Korzár logo Korzár

BMW X6 druhej generácie

Pred pätnástimi rokmi dostalo písmeno X nový význam, a to vo svete automobilov.

(Zdroj: BMW)

Písmeno X má skutočne mnohoraký význam – nájdeme ho v matematických výrazoch, vo fyzike či v chémii, a vo všeobecnosti ho používame na označenie čohosi neznámeho.

Pred pätnástimi rokmi dostalo toto písmeno nový význam, a to vo svete automobilov, a odvtedy je X trvalo späté s mníchovskou automobilkou BMW.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Tá totiž v roku 1999 použila písmeno X na označenie úplne novej kategórie vozidiel, keď svet motorov obohatila o vôbec prvé auto triedy SAV, čo znamená Sports Activity Vehicle (čiže čosi ako vozidlo pre športové aktivity).

SkryťVypnúť reklamu

Išlo o model BMW X5, ktorý sa stal základným kameňom doteraz trvajúcej úspešnej kariéry bavorákov s písmenom X v typovom označení. Písmeno X v označení spoľahlivo indikuje, že príslušný model je vystrojený pohonom všetkých štyroch kolies.

Už päť modelov

Pätnásť rokov po uvedení modelu X5 na trh sa „iksová" rodina bavorákov rozrástla na päť modelov. Jedným z nich je model X6, ktorý mníchovská automobilka predstavila na jar roku 2008, a to ako prvé vozidlo na svete v kategórii Sports Activity Coupé (čiže kupé pre športové aktivity).

Niektorí neprajní komentátori tvrdili, že BMW sa v modeli X6 pokúsila spojiť SUV (športovo-úžitkové vozidlo) s kupé a luxusnou limuzínou a nepredpovedali takémuto „krížencovi" veľkú budúcnosť. Dopadlo to ale inak – to si ale nechajme na záver.

SkryťVypnúť reklamu

Premiéra na parížskom autosalóne

Na parížskom autosalóne v októbri minulého roka predstavila automobilka BMW v svetovej premiére model X6 druhej generácie, ktorý na trh prišiel koncom roka. Inovovaný model X6 dostal novú „tvár": bixenónové reflektory (na želanie sa dodávajú reflektory na báze svietiacich diód LED) siahajú teraz, tak ako to je pri iných nedávno modernizovaných modeloch, až k mriežke, ktorá je širšia a plochejšia než doteraz.

Prepracovaný je aj predný nárazník a ochranný prvok na spodku.

Zlepšenie aerodynamických vlastností

Predné blatníky sú ukončené štrbinami, cez ktoré prúdi von vzduch, ochladzujúci priestor motora. Úplne nový tvar majú zadné svetlá, zadné veko i zadný nárazník, koncovky výfuku sú teraz lichobežníkové (predtým boli okrúhle).

SkryťVypnúť reklamu

Dizajnérske úpravy prispeli k atletickejšiemu vzhľadu vozidla i k zníženiu jeho aerodynamického odporu (súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,32). Konštruktérom sa podarilo zvýšiť tuhosť karosérie a súčasne znížiť hmotnosť vozidla (až o 40 kg).

Väčší batožinový priestor

Základný objem batožinového priestoru je 580 litrov, sklopením zadných operadiel (sériovo delených v pomere 40:20:40) ho možno zväčšiť na 1 525 litrov, čo predstavuje nárast o 75 litrov v porovnaní s doterajším modelom.

Podstatne bol rozšírený sortiment sériového výstroja, do ktorého patria aj 19-palcvé ráfiky z ľahkej zliatiny, motorické otváranie zadného veka, osemstupňová automatická prevodovka Steptronic (s radiacimi páčkami na volante), dvojzónová klimatizačná sústava, kožené poťahy i vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmievaním.

Informácie rovno pred vodičom

Do rozsiahlej ponuky príplatkovej výbavy patrí napríklad priehľadový displej (premieta zvolené údaje priamo pred vodiča), parkovací asistenčný systém, systém nočného videnia i systém Surround View, ktorý využíva niekoľko kamier na vytvorenie obrazu okolia celého vozidla.

Spomeňme aspoň niekoľko základných technických údajov o modeli X6 druhej generácie. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 933 mm, jeho celková dĺžka je úctyhodných 4 909 mm, šírka je 1 989 mm a výška 1 702 mm.

Inteligentný pohon 4x4

Ako sme už spomínali, písmeno X v označení modelu indikuje, že vozidlo je vystrojené inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive – jeho „inteligencia" spočíva tom, že podľa potreby a plynulo prerozdeľuje krútiaci moment motora medzi obe nápravy tak, aby za každej situácie bola zabezpečená optimálna trakcia.

Modernizovaný bol aj sortiment motorov, ktoré sú výkonnejšie a pritom majú nižšiu spotrebu (až o 22 %) ako doterajšie pohonné jednotky.

Benzínový šesťvalec i osemvalec

Na pohon modelu X6 xDrive 35i slúži prepĺňaný benzínový trojlitrový šesťvalec s maximálnym výkonom 225 kW.

Ďalším zážihovým prepĺňaným motorom je 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 330 kW a najvyšší krútiaci moment je 650 Nm.

Týmto dvomi turbodúchadlami prepĺňaným motorom, ktorého kombinovaná priemerná spotreba je 9,7 l/100 km, poháňaný model X6 xDrive 50i zrýchli z 0 na 100 km/h za len 4,8 sekundy – to je hodnota, prekonávajúca aj mnohé výkonné a vyslovene športové modely.

Úsporné vznetové motory

Kto chce jazdiť úspornejšie a pritom stále ešte mimoriadne dynamicky, môže si vybrať z troch modelov s turbodieselovými motormi.

Trojlitrový radový šesťvalec modelu X6 xDrive 30d generuje maximálny výkon 190 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 560 Nm. Tento motor rozbehne iks-šestku na rýchlosť 100 km/h za 6,7 sekundy a udelí jej maximálnu rýchlosť 230 km/h.

Spotreba len 6 l/100 km

Napriek týmto výborným dynamickým vlastnostiam je kombinovaná priemerná spotreba verzie xDrive 30d na úrovni mnohých kompaktných automobilov – je to rovných šesť litrov na sto kilometrov.

Len o dva až tri decilitre vyššiu spotrebu má výkonnejší trojlitrový vznetový motor, ktorý vyvíja maximálny výkon 230 kW a najvyšší krútiaci moment 630 Nm. Tento motor sa montuje do modelu X6 xDrive 40d, ktorého maximálna rýchlosť je 240 km/h.

Prepĺňanie tromi turbodúchadlami

Lahôdkou v sortimente radu X6 je model X6 M50d, ktorý je poháňaný trojlitrovým vznetovým šesťvalcom – tento tromi turbodúchadlami prepĺňaný motor má maximálny výkon 280 kW. Tento model je vystrojený adaptívnymi tlmičmi a vzduchovým pružením na zadnej náprave.

Snáď ani netreba spomínať, že všetky modely X6 sú vystrojené všetkými najmodernejšími asistenčnými systémami, zvyšujúcimi bezpečnosť jazdy.

Úspech nad očakávania

Na záver sa môžeme vrátiť k už spomínaným kritickým vyjadreniam neprajníkov. Tých najlepšie „uzemnil" fakt, že model X6 prvej generácie si našiel cestu k približne 250 000 motoristom a tým vydláždil cestu k úspechu aj druhej generácii X6.


bmw-x6-xdrive-50i-c.2_r6924_res.jpg

Typické šikmé zadné veko. Na pohon modelu X6 xDrive 50i slúži 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 330 kW. Foto: BMW

bmw-x6-kokpit_r1554_res.jpg

Interiér je potiahnutý kožou. V strede prístrojovej dosky je veľký displej na zobrazovanie informácií navigačného systému a informačno-zábavných systémov. Foto: BMW

bmw-x6-batozin.-priestor_r1784_res.jpg

Batožinový priestor narástol o 75 litrov. Sklopením operadiel zadných sedadiel, delených v pomere 40:20:20 sa objem batožinového priestoru zväčší na 1 525 litrov. Foto: BMW

bmw-x6-strbina_r7884_res.jpg

Štrbina na prednom blatníku. Novinkou je štrbina na konci predného blatníka, cez ktorú odchádza z priestoru motora chladiaci vzduch. Foto: BMW

bmw-x6-stred.-konzola_r6579_res.jpg

Stredná konzola s radiacou pákou. Osemstupňovú prevodovku Steptronic možno ovládať pákou na strednej konzole alebo páčkami na volante. Foto: BMW

Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. V podzemí sa skrýva poklad nezmenený už 182 rokov
  2. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  3. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok
  4. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna
  5. Takto bude vyzerať nové námestie na začiatku Dúbravky
  6. Konferencia eFleet Day 2025 hlási posledné voľné miesta
  7. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje
  8. Realitný fond IAD IRF dosiahol historicky najvyššie zhodnotenie
  1. Štartuje prvý ročník Fjällräven Campfire Česko a Slovensko
  2. Katarína Brychtová: Každý nový začiatok je dobrý
  3. Šaca - centrum robotickej chirurgie na východe Slovenska
  4. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže
  5. Najlepšia dovolenka s deťmi pri mori: Kam letieť z Košíc?
  6. Na koho myslíš, keď si pripínaš narcis?
  7. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu
  8. Na Marka oharka do jarka
  1. Domácnosti pozor, od júla sa mení výpočet poplatkov za elektrinu 38 057
  2. Firmu rozbiehal po maturite. Dnes má obrat vyše pol milióna 19 795
  3. Čo robí Portugalsko jedinečným? Jedenásť typických vecí a zvykov 8 429
  4. Inštruktorky sebaobrany: Najväčšia hrozba nie je cudzí muž v tme 8 256
  5. Kondičný tréner: Ubolený zo sedavého zamestnania? Toto pomôže 6 611
  6. Dobrý nápad na podnikanie nestačí. Firmy prezradili, čo funguje 5 465
  7. Tieto chyby pri investovaní vám bránia zhodnotiť majetok 4 586
  8. Pili sme pivo, ktoré sa nedá ochutnať nikde inde na svete 4 495
  1. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  2. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  4. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  5. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  6. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 908
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 461
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 393
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 786
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 002
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 615
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 958
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 738
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Ján Karas: Rovnosť, ktorá sa ešte nenarodila: Neviditeľné korene spravodlivosti na Medzinárodný deň Rómov
  2. Rastislav Šenkirik: SMER - pohlavné preukazy
  3. Martina Paulenová: Dozvedeli sme sa zlú správu
  4. Ivan Mlynár: Riaditeľ SHMÚ nezabezpečil počasie podľa predstáv Tarabu, tak dostal padáka, alebo, keď lži smrdia aj z displeja počítača.
  5. Anna Miľanová: Rozmáha sa nám tu štátny vandalizmus... Vždy je možné byť dobrý, myslím si...
  6. Vladimír Krátky: Šimečka dláždi Matovičovi cestu do parlamentu .
  7. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  8. Rudolfa Vallová: Trumpova šoková terapia
  1. Matej Galo: Záhady o pôvode slintačky a krívačky odhalené 103 908
  2. Radko Mačuha: Najprv si prišli po Šimečku. 79 461
  3. Rado Surovka: Raši dostal padáka 78 393
  4. Rado Surovka: Ficove Amater Airlines dopravili na Slovensko slintačku 20 786
  5. Miroslav Daniš: Pec nám spadla, pec nám spadla, ktože nám ju postaví 15 002
  6. Otilia Horrocks: Odporné, príšerné, drzé, nechutné 11 615
  7. Juraj Kumičák: ...radšej choďte kravy pásť... 9 958
  8. Viktor Pamula: S Ruskom na večné časy a nikdy inak 8 738
  1. Věra Tepličková: Býky za vlasť padajú, gule nám tu chýbajú
  2. INESS: Ekonomika Ruska a tri vojnové roky
  3. Radko Mačuha: Slavín nieje Slovenská socha Slobody.
  4. Tupou Ceruzou: Businessman
  5. Marcel Rebro: Rusi bombardujú energetickú infraštruktúru, Slováci elektrifikujú ukrajinské zákopy
  6. Radko Mačuha: Fico a Neveriaci Tomáš.
  7. Jiří Ščobák: Investovanie vs. hazard: Aké hry hráme? Kedy hazardujeme, namiesto toho, aby sme investovali?
  8. Věra Tepličková: Spevy sobotné alebo Vybrala sa Martina na púť priamo do Ríma

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu