Korzár logo Korzár
Streda, 26. júl, 2017 | Meniny má Anna, Hana

Šesťdesiatročná bohyňa

Vozidlo sa tajne vyvíjalo plných 18 rokov.

Originálne tvarovaný Citroën DS. „Bohyňa" priniesla rad technologických noviniek, z ktorých najvýznamnejšou bolo hydropneumatické pruženie.(Zdroj: Rado Mlýnek)

Autom, ktoré sa stalo skutočnou automobilovou senzáciou na parížskom autosalóne, ktorý sa konal začiatkom októbra 1955, teda pred 60 rokmi, model Citroën DS. Už prvý deň autosalónu si vozidlo objednalo približne 12 000 motoristov.

Model Citroën DS sa vyznačoval futuristickým tvarovaním karosérie, vynikajúcimi aerodynamickými vlastnosťami a inovatívnymi technickými riešeniami.

Vozidlo sa (podľa dostupných zdrojov) tajne vyvíjalo plných 18 rokov, a to ako náhrada za už zastaraný predvojnový model Traction Avant (predný pohon).

Taliansky dizajnér F. Bertoni navrhol revolučný dizajn vozidla, francúzsky letecký inžinier A. Lefebrve bol zodpovedný za jeho konštrukciu.

Najvýznamnejšou novinkou hydropneumatické pruženia

Najväčšou technologickou novinkou modelu DS bol hydropneumatický pružiaci systém, ktorý vyvinul odborník na hydraulické systémy Paul Mages.

Tento systém bol schopný udržiavať konštantnú výšku karosérie nad vozovkou (bez ohľadu na zaťaženie auta), prípadne ju podľa voľby vodiča meniť. Licenciu na tento systém kúpili aj firmy Rolls-Royce a Mercedes-Benz. Model DS bol aj prvým veľkosériovo vyrábaným vozidlom, vystrojeným kotúčovými brzdami.

Hydraulika obstarávala aj radenie

Vozidlo bolo vystrojené poloautomatickou prevodovkou - vodič radil prevody len prepnutím páčky, proces preradenia obstarala hydraulika. Kvôli zníženiu hmotnosti bola strecha zhotovená zo sklolaminátu, predná i zadná kapota z hliníka.

Model DS bol postavený na podvozku s rázvorom 3 124 mm, jeho dĺžka bola 4 826 mm, šírka 1 791 mm a výška 1 464 mm (miery jednotlivých verzií sa nepatrne líšili).

Prvú verziu modelu DS poháňal radový štvorvalec výkonu 55 kW, postupne sa sortiment motorov rozrastal o motory s väčším zdvihovým objemom a teda aj vyšším výkonom.

Odlíšenie číselnými symbolmi

Na odlíšenie verzií s rôznymi motormi sa prijalo doplnkové číselné označenie a tak vznikli modely DS 19, DS 20, DS 21 a DS 23.

Zjednodušená verzia bola označená ID. Modely DS i ID sa vyrábali aj ako kombi (break), kabriolet i ako tzv. vládne vozidlo. Pri modernizácii v roku 1967 dostal model DS dvojice reflektorov na každej strane, pričom vnútorné sa natáčali v závislosti na natočení volantu.

Vyrábal sa dvadsať rokov

Automobilka Citroën predala celkovo 1 455 746 vozidiel radu DS, ktorý sa vyrábal plných dvadsať rokov (do roku 1975, keď bol nahradený modelom CX).

V ankete o najvplyvnejší automobilový dizajn, konanej v roku 1999, sa model DS umiestnil na treťom mieste a časopis Classic & Sports Car ho označil za najkrajšie auto všetkých čias. A prečo titulok hovorí o bohyni? Je to preto, lebo výraz DS sa foneticky vyslovuje rovnako ako francúzske slovo déesse - po našom bohyňa.

Neprehliadnite tiež

Haldu odpadu vŕšia pod vlastnými oknami, zalievajú ju výkalmi

Poslanec sa na Luniku IX obáva infekčných chorôb.

Vybavili prácu v Británii, ľuďom potom brali výplaty

Obvinení sú muži od Michaloviec, poškodení z Veľkej Idy.

Rozhovor

Na kúpanie v znečistených vodách doplácajú najviac ženy

Úpal či zažívacie problémy nie sú jedinými suvenírmi, ktoré si od vody môžeme priniesť.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Spolupracuje aj s firmou Apple. Peniaze na výskum ale nedostal

Spoločnosť Highchem s pätnástimi zamestnancami a vyše miliónovými tržbami nemá podľa hodnotenia dostatočné odborné kapacity.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  3. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  4. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  5. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade
  6. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku
  7. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky
  8. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou
  9. Investícia do dlhopisov s fixným výnosom 6,25 - 7,25 % p.a.
  10. I cez prázdniny testujte elektrobicykle
  1. Odteraz pri volaniach už nemusíte rátať minúty
  2. Nenaleťte pochybným predajcom jazdeniek
  3. Cíťte sa v priestore príjemne
  4. Ktorý odšťavovač má najvyššiu výťažnosť?
  5. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť
  6. Ako si vybrať wc a umývadlo?
  7. Poslanec M. Borguľa bojuje proti netransparentnému tendru
  8. Grantová výzva na vykonávanie činností informačných centier
  9. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou
  10. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami
  1. Dobrý internet v meste i na vidieku. Dostupný je takmer všade 5 858
  2. Volkswagen Golf: Odpoveď na takmer všetky otázky 4 788
  3. Mexická Oaxaca: Vonia čokoládou a jedinečnými pyramídami 3 554
  4. Ako pracujú horskí záchranári? Tieto veci by ste nemali podceniť 3 395
  5. Na tieto veci sa oplatí myslieť pred odchodom na dovolenku 3 223
  6. Vietnam: Krajina, ktorá rozmazná jedlom a uchváti históriou 3 029
  7. Návod, ako získať maximum pri nákupoch s kreditkou 2 822
  8. I cez prázdniny testujte elektrobicykle 2 000
  9. Máte už vybranú dovolenku na júl? 1 027
  10. V meste či mimo mesta, stále s kvalitným internetom 881

Blogy SME


  1. Ján Zavacký: Dlhová brzda: Keď dávajú, treba brať.
  2. Ján Kukulský: Svadobné auto, veterán – aké sú možnosti?
  3. Martin Remeň: Rusinowa poľana
  4. Tatiana Repková: Existuje bezpodmienečná láska?
  5. Dominika Michaličová: Ľudský svet
  6. Miroslav Lajčák: Len si tak trochu kopnúť
  7. Paľo Zajac: Ficove trafiky za naše peniaze.
  8. Elena Antalová: Žehlička
  1. Eduard Heger: Čo sa skrýva za klesajúcou nezamestnanosťou? 11 996
  2. Jana Petkaničová: Otvorený list Barbore Hulinovej. 10 371
  3. Stanislav Martinčko: Dobrú chuť Slovensko II. ! 9 714
  4. Petra Nagyová: Môj otecko môj kráľ 9 513
  5. Stanislav Martinčko: Dobrú chuť Slovensko! 9 206
  6. Michal Drotován: Fiktívny park Rudolfa Kusého 8 863
  7. Peter Paulík: Výstavba diaľnice pri Ružomberku 8 141
  8. Mária Diamantová: 21. Hľadám pomoc – srdcia pre Ingu 7 975

    Už ste čítali?

    Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop