Superšportové vozidlá vyrábajú – obvykle v počte len niekoľkých desiatok kusov ročne – napríklad firmy McLaren, Lamborghini, Bugatti či Zenvo.
Medzi výrobcov superšportiakov patrí aj malá švédska automobilka Koenigsegg, ktorú v roku 1994 založil vtedy len 22-ročný Christian von Koenigsegg.
Od superauta k megaautu
Švédsky výrobca sa však od výrobcov „bežných" superšportových automobilov už odčlenil, a to tým, že minulý rok prišiel s výtvorom, ktorý nazval megaautom.
Išlo o model s trochu kurióznym označením One:1, ktoré bolo vyrobené len v šiestich exemplároch a poháňal ho motor s výkonom jeden megawatt (odtiaľ predpona mega). Na nedávnom ženevskom autosalóne predstavila automobilová manufaktúra Koenigsegg svoje ďalšie megaauto, nazvané Regera (názov je odvodený od švédskeho výrazu pre vládnutie).
Regera má na cestách „vládnuť"
Možno len tušiť, že názov Regera bol zvolený preto, lebo švédske megaauto má ambíciu „vládnuť" na cestách. Predpoklady na to skutočne má: veď na svete zatiaľ neexistuje sériovo (no, zrejme len v niekoľkých kusoch) vyrábané auto, ktoré by malo takú výkonnú hnaciu sústavu ako Regera.
Tá je vystrojená hybridným hnacím systémom, ktorého celkový maximálny výkon je neuveriteľných 1,11 MW (megawattov).
Päťlitrový vidlicový osemvalec
Hlavným článkom hybridnej sústavy je firmou Koenigsegg vyvinutý päťlitrový vidlicový osemvalec, ktorý má štyri ventily na valec a mastiaci systém so suchou kľukovou skriňou.
Tento dvomi turbodúchadlami prepĺňaný motor má hmotnosť len 189 kg a jeho maximálny výkon je 820 kW pri 7 800 ot/min.
Najvyšší krútiaci moment motora je rovných 1 000 Nm a na tejto hodnote sa udržuje vo veľmi širokom rozsahu od 2 700 do 6 170 ot/min.
K osemvalcu tri elektromotory
Benzínovému osemvalcu „pomáha" trojica elektromotorov. Priamo na výstupnom hriadeli spaľovacieho motora je umiestnený elektromotor výkonu 160 kW.
Na hnacom hriadeli každého zadného kolesa je elektromotor výkonu 180 kW. Maximálny výkon celej hnacej sústavy je už spomenutých 1,11 MW (alebo, ak chcete, 1 110 kW), čo je menej než je prostý súčet výkonov všetkých štyroch motorov (u hybridných sústav je to vždy tak).
Batéria od chorvátskej firmy
Zdrojom elektrickej energie je špeciálna batéria s kvapalinovým chladením, ktorú vyvinula chorvátska firma Rimac Automobili.
Do batérie, ktorá má objem 67 litrov a hmotnosť 115 kg, možno „uložiť" 9,27 kWh elektrickej energie, pričom pri rekuperačnom brzdení je schopná absorbovať výkon až 150 kW.
Vyrobia ich len 80 kusov
Z uhlíkových kompozitov a hliníkovej voštinovej štruktúry zhotovené šasi vozidla váži len 75 kg, hmotnosť „suchého" auta je 1 420 kg.
Regera má skutočne impozantné dynamické vlastnosti: šprint z 0 na 100 km/h jej trvá 2,8 sekundy, zrýchlenie zo 150 km/h na 250 km/h zvládne za 3,2 sekundy a po 20 sekundách od štartu už ide rýchlosťou 400 km/h.
Koenigsegg plánuje vyrobiť len 80 megaáut Regera.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.