Korzár logo Korzár
Nedeľa, 25. október, 2020 | Meniny má AurelKrížovkyKrížovky

Šesťdesiatročná bohyňa

Vozidlo sa tajne vyvíjalo plných 18 rokov.

Originálne tvarovaný Citroën DS. „Bohyňa" priniesla rad technologických noviniek, z ktorých najvýznamnejšou bolo hydropneumatické pruženie.Originálne tvarovaný Citroën DS. „Bohyňa" priniesla rad technologických noviniek, z ktorých najvýznamnejšou bolo hydropneumatické pruženie. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Autom, ktoré sa stalo skutočnou automobilovou senzáciou na parížskom autosalóne, ktorý sa konal začiatkom októbra 1955, teda pred 60 rokmi, model Citroën DS. Už prvý deň autosalónu si vozidlo objednalo približne 12 000 motoristov.

Model Citroën DS sa vyznačoval futuristickým tvarovaním karosérie, vynikajúcimi aerodynamickými vlastnosťami a inovatívnymi technickými riešeniami.

Vozidlo sa (podľa dostupných zdrojov) tajne vyvíjalo plných 18 rokov, a to ako náhrada za už zastaraný predvojnový model Traction Avant (predný pohon).

Skryť Vypnúť reklamu

Taliansky dizajnér F. Bertoni navrhol revolučný dizajn vozidla, francúzsky letecký inžinier A. Lefebrve bol zodpovedný za jeho konštrukciu.

Najvýznamnejšou novinkou hydropneumatické pruženia

Najväčšou technologickou novinkou modelu DS bol hydropneumatický pružiaci systém, ktorý vyvinul odborník na hydraulické systémy Paul Mages.

Tento systém bol schopný udržiavať konštantnú výšku karosérie nad vozovkou (bez ohľadu na zaťaženie auta), prípadne ju podľa voľby vodiča meniť. Licenciu na tento systém kúpili aj firmy Rolls-Royce a Mercedes-Benz. Model DS bol aj prvým veľkosériovo vyrábaným vozidlom, vystrojeným kotúčovými brzdami.

Hydraulika obstarávala aj radenie

Vozidlo bolo vystrojené poloautomatickou prevodovkou - vodič radil prevody len prepnutím páčky, proces preradenia obstarala hydraulika. Kvôli zníženiu hmotnosti bola strecha zhotovená zo sklolaminátu, predná i zadná kapota z hliníka.

Skryť Vypnúť reklamu

Model DS bol postavený na podvozku s rázvorom 3 124 mm, jeho dĺžka bola 4 826 mm, šírka 1 791 mm a výška 1 464 mm (miery jednotlivých verzií sa nepatrne líšili).

Prvú verziu modelu DS poháňal radový štvorvalec výkonu 55 kW, postupne sa sortiment motorov rozrastal o motory s väčším zdvihovým objemom a teda aj vyšším výkonom.

Odlíšenie číselnými symbolmi

Na odlíšenie verzií s rôznymi motormi sa prijalo doplnkové číselné označenie a tak vznikli modely DS 19, DS 20, DS 21 a DS 23.

Zjednodušená verzia bola označená ID. Modely DS i ID sa vyrábali aj ako kombi (break), kabriolet i ako tzv. vládne vozidlo. Pri modernizácii v roku 1967 dostal model DS dvojice reflektorov na každej strane, pričom vnútorné sa natáčali v závislosti na natočení volantu.

Skryť Vypnúť reklamu

Vyrábal sa dvadsať rokov

Automobilka Citroën predala celkovo 1 455 746 vozidiel radu DS, ktorý sa vyrábal plných dvadsať rokov (do roku 1975, keď bol nahradený modelom CX).

V ankete o najvplyvnejší automobilový dizajn, konanej v roku 1999, sa model DS umiestnil na treťom mieste a časopis Classic & Sports Car ho označil za najkrajšie auto všetkých čias. A prečo titulok hovorí o bohyni? Je to preto, lebo výraz DS sa foneticky vyslovuje rovnako ako francúzske slovo déesse - po našom bohyňa.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  2. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY
  3. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  4. NAŽIVO: Ako na koronu reagujú úspešné firmy? Sledujte #akonato
  5. NAŽIVO: Čo čaká ekonomiku? Sledujte #akonato konferenciu
  6. Kupujte originálne tonerové kazety HP
  7. Investície s fixným ročným výnosom od 6 % do 8 %
  8. Zaplatiť za kávu či obed pomocou správy v čete? Už čoskoro
  9. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár
  10. Covid a post-Covid: Ako sa chrániť pred kybernetickými útokmi?
  1. Kvalitné sporenie si dokážete vybaviť z pohodlia domova
  2. Tesco prináša zákazníkom potraviny za každých okolností
  3. Vedeli ste, že jablká majú svoj medzinárodný deň?
  4. Zostáva už len 7 dní na predloženie žiadosti o grant
  5. Svet môžeme zlepšiť dobrými skutkami
  6. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh
  7. Najnovšie technológie a inovácie na Gemeri? Normálka
  8. Zlaďte vaše šperky s jeseňou
  9. Nové laboratórium ekonomického experimentálneho výskumu na EUBA
  10. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí
  1. Vyučujú školy informatiku dobre? Tieto patria medzi ukážkové 20 307
  2. Pracujete v IT? Táto slovenská firma neustále prijíma ľudí 18 203
  3. O levočský „nanozázrak“ sa zaujíma európsky trh 13 448
  4. Na Slovensku pribúdajú nové bankomaty. Viete čo v nich vybavíte? 13 312
  5. Pravá strana Dunaja môže vďaka Inchebe získať novú tvár 12 624
  6. Toto sú povolania budúcnosti. Niektoré prekvapili 11 186
  7. Ako pracujú horskí nosiči? Vstávajú ráno o štvrtej 10 495
  8. Kam sa vybrať za jesennými výhľadmi? 10 294
  9. LEN DNES: Zľava viac ako 50% na ročné predplatné týždenníkov MY 10 271
  10. Ako vidia budúcnosť deti zo základných škôl? Budete prekvapení 10 148
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Koronavírus v Bardejove: Plošné testovanie u nás môže byť príkladom pre Európu, vyhlásil Pollák (minúta po minúte)

Cieľom pilotného celoplošného testovania je spomaliť šírenie ochorenia Covid-19.

Testovanie v Bardejovskej Zábave.

Pacientka, ktorá odmietla testy aj rúško, porodila zdravé dieťa

Na sociálnej sieti sa šíri výzva k protestom. Nemocnica kontaktovala políciu.

Historikovi pripomína monotónna biela omietka zateplený panelák.
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Koronavírus na Slovensku: Občania boli veľmi zodpovední, hodnotí Naď. Spokojný je aj Matovič (minúta po minúte)

Celkový počet nakazených na Slovensku dosiahol číslo 43 843. Pandémia Covid-19 si doteraz vyžiadala 165 obetí.

Minister obrany Jaroslav Naď.
Komentár Tomáša Prokopčáka

Prevrat na STU

Na Slovenskej technickej univerzite sa pokúsia odvolať rektora.

Tomáš Prokopčák.
Zdravotníci v nemocnici v Kyjove.
S prvou republikou sa nám spája doba elegancie, prosperity a pohody. Nie vždy to bola pravda.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop