Korzár logo Korzár
Sobota, 17. november, 2018 | Meniny má Klaudia
Nájdete nás na webe

Podľahli ste čaru chia semienok?

Chia semienka patria k najnovším hitom v oblasti zdravej výživy a kto o nich ešte nepočul, je podľa nadšencov úplne mimo.

(Zdroj: archív)

Táto superpotravina má samozrejme množstvo pozitívnych vlastností, no logicky nemôže pomáhať pri všetkých ťažkostiach. Chcete vedieť, na čo zaberá a na čo nie? Pripravili sme vám krátky prehľad.

Skvelé na kosti vďaka vápniku

Semienka chia v sebe obsahujú vysoký podiel vápnika, horčíka, fosforu a bielkovín. Všetky tieto živiny sú dôležité pre zdravie kostí.

Fantastické je, že ak patríte k ľuďom, ktorí z nejakého dôvodu nemôžu konzumovať mliečne výrobky, predstavujú pre vás ideálne riešenie. Obsahujú totiž 18 % odporúčanej dennej dávky v 28 gramoch, čo je viac ako väčšina mliečnych výrobkov.

Prekypujú obsahom omega-3 mastných kyselín

Fanúšikovia tejto potraviny spievajú ódy na to, že chia semienka v sebe ukrývajú vyšší podiel omega-3 mastných kyselín ako napríklad losos či ľanové semienka.

Musíme im dať za pravdu. Problém je však v tom, že ide o ALA omega-3 mastné kyseliny, čiže o kyselinu kyselina alfa-linolenovú, ktorá nie je až tak prínosná.

Je totiž nutné previesť ju v tele na "aktívnu" formu EPA (kyselina eikosapentaenová) a DHA (kyselina dokosahexaenová),a to skôr, ako ju bude telo schopné použiť. Druhé z toho však chia semienka nedokážu, preto musíte naďalej konzumovať morské ryby či rybí tuk.

Znižujú cholesterol?

Mnoho štúdií sa zaoberalo výskumom, či sú chia semienka schopné zvýšiť hladinu „dobrého" cholesterolu, prípadne znižovať zápalové procesy v organizme. Napokon došli k záveru, že áno, no tento vplyv nebude až taký výrazný, pokiaľ nebude človek realizovať aj ďalšie prospešné zmeny v strave.

Pomoc pre diabetikov

Najväčší vplyv chia semienok bol dokázaný v štúdii na diabetikoch 2. typu. Chia semienka im znížili krvný tlak ako aj zápalové markery. Poklesla tiež hladina cukru v krvi.

Vzhľadom k tomu, že chia semená sú bohaté na vlákninu, zdá sa pravdepodobné, že by mohli pomôcť znížiť výkyvy hladiny cukru v krvi po jedle. Zatiaľ to však nie je podrobne preskúmané.

Zázračný liek na chudnutie?

Mnohí tvrdia, že chia semienka môžu vďaka vysokému obsahu vlákniny a bielkovín pomôcť tiež pri chudnutí.

Štúdie naozaj dokazujú, že znižujú chuť do jedla, no zároveň nepotvrdili žiaden výrazný vplyv na úbytok hmotnosti. Pri snahe schudnúť musíme vyvinúť viac úsilia, než len pridať alebo odobrať nejakú potravinu.

Ako ich používať?

Chuť chia semienok nie je nijako zvlášť výrazná, preto ich vieme pridať do akéhokoľvek pokrmu a nemusíme ich pritom ani mlieť.

Môžeme ich konzumovať surové alebo namočené, dajú sa nimi zahusťovať polievky i omáčky, môžete si ich vsypať do ovsenej kaše, krupice či jogurtu.

Dokonca v mnohých receptoch fungujú ako náhrada vajíčok. Ideálne je konzumovať celé chia semienko, nakoľko celé prechádza tráviacim traktom a zároveň tým čistí črevá. Pečením chia semienka získajú jemnú chuť orechov.

Nestrácajú na hodnote mletím. Doba expirácie je tri roky. Uskladňujú sa v suchu a pri izbovej teplote. Ideálna denná dávka by mala mať 15 gramov.

Pri konzumácii samotných semienok ich zapite aspoň 1 dl vody. Semienka potrebujú tekutinu, aby sa v žalúdku poriadne "nafúkli" a vyplnili tak žalúdok.

Trávenie trvá dlhšie, takže aj zasýtenie je na dlhšiu dobu.

Tip na pochúťku

Výživné chia raňajky

Množstvo: dve porcie

Jedna porcia (bez ovocia) obsahuje: 309 kalórií, 20 g tuku, 45 g sacharidov, 12 mg sodíka, 29 g vlákniny a 15 g bielkovín.

Potrebujeme:

dve šálky mandľového mlieka, pol šálky chia semienok, pol lyžičky vanilkového extraktu, dve lyžice javorového sirupu, ovocie podľa chuti, orechy

Príprava:

Všetko premiešame a dáme na noc do chladničky. Podľa potreby rozriedime vodou

Na čo všetko sú chia semienka skvelým pomocníkom

- pomáhajú pri bolestiach hlavy

- spomaľujú vplyv cukrov na tráviaci trakt - vyvažujú hladinu cukru v tele

- podporujú imunitu

- odstraňujú plynatosť

- mineralizujú kostné tkanivo

- znižujú krvný tlak

- podporujú funkciu mozgu

- detoxikujú organizmus

Čo obsahujú

5-krát viac vápnika, ako sa nachádza v mlieku

2-krát viac bielkovín, ako obsahujú ostatné semená

2-krát viac draslíka ako banány

3-krát viac antioxidantov ako čučoriedky

3-krát viac železa ako špenát

množstvo vlákniny

vitamíny skupiny B

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 102
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 249
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 18 200
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 16 277
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 7 183
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 6 044
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 5 547
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 3 949
  9. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 850
  10. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 3 231

Neprehliadnite tiež

Študujte menej, ale múdrejšie

Desať tipov, ako urobiť učenie efektívnejšie a zaujímavejšie.

Pohľad Lenky Hanikovej

Je po voľbách. S dobrým pocitom môžeme opäť odísť z východu

A nemohlo to všetko byť aj trocha skôr?

Zlatý Ámos z Košíc nepovažuje testovanie z matematiky za šťastné

Ján Gáll: Deti nie sú drzé, len priamejšie a otvorenejšie.

Kameničan Ján Mažerik sa ešte stále vracia z lesa s dubákmi

Hubárska sezóna na hornom Zemplíne sa ani v polovici novembra nekončí.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok zmien: Padali symboly moci, o demokraciu treba stále bojovať

Aké boli najzásadnejšie udalosti od vraždy Jána Kuciaka.

PRED 100 ROKMI SA SKONČILA I. SVETOVÁ VOJNA

Skaza z neba. Z lietadiel zhadzovali aj tehly a kovové šípy

Medzi rakúsko-uhorskými stíhačmi vynikali aj rodáci zo Slovenska.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop