Existujú typy automobilov, ktoré majú taký nadčasový či charakteristický dizajn, že ho výrobca prakticky nemení, aj keď po technickej stránke sa vozidlo priebežne modernizuje.
K takýmto automobilovým ikonám patrí aj terénny automobil triedy G, ktorý nemecká automobilka Mercedes-Benz začala vyrábať v roku 1979 - vtedy mladoboleslavská škodovka chrlila modely 105/120.
Zatiaľ čo však najnovšie „géčko" akoby tomu spred 35 rokov z oka vypadlo, dizajn terajšej Fabie nemá s bývalou stopäťkou absolútne nič spoločné.
Možno spomenúť, že označenie G pochádza zo slova Geländewagen, čiže terénny automobil.
Vyšší výkon, nižšia spotreba
Firma Mercedes-Benz nedávno zverejnila informácie o inováciách, týkajúcich sa radu G. Hlavný dôraz sa kládol na zvýšenie výkonu (až o 16 %) pri súčasnom znížení spotreby. Všetky motory teraz splňujú najnovšiu emisnú normu Euro 6.
Nové „vyladenie" podvozka a citlivejšie reagujúci elektronický stabilizačný systém (ESP) prispievajú k zvýšeniu stability jazdy, bezpečnosti a komfortu. Úpravy sa dotkli aj exteriéru i interiéru vozidla.
Karoséria je uložená na rebrinovom ráme
To, čo sa nezmenilo, je osvedčená konštrukcia s karosériou, upevnenou na tuhom rebrinovom ráme.
Samozrejmosťou je permanentný pohon všetkých kolies, poskytujúci bezkonkurenčné vlastnosti pri jazde terénom, terénny prevod (umožňujúci jazdu krokom v ťažkom teréne) a tri uzávierky diferenciálov, ktoré môže vodič podľa potreby zapínať či vypínať.
Za hlavnú technickú novinku však treba považovať použitie nového motora v modeli G 500.
Vidlicový osemvalec z dielne Mercedes-AMG
Ide o motor, odvodený od novej generácie vidlicových osemvalcových motorov, ktoré vyvinula spoločnosť Mercedes-AMG. Tento štvorlitrový motor so štyrmi ventilmi na valec už poháňa športové modely Mercedes-AMG GT a Mercedes-AMG C 63.
Pre použitie v terénnom modeli G bol osemvalec upravený tak, že jeho maximálny výkon je 310 kW (pri 5 250 až 5 500 ot/min) a najvyšší krútiaci moment je 610 Nm (v širokom rozmedzí od 2 250 do 4 750 Nm).
Prepĺňanie dvomi turbodúchadlami
Motor je vystrojený systémom priameho vstrekovania benzínu a prepĺňajú ho dve turbodúchadlá. Tie nie sú umiestnené – ako to býva zvykom – na vonkajšej strane radov valcov, ale vnútri „véčka" tvoreného obomi radmi.
Prednosťou takéhoto usporiadania je kompaktná stavba motora. Model G 500, poháňaný novým osemvalcom, zrýchli z 0 na 100 km/h za 5,9 sekundy. Zmeny sa dotkli aj motorov ostatných verzií triedy G.
Dvanásťvalcový motor vyvíja 463 kW
Výkon trojlitrového vznetového šesťvalca v modeli G 350 d bol zvýšený zo 155 kW na 180 kW. Model AMG G 63 je poháňaný 5,5-litrovým vidlicovým osemvalcom, ktorého výkon stúpol o 20 kW, na 420 kW.
Na pohon špičkového modelu AMG G 65 slúži šesťlitrový vidlicový dvanásťvalec, ktorého maximálny výkon vzrástol z 450 kW na 463 kW.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.