Na trase medzi Košicami a Prahou budú premávať dva shinkanseny. Je to odpoveď Železníc SR (ŽSR) na vlaky súkromného prepravcu RegioJet.
Pred niekoľkými týždňami spustil súkromný prepravca RegioJet pravidelnú dennú prevádzku medzi Košicami a Prahou. Okrem väčšieho komfortu, ako doteraz ponúkali vlaky štátnych ŽSR, zabodoval najmä nízkym cestovným. Kto si totiž kúpi lístok cez internet, odvezie sa do Prahy alebo späť iba za 9 eur.
Hoci to málokto predpokladal, reakcia zadlžených ŽSR prišla takmer okamžite. V pondelok slávnostne uviedli do užívania dva rýchlovlaky značky Shinkansen, ktoré im na skúšku zapožičali Japonské dráhy (Japan Railway).
Dokonca bezplatne, lebo v prípade spokojnosti by si naše železnice objednali a zaplatili ešte osem súprav.
"Na takú zákernú reklamu a následný odliv zákazníkov sme sa nemohli pozerať len tak. Museli sme nejako zareagovať," povedal nám hovorca ŽSR Ivan Koľajnica.
Prezradil, že si spomenuli na ponuku japonského ministra dopravy Jakašima Takašima, ktorý bol vlani vo Vysokých Tatrách na zimnej dovolenke. Keď kvôli meškajúcemu vlaku z Popradu do Bratislavy nestihol odlet do Tokia, dohodol si schôdzku so slovenským kolegom. Na tej mu ponúkol zapožičanie dvoch súprav vlaku Shinkansen, ktoré boli "na ostrovoch" vyradené pre ich nízku rýchlosť. Po zavedení už piatej generácie rýchlovlakov, ktoré už rok premávajú naprieč Japonskom rýchlosťou 500 km/hod., boli predošlé modely, dosahujúce "iba" 400 km/hod, zastarané.
"Zaradenie shinkansenu do prevádzky nebolo jednoduché," prezradil Koľajnica. "Najprv bolo treba podoťahovať asi 12 miliónov skrutiek na koľajových podvaloch a poriadne upevniť stĺpy trakčného vedenia, aby ich prúdenie vzduchu nepováľalo. Napokon bolo treba upraviť grafikon tak, aby sa v momente jazdy shinkasenu nenachádzal na trati žiadny iný vlak. Pri tej rýchlosti by nestihol uhnúť..."
Od pondelka teda premávajú shinkanseny z Košíc do Prahy a späť. Obe súpravy vyrážajú z oboch miest naraz o 8.00 hod., za tri hodiny sú v cieli. Podvečer o 16.00 sa pustia späť, o 19.00 hod. už musia brzdiť.
"Cestovné, aby rýchlosť nebola jediná výhoda, sme stanovili na 6 eur bez ohľadu na formu zakúpenia. Teda či cez internet, na stanici alebo priamo vo vlaku. Okrem toho má každý cestujúci zdarma bagetu, kávu a nápoje. Samozrejmosťou je internet a denná tlač," dodal Koľajnica.
Nuž, teraz je na rade RegioJet. Bude mať čo robiť, aby v takej konkurencii dokázal uspieť.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.