Korzár logo Korzár
Streda, 22. september, 2021 | Meniny má MóricKrížovkyKrížovky

Po Božene sa preháňali elektromobily

Je pravdepodobné, že titulku nerozumiete, preto tú Boženu v ňom radšej hneď vysvetlím.

Elektromobily Volkswagen e-UP a e-Golf, Kia Soul. Tieto tri elektromobily sa predávajú aj na našom trhu, najmenší model Volkswagen e-Up sa vyrába v bratislavskom závode Volkswagen.Elektromobily Volkswagen e-UP a e-Golf, Kia Soul. Tieto tri elektromobily sa predávajú aj na našom trhu, najmenší model Volkswagen e-Up sa vyrába v bratislavskom závode Volkswagen. (Zdroj: Rado Mlýnek)

Nejde o Boženu ako ženu, ale o to, že v slovenskej hláskovacej tabuľke, ktorá ku každej hláske priraďuje ľahko zapamätateľné kódové slovo, reprezentuje slovo Božena hlásku B.

Hláskovanie písmen pomocou štandardných kódových slov sa používa najmä v letectve - hláskujú sa napríklad aj označenia rolovacích dráh.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Božena je rolovacia dráha

Jedna z dnes už lietadlami nepoužívaných rolovacích dráh košického medzinárodného letiska má označenie B, čo sa vyslovuje - ako už viete - Božena. Práve po takejto Božene sa minulý týždeň preháňali elektromobily rôznych značiek.

Skryť Vypnúť reklamu

Predstavenie elektrickou energiou poháňaných vozidiel zorganizovala spoločnosť VSE pri príležitosti toho, že Košice sa tohto roku stali jednou - a jedinou na Slovensku - zo zastávok na približne 3 000 kilometrov dlhom predvádzacom turné RWE Go & See Tour.

Turné cez sedem krajín

Toto 14-denné turné, ktorého štart bol v slovinskej Ľubľane a ktoré vedie cez Chorvátsko, Maďarsko, Slovensko, Poľsko a Českú republiku do Nemecka, absolvujú dvaja nemeckí praktikanti elektrickou limuzínou Tesla S.

Zastávky na tejto trase sú na miestach spojených s inováciami, technologickým pokrokom a budúcnosťou eMobility - za také mesto považuje spoločnosť RWE aj Košice.

Čisto elektrický pohon

Skôr než predstavíme elektromobily, ktoré pred týždňom jazdili po Božene, spomenieme aspoň niekoľko základných faktov o eMobilite, či elektromobilite.

Skryť Vypnúť reklamu

reba najprv spomenúť, že pod elektromobilmi rozumieme vozidlá s čisto elektrickým pohonom, teda nepatria medzi ne hybridné modely, ktorých pohonnú sústavu tvorí kombinácia spaľovacieho motora a elektromotora (alebo elektromotorov).

Elektromobily majú výhody i nevýhody

Elektromobilita má - tak ako všetko - svoje výhody i nevýhody. K jej hlavným výhodám patrí to, že elektrické vozidlá neprodukujú pri jazde (teda lokálne) žiadne škodlivé emisie a prakticky žiaden hluk.

Odborníci preto upozorňujú, že nie je správne elektromobily považovať za úplne bezemisné vozidlá, pretože pri ich výrobe sa veľmi pravdepodobne nejaké emisie vyprodukujú (ide napríklad o emisie z tepelných elektrární, dodávajúcich elektrickú energiu automobilkám).

Nízke prevádzkové náklady

Veľká výhoda elektromobilov sú ich nízke prevádzkové náklady, ktoré sa v súčasnosti pohybujú na úrovni 2,5 eura až tri eurá na 100 km, čo je štyri až päťkrát menej ako u klasických vozidiel.

Skryť Vypnúť reklamu

Táto výhoda je však zatiaľ „kompenzovaná" najväčšou nevýhodou týchto vozidiel, a to vysokou obstarávacou cenou. Tá však v dôsledku zefektívňovania výroby batérií postupne klesá. Časom sa tiež bude vytrácať aj ďalšia nevýhoda elektromobilov, a to ich obmedzený dojazd.

Dojazd by už mal postačovať

Ten sa však už dnes pohybuje na úrovni 150 až 200 (aj viac) kilometrov, pričom podľa štatistík má až 80 % jázd v Európe dĺžku do 40 km. Na Slovensku je v súčasnosti vyše 50 verejných nabíjacích staníc (10 patrí Východoslovenskej energetike), čo umožňuje bezproblémové jazdy elektromobilom napríklad z Bratislavy do Košíc.

Istou nepríjemnosťou ostáva, že elektrická energia sa do vozidla „leje" pomalšie ako benzín či nafta, takže dobíjanie batérií elektromobilov trvá podstatne dlhšie ako klasické tankovanie.

Elektromobily tvoria desatinu percenta

Koľko vlastne dnes jazdí na svete elektromobilov? Napodiv sa odpoveď na túto otázku hľadala na internete veľmi ťažko, ale vyzerá to tak, že by ich mohlo byť okolo 700 000, čo je približne 0,1 % celkového stavu osobných a ľahkých úžitkových vozidiel.

Najpredávanejší elektromobil na svete je Nissan Leaf, druhý je - pomerne prekvapujúco - americká luxusná limuzína Tesla S. Na Slovensku je v súčasnosti registrovaných 119 elektromobilov, z toho približne polovica pribudla v minulom roku.

Sinay: je to beh na dlhé trate

Na košickej prezentácii elektromobilov sa zúčastnil aj prezident Zväzu automobilového priemyslu SR profesor Juraj Sinay, ktorý nám povedal: „Elektromotory sú čistý zdroj energie, preto majú elektromobily veľkú perspektívu. Širšie uplatnenie elektromobility je však beh na dlhé trate. Vzhľadom na terajšiu vysokú cenu elektromobilov treba hľadať rôzne možnosti podpory rozvoja elektromobility, a to zo strany štátu, regiónov i samotných miest."

V tejto súvislosti možno spomenúť informáciu, ktorú zverejnil na tlačovej besede primátor Košíc R. Raši: od budúceho roka budú mať „elektromobilisti" parkovanie v meste zadarmo.

Luxusná limuzína Tesla S

Spomedzi elektromobilov, ktoré sa minulý piatok preháňali po Božene, nás - teda aspoň mňa - najviac zaujali luxusné limuzíny Tesla S rôznych verzií. Táto limuzína je výrobok kalifornskej firmy Tesla Motors.

Jej šéf je známy podnikateľ Elon Musk (ten založil aj firmu SpaceX, ktorá ako prvá súkromná firma vypustila do vesmíru družicu).

Jazda v limuzíne Tesla bola unikátny zážitok, pretože vozidlo ohromujúco akceleruje od okamihu stlačenia akcelerátora - elektromotory majú totiž tú vlastnosť, že hneď po zapnutí generujú svoj maximálny krútiaci moment.

Na stovku za 3,3 sekundy

Najvýkonnejšia verzia temer päť metrov dlhej limuzíny Tesla S je verzia P85D s pohonom všetkých kolies.

Celkový výkon oboch hnacích motorov je úctyhodných 515 kW, ich krútiaci moment 931 Nm. Limuzína zrýchli na stovku za 3,3 sekundy, jej maximálna rýchlosť je 250 km/h a cena na nemeckom trhu 105 000 eur.

Na košickom letisku sme videli aj dnes už nevyrábaný športový roadster firmy Tesla, postavený na podvozku britského športového vozidla Lotus Elise a poháňaný elektromotorom s výkonom 185 kW alebo 121 kW.

Model e-Up sa vyrába v Bratislave

Trochu rušivý element bol tiež dnes už nevyrábaný športový sedan Karma skrachovanej americkej firmy Fisker (tú potom kúpila čínska firma Wanxiang Group) - tento sedan má totiž hybridný pohon.

Z elektromobilov, predávaných na našom trhu, sa na dráhe Božena predstavili Kia Soul a dva modely Volkswagen, a to e-Golf a e-Up, ktorý sa vyrába v bratislavskom závode firmy Volkswagen.

Ferrari priviezlo hluk a pach

Na záver podujatia sa medzi elektromobily „priplietlo" Ferrari 458 Italia, ktoré nás počastovalo revom svojho osemvalca a pachom páliacich sa pneumatík.

A bolo po tichu aj čerstvom vzduchu, ktoré nám dožičili elektromobily.

elektromobil---fisker-karma_r2519_res.jpg

Športový sedan Fisker Karma. Sedan Karma, vyrábaný v rokoch 2011-2012, je poháňaný hybridnou sústavou, tvorenou dvoma elektromotormi a dvojlitrovým benzínovým motorom. Foto: Rado Mlýnek

elektromobil---tesla-roadster_r4146_res.jpg

Roadster firmy Tesla. Roadster, prvý elektromobil kalifornskej firmy Tesla, je postavený na podvozkovej plošine anglického modelu Lotus Elise. Foto: Rado Mlýnek

elektromobil---tesla-s--baby-3x_r4529_res.jpg

Krásne auto, krásne ženy. Jedna zo zastávok turné RWE Go & See Tour, ktorého trasa viedla siedmimi krajinami, boli Košice. Foto: Rado Mlýnek

elektromobil---tesla-s-kokpit_r8023_res.jpg

Digitálny kokpit limuzíny Tesla S. Prostredníctvom stredného dotykového displeja s uhlopriečkou 43 cm sa ovládajú prakticky všetky systémy auta, vrátane navigácie, telefónu a audiosystému. Foto: Rado Mlýnek

elektromobil---tesla-s-p85d_r4791_res.jpg

Najvýkonnejšia limuzína Tesla S, verzia P85D. Na pohon verzie P85D slúžia dva elektromotory, ktoré majú celkový výkon 515 kW a poháňajú všetky štyri kolesá. Foto: Rado Mlýnek

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Profesionáli vedia, o čo ide. Ako si vybrať OZV a nepopáliť sa?
  2. Prehľad bratislavských komunít. Čo všetko sa dá robiť so susedmi
  3. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im?
  4. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  5. "Je to dravec!" Priznáva šéfkuchár Michal Konrád
  6. Znalec slovenského brandy
  7. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  8. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  9. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty
  1. Ako môžu fajčiari pomôcť prírode? Úplne jednoducho
  2. Znalec slovenského brandy
  3. Lekárne sa stanú miestom prevencie a edukácie pacientov
  4. Projekt KRAJa na podporu včelárov priniesol svoju úrodu
  5. Prečo čakať, keď teraz je najvyšší čas vykurovať eko-vedome?
  6. Schodolez pre imobilných - Viete ako sa testuje?
  7. Škola ich učí pracovať v tíme a pod tlakom
  8. Zateplenie strechy PUR penou či minerálnou vlnou?
  9. Brusnica – lahodná i účinná zároveň
  10. Poznáte všetkých TOP 10 Bratislavy?
  1. Sedemnásť slovenských hotelov na septembrový last minute výlet 10 098
  2. Slovenský orloj – svetová atrakcia 7 326
  3. Zodpovedné investovanie praje budúcnosti a je fér 3 606
  4. Zateplenie šikmej strechy PUR penou či minerálnou vlnou? 3 457
  5. Mikroplasty sú v produktoch každodennej potreby. V ktorých? 3 330
  6. 5 tipov, ako si užiť jeseň v Bratislave a okolí 3 038
  7. Radosť zachytiť tieto krásne krivky 2 871
  8. Slováci ochutnali vegánske bagety. Chutili im? 2 573
  9. Volkswagen na IAA v Mníchove predstavil koncept elektromobilu 2 516
  10. Naša klimatická zmena: Návod ako pomôcť pri záchrane planéty 2 029

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Marian Baran: Bol som na hubách
  2. Anton Kaiser: Poznávanie histórie Zlatých Moraviec
  3. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života
  4. Lucia Žárska: Technologická skupina FAANG silno rastie. Na pozíciu lídra má našliapnuté Apple
  5. Ľubomír Belák: Na Novej scéne sa hrali na Jánošíka
  6. Alžbeta Szomolaiová: Cez Prielom Hornádu na Letanovský mlyn
  7. Eva Gallova: Lúčne kvety, hmyz a rosa
  8. Jozef Javurek: Kúpele Nimnica
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 19 435
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 349
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 817
  4. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 7 047
  5. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 574
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 991
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 958
  8. Pavel Dvořák: Rozvádzajú sa Číňania? Majú milenky? 4 171
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Predseda parlamentu a šéf Sme rodina Boris Kollár.

Koaliční lídri Kollárov odchod neriešili.


8 h

Blogy SME

  1. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  2. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  3. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  4. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
  5. Adam Valček: Vyšetrovateľ dal Bödörovi pokutu za to, že mlčal
  6. Adam Valček: Neexistujúca kancelária aj termín. Výpovede proti Výbohovi nesedia
  7. Karolína Farská: Dva rozdielne protesty za slobodu
  8. Pavol Koprda: Očkovacia lotéria: Čo môže priniesť a kde sú jej úskalia? Pohľad cez dáta, teóriu hier a hazardné hry
  1. Marian Baran: Bol som na hubách
  2. Anton Kaiser: Poznávanie histórie Zlatých Moraviec
  3. Lucie Meisnerová: Svadba v polovici života
  4. Lucia Žárska: Technologická skupina FAANG silno rastie. Na pozíciu lídra má našliapnuté Apple
  5. Ľubomír Belák: Na Novej scéne sa hrali na Jánošíka
  6. Alžbeta Szomolaiová: Cez Prielom Hornádu na Letanovský mlyn
  7. Eva Gallova: Lúčne kvety, hmyz a rosa
  8. Jozef Javurek: Kúpele Nimnica
  1. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí 19 435
  2. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič. 16 349
  3. Dušan Koniar: Ostávajú možno dva mesiace 8 817
  4. Tomáš Mihalík: Ľuboš Blaha nechcene priznal, že vakcíny chránia pred covidom 7 047
  5. Peter Chudý: Vyšetrovateľov NAKA treba umlčať a naordinovať im leopoldovskú diétu alebo ako nevinný človek môže skončiť za mrežami 6 574
  6. Stanislav Martinčko: Zatýkanie za spevu pápežskej hymny !! 5 991
  7. Martin Dorčák: DPH podľa Remišovej 4 958
  8. Pavel Dvořák: Rozvádzajú sa Číňania? Majú milenky? 4 171

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu