Takýmto „kúzelníkom" je aj talianska automobilka Fiat, ktorá v budúcom roku uvedie na trh novú verziu svojho najmenšieho modelu - päťstovky.
Ide o kompaktný crossover s označením 500X, ktorý sa bude dodávať v dvoch variantoch: prvý variant je určený pre mladých a dynamických ľudí, bývajúcich v mestách (tento variant možno považovať za malý športovo-úžitkový automobil), druhý variant ocenia športovo založení motoristi, ktorí využívajú svoj voľný čas v prírode a potrebujú vozidlo, ktoré si hravo poradí s ľahkým terénom.
Rozširuje sortiment päťstoviek
Štvordverový model 500X sa tak priradil k ostatným päťstovkám, teda k základnému dvojdverovému modelu 500, kabrioletu 500C a predĺženému štvordverovému modelu 500L (s verziami Trekking a Living).
Nový model 500X si navonok ponecháva všetky typické dizajnérske prvky základného modelu (napríklad dvojicu nad sebou uložených reflektorov na každej strane prednej časti), ale po technickej stránke nemá so základným modelom 500 skoro nič spoločné.
Podvozok z Modelu Jeep Renegade
V tlačovej správe firmy Fiat sa však nič nedozviete o tom, že model 500X je postavený na podvozku sesterského modelu Jeep Renegade. Sesterským je preto, lebo značka Jeep patrí do amerického koncernu Chrysler, ktorý sa nedávno zlúčil s firmou Fiat, čím vznikla medzinárodná firma Fiat Chrysler Automobiles (FCA).
No, aby sme vás ešte trochu doplietli, tak holding FCA je registrovaný v Holandsku a svoje globálne sídlo má v Londýne.
Ochranné kryty vpredu a vzadu
Navonok sa mestská a terénna verzia modelu 500X odlišujú najmä tým, že terénna verzia má ochranné kryty pod prednou i zadnou časťou. Nový päťmiestny fiat je postavený na podvozku s rázvorom 2 570 mm, celková dĺžka mestskej verzie je 4 248 mm, terénna verzia je dlhá 4 273 mm.
Šírka oboch verzií je 1 976 mm, so zrkadlami 2 025 mm, výška sa v závislosti na verzii a výbave pohybuje od 1 600 mm do 1 620 mm.
Ráfiky z ľahkej zliatiny
Batožinový priestor má základný objem 350 litrov, sklopením zadných sedadiel sa zväčší tisíc litrov. Kupujúci má na výber ráfiky z ľahkej zliatiny, ktoré majú priemer 16, 17 alebo 18 palcov. Pri začatí predaja budú sortiment pohonných jednotiek tvoriť štyri štvorvalce.
Prvým z nich je 1,4-litrový prepĺňaný benzínový motor MultiAir, ktorý je vystrojený unikátnym systémom variabilného časovania ventilov (patent Fiat) a vyvíjajúci maximálny výkon 103 kW. Ďalším benzínovým motorom je 1,6-litrový štvorvalec výkonu 81 kW.
Aj s pohonom 4x4
Turbodieselový 1,6-litrový motor so štyrmi ventilmi na valec má maximálny výkon 88 kW. Priemerná spotreba tohto motora v kombinovanom cykle je len 4,1 l/100 km.
Dvojlitrový turbodieselový motor má maximálny výkon 103 kW a je kombinovaný s deväťstupňovou automatickou prevodovkou a systémom pohonu všetkých kolies. Zámerom firmy Fiat je ponúkať nový model 500X vo vyše sto krajinách.
Päťstovka s pohonom 4x4. Pri začatí predaja budú pre novú kompaktnú fiatku k dispozícii štyri štvorvalce, pokrývajúce výkonový rozsah 81 kW až 103 kW. Foto: archív
Kokpit pôsobí roztriešteným dojmom. Model 500X je prvým automobilom značky Fiat, ktorý sa dodáva aj s deväťstupňovou automatickou prevodovkou. Foto: archív
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.