Korzár logo Korzár
Pondelok, 22. apríl, 2019 | Meniny má Slavomír
Nájdete nás na webe

Fit s fitloptou

Fitloptu môžete využiť nielen na cvičenie, ale vhodná je napríklad aj na sedenie v zamestnaní pri práci na počítači.

(Zdroj: fotolia)

Podľa lekárov by to však nemalo trvať celú pracovnú zmenu.

Fitlopta je jednoduchá, moderná a cenovo dostupná pomôcka, ktorú možno využiť naozaj rôzne, napríklad pri rehabilitačných cvičeniach pri ťažkostiach s chrbticou, pri cvičení v tehotenstve, v kondičných tréningoch, a ako sme už spomenuli, svoje uplatnenie nájde aj ako náhrada stoličky.

Aktívne sedenie

Fitlopta totiž umožňuje tzv. dynamické sedenie, ktoré je prospešné pre chrbticu. Pri tomto type sedenia neustále balansujete, snažíte sa udržiavať rovnováhu, a tak aj správnu polohu a svaly máte neustále v aktivite.

Takéto dynamické alebo aktívne sedenie je pre svalovo-kostrový aparát oveľa zdravšie ako pasívne sedenie.

Zlé držanie tela pri sedení netreba podceňovať, môže mať aj závažné zdravotné dôsledky. Môže dochádzať k preťažovaniu krčných stavcov, stavcov v oblasti driekovej chrbtice a preťažovanie jednotlivých úsekov chrbtice postupne vedie k ich poškodzovaniu.

Spočiatku na nesprávne sedenie reagujú svaly, ktoré stuhnú a nedokážu sa samy uvoľniť. Tento problém možno odstrániť cielenou liečbou, ak však porucha trvá príliš dlho, začnú vznikať zmeny aj na kostrovom aparáte a tie sú, žiaľ, väčšinou nezvratné.

Fitlopta má výhodu, že je vhodná pre ktorúkoľvek vekovú kategóriu – pre deti aj seniorov – a cvičením na nej sa menej zaťažujú váhonosné kĺby.

Ako si vybrať fitloptu

Chcete si kúpiť fitloptu a neviete, podľa čoho si vybrať? Ak má vyhovovať požiadavkám európskej normy pre zdravotnícke pomôcky, mala by mať nosnosť aspoň 300 kg a protišmykový povrch. Optimálne je, ak má aj patent proti náhlemu poklesu tlaku.

Dôležitá je aj veľkosť. Skutočne ju netreba podceňovať, preto si loptu vyberajte podľa nej, nie podľa farby, ktorá vám je sympatická. Najjednoduchším kritériom pre voľbu fitlopty je výška, avšak treba zohľadniť aj pravidlá správneho sedenia.

Ako na to? Najmenšie lopty s priemerom 45 cm sú vhodné pre deti a ľudí s výškou do 140 cm. Loptu tejto veľkosti (alebo menšiu s priemerom 35 cm) môžete využiť pri cvikoch panvového dna alebo precvičovaní brušných svalov, keď je lopta umiestnená medzi kolenami.

Všeobecná zásada je, že keď sedíte na gymnastickej lopte, mali by vaše kolená byť o niečo nižšie ako vaša panva.

Tým dosiahnete to, že sa pri sedení na gymnastickej lopte nebudete hrbiť, panva bude podsadená a chrbtica v správnej polohe. Znamená to, že vaše kolená by mali byť ohnuté v tupom uhle.

Formovanie postavy

Podľa rehabilitačného lekára MUDr. Júliusa Kazimíra je častou chybou, že ľudia cvičia na podfúknutých loptách, alebo si nevšímajú rôzne nerovnosti dlážky či drobné predmety, ktorú môžu loptu poškodiť. Ak si fitloptu nechcete zničiť, nemali by ste ju nechávať ani pri zapnutých radiátoroch či na slnku.

Lekár odporúča cvičenie na fitlopte prakticky každému, hoci výnimky existujú. Sú to napríklad tí, čo majú problémy s koordináciou a rovnováhou alebo s alergiou na PVC. Cvičenie na fitlopte v polohe dolu hlavou lekár neodporúča ani ľuďom, ktorí trpia hypertenziou.

Aj keď jednotlivé cviky na fitlopte sú väčšinou zamerané na určité časti tela, napríklad na posilnenie chrbta, brucha alebo nôh, pri každom úkone, ktorý na nej spravíme, musíme zapojiť oveľa viac svalových skupín, ako keď podobný pohyb robíme na pevnej podložke.

Tým zvyšujeme celkový energetický výdaj. Keď cvičíme poctivo, tak sa pritom aj zapotíme a spálime slušné množstvo kalórií.

Zásady cvičenia

Najväčším prínosom fitlopty oproti klasickému posilňovaniu je budovane svalovej hmoty priamo od kosti. Na fitlopte posilňujeme takzvané vnútorné svalstvo, je to opačný postup ako pri posilňovaní činkami.

Keď posilňujeme pohybový aparát týmto spôsobom, svalstvo, šľachy aj kĺby sú lepšie chránené proti rôznym zraneniam.

Dokonale sa spevňuje telo, zlepšuje metabolizmus aj celková motorika, pričom človek sa cíti menej unavený, ako keď posilňuje klasickým spôsobom.

Pri cvičení na fitlopte však treba dodržiavať, tak ako aj pri iných pohybových aktivitách, isté všeobecne platné zásady. To znamená, že skôr než prejdeme k posilňovaniu, treba telo zahriať.

Na tento účel môžeme využiť krátku kardiovaskulárnu aktivitu, ako je chôdza do schodov alebo džoging. Ideálne je zostať pri cvičení najmenej pol hodinu, neskôr môžeme čas predlžovať. Na lopte sa dá na záver krásne uvoľniť, rolovaním pekne vymasírovať chrbát alebo brušné partie.

Ak si napríklad ľahneme na podložku a vyložíme nohy na loptu, uvoľníme celé telo a pomôžeme srdcu vrátiť sa zo zvýšenej tepovej frekvencie k normálu.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  2. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť
  3. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali
  4. Až vďaka chorobe objavila svoj talent
  5. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie
  6. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou?
  7. Jozef Miloslav Hurban sa dostal do vesmíru
  8. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým?
  9. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori
  10. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča
  1. Women in business
  2. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019
  3. Bim Challenge 2019
  4. Čerpacie stanice OMV Slovensko budú otvorené aj počas sviatkov
  5. Z Fondu malých projektov je možné získať až 50-tisíc eur
  6. Grilovacia sezóna je zahájená!
  7. Moderné bývanie v Žiline v 30-tych rokoch 20. storočia
  8. Čerpačky OMV na Slovensku majú dvere otvorené aj počas sviatkov
  9. Funkce pro Slovensko: navigace na čísla popisná i bez ulic! Mio
  10. Projekt CEC spojil študentov ekonomických univerzít troch štátov
  1. TOP desať gréckych ostrovov na letnú dovolenku 2019 20 847
  2. Bulharsko: Najlepšie miesta na dovolenku pri mori 11 874
  3. Čerpáte úver? Na toto by ste určite mali myslieť 9 763
  4. 7 kritických situácií na cestách. Ohrozujú každého vodiča 8 515
  5. Čo upiecť na Veľkú noc? 5 skvelých dezertov Adriany Polákovej 6 899
  6. Kaufland začal s predajom slovenských uhoriek bez fólie 4 477
  7. Až vďaka chorobe objavila svoj talent 3 852
  8. Pre učiteľov je dôležité, aby sa navzájom inšpirovali 3 812
  9. Čo robí dobrého zamestnávateľa dobrým? 2 974
  10. Vie sa vaša pokladnica spojiť s finančnou správou? 1 913

Neprehliadnite tiež

Viac ako tisíc stromov pri Hornáde má padnúť

Aktivisti: Masívny výrub môže mať dopad na celú krajinu.

Stromy okolo Hornádu za obcou Kysak majú tiež vyrúbať.

Riaditeľa školy odsúdili pre úraz žiačky. Môže alebo nemôže učiť?

V Michalovciach riešia bezúhonnosť bývalého riaditeľa Jozefa Porvaza.

Základná škola na Krymskej ulici rieši bezúhonnosť svojho exriaditeľa.

Unikátne Warholovo múzeum sa chystá na veľký tresk

Kompletná rekonštrukcia múzea v Medzilaborciach si vyžiada štyri milióny eur.

Riaditeľ múzea Martin Cubjak je z nového modelu múzea nadšený.

Filmové kulisy z Perinbaby 2 postupne demontujú

Loď aj zvonička pôjdu z markušovského odkaliska do Prahy.

Filmové kulisy z odkaliska postupne miznú.

Hlavné správy zo Sme.sk

STĹPČEK PETRA SCHUTZA

Kremeľ si už s antisemitizmom neškrtne, na Ukrajine vyhral ruskojazyčný Žid

Zelenskyj je populárny aj v Rusku.

Peter Schutz
Podcast Pozeráme Game of Thrones

Zhrnutie Game of Thrones: Konečne vieme, čo chce Nočný kráľ (2. časť 8. série)

Aká bola druhá epizódy Hry o Tróny.

Socha Krista v jednom z kostolov na Srí Lanke, kde došlo k útokom teroristov.
Slovenský brankár Samuel Hlavaj.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop