Korzár logo Korzár
Piatok, 16. november, 2018 | Meniny má Agnesa
Nájdete nás na webe

Šesťdesiatročná bohyňa

Vozidlo sa tajne vyvíjalo plných 18 rokov.

Originálne tvarovaný Citroën DS. „Bohyňa" priniesla rad technologických noviniek, z ktorých najvýznamnejšou bolo hydropneumatické pruženie.(Zdroj: Rado Mlýnek)

Autom, ktoré sa stalo skutočnou automobilovou senzáciou na parížskom autosalóne, ktorý sa konal začiatkom októbra 1955, teda pred 60 rokmi, model Citroën DS. Už prvý deň autosalónu si vozidlo objednalo približne 12 000 motoristov.

Model Citroën DS sa vyznačoval futuristickým tvarovaním karosérie, vynikajúcimi aerodynamickými vlastnosťami a inovatívnymi technickými riešeniami.

Vozidlo sa (podľa dostupných zdrojov) tajne vyvíjalo plných 18 rokov, a to ako náhrada za už zastaraný predvojnový model Traction Avant (predný pohon).

Článok pokračuje pod video reklamou

Taliansky dizajnér F. Bertoni navrhol revolučný dizajn vozidla, francúzsky letecký inžinier A. Lefebrve bol zodpovedný za jeho konštrukciu.

Najvýznamnejšou novinkou hydropneumatické pruženia

Najväčšou technologickou novinkou modelu DS bol hydropneumatický pružiaci systém, ktorý vyvinul odborník na hydraulické systémy Paul Mages.

Tento systém bol schopný udržiavať konštantnú výšku karosérie nad vozovkou (bez ohľadu na zaťaženie auta), prípadne ju podľa voľby vodiča meniť. Licenciu na tento systém kúpili aj firmy Rolls-Royce a Mercedes-Benz. Model DS bol aj prvým veľkosériovo vyrábaným vozidlom, vystrojeným kotúčovými brzdami.

Hydraulika obstarávala aj radenie

Vozidlo bolo vystrojené poloautomatickou prevodovkou - vodič radil prevody len prepnutím páčky, proces preradenia obstarala hydraulika. Kvôli zníženiu hmotnosti bola strecha zhotovená zo sklolaminátu, predná i zadná kapota z hliníka.

Model DS bol postavený na podvozku s rázvorom 3 124 mm, jeho dĺžka bola 4 826 mm, šírka 1 791 mm a výška 1 464 mm (miery jednotlivých verzií sa nepatrne líšili).

Prvú verziu modelu DS poháňal radový štvorvalec výkonu 55 kW, postupne sa sortiment motorov rozrastal o motory s väčším zdvihovým objemom a teda aj vyšším výkonom.

Odlíšenie číselnými symbolmi

Na odlíšenie verzií s rôznymi motormi sa prijalo doplnkové číselné označenie a tak vznikli modely DS 19, DS 20, DS 21 a DS 23.

Zjednodušená verzia bola označená ID. Modely DS i ID sa vyrábali aj ako kombi (break), kabriolet i ako tzv. vládne vozidlo. Pri modernizácii v roku 1967 dostal model DS dvojice reflektorov na každej strane, pričom vnútorné sa natáčali v závislosti na natočení volantu.

Vyrábal sa dvadsať rokov

Automobilka Citroën predala celkovo 1 455 746 vozidiel radu DS, ktorý sa vyrábal plných dvadsať rokov (do roku 1975, keď bol nahradený modelom CX).

V ankete o najvplyvnejší automobilový dizajn, konanej v roku 1999, sa model DS umiestnil na treťom mieste a časopis Classic & Sports Car ho označil za najkrajšie auto všetkých čias. A prečo titulok hovorí o bohyni? Je to preto, lebo výraz DS sa foneticky vyslovuje rovnako ako francúzske slovo déesse - po našom bohyňa.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  6. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  7. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 33 562
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 24 961
  3. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 22 536
  4. Platíte si poistenie domova zbytočne? 16 794
  5. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 6 945
  6. SME pripravení na komunálne voľby vo veľkom štýle 6 244
  7. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 4 877
  8. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 4 431
  9. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 293
  10. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 3 968

Neprehliadnite tiež

Fiat narazil do múrika, vodič z Bulharska zomrel

Tragická dopravná nehoda sa stala v okrese Vranov nad Topľou.

Okradol filmový štáb Perinbaby, súd ho vzal do väzby

V prípade uznania viny hrozí mužovi zo Smižian desaťročné väzenie.

Rozhovor

Expert o rigorózke šéfa parlamentu: Taká osoba by mala vrátiť diplom

Vojčík tvrdí, že zákon odňatie titulu nezakazuje, takže škola môže konať.

Hlavné správy zo Sme.sk

AUTORSKÁ STRANA PETRA SCHUTZA

Plagiátor z parlamentu a český škandál desaťročia (Schutzov týždeň)

Dankove myšlienky si zaslúžia tvrdé dosky.

KOŠICE KORZÁR

Košický rektor o Dankovej kauze: Právnická fakulta môže mať zhodu do 40 percent

Odhalili i plagiát s 2-percentnou zhodou.

EKONOMIKA

Dali si zatepliť panelák, teraz hrozí, že budú musieť zaplatiť státisíce

Vlastníci si musia dať pozor, čo podpisujú.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop