Korzár logo Korzár
Nedeľa, 19. február, 2017 |Meniny má Vlasta

BMW X6 druhej generácie

Pred pätnástimi rokmi dostalo písmeno X nový význam, a to vo svete automobilov.

(Zdroj: BMW)

Písmeno X má skutočne mnohoraký význam – nájdeme ho v matematických výrazoch, vo fyzike či v chémii, a vo všeobecnosti ho používame na označenie čohosi neznámeho.

Pred pätnástimi rokmi dostalo toto písmeno nový význam, a to vo svete automobilov, a odvtedy je X trvalo späté s mníchovskou automobilkou BMW.

Tá totiž v roku 1999 použila písmeno X na označenie úplne novej kategórie vozidiel, keď svet motorov obohatila o vôbec prvé auto triedy SAV, čo znamená Sports Activity Vehicle (čiže čosi ako vozidlo pre športové aktivity).

Išlo o model BMW X5, ktorý sa stal základným kameňom doteraz trvajúcej úspešnej kariéry bavorákov s písmenom X v typovom označení. Písmeno X v označení spoľahlivo indikuje, že príslušný model je vystrojený pohonom všetkých štyroch kolies.

Už päť modelov

Pätnásť rokov po uvedení modelu X5 na trh sa „iksová" rodina bavorákov rozrástla na päť modelov. Jedným z nich je model X6, ktorý mníchovská automobilka predstavila na jar roku 2008, a to ako prvé vozidlo na svete v kategórii Sports Activity Coupé (čiže kupé pre športové aktivity).

Niektorí neprajní komentátori tvrdili, že BMW sa v modeli X6 pokúsila spojiť SUV (športovo-úžitkové vozidlo) s kupé a luxusnou limuzínou a nepredpovedali takémuto „krížencovi" veľkú budúcnosť. Dopadlo to ale inak – to si ale nechajme na záver.

Premiéra na parížskom autosalóne

Na parížskom autosalóne v októbri minulého roka predstavila automobilka BMW v svetovej premiére model X6 druhej generácie, ktorý na trh prišiel koncom roka. Inovovaný model X6 dostal novú „tvár": bixenónové reflektory (na želanie sa dodávajú reflektory na báze svietiacich diód LED) siahajú teraz, tak ako to je pri iných nedávno modernizovaných modeloch, až k mriežke, ktorá je širšia a plochejšia než doteraz.

Prepracovaný je aj predný nárazník a ochranný prvok na spodku.

Zlepšenie aerodynamických vlastností

Predné blatníky sú ukončené štrbinami, cez ktoré prúdi von vzduch, ochladzujúci priestor motora. Úplne nový tvar majú zadné svetlá, zadné veko i zadný nárazník, koncovky výfuku sú teraz lichobežníkové (predtým boli okrúhle).

Dizajnérske úpravy prispeli k atletickejšiemu vzhľadu vozidla i k zníženiu jeho aerodynamického odporu (súčiniteľ odporu vzduchu je len 0,32). Konštruktérom sa podarilo zvýšiť tuhosť karosérie a súčasne znížiť hmotnosť vozidla (až o 40 kg).

Väčší batožinový priestor

Základný objem batožinového priestoru je 580 litrov, sklopením zadných operadiel (sériovo delených v pomere 40:20:40) ho možno zväčšiť na 1 525 litrov, čo predstavuje nárast o 75 litrov v porovnaní s doterajším modelom.

Podstatne bol rozšírený sortiment sériového výstroja, do ktorého patria aj 19-palcvé ráfiky z ľahkej zliatiny, motorické otváranie zadného veka, osemstupňová automatická prevodovka Steptronic (s radiacimi páčkami na volante), dvojzónová klimatizačná sústava, kožené poťahy i vnútorné spätné zrkadlo s automatickým stmievaním.

Informácie rovno pred vodičom

Do rozsiahlej ponuky príplatkovej výbavy patrí napríklad priehľadový displej (premieta zvolené údaje priamo pred vodiča), parkovací asistenčný systém, systém nočného videnia i systém Surround View, ktorý využíva niekoľko kamier na vytvorenie obrazu okolia celého vozidla.

Spomeňme aspoň niekoľko základných technických údajov o modeli X6 druhej generácie. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 933 mm, jeho celková dĺžka je úctyhodných 4 909 mm, šírka je 1 989 mm a výška 1 702 mm.

Inteligentný pohon 4x4

Ako sme už spomínali, písmeno X v označení modelu indikuje, že vozidlo je vystrojené inteligentným pohonom všetkých kolies BMW xDrive – jeho „inteligencia" spočíva tom, že podľa potreby a plynulo prerozdeľuje krútiaci moment motora medzi obe nápravy tak, aby za každej situácie bola zabezpečená optimálna trakcia.

Modernizovaný bol aj sortiment motorov, ktoré sú výkonnejšie a pritom majú nižšiu spotrebu (až o 22 %) ako doterajšie pohonné jednotky.

Benzínový šesťvalec i osemvalec

Na pohon modelu X6 xDrive 35i slúži prepĺňaný benzínový trojlitrový šesťvalec s maximálnym výkonom 225 kW.

Ďalším zážihovým prepĺňaným motorom je 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 330 kW a najvyšší krútiaci moment je 650 Nm.

Týmto dvomi turbodúchadlami prepĺňaným motorom, ktorého kombinovaná priemerná spotreba je 9,7 l/100 km, poháňaný model X6 xDrive 50i zrýchli z 0 na 100 km/h za len 4,8 sekundy – to je hodnota, prekonávajúca aj mnohé výkonné a vyslovene športové modely.

Úsporné vznetové motory

Kto chce jazdiť úspornejšie a pritom stále ešte mimoriadne dynamicky, môže si vybrať z troch modelov s turbodieselovými motormi.

Trojlitrový radový šesťvalec modelu X6 xDrive 30d generuje maximálny výkon 190 kW a jeho najvyšší krútiaci moment je 560 Nm. Tento motor rozbehne iks-šestku na rýchlosť 100 km/h za 6,7 sekundy a udelí jej maximálnu rýchlosť 230 km/h.

Spotreba len 6 l/100 km

Napriek týmto výborným dynamickým vlastnostiam je kombinovaná priemerná spotreba verzie xDrive 30d na úrovni mnohých kompaktných automobilov – je to rovných šesť litrov na sto kilometrov.

Len o dva až tri decilitre vyššiu spotrebu má výkonnejší trojlitrový vznetový motor, ktorý vyvíja maximálny výkon 230 kW a najvyšší krútiaci moment 630 Nm. Tento motor sa montuje do modelu X6 xDrive 40d, ktorého maximálna rýchlosť je 240 km/h.

Prepĺňanie tromi turbodúchadlami

Lahôdkou v sortimente radu X6 je model X6 M50d, ktorý je poháňaný trojlitrovým vznetovým šesťvalcom – tento tromi turbodúchadlami prepĺňaný motor má maximálny výkon 280 kW. Tento model je vystrojený adaptívnymi tlmičmi a vzduchovým pružením na zadnej náprave.

Snáď ani netreba spomínať, že všetky modely X6 sú vystrojené všetkými najmodernejšími asistenčnými systémami, zvyšujúcimi bezpečnosť jazdy.

Úspech nad očakávania

Na záver sa môžeme vrátiť k už spomínaným kritickým vyjadreniam neprajníkov. Tých najlepšie „uzemnil" fakt, že model X6 prvej generácie si našiel cestu k približne 250 000 motoristom a tým vydláždil cestu k úspechu aj druhej generácii X6.


bmw-x6-xdrive-50i-c.2_r6924_res.jpg

Typické šikmé zadné veko. Na pohon modelu X6 xDrive 50i slúži 4,4-litrový vidlicový osemvalec, ktorého maximálny výkon je 330 kW. Foto: BMW

bmw-x6-kokpit_r1554_res.jpg

Interiér je potiahnutý kožou. V strede prístrojovej dosky je veľký displej na zobrazovanie informácií navigačného systému a informačno-zábavných systémov. Foto: BMW

bmw-x6-batozin.-priestor_r1784_res.jpg

Batožinový priestor narástol o 75 litrov. Sklopením operadiel zadných sedadiel, delených v pomere 40:20:20 sa objem batožinového priestoru zväčší na 1 525 litrov. Foto: BMW

bmw-x6-strbina_r7884_res.jpg

Štrbina na prednom blatníku. Novinkou je štrbina na konci predného blatníka, cez ktorú odchádza z priestoru motora chladiaci vzduch. Foto: BMW

bmw-x6-stred.-konzola_r6579_res.jpg

Stredná konzola s radiacou pákou. Osemstupňovú prevodovku Steptronic možno ovládať pákou na strednej konzole alebo páčkami na volante. Foto: BMW

Neprehliadnite tiež

O severnom obchvate Prešova rozhodnú marcové prieskumy

Diskusia o lacnejšom riešení nastala po zverejnení viacerých alternatív.

NOVINY SPIŠA POMÁHAJÚ

Zúfalá matka rok nevidela úsmev svojho dieťaťa

Miško si v začiatkoch života prešiel peklom. Teraz má šancu postaviť sa na nohy.

Piata loď je dielom šikovných žien, hrá v ňom aj Košičanka

Slovenský film ocenili na festivale v Berlíne.

Gemerské kroniky ponúkli materiál na hororovú detektívku

Hlavnú úlohu v seriáli 1890 hrá Ján Koleník.

Hlavné správy zo Sme.sk

PLUS

Trpeli vojaci i rodičia. O šikane na vojenčine vedel aj Husák

Bitie opaskom, fackovanie, šliapanie na chrbát, ponižovanie. To bola realita Československej ľudovej armády.

ŠPORT

Drastický šport. Prečo Slovenky nezískali medailu

Velez-Zuzulová aj Vlhová jazdia výborne.

DOMOV

Danko: Ak nedáme energetiku do poriadku, v koalícii radšej nebudem

Šéf SNS hovoril o trestnoprávnom dopade.

KOMENTÁRE

A zasa sa musíme báť plotov, čo v nás vyrastú

Na obrazovkách denne vídame tupírovaný preparát pseudospasiteľa.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  4. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  5. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  6. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom?
  8. Jarné prázdniny pri mori?
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta
  10. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  2. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  3. Dokázali by ste nakúpiť so zavretými očami?
  4. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  5. Stanovisko Klubu pre Bratislavu k zákazu hazardu v Bratislave
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  7. Mesto Medzev v Charte európskych vidieckych obcí
  8. Valentínska nálada v Poluse pokračuje
  9. M.Borguľa vyzýva veľvyslanca USA k urýchlenému odstráneniu plota
  10. Ušetrite s hypotékou viac ako 1 200 eur
  1. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 17 639
  2. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 10 428
  3. Ceny bytov vo veľkých mestách prekonali historický rekord 6 970
  4. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 6 240
  5. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 5 716
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 942
  7. Jarné prázdniny pri mori? 4 315
  8. Jeden z najkrajších interiérov má Meridiana v Prievidzi 4 010
  9. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 3 621
  10. Fakulta manažmentu prepája štúdium a prax cez ďalšie strediská 3 416

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop