Písmeno X má skutočne mnohoraký význam – nájdeme ho v matematických výrazoch, vo fyzike či v chémii, a vo všeobecnosti ho používame na označenie čohosi neznámeho.
Pred pätnástimi rokmi dostalo toto písmeno nový význam, a to vo svete automobilov, a odvtedy je X trvalo späté s mníchovskou automobilkou BMW.
Tá totiž v roku 1999 použila písmeno X na označenie úplne novej kategórie vozidiel, keď svet motorov obohatila o vôbec prvé auto triedy SAV, čo znamená Sports Activity Vehicle (čiže čosi ako vozidlo pre športové aktivity).
Išlo o model BMW X5, ktorý sa stal základným kameňom doteraz trvajúcej úspešnej kariéry bavorákov s písmenom X v typovom označení. Písmeno X v označení spoľahlivo indikuje, že príslušný model je vystrojený pohonom všetkých štyroch kolies.
Už päť modelov
Pätnásť rokov po uvedení modelu X5 na trh sa „iksová" rodina bavorákov rozrástla na päť modelov. Jedným z nich je model X6, ktorý mníchovská automobilka predstavila na jar roku 2008, a to ako prvé vozidlo na svete v kategórii Sports Activity Coupé (čiže kupé pre športové aktivity).
Niektorí neprajní komentátori tvrdili, že BMW sa v modeli X6 pokúsila spojiť SUV (športovo-úžitkové vozidlo) s kupé a luxusnou limuzínou a nepredpovedali takémuto „krížencovi" veľkú budúcnosť. Dopadlo to ale inak – to si ale nechajme na záver.
Premiéra na parížskom autosalóne
Na parížskom autosalóne v októbri minulého roka predstavila automobilka BMW v svetovej premiére model X6 druhej generácie, ktorý na trh prišiel koncom roka. Inovovaný model X6 dostal novú „tvár": bixenónové reflektory (na želanie sa dodávajú reflektory na báze svietiacich diód LED) siahajú teraz, tak ako to je pri iných nedávno modernizovaných modeloch, až k mriežke, ktorá je širšia a plochejšia než doteraz.
Prepracovaný je aj predný nárazník a ochranný prvok na spodku.
Zlepšenie aerodynamických vlastností
Predné blatníky sú ukončené štrbinami, cez ktoré prúdi von vzduch, ochladzujúci priestor motora. Úplne nový tvar majú zadné svetlá, zadné veko i zadný nárazník, koncovky výfuku sú teraz lichobežníkové (predtým boli okrúhle).
Dizajnérske úpravy prispeli k atletickejšiemu vzhľadu vozidla i k zníženiu jeho aerodynamického odporu (súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,32). Konštruktérom sa podarilo zvýšiť tuhosť karosérie a súčasne znížiť hmotnosť vozidla (až o 40 kg).
Väčší batožinový priestor
Základný objem batožinového priestoru je 580 litrov, sklopením zadných operadiel (sériovo delených v pomere 40:20:40) ho možno zväčšiť na 1 525 litrov, čo predstavuje nárast o 75 litrov v porovnaní s doterajším modelom.
Podstatne bol rozšírený sortiment sériového výstroja, do ktorého patria aj 19-palcvé ráfiky z ľahkej zliatiny, motorické otváranie zadného veka, osemstupňová automatická prevodovka Steptronic (s radiacimi páčkami na volante), dvojzónová klimatizačná sústava, kožené poťahy i vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmievaním.
Informácie rovno pred vodičom
Do rozsiahlej ponuky príplatkovej výbavy patrí napríklad priehľadový displej (premieta zvolené údaje priamo pred vodiča), parkovací asistenčný systém, systém nočného videnia i systém Surround View, ktorý využíva niekoľko kamier na vytvorenie obrazu okolia celého vozidla.
Spomeňme aspoň niekoľko základných technických údajov o modeli X6 druhej generácie. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 933 mm, jeho celková dĺžka je úctyhodných 4 909 mm, šírka je 1 989 mm a výška 1 702 mm.
Inteligentný pohon 4x4
Ako sme už spomínali, písmeno X v označení modelu indikuje, že vozidlo je vystrojené inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive – jeho „inteligencia" spočíva tom, že podľa potreby a plynulo prerozdeľuje krútiaci moment motora medzi obe nápravy tak, aby za každej situácie bola zabezpečená optimálna trakcia.
Modernizovaný bol aj sortiment motorov, ktoré sú výkonnejšie a pritom majú nižšiu spotrebu (až o 22 %) ako doterajšie pohonné jednotky.
Benzínový šesťvalec i osemvalec
Na pohon modelu X6 xDrive 35i slúži prepĺňaný benzínový trojlitrový šesťvalec s maximálnym výkonom 225 kW.
Ďalším zážihovým prepĺňaným motorom je 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 330 kW a najvyšší krútiaci moment je 650 Nm.
Týmto dvomi turbodúchadlami prepĺňaným motorom, ktorého kombinovaná priemerná spotreba je 9,7 l/100 km, poháňaný model X6 xDrive 50i zrýchli z 0 na 100 km/h za len 4,8 sekundy – to je hodnota, prekonávajúca aj mnohé výkonné a vyslovene športové modely.
Úsporné vznetové motory
Kto chce jazdiť úspornejšie a pritom stále ešte mimoriadne dynamicky, môže si vybrať z troch modelov s turbodieselovými motormi.
Trojlitrový radový šesťvalec modelu X6 xDrive 30d generuje maximálny výkon 190 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 560 Nm. Tento motor rozbehne iks-šestku na rýchlosť 100 km/h za 6,7 sekundy a udelí jej maximálnu rýchlosť 230 km/h.
Spotreba len 6 l/100 km
Napriek týmto výborným dynamickým vlastnostiam je kombinovaná priemerná spotreba verzie xDrive 30d na úrovni mnohých kompaktných automobilov – je to rovných šesť litrov na sto kilometrov.
Len o dva až tri decilitre vyššiu spotrebu má výkonnejší trojlitrový vznetový motor, ktorý vyvíja maximálny výkon 230 kW a najvyšší krútiaci moment 630 Nm. Tento motor sa montuje do modelu X6 xDrive 40d, ktorého maximálna rýchlosť je 240 km/h.
Prepĺňanie tromi turbodúchadlami
Lahôdkou v sortimente radu X6 je model X6 M50d, ktorý je poháňaný trojlitrovým vznetovým šesťvalcom – tento tromi turbodúchadlami prepĺňaný motor má maximálny výkon 280 kW. Tento model je vystrojený adaptívnymi tlmičmi a vzduchovým pružením na zadnej náprave.
Snáď ani netreba spomínať, že všetky modely X6 sú vystrojené všetkými najmodernejšími asistenčnými systémami, zvyšujúcimi bezpečnosť jazdy.
Úspech nad očakávania
Na záver sa môžeme vrátiť k už spomínaným kritickým vyjadreniam neprajníkov. Tých najlepšie „uzemnil" fakt, že model X6 prvej generácie si našiel cestu k približne 250 000 motoristom a tým vydláždil cestu k úspechu aj druhej generácii X6.
Typické šikmé zadné veko. Na pohon modelu X6 xDrive 50i slúži 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 330 kW. Foto: BMW
Interiér je potiahnutý kožou. V strede prístrojovej dosky je veľký displej na zobrazovanie informácií navigačného systému a informačno-zábavných systémov. Foto: BMW
Batožinový priestor narástol o 75 litrov. Sklopením operadiel zadných sedadiel, delených v pomere 40:20:20 sa objem batožinového priestoru zväčší na 1 525 litrov. Foto: BMW
Štrbina na prednom blatníku. Novinkou je štrbina na konci predného blatníka, cez ktorú odchádza z priestoru motora chladiaci vzduch. Foto: BMW
Stredná konzola s radiacou pákou. Osemstupňovú prevodovku Steptronic možno ovládať pákou na strednej konzole alebo páčkami na volante. Foto: BMW
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.