Korzár logo Korzár
Utorok, 22. január, 2019 | Meniny má Zora
Nájdete nás na webe

Šesťdesiatročná bohyňa

Vozidlo sa tajne vyvíjalo plných 18 rokov.

Originálne tvarovaný Citroën DS. „Bohyňa" priniesla rad technologických noviniek, z ktorých najvýznamnejšou bolo hydropneumatické pruženie.(Zdroj: Rado Mlýnek)

Autom, ktoré sa stalo skutočnou automobilovou senzáciou na parížskom autosalóne, ktorý sa konal začiatkom októbra 1955, teda pred 60 rokmi, model Citroën DS. Už prvý deň autosalónu si vozidlo objednalo približne 12 000 motoristov.

Model Citroën DS sa vyznačoval futuristickým tvarovaním karosérie, vynikajúcimi aerodynamickými vlastnosťami a inovatívnymi technickými riešeniami.

Vozidlo sa (podľa dostupných zdrojov) tajne vyvíjalo plných 18 rokov, a to ako náhrada za už zastaraný predvojnový model Traction Avant (predný pohon).

Taliansky dizajnér F. Bertoni navrhol revolučný dizajn vozidla, francúzsky letecký inžinier A. Lefebrve bol zodpovedný za jeho konštrukciu.

Najvýznamnejšou novinkou hydropneumatické pruženia

Najväčšou technologickou novinkou modelu DS bol hydropneumatický pružiaci systém, ktorý vyvinul odborník na hydraulické systémy Paul Mages.

Tento systém bol schopný udržiavať konštantnú výšku karosérie nad vozovkou (bez ohľadu na zaťaženie auta), prípadne ju podľa voľby vodiča meniť. Licenciu na tento systém kúpili aj firmy Rolls-Royce a Mercedes-Benz. Model DS bol aj prvým veľkosériovo vyrábaným vozidlom, vystrojeným kotúčovými brzdami.

Hydraulika obstarávala aj radenie

Vozidlo bolo vystrojené poloautomatickou prevodovkou - vodič radil prevody len prepnutím páčky, proces preradenia obstarala hydraulika. Kvôli zníženiu hmotnosti bola strecha zhotovená zo sklolaminátu, predná i zadná kapota z hliníka.

Model DS bol postavený na podvozku s rázvorom 3 124 mm, jeho dĺžka bola 4 826 mm, šírka 1 791 mm a výška 1 464 mm (miery jednotlivých verzií sa nepatrne líšili).

Prvú verziu modelu DS poháňal radový štvorvalec výkonu 55 kW, postupne sa sortiment motorov rozrastal o motory s väčším zdvihovým objemom a teda aj vyšším výkonom.

Odlíšenie číselnými symbolmi

Na odlíšenie verzií s rôznymi motormi sa prijalo doplnkové číselné označenie a tak vznikli modely DS 19, DS 20, DS 21 a DS 23.

Zjednodušená verzia bola označená ID. Modely DS i ID sa vyrábali aj ako kombi (break), kabriolet i ako tzv. vládne vozidlo. Pri modernizácii v roku 1967 dostal model DS dvojice reflektorov na každej strane, pričom vnútorné sa natáčali v závislosti na natočení volantu.

Vyrábal sa dvadsať rokov

Automobilka Citroën predala celkovo 1 455 746 vozidiel radu DS, ktorý sa vyrábal plných dvadsať rokov (do roku 1975, keď bol nahradený modelom CX).

V ankete o najvplyvnejší automobilový dizajn, konanej v roku 1999, sa model DS umiestnil na treťom mieste a časopis Classic & Sports Car ho označil za najkrajšie auto všetkých čias. A prečo titulok hovorí o bohyni? Je to preto, lebo výraz DS sa foneticky vyslovuje rovnako ako francúzske slovo déesse - po našom bohyňa.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  2. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  3. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  4. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  5. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny
  6. Jedli ste už ružovú čokoládu?
  7. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom
  8. Dobrým anjelom aj vďaka pár klikom na Instagrame
  9. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne
  10. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny
  1. Ľadový expres dopraví ľudí za lyžovačkou bez prestupov
  2. Relaxačná zóna v záhrade
  3. TRUCK režim zdarma pro autokameru s navigaciou MiVue Drive 60 LM
  4. Masívna ofenzíva barcelonskej značky v segmente SUV
  5. Vyznáte sa v novom označovaní palív?
  6. Vyhlásenie Vedeckej rady EU v Bratislave
  7. 5 skvelých interiérových trendov pre rok 2019
  8. Functional spaces for creative dwellers
  9. Nový úver na trhu pomôže vášmu biznisu napredovať
  10. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí
  1. Obrovské zľavy na skladové Volkswageny 17 979
  2. Tipy, kam so školákmi na dovolenku cez jarné prázdniny 16 729
  3. Jednoduchý návod, ako mať v roku 2019 viac peňazí 15 244
  4. Slováci ako prví precestujú 7 divov sveta privátnym lietadlom 9 580
  5. Jedli ste už ružovú čokoládu? 6 913
  6. Sviatky a voľné dni 2019: Využite ich naplno a oddychujte viac 6 444
  7. Odhadovaný výnos 7,5 % ročne 5 711
  8. Maurícius, Maldivy, Thajsko. Plavte sa po Indickom oceáne a Ázii 3 561
  9. Iba dnes: Ročné predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 26 eur 3 273
  10. Audi Q3 druhej generácie: akcia na úvod 1 542

Neprehliadnite tiež

Sledovanie áut zimnej údržby je niekde problém, inde bežná vec

Mesto Košice: Bránia tomu ekonomické dôvody. V Prešove a Poprade to ide.

Po zmene vedenia mesta je osud Národného tenisového centra neistý. Ide sa rokovať

Miestni i niektorí poslanci sú proti jeho výstavbe na Popradskej.

Bývalý boss Borženský sa môže o týždeň dostať na slobodu

Nahráva mu najnovší kladný posudok psychológa.

Národný týždeň manželstva v Prešove: Môžete získať zľavy na rande

Na Valentína sa pripravuje aj romantika pod hviezdami.

Haščák na tribúne napínal nohu od nervov, jeho návrat na ľad sa blíži

Na reprezentáciu momentálne nemyslí, naplno sa sústredí na blížiace sa play-off.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Ozbrojenci uniesli v Mali bývalého príslušníka SIS Ľuboša Kosíka

Kosíka odviedlo ozbrojené komando minulý utorok.

Píše Marián Leško

Dáva to na Lubyovú a je to hanba

Ako sa tu robí veda pod patronátom SNS.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop