991 našla v nemeckom koncerne Volkswagen a odvtedy sa píše ďalšia výrazná kapitola v histórii škodovky.

Výrobný sortiment sa rozrástol na dnešných viac ako 40 modelových variantov, pričom od roku 1991 do roku 2014 sa výroba zvýšila na šesťnásobok.

Automobily značky Škoda dnes schádzajú z montážnych liniek nielen v Česku, ale aj v Číne, Rusku a Indii.

Rok 2014 bol prvým rokom, v ktorom automobilka Škoda vyrobila viac než milión automobilov.

skoda-popular-420-roadster-1935_r8194_res.jpg

Roadster Škoda 420 Popular. Model 420 Popular, ktorý škodovka začala vyrábať v roku 1934, bol poháňaný litrovým štvorvalcom s výkonom 16,2 kW. Foto: Škoda

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kia prechádza transformáciou, vo vrecku má aj Guinnessov rekord
  2. Po celý rok ako na dovolenke. Tak sa žije v Čerešniach
  3. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič
  4. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  5. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  6. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  9. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Dodávame len preverené riešenia, hovorí šéf ABRA Software
  2. Dobrým začiatkom stavby vyriešime veľa budúcich problémov.
  3. Desať obľúbených miest Slovákov na letnú dovolenku v Chorvátsku
  4. Pozor, stravné môže vzbudiť vlnu nevôle vašich zamestnancov
  5. Reverzné inžinierstvo na FVT
  6. Chceli by ste televízor alebo práčku k nákupu ako bonus?
  7. Korporátne dlhopisy s fixným ročným výnosom od 7 do 8 %
  8. Vyskúšajte pravidelné spravodajské emaily SME
  9. Lesné plody - Sila zo samotného srdca prírody
  10. Festival pre dušu prináša návod, ako si zachovať duševnú pohodu
  1. Telefóny čaká zásadná zmena. Z dnešných nezostane takmer nič 48 903
  2. Zo žraloka rybka. Ako sa rozpadlo impérium Maria Hoffmanna? 19 483
  3. Leto na ostrove Malta: desať najkrajších miest 16 511
  4. Slovákom hrozia malé dôchodky. V čom je problém? 12 951
  5. Krvou a železom: Ako Bismarck pred 150 rokmi zjednotil Nemecko 11 073
  6. Veľkonočné inšpirácie, rozhovor so Zuzanou Šebovou 8 288
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 7 817
  8. Plánujete dovolenku na leto? Toto sú najkrajšie pláže Turecka 7 772
  9. Pomoc z prírody pri infekcii covid-19 6 402
  10. Bolesti kĺbov po Corone? Zbystrite pozornosť! 5 781
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Očkovanie v dennom stacionári v Nižnej Sitnici.

Viac vakcín by malo ísť na západ, kde je o ne väčší záujem.

10 h

Prieskum Globsecu hovorí o vzťahu Slovákov k Rusku.

4 h
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Zasmejme sa s OĽaNO

Peter Tkačenko

Sľuby o zvyšovaní transparentnosti sú dnes smiešne, ale zákony stále platia.

14. apr

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop