Korzár logo Korzár

Návrat značky Borgward

V celej doterajšej histórii výroby automobilov exitovalo vyše tisíc značiek, z ktorých väčšina sa takpovediac nedožila súčasnosti.

Klasické kupé Borgward Isabella. Firma Borgward vyrábala po skončení druhej svetovej vojny úspešné modely Hansa, Isabella i Arabella, napokon však skončila v konkurze.Klasické kupé Borgward Isabella. Firma Borgward vyrábala po skončení druhej svetovej vojny úspešné modely Hansa, Isabella i Arabella, napokon však skončila v konkurze. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Takouto bola aj značka Borgward - na jej existenciu si spomenú hádam len tí (naj)starší motoristi, zaujímajúci sa o nemecké automobily. Spomenutá značka nesie meno nemeckého konštruktéra a podnikateľa Carla F. W. Borgwarda, ktorý po skončení prvej svetovej vojny najprv vyrábal rôzne súčasti automobilov, neskôr sa pustil aj do výroby nákladných i osobných automobilov.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Hansa, Isabella, Arabella

Po skončení druhej svetovej vojny Borgward rozbehol výrobu moderne konštruovaných osobných vozidiel, z ktorých možno spomenúť napríklad modely Hansa, Isabella a Arabella.

SkryťVypnúť reklamu

Pozoruhodný úspech zaznamenal najmä model Isabella (vyrábaný aj ako elegantné kupé), ktorý sa začal vyrábať v roku 1954.

V roku 1961 však bola firma nútená vyhlásiť konkurz, pričom ešte do roku 1970 sa v Mexiku vyrábal model P100.

Reinkarnácia značky z iniciatívy vnuka

Vnuk zakladateľa firmy Christian Borgward sa v roku 2008 rozhodol rodinnú firmu obnoviť a opäť vyrábať automobily so značkou Borgward.

Obnovená firma Borgward mala svoj stánok už na jarnom autosalóne v Ženeve, ale žiaden nový model neukázala - na pódiu bolo len už spomínané kupé Isabella.

Inak to už bolo na septembrovom autosalóne v nemeckom Frankfurte.

Športovo-úžitkový model BX 7

Na ňom reinkarnovaná značka Borgward predstavila prototyp svojho prvého budúceho modelu, športovo-úžitkového vozidla s označením BX 7.

SkryťVypnúť reklamu

Na vývoj nového modelu prizvali šéfovia firmy skúsených konštruktérov a dizajnérov z celého sveta.

Dizajnéri odolali pokušeniu prevziať niektoré dizajnérske prvky z historických modelov Borgward a vytvorili karosériu, ktorej najtypickejším prvkom je predná mriežka s mnohými zvislými lamelami, na ktorej je umiestnený veľký firemný znak.

Až sedemmiestny interiér

Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 760 mm, pričom predné kolesá (štandardne 18-palcové) sú vedené vzperami McPherson, vzadu je viacprvková náprava. Dĺžka vozidla je úctyhodných 4 713 mm, šírka je 1 911 mm a výška 1 677 mm (so strešným nosičom 1 694 mm). V interiéri môžu byť až tri rady sedadiel pre celkovo sedem cestujúcich. Päťmiestna verzia má batožinový priestor 545 litrov (po sklopení zadných sedadiel 1 377 l), do sedemmiestnej verzie možno naložiť batožiny objemu 126 litrov.

SkryťVypnúť reklamu

Dvojlitrový prepĺňaný šesťvalec

Na pohon vozidla slúži dvojlitrový prepĺňaný štvorvalec, uložený vpredu naprieč. Motor má maximálny výkon 165 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 300 Nm.

Všetky kolesá sú poháňané prostredníctvom šesťstupňovej automatickej prevodovky.

Firma Borgward ponúkne aj verziu s hybridným pohonom, ktorý má maximálny systémový výkon 295 kW a najvyšší krútiaci moment 650 Nm.

Model BX 7 sa bude vyrábať v Číne, kde by na trh mal prísť už v prvom polroku 2016, na európsky trh by sa mal dostať do dvoch rokov.

borgward-bx-7_r9562_res.jpg

Športovo-úžitkový model Borgward BX 7. Typ BX 7, ktorý mal svetovú premiéru vo Frankfurte, sa bude vyrábať v Číne a tam sa začne aj predávať - neskôr sa dostane aj do Európy. Foto: Rado Mlýnek

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 56 793
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 20 058
  3. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 9 559
  4. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 440
  5. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 7 950
  6. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 5 120
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 888
  8. Fico škodí ekonomike, predbehli nás aj Rumuni 4 114
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 957
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 490
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 197
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 830
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 160
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 748
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Tomáš Csicsó: Ako Róm z juhu Slovenska som nikdy nezažil rasizmus
  2. Ivan Čáni: Rudo, prácu treba aj dokončiť a nie iba načať!
  3. Peter Franek: Čo chcú Ficovi voliči.
  4. Eva Chmelíková: Predsudky zabíjajú kultúru, iné kultúry ju obohacujú.
  5. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  6. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  7. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  8. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 96 252
  2. Rado Surovka: Raši dostal padáka 79 957
  3. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 490
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 810
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 197
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 830
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 10 160
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 748
  1. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  2. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu