V nádhernom prostredí parku hotela Villa d´Este pri severotalianskom jazere Como sa už tradične v druhej polovici mája koná súťaž elegancie klasických automobilov, nazvaná Concorso d'Eleganza Villa d'Este.
Na tejto súťaži sa hodnotí predovšetkým estetika či elegancia vozidiel spred mnohých desaťročí, ktoré musia byť v perfektnom pôvodnom stave a plne funkčné.
Súťaž elegancie pri jazere Como pravidelne navštevujú aj špičkoví automobiloví dizajnéri, ktorí z tvarov nádherných veteránov čerpajú inšpiráciu pre svoju tvorbu.
Od roku 2000 sa toto renomované podujatie koná pod patronátom nemeckej automobilky BMW, ktorá na ňom obvykle predstaví svoju najnovšiu štúdiu.
Spomienka na legendárne kupé
Tento rok priviezla mníchovská automobilka k jazeru Como fascinujúcu štúdiu 3.0 CSL Hommage, ktorej tvary „nakreslil" šéfdizajnér BMW Adrian van Hooydonk.
Najprv lingvistická poznámočka: francúzske slovo hommage znamená pocta či hold. Nová štúdia má byť teda poctou pôvodnému legendárnemu šesťvalcovému kupé 3.0 CSL z počiatku sedemdesiatych rokov minulého storočia.
Prvý model 3.0 CSL predstavila automobilka BMW v roku 1971, pričom išlo o odľahčenú verziu (o 200 kg) kupé 3.0 CS, určenú pre preteky na okruhoch.
Kupé, šport, ľahká konštrukcia
Skratka CSL znamená Coupé, Sport, Leichtbau, čiže kupé, šport, ľahká konštrukcia. Celkovo bolo vyrobených 165 kusov tohto ľahkého kupé.
O rok vznikla druhá séria tohto kupé, už s motorom, vystrojeným vstrekovaním benzínu.
V rokoch 1973 až 1975 bola v počte 929 kusov vyrobená tretia séria modelu CSL, vyznačujúca sa obrovským prítlačným krídlom.
Krídlo museli demontovať
To síce pri pretekoch vytváralo veľkú prítlačnú silu, ale nebolo schválené pre bežnú cestnú premávku, takže k neľúbosti majiteľov muselo byť pred cestou z pretekov domov demontované. Nová štúdia sa vyznačuje modernou interpretáciou mohutného prítlačného krídla, ktoré akoby vyrastalo zo zadných blatníkov.
Zatiaľ čo pôvodný model CSL mal kvôli zníženiu hmotnosti mnohé diely zhotovené z hliníka, hlavným konštrukčným materiálov teraz predstavenej štúdie sú uhlíkové kompozity.
X pripomína prelepovanie reflektorov
Nízkej a širokej prednej časti dominujú typické firemné „obličky", vedľa ktorých sú úzke reflektory na báze LED a laserovej technológie.
Štylizované X vnútri puzdier reflektorov sú pripomienkou na kedysi bežné prelepovanie reflektorov pretekárskych vozidiel páskami do kríža. K dynamickému vzhľadu z bočného profilu prispievajú dlhá kapota a veľký rázvor.
Na pohon slúži šesťvalec
Zadná časť vozidla tvorí akúsi modernú technickú skulptúru a jej zaujímavým dizajnérskym prvkom je svietiaci pás z diód LED, umiestnený v spojleri a prepájajúci obe zadné svetlá.
„Spomienkové" kupé jazdí na 21-palcových ráfikoch z ľahkej zliatiny.
Pod prednou kapotou štúdie BMW 3.0 CSL Hommage pracuje šesťvalec, ktorého výkon sa odhaduje na 410 kW.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.