Jednou z možností je vyvinúť konštrukčne rovnaké auto pre všetky svetové trhy.
K takémuto prístupu sa rozhodol aj koncern Ford, a to pod mottom Jeden Ford. Prvým takpovediac celosvetovým typom bol model Focus, ďalším je štvrtá generácia modelu Mondeo, ktorá mala svetovú premiéru na parížskom autosalóne v roku 2012.
Tento model sa však dostal na trh najprv v USA, a to pod označením Fusion, na európsky, a teda aj na náš trh sa dostal len nedávno - už pod tradičným názvom Mondeo. To, že Mondeo je „svetové" auto, je zakódované už v jeho označení, pretože francúzske slovo monde znamená svet.
Technologicky najvyspelejšie vozidlo
Podľa Ulricha Köstersa, riaditeľa produktového portfólia Ford of Európe (európska odnož koncernu Ford), je nové Mondeo technologicky najvyspelejším vozidlom značky Ford, ktoré sa doteraz predstavilo v Európe. Pri vývoji nového modelu dbali konštruktéri najmä na zvýšenie bezpečnosti, zníženie hmotnosti i zníženie spotreby.
Zo širokej palety aktívnych bezpečnostných systémov sa žiada spomenúť najmä nový prednárazový bezpečnostný systém s funkciou rozpoznávania chodcov.
Auto samo zabrzdí
Ak systém vyhodnotí riziko kolízie a vodič nereaguje na varovanie, vozidlo začne automaticky brzdiť. Systém pracuje na vyhodnocovaní informácií z kamery i radaru v prednom nárazníku.
Radar je aj základom funkcie Distance Indication (indikácia vzdialenosti), ktorá vodičovi poskytuje údaj o časovom odstupe od vpredu idúceho vozidla. K zníženiu hmotnosti prispelo použitie vysokopevných ocelí i ľahkých konštrukčných materiálov (napr. horčíka).
O 25 kg nižšia hmotnosť
Nové mondeo s 1,5-litrovým motorom má o 25 kg nižšiu hmotnosť ako predchádzajúci model s 1,6-litrovým motorom.
Štylistickou dominantou nového mondea je výrazná predná maska, vedľa ktorej sú úzke adaptívne svetlomety na báze LED, ktoré produkujú veľmi prirodzené svetlo. Uhol vyžarovania svetla a jeho intenzita sa nastavuje v ôsmich režimoch, a to v závislosti na rôznych parametroch.
S tromi druhmi karosérie
Nové mondeo je postavené na podvozku s rázvorom 2 845 mm a dodáva sa ako štvordverový sedan, päťdverový hatchback a kombi (vyvinuté špeciálne pre Európu). Celková dĺžka vozidla je 4 871 mm resp. 4 867 mm (kombi).
Na pohon mondea sú k dispozícii moderné a úsporné zážihové motory EcoBoost i turbodieselové motory Duratorq.
Spotreba pod 5 l/100 km
Ponuka benzínových motorov začína (na našom trhu) 1,5-litrovým motorom výkonu 118 kW, dvojlitrový motor sa dodáva v dvoch verziách (149 kW a 176 kW). Aj dvojlitrový vznetový motor Duratorq sa dodáva v dvoch výkonových verziách - ich výkon je 110 kW resp. 132 kW.
Kombinovaná priemerná spotreba motorov Duratorq sa pohybuje od 4,4 do 4,9 l/100 km.
Mondeo s päťdverovou karosériou (hatchback). Na pohon mondea slúžia moderné a úsporné benzínové motory EcoBoost i turbodieselové motory Duratorq. Foto: ford
Elegantný kokpit vozidla. Do bohatého bezpečnostného výstroja vozidla patrí aj prednárazový systém s funkciou rozpoznávania chodcov. Foto: ford
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.