Svetová premiéra na detroitskom autosalóne
Po dvoch novinárskych dňoch nasledovali dva dni pre zástupcov priemyslu, dnes je na autosalóne tzv. charitatívny deň, na ktorý je vstupné 400 dolárov (výťažok pôjde na charitatívne účely). Od zajtra si môže novinky, ktoré americkí, európski i ázijskí výrobcovia do Detroitu priviezli a ktoré sú určené prevažne pre americký trh, pozrieť aj motoristická verejnosť.
Navrhnutá pre vkus amerických motoristov
Najdôležitejšou novinkou, ktorú nemecká automobilka Volkswagen predstavuje na detroitskom autosalóne, je štúdia Cross Coupé GTE, „ušitá" na vkus amerických motoristov. Volkswagen síce vlani predal na celom svete po prvý raz viac ako šesť miliónov vozidiel, ale odbyt v USA klesol o nemalých desať percent. Firma Volkswagen preto chystá model, ktorý by mal Američanom, obľubujúcim športovo-úžitkové vozidlá, ulahodiť.
Do výroby koncom roka 2016
Preto začne VW koncom roka 2016 vyrábať v svojom americkom závode v Chattanooge sedemmiestne športovo-úžitkové vozidlo strednej triedy. Predobrazom tohto nového modelu je práve štúdia Cross Coupé GTE, debutujúca v Detroite. Dizajn štúdie s ostrými líniami a hranatými prvkami je podľa šéfdizajnéra VW Klausa Bischoffa symbolickým vyslancom nového „amerického" dizajnérskeho jazyka firmy.
Základom modulárna plošina
Štúdia je postavená na modulárnej podvozkovej plošine MQB, určenej pre vozidlá s motorom uloženým vpredu naprieč. Vozidlo je dlhé 4 847 mm, široké 2 030 mm a vysoké 1 736 mm. Vozidlo jazdí na 22-palcových ráfikoch z ľahkej zliatiny. Skratka GTE v označení štúdie je zložená z dvoch častí: symbol GT znamená Gran Turismo, čo naznačuje vhodnosť vozidla na pohodlné a dlhé cestovanie, písmeno E naznačuje, že hnacia sústava obsahuje aj elektromotory.
Hybridná hnacia sústava
Základom hybridnej hnacej sústavy je 3,6-litrový vidlicový šesťvalec s priamym vstrekovaním benzínu. Šesťvalec má maximálny výkon 206 kW a najvyšší krútiaci moment 350 Nm. Spaľovací motor je doplnený dvomi elektromotormi. Vpredu uložený elektromotor má výkon 40 kW a krútiaci moment 220 Nm, zadný elektromotor vyvíja 85 kW a 270 Nm.
Maximálny výkon 265 kW
Maximálny výkon celého hnacieho systému je 265 kW (je to teda menej, ako by bol aritmetický súčet výkonov všetkých troch motorov). Ak vodič využije celý výkonový potenciál hnacej sústavy, zrýchli vozidlo z 0 na 60 míľ za hodinu (97 km/h) za šesť sekúnd a dosiahne maximálnu rýchlosť 209 km/h. V strednom tuneli umiestnené lítiovo-iónové batérie umožnia prejsť až 32 kilometrov na čisto elektrický (a teda bezemisný) pohon.
Vozidlo má veľkú panoramatickú strechu. Na pohon štúdie slúži hybridný hnací systém, tvorený spaľovacím motorom výkonu 206 kW a dvomi elektromotormi. Foto: archív
Elegantný, ale strohý kokpit. Lítiovo-iónové batérie umožnia prejsť na čisto elektrický (a teda bezemisný) pohon až 32 kilometrov. Foto: archív
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.