V nedeľu sa v japonskej metropole skončí 44. medzinárodný tokijský autosalón, ktorý kedysi býval jedinou veľkou prehliadkou noviniek automobilového priemyslu v celej Ázii - teraz mu však už konkurujú najmä dva čínske autosalóny, konané alternatívne v Pekingu (v párnych rokoch) a Šanghaji.
Ako sa dá predpokladať, na tokijský autosalón prišli s novinkami najmä domáci, teda japonskí výrobcovia automobilov. Išlo najmä o nové koncepčné vozidlá a o automobily, vystrojené alternatívnymi pohonnými sústavami.
Zdrojom energie palivový článok
Magnetom na stánku firmy Honda, ktorá sa považuje za pioniera v oblasti vodíkových palivových článkov, je nová limuzína s názvom Clarity Fuel Cell.
Samotný názov nového modelu, teda anglické slovo clarity, možno preložiť ako jasnosť či bystrosť, výraz fuel cell znamená palivový článok. Z názvu teda priamo vyplýva, že limuzína Clarity má elektrický pohon, pričom zdrojom elektrickej energie je vodíkový palivový článok.
Celá hnacia sústava je pod prednou kapotou
Pri vývoji novej „vodíkovej" limuzíny použila firma Honda najmodernejšie technológie. Na rozdiel od iných vozidiel, ktoré majú palivové články obvykle uložené v podlahe, je model Clarity prvým sériovým vozidlom, ktoré má sústavu palivových článkov i celý hnací systém „vtesnaný" pod prednou kapotou.
Palivové články nového typu sú o 33 % kompaktnejšie, než články v pôvodnom modeli FCX Clarity.
Hnacia sústava má výkon 130 kW
Článkami vyrábaná elektrická energia sa „uskladňuje" v lítiovo-iónovej batérii. Pohonný systém, ktorého maximálny výkon je 130 kW, tak zaberá približne toľko miesta, koľko klasický vidlicový šesťvalcový spaľovací motor.
Takéto minimalizovanie priestoru, ktorý zaberá hnacia jednotka, je v súlade so zásadou firmy Honda, ktorú vyjadruje jednoduchý slogan „človek maximum, stroj minimum".
Pohodlie pre piatich cestujúcich
Interiér limuzíny poskytuje piatim cestujúcim rovnaké pohodlie, aké majú cestujúci v sedane s konvenčným pohonom. Limuzína Clarity je dlhá 4 895 mm, široká 1 875 mm a vysoká 1 475 mm.
Karoséria vozidla má veľmi dobré aerodynamické vlastnosti a jej prednej časti dominujú úzke reflektory, osadené svietiacimi diódami. Limuzína jazdí na 18-palcových kolesách z ľahkej zliatiny.
Pohonnou látkou hnacieho systému na báze palivových článkov je vodík.
Tankovanie vodíka trvá tri minúty
Ten sa plní do vysokotlakovej nádrže, pričom s jednou náplňou vodíka prejde vozidlo vyše 700 kilometrov.
Naplnenie nádrže trvá približne tri minúty. Možno pripomenúť, že vozidlá s palivovými článkami sú veľmi ekologické, pretože produktom týchto článkov je prakticky čistá vodná para.
Inovatívna limuzína Honda Clarity Fuel Cell sa na japonskom trhu začne predávať začiatkom budúceho trhu, neskôr sa bude predávať aj vo vybraných európskych krajinách.
Kokpit - v jednoduchosti je krása. S jednou náplňou vodíka prejde limuzína 700 kilometrov, dotankovanie trvá len približne tri minúty. Foto: Honda
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.