Aj keď Európu plne zamestnáva migračná kríza, dlhodobo fatálnejšia, resp. s dlhším presahom na ekonomiku a politiku sa môže ukázať kauza Volkswagenu.
Je dosť udivujúce, že najväčší škandál v dejinách automobilového priemyslu (všeobecné konštatovanie) zatiaľ nevzrušuje príliš to Slovensko, ktoré si vybudovalo na automobilkách ťažkú závislosť.
Nejde o zveličovanie, keďže „vtip" je v tom, že všetky ekonomické, resp. odvetvové dôsledky odhalenia softvéru, ktorý v niektorých typoch VW a Audi zapína systém na znižovanie emisií len v testovacom zariadení (ale nie v prevádzke), si zatiaľ ani znalci nevedia predstaviť.
Názory, ktoré sa objavili, že Slovensko akože nič, veď bratislavský závod VW škandál neofúkne, lebo je v rámci firmy špička (a pod.), sú úplné nepochopenie situácie.
VW má v automobilovom biznise také postavenie, že hoci pokuty – iba v USA to môže byť až 18 miliárd dolárov – bude platiť len on, reputačné straty visia nad celým odvetvím
. O to väčšmi, že v podstate bez reakcií dotknutých svetom letí hypotéza, že VW bol iba prvý, na koho sa prišlo, ale určite nie jediný, kto podvádza(l) s emisiami.
Zrazu je „verejným tajomstvom" - hovoria experti, čo boli doteraz ticho - že „v branži sa švindľuje" a „najmä európski výrobcovia si zvykli, že majú politické krytie".
Ak hovoríme o SR, hrozbou teda ani nie je voľný pád VW, ale scenár, že škandál je úderom celej kostre slovenskej ekonomiky ako takej.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.