Korzár logo Korzár

Šesťdesiatročná bohyňa

Vozidlo sa tajne vyvíjalo plných 18 rokov.

Originálne tvarovaný Citroën DS. „Bohyňa" priniesla rad technologických noviniek, z ktorých najvýznamnejšou bolo hydropneumatické pruženie.Originálne tvarovaný Citroën DS. „Bohyňa" priniesla rad technologických noviniek, z ktorých najvýznamnejšou bolo hydropneumatické pruženie. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Autom, ktoré sa stalo skutočnou automobilovou senzáciou na parížskom autosalóne, ktorý sa konal začiatkom októbra 1955, teda pred 60 rokmi, model Citroën DS. Už prvý deň autosalónu si vozidlo objednalo približne 12 000 motoristov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Model Citroën DS sa vyznačoval futuristickým tvarovaním karosérie, vynikajúcimi aerodynamickými vlastnosťami a inovatívnymi technickými riešeniami.

Vozidlo sa (podľa dostupných zdrojov) tajne vyvíjalo plných 18 rokov, a to ako náhrada za už zastaraný predvojnový model Traction Avant (predný pohon).

SkryťVypnúť reklamu

Taliansky dizajnér F. Bertoni navrhol revolučný dizajn vozidla, francúzsky letecký inžinier A. Lefebrve bol zodpovedný za jeho konštrukciu.

Najvýznamnejšou novinkou hydropneumatické pruženia

Najväčšou technologickou novinkou modelu DS bol hydropneumatický pružiaci systém, ktorý vyvinul odborník na hydraulické systémy Paul Mages.

Tento systém bol schopný udržiavať konštantnú výšku karosérie nad vozovkou (bez ohľadu na zaťaženie auta), prípadne ju podľa voľby vodiča meniť. Licenciu na tento systém kúpili aj firmy Rolls-Royce a Mercedes-Benz. Model DS bol aj prvým veľkosériovo vyrábaným vozidlom, vystrojeným kotúčovými brzdami.

Hydraulika obstarávala aj radenie

Vozidlo bolo vystrojené poloautomatickou prevodovkou - vodič radil prevody len prepnutím páčky, proces preradenia obstarala hydraulika. Kvôli zníženiu hmotnosti bola strecha zhotovená zo sklolaminátu, predná i zadná kapota z hliníka.

SkryťVypnúť reklamu

Model DS bol postavený na podvozku s rázvorom 3 124 mm, jeho dĺžka bola 4 826 mm, šírka 1 791 mm a výška 1 464 mm (miery jednotlivých verzií sa nepatrne líšili).

Prvú verziu modelu DS poháňal radový štvorvalec výkonu 55 kW, postupne sa sortiment motorov rozrastal o motory s väčším zdvihovým objemom a teda aj vyšším výkonom.

Odlíšenie číselnými symbolmi

Na odlíšenie verzií s rôznymi motormi sa prijalo doplnkové číselné označenie a tak vznikli modely DS 19, DS 20, DS 21 a DS 23.

Zjednodušená verzia bola označená ID. Modely DS i ID sa vyrábali aj ako kombi (break), kabriolet i ako tzv. vládne vozidlo. Pri modernizácii v roku 1967 dostal model DS dvojice reflektorov na každej strane, pričom vnútorné sa natáčali v závislosti na natočení volantu.

SkryťVypnúť reklamu

Vyrábal sa dvadsať rokov

Automobilka Citroën predala celkovo 1 455 746 vozidiel radu DS, ktorý sa vyrábal plných dvadsať rokov (do roku 1975, keď bol nahradený modelom CX).

V ankete o najvplyvnejší automobilový dizajn, konanej v roku 1999, sa model DS umiestnil na treťom mieste a časopis Classic & Sports Car ho označil za najkrajšie auto všetkých čias. A prečo titulok hovorí o bohyni? Je to preto, lebo výraz DS sa foneticky vyslovuje rovnako ako francúzske slovo déesse - po našom bohyňa.

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  2. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  3. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  4. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  5. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine!
  8. Veľká zmena pre ľudí s postihnutím
  1. Zmena pre ľudí s postihnutím: Prichádzajú európske preukazy
  2. Relaxačný raj v resorte Drevenice Terchová
  3. Koniec bolesti! Využite výstavné dotácie na masážne kreslo
  4. Miesto, kde je úspech podnikania zaručený
  5. Naučte deti narábať s peniazmi: Máme pre vás niekoľko tipov
  6. 25 tipov na tašky, ktoré vás budú baviť. A takto si ich vyrobíte
  7. Ako zlepšiť povedomie o cirkulárnej ekonomike?
  8. GUTEN TAG! Deň plný pohody, zaujímavých destinácií a informácií
  1. Cestujte za zlomok ceny. Päť destinácii na dovolenku mimo sezóny 13 772
  2. Revolučná inovácia: Mobil pomáha v boji proti rakovine! 7 682
  3. V púpave je všetko, čo potrebujete 4 463
  4. Ako prišiel Boris Kollár k miliónom 3 380
  5. Nebudete veriť, že toto skrýva Albánsko. Jeho pláže vyrazia dych 3 262
  6. Esplanade - wellnes s pridanou hodnotou 3 037
  7. Barbora Andrešičová: Som majsterka protikladov 2 926
  8. Krátky, ale veľmi úspešný príbeh Kardiocentra AGEL Košice-Šaca 2 729
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 896
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 585
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 219
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 245
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 676
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 753
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 606
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Michal Ježek: Prelet nad kukučím, pardón, orlím hniezdom
  2. Lucia Nicholsonová: List zápasníkovi Véghovi
  3. Zuzana Valachovičová: Koniec príspevkov na zubné ošetrenie
  4. Peter Franek: Facka od ľudí.
  5. Jozef Varga: Krkavci / 57. /
  6. Jozef Ďanovský: Aký vzťah k Bohu, taký vzťah k človeku
  7. Věra Tepličková: Zasa tie hnusné médiá alebo Keď je grófka ne/spravodlivo odsúdená
  8. Martina Paulenová: Ako som si zlým vlakovým spojením medzi Žilinou a Martinom nenechala pokaziť náladu
  1. Lucia Nicholsonová: Otvorený list Kaliňákovi juniorovi 109 896
  2. Ivan Čáni: Korčokovský magor. 40 989
  3. Martin Krsak: Slovensku nebude nikto diktovať! …ani zahraničie, ani zákony SR 35 585
  4. Marek Mačuha: Chudobní dôchodcovia? 35 219
  5. Boris Šabík: Zvláštne ticho po katastrofách 20 245
  6. Martin Pollák: Komu sa klaňajú traja hrdobci? 19 676
  7. Leonard Malacký: Kam z Bratislavy - na trip do najkrajšej obce na Dunaji 9 753
  8. Viktor Pamula: Slovenský MiG nad Ukrajinou 8 606
  1. Yevhen Hessen: Mobilizačný zákon: čo on znamená pre Ukrajincov v zahraničí?
  2. Monika Nagyova: Úprimné pozdravy z Bratislavy: Sex v meste na slovenský spôsob
  3. Jiří Ščobák: Ivan Korčok dnes promluvil před Starou tržnicou v Bratislavě (video)
  4. Yevhen Hessen: Telegram ako zdroj konšpirácií, dezinformácií a propagandy?
  5. Iveta Rall: Polárne expedície - časť 77. - Arktída - Ostrov Wrangel - miesto, kde sa začína ruský deň
  6. Post Bellum SK: Osobnosť, ktorú sme si nepripomenuli...
  7. Yevhen Hessen: Ukrajinských utečencov sa pýtajú "Prečo nie ste na fronte", ale utečencov z iných krajín sa na to nepýtajú?
  8. Jiří Ščobák: Ivan Korčok zvítězí, protože má něco, co Pellegrini nemá a nikdy mít nebude!

Už ste čítali?

VÝSLEDKY VOLIEB 2024
SkryťZatvoriť reklamu