Korzár logo Korzár
Pondelok, 19. november, 2018 | Meniny má Alžbeta
Nájdete nás na webe

Naservírujte školákom zdravý jedálniček

O tom, čo jedia naše deti, či sú to zdravé jedlá, alebo škodlivé pochutiny sa vedú dlhé debaty.

(Zdroj: FOTOLIA)

Nezabúdajte však na to, že vy, rodičia, ste prví v rade, kto sa má starať o zdravý jedálniček svojich potomkov. Pamätajte na to, že detský organizmus je veľmi zaťažovaný, preto je dôležité dbať na jeho správne zloženie. Optimálne je päť porcií vyváženej stravy denne. Tým sa rovnomerne rozvrství príjem energie a telo potom nemá potrebu ukladať si tuk do zásoby.

Raňajky

Počas noci sa síce dieťa aktívne nehýbe, no aj v spánku jeho telo spotrebováva energiu. Raňajky by teda mali tvoriť 20-25 percent celkového denného príjmu energie školáka.

Nie je však dobré dieťa k nim nútiť. Určite by sa však malo aspoň dostatočne napiť, aby doplnilo tekutiny po nočnej pauze.

Zdravé raňajky môžu vyzerať napríklad ako pečivo s rastlinným tukom, plátkom syra alebo kvalitnej šunky a kúskom zeleniny. Nič nepokazíte ani cereáliami s mliekom, bielym jogurtom a ovocnou ryžou.

Desiata

Podľa prieskumu veľká časť školákov na druhom stupni vôbec nedesiatuje. Zvlášť dievčatá sú v tomto smere veľké „expertky".

A ak už deti desiatu majú, vo väčšine školských tašiek nájdete biele pečivo alebo sladkosti. Ovocie je na tom biedne, do školy si ho nosí asi 20 percent žiakov.

Ak vám záleží na zdraví svojho dieťaťa, nabaľte mu jogurty, tvarohové dezerty, zeleninu, ovocie, detskú výživu a keď už pečivo, tak celozrnné so zdravou nátierkou. Nezabúdajte ani na dostatok pitia, inak ho bude bolieť hlava a bude nepozorné.

Obed

V prvej polovici dňa by mal školák prijať až 60 percent dennej energie a z toho by 35 percent mal tvoriť práve obed.

Bohužiaľ, väčšina rodičov nemá prehľad o tom, čo ich dieťa v škole naozaj konzumuje a obávajú sa, že jedlo nezodpovedá zásadám zdravého stravovania.

Preto sa nebojte pýtať a overiť si, čo deťom vo vašej školskej jedálni varia a či k obedom dostávajú ovocný kompót a zeleninový šalát.

Olovrant

Keďže popoludní by už detské telo nemuselo stihnúť dodanú potravu spáliť, musíte strážiť jej výber. Zamerajte sa na potraviny, ktoré majú nižšiu energetickú hodnotu a glykemický index.

Zasýtenie z nich trvá dlho, pritom nezaťažujú organizmus a ľahko sa trávia. Ak však školák popoludní športuje, prispôsobte olovrant výdaju energie.

Ideálnym riešením je opäť pečivo so šunkou alebo syrom, menej sladké ovocie ako sú jablká, marhule, broskyne alebo citrusy.

Večera

Posledné jedlo dňa by malo pokryť asi 15-20 percent denného energetického príjmu. Mala by byť dostatočne objemná, ale menej energeticky výdatná. A vôbec nemusí byť zakaždým teplá.

Pokojne naservírujte svojmu školákovi zeleninový šalát so syrom a pečivom, cestovinový šalát s kuracím mäsom, chlieb so zdravou nátierkou alebo rybu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  2. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  3. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  4. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  5. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  6. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  7. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  8. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  9. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  10. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  1. Vyberáme správny názov firmy
  2. Cena elektriny rastie, čo to znamená pre firmy?
  3. 4 konkrétne tipy, ako získať peniaze na rozvoj podnikania
  4. Manažment a svet v pohybe, výzvy, príležitosti a hrozby
  5. Boli ste v Novembri 89 na námestí? Patrí vám verejná vďaka!
  6. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  7. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  8. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  9. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  10. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 784
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 602
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 21 373
  4. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 13 067
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 10 396
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými 4 669
  7. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať? 4 661
  8. Volkswagen T-Cross má z každého niečo 3 738
  9. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 3 262
  10. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu 3 047

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop