Nemecká automobilka BMW má skutočne rozsiahly výrobný sortiment, v ktorom si prakticky každý motorista môže nájsť vozidlo najlepšie vyhovujúce jeho potrebám.
Až donedávna však v tomto sortimente chýbal kompaktný rodinný van, ktorého úlohu plnili všestranne využiteľné kombi verzie radov 3 a 5.
Prvý pravý kompaktný van radu 2, nazvaný Active Tourer, predstavila mníchovská automobilka až na ženevskom autosalóne v roku 2014.
Na tohtoročný autosalón v Ženeve prišla firma BMW už aj s väčším bratom vanu Active Tourer, ktorý dostal meno Gran Tourer.
Aj v sedemmiestnej verzii
Van Gran Tourer má v porovnaní so svojím menším bratom rázvor predĺžený o 11 cm, celkovú dĺžku zväčšenú o 21,4 cm a jeho výška narástla o 53 mm.
To znamená, že nový van má rázvor podvozku 2 780 mm, jeho dĺžka je 4 556 mm, šírka je 1 800 mm a výška 1 641 mm. Predĺženie vozidla umožnilo výrobcovi dodávať Gran Tourer aj v sedemmiestnej verzii (s tromi radmi sedadiel).
Pohon predných kolies
Dlhoroční fanúšikovania bavorákov, zvyknutí na pohon zadných kolies, sa musia zmieriť so skutočnosťou, že BMW už vyrába aj modely s pohonom predných kolies – takými sú aj obidva vany radu 2.
Batožinový priestor vanu Gran Tourer má objem od 645 do 1 905 litrov, čo by malo uspokojiť aj tých motoristov, ktorí sa na dovolenky s celou rodinou vydávajú poriadne nabalení.
Trojvalce i štvorvalce
Pozoruhodný je široký sortiment motorov, montovaných do nového vanu – ide výhradne o radové trojvalce a štvorvalce.
Do základnej verzie 216i sa montuje 1,5-litrový benzínový trojvalec s maximálnym výkonom 75 kW a najvyšším krútiacim momentom 180 Nm, ktorého normovaná priemerná spotreba je 5,2 l/100 km.
Už tento motor poskytuje vozidlu dobré dynamické vlastnosti – zrýchlenie na 100 km/h trvá 11,9 s, maximálna rýchlosť je 185 km/h. Do modelu 218i sa montuje vyššie spomenutý trojvalec s výkonom zvýšeným na 100 kW.
Vyskúšali sme najvýkonnejší model 220i
My sme mali na cestu z Mníchova do Frankfurtu a späť k dispozícii najvýkonnejší model celého radu (220i), poháňaný dvojlitrovým štvorvalcom s maximálnym výkonom 141 kW a najvyšším krútiacim momentom 280 Nm.
Vozidlo bolo vystrojené „mäkko" radiacou osemstupňovou automatickou prevodovkou. Pre priaznivcov nafty sú k dispozícii dva 1,5-litrové trojvalce (70 kW a 85 kW) a dva dvojlitrové štvorvalce (110 kW a 140 kW).
Dynamika, pohodlie a ticho
Na modeli 220i, s ktorým sme prešli 2 055 km, sme ocenili okrem dynamiky, pohodlia a ticha aj priehľadový displej s výsuvným štítkom, zadnú kameru (obraz sa premieta na stredný displej), elektricky otvárané zadné veko a bezkľúčový autorizačný systém.
Spotrebu sme „prešvihli"
Napriek tomu, že ja i kolega sme (v podstate) defenzívni jazdci, naša spotreba bola temer 7,5 l/100 km, zatiaľ či „papiere" hovoria o spotrebe 6,2 – 6,4 l/100 km.
No a ocenili sme aj to, že sme si aj v ďalekej cudzine mohli každý deň na displeji navoliť a prečítať internetovú verziu nášho denníka...
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.