Minulý týždeň sme kvôli jubilujúcim automobilovým veteránom prerušili predstavovanie noviniek, s ktorými prišli automobilky na autosalón do Frankfurtu. Dnes v tomto predstavovaní pokračujeme, pričom sa budeme venovať výhradne vozidlám s elektrickým pohonom.
Začneme štúdiou, ktorú na frankfurtskom autosalóne predviedla nemecká automobilka Porsche (tá patrí od roku 2010 do koncernu Volkswagen). Štúdia, nazvaná Mission E, bola popri sériových modeloch 911 Carrera novej generácie veľkým magnetom na frankfurtskom stánku firmy Porsche.
Tradičné hodnoty firmy Porsche
Podľa tlačovej správy spájajú novú sériovú deväťstojedenástku a štúdiu Mission E tradičné hodnoty firmy Porsche, a to vynikajúce športové výkony pri najvyššej možnej efektívnosti či hospodárnosti.
V spomenutej správe sa tiež hovorí, že koncepčná štúdia Mission E ukazuje, ako si Porsche predstavuje budúcnosť športového auta s elektrickým pohonom.
Štúdia Mission E je štvordverová štvormiestna limuzína, ktorej dvere sa otvárajú proti sebe (zadné sú zavesené vzadu), čo uľahčuje nastupovanie a vystupovanie.
Bez stredného stĺpika
Vozidlo nemá stredný stĺpik a jeho bočná línia okien pripomína modely radu 911. Sploštená predná časť pripomína model 918 Spyder i pretekárske automobily firmy Porsche.
Na boku vozidla nie sú žiadne spätné zrkadlá, ktorých funkciu preberajú miniatúrne kamery - aj to prispieva k výborným aerodynamickým vlastnostiam vozidla.
Dva synchrónne elektromotory
Na pohon športového elektromobilu slúžia dva synchrónne elektromotory, podobné takým, aké poháňajú pretekársky automobil 919 Hybrid, ktorý zvíťazil v tohtoročných 24-hodinových pretekoch v Le Mans.
Maximálny výkon elektromotorov, ktoré poháňajú všetky štyri kolesá, je dokopy vyše 440 kW.
Pri brzdení slúžia elektromotory ako generátory, dobíjajúce batériu.
Vozidlo je vystrojené systémom Porsche Torque Vectoring (vektorovanie krútiaceho momentu firmy Porsche), ktorý podľa adhéznych pomerov a iných parametrov rozdeľuje krútiaci moment medzi jednotlivé kolesá.
Riadenie všetkých štyroch kolies
K precíznemu riadeniu prispieva aj to, že riadené sú všetky štyri kolesá. Lítiovo-iónová batéria je uložená pod podlahou a zaberá miesto od prednej po zadnú nápravu, čo prispieva k optimálnemu rozloženiu hmotnosti medzi obe nápravy.
Technickou novinkou je to, že elektrický pohonný systém pracuje s napätím 800 V, zatiaľ čo iné elektromobily používajú napätie 400 V.
Prejde vyše 500 kilometrov
S plne nabitou batériou dokáže štúdia prejsť viac než 500 kilometrov. Batériu možno za 15 minút nabiť na 80 % celkovej kapacity.
Štúdia Mission E zrýchli z 0 na 100 km/h za približne 3,5 sekundy, na rýchlosť 200 km/h jej to trvá menej než 12 sekúnd. Prakticky všetky funkcie vozidla môže vodič riadiť gestami, niektoré dokonca pohľadom.
Firma Porsche zatiaľ neuviedla, či zo štúdie Mission E vyvinie sériový elektromobil.
Zadná časť s vodorovným pruhom svetiel. Na pohon všetkých kolies štúdie Mission E slúžia dva synchrónne elektromotory, ktorých celkový výkon je 440 kW. Foto: Rado Mlýnek
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.