Vretenica je – ako isto viete – jediný jedovatý had, žijúci u nás vo voľnej prírode. Nepodarilo sa mi zistiť, akou rýchlosťou sa vretenica (či, ak chcete, zmija) dokáže pohybovať, ale určite je to menej než 285 km/h – to je maximálna rýchlosť „vretenice", ktorú máme na mysli.
Ide o dnes už ikonický športový model Viper (to je anglický názov pre vretenicu), ktorý americká firma Dodge (súčasť koncernu Fiat Chrysler Automobiles) vyrába – s dvomi približne dvojročnými prestávkami – od roku 1992.
Nedávno Dodge predstavil novú verziu modelu Viper piatej generácie. Ide o verziu Viper ACR, pričom skratka ACR znamená American club racer (niečo ako americký klubový pretekársky automobil či pretekár).
Manufaktúrnym spôsobom vyrábaný Viper ACR je podľa výrobcu najrýchlejší americký pretekársky (okruhový) automobil, ktorý možno legálne používať na bežných cestách.
Verzia ACR bola vyladená tak, aby mala čo najlepšie aerodynamické vlastnosti i najväčšiu prítlačnú silu na vozovku.
Hlavným zdrojom prítlaku je mohutné dvojdielne zadné krídlo, ktoré má v štandardnom vyhotovení šírku 1 776 mm.
Za príplatok sa dodáva ešte väčšie krídlo (jeho šírka je 1 876 mm), ktoré pri rýchlosti 240 km/h vyvodzuje prítlačnú silu vyše pol tony a pri maximálnej rýchlosti (tá je už spomínaných 285 km/h) až 770 kilopondov. Vozidlo je vystrojené prestaviteľnými tlmičmi Bilstein, ktoré umožňujú meniť svetlú výšku podvozku v rozsahu približne 7,5 cm.
Brzdová sústava pochádza od špecializovanej firmy Brembo a jej súčasťou sú 15-palcové brzdové kotúč z uhlíkovo-keramického kompozitu.
Na pohon verzie Viper ACR slúži neprepĺňaný vidlicový desaťvalcový motor zdvihového objemu 8,4 litra (!), ktorého maximálny výkon je 481 kW a najvyšší krútiaci moment je 814 N.
Vzadu je mohutné krídlo. Pri maximálnej rýchlosti 285 km/h vytvára krídlo, široké 1 876 mm, prítlačnú silu až 770 kp (v sústave SI je to 7,55 kN). Foto: dodge
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.