Napriek našej najväčšej snahe však nemusí zákonite viesť k súzneniu dvojice. Chyba je už napríklad aj to, ak v záujme harmónie zametáme pod koberec to, čo nás žerie. Inokedy zase neprejavíme svoje prianie priamo a nebadane sa medzi nás vkráda rozmrzelosť.
Na chyby, ktoré v rámci komunikácie robíme a na to, ako ich odstrániť, sa sústredili dvaja nemeckí psychológovia Joachym Engl a Franz Thurmaier a vydali knihu s názvom Ako to so mnou hovoríš?!
Okrem iného obsahuje aj päť komunikačných pravidiel, ktoré je vhodné ovládať ako hovorca i ako poslucháč.
Čo by sme mali zvládať v pozícii hovorcu
Otvoriť sa
Psychológovia radia otvoriť sa a popísať, čo sa vo vás odohráva. Keď totiž priamo vyjadrujete svoje pocity a potreby, vyhýbate sa obviňovaniu a výčitkám, dorozumiete sa oveľa jednoduchšie.
Môžete sa tým podľa odborníkov vyhnúť aj "negatívnemu čítaniu myšlienok", alebo vyjadreniam, ktoré predpovedajú partnerove reakcie - napríklad S tebou sa inak hovoriť nedá, Ja by som aj niečo podnikol, ale ty predsa nič nechceš podnikať...
Hovorca sa už vopred istí proti možnej partnerovej reakcii a riskuje tým, že sa mu splní proroctvo.
Používanie prvej osoby
Hovorte o vlastných myšlienkach a pocitoch. Charakteristické je pre to používanie prvej osoby, tvrdia psychológovia.
Všetky informácie tak budú podľa nich osobnejšie. Vyjadrenia smerované len k ostatným (vety v druhej osobe "ty") sú väčšinou výčitky či obviňovania, ktoré pôsobia ako spúšťač protiútokov alebo ospravedlnení.
Hovoriť o konkrétnom probléme
Hovorte vždy o konkrétnych situáciách alebo udalostiach, ale vyhýbajte sa zovšeobecňovaniu. Nepoužívajte napríklad slová vždy, nikdy...
Ako hovoria odborníci, zovšeobecňovanie obvykle vyvoláva okamžitý nesúhlas a odvádza pozornosť od vlastného obsahu konkrétnej situácie. Ak sa vám darí dodržiavať toto pravidlo, budú vaše preslovy pochopiteľnejšie.
Hovoriť o konkrétnom riešení
Ďalšie pravidlo znie - hovorte o konkrétnych spôsoboch správania sa v určitých situáciách. Vaše slová budú pochopiteľnejšie a vyhnete sa tak hodnoteniu svojho partnera.
Obviňovanie z negatívnych vlastností - napríklad slová typické, nemožný, pasívny, len zbytočne vzbudzuje odpor. Vo svojich rečiach oddeľujte správanie, ktoré vnímate, od pocitov a myšlienok, ktoré vo vás vyvoláva.
Zotrvajte v rámci témy
Podľa psychológov je dôležité dbať tiež na to, aby ste sa zaoberali takými významami, ktoré sú dôležité pre vami zvolenú tému a vášmu partnerovi objasnia, o čo vám ide. Inak sa vystavujete riziku, ža sa odchýlite od problému.
Čo by sme mali zvládať v pozícii poslucháča
Aktívne počúvanie
V spomínanej knihe poslucháčom autori radia ukázať aj neverbálne, že partnera počúvate a že vás obsah jeho slov zaujíma.
Môžete to dosiahnuť používaním podporných gest (prikyvovaním) či stručnými poznámkami hm a aha.
Okrem očného kontaktu radia odborníci myslieť i na držanie tela. Mali by ste určite sedieť tvárou k partnerovi. Pomôžu i poznámky typu Rád by som o tom počul viac.
Zhrnutie
Zhrňte zásadné výroky hovorcu,ak sa to dá, vlastnými slovami, aby ste mu dali jasne najavo, že ste mu porozumeli. Ak je to pre vás náročné, tak to po ňom len celé zopakujte.
Otvorené otázky
K lepšiemu pochopeniu výrokov hovorcu vám podľa odborníkov pomôže, keď sa budete pomocou otvorených otázok pýtať.
Napríklad - Ako si sa pri tom cítil?, Ako si si to všimol? Nikdy však nepoužívajte výroky To si predsa musel vidieť, nie?
Otvorené otázky pomôžu poslucháčovi vyhnúť sa zbytočným interpretáciám, dávajú vášmu partnerovi najavo váš záujem, nenútia ho ospravedlňovať sa, ale naopak, povzbudzujú k tomu, aby sa do zvolenej témy ponoril hlbšie.
Pochvala za správanie sa pri rozhovore
Férové správanie sa pri rozhovore nie je samozrejmosť. Pochváľte preto hovorcu za otvorené a zrozumiteľné vyjadrovanie sa, povzbudí ho to. Chváliť samozrejme môže i hovorca svojho partnera ako dobrého poslucháča.
Spätná väzba o vyvolaných pocitoch
Sú situácie, v ktorých nebudete v stave reagovať na hovorcu s pochopením, varujú odborníci. Zrejme preto, že vás informácie od neho veľmi rozčúlia.
Aj v takýchto prípadoch by ste sa však mali vyhnúť nepríjemným výrokom ako napríklad To predsa vôbec nie je pravda! a namiesto toho radšej priamo prejavte svoje pocity. Napríklad povedzte: Som veľmi prekvapená, že to vidíš takto.
Rovnako dôležité je podľa odborníkov i vyjadrenie vzniku pozitívnych pocitov - Mám radosť, že to chceš podniknúť spoločne so mnou.
Autor: Spracovala Nit
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.