Francúzska automobilka Renault síce predstavila svoj nový model Espace už na vlaňajšom jesennom autosalóne v Paríži, ale podrobnejšie údaje o ňom zverejnila len nedávno, v súvislosti s uvádzaním tohto modelu na európske trhy. Ide už o piatu generáciu modelu, ktorý pri svojom prvom predstavení, v roku 1984, vzbudil pomerne kontroverzné reakcie. Výrobca ho prezentoval ako prvý európsky minivan či ako viacúčelové vozidlo (MPV).
Pôvodcom anglický dizajnér
Len na okraj možno poznamenať, že s pôvodným návrhom na vozidlo takéhoto typu prišiel v 70. rokoch minulého storočia anglický dizajnér Fergus Pollock.
Model Espace sa pôvodne mal predávať pod značkou Talbot, a to ako náhrada za model Matra Rancho.
Zmeny vlastníckych vzťahov nakoniec viedli k tomu, že Espace sa začal vyrábať pod značkou Renault, aj keď prvé tri generácie tohto modelu vyrábala firma Matra.
Nový dizajn s novou maskou
Espace piatej generácie sa už svojím dizajnom značne odlišuje od doterajších modelov.
Nový Espace má veľmi šikmo položené čelné okno a dozadu sa zužujúce bočné okná, čo mu dáva dynamický a športový vzhľad.
Čelné okno má plochu 2,8 štvorcového metra. Dizajn prednej masky už nesie znaky nového štylistického smeru firmy Renault.
Nóvum je, že výrobca zlúčil dve doteraz vyrábané verzie – s normálnym a predĺženým rázvorom – čoho dôsledkom je to, že zo sortimentu vypadol model Grand Espace.
Dlhší, širší a nižší
Vôbec to ale neznamená, že tí, čo oceňovali väčší vnútorný priestor verzie Grand Espace, budú ukrátení. Nový Espace je totiž postavený na podvozku širokom 2 884 mm, čo je o 16 mm viac ako mal doterajší Grand Espace.
Dĺžka nového modelu je 4 857 mm, čo je tiež máličko viac než mal Grand Espace. Kvôli dosiahnutiu športovejšieho vzhľadu však dizajnéri poriadne ubrali z výšky – Espace je teraz vysoký „len" 1 677 mm, čo je až o 71 mm menej než doteraz.
Šírka vozidla bola zväčšená na 1 888 mm (bez zrkadiel).
Päť i sedem sedadiel
Espace sa dodáva v päťmiestnej i sedemmiestnej verzii. V druhom rade sú tri samostatné sedadlá, dve sedadlá tretieho radu sú vhodné najmä pre deti.
Sklopením sedadiel do podlahy sa batožinový priestor päťmiestnej verzie zväčší na 2 101 litrov, sedemmiestnej na 2 035 litrov.
Espace môže byť na želanie vystrojený systémom 4Control, ktorý kombinuje riadenie všetkých kolies s tlmičmi, ktorých tlmiaci účinok sa priebežne prispôsobuje povahe (najmä nerovnostiam) vozovky.
Zadné kolesá sa natáčajú
Zadné kolesá sa pri rýchlostiach do 70 km/h (v športovom móde) natáčajú v opačnom smere než predné), pri vyšších rýchlostiach v súhlasnom smere (maximálne o 3,5 stupňa).
Na pohon nového Espace sú zatiaľ k dispozícii tri štvorvalce, všetky so zdvihovým objemom 1,6 litra.
Prepĺňaný motor s priamym vstrekovaním benzínu vyvíja maximálny výkon 147 kW a je kombinovaný so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou.
Maximálny výkon dvojice turbodieselových motorov je 118 kW resp. 96 kW, ich priemerná spotreba je 4,4 až 4,6 l/100 km.
Bočné okná sa dozadu zužujú. Nový Espace môže byť vystrojený systémom 4Control, ktorý v zatáčkach mierne (do 3,5 stupňa) natáča aj zadné kolesá. Foto: Renault
Kokpit s dvomi veľkými displejmi. Vozidlo môže byť vystrojené priehľadovým indikátorom, ktorý na štítok v zornom poli vodiča zobrazuje zvolené informácie. Foto: Renault
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.