Korzár logo Korzár
Piatok, 22. november, 2019 | Meniny má Cecília

Zlozvyky, ktoré spôsobujú únavu

Trpíte počas dňa nedostatkom energie a únavou, ste lenivejšie a ospalé?

(Zdroj: FOTOLIA)

Možno je načase zistiť, čo za tým stojí a vyhnúť sa zlozvykom, ktoré vás unavujú.

Unavené vynecháte cvičenie

Cítite sa príliš unavené a vyčerpané na to, aby ste si išli zacvičiť? Skúste sa prekonať. Pravidelné cvičenie podporuje silu a výdrž, pomáha kardiovaskulárnemu systému lepšie pracovať a zlepšuje prísun kyslíka a živín do našich tkanív. Ak sa pre únavu budete chcieť vrhnúť na gauč, radšej si dajte krátku, ale svižnú prechádzku a nebudete ľutovať.

Nepijete dostatok vody

Náhla únava až ospalosť vás môže prepadnúť už pri ľahkej dehydratácii. Znížením obsahu vody v tele hustne krv a zhoršuje sa cirkulácia, únavu z dehydratácie tiež často sprevádzajú bolesť hlavy a niekedy závraty. Snažte sa preto piť vodu pravidelne v menších množstvách a kratších intervaloch.

Málo potravín so železom

Pocit únavy môže byť príznakom nedostatku železa. Je dôležité predovšetkým na prenos kyslíka medzi tkanivami a nedostatočné okysličenie tkanív spôsobuje únavu.

Odporúča sa konzumovať hovädzie mäso, listovú zeleninu, fazuľu, tofu, vajcia, orechy a potraviny bohaté na vitamín C, ktorý pomáha železo vstrebávať.

Ste perfekcionista

Snaha byť dokonalý nás núti pracovať úpornejšie a dlhšie, ako je nutné. Nastavíte ciele, ktoré sú nereálne, je ťažké a často nemožné ich splniť a satisfakcia sa nakoniec nedostaví. Vysoké pracovné nasadenie a snaha o dokonalosť dokáže človeka vyčerpať.

Vynecháte raňajky

Jedlo funguje ako pohonná hmota a v spánku telo pokračuje v spaľovaní večere, ktorú využíva na to, aby sa krv pumpovala a kyslík prúdil. Preto je jasné, že ráno ste bez paliva a potrebujete dodať telu potrebnú energiu práve raňajkami. Ak raňajky z nejakého dôvodu vynecháte, pripravte sa na unavené a lenivé dopoludnie.

Na raňajky sú vhodné celozrnné obilniny, bielkoviny a zdravé tuky, napríklad ovsená kaša, trochu arašidového masla, ovocný kokteil.

Jete nezdravo

Potraviny plné cukru a jednoduchých sacharidov, s vysokým glykemickýcm indexom, ukazujú, ako rýchlo potravina dvíha hladinu krvného cukru. Neustále prudké vzrastanie cukru a následné rýchle poklesy spôsobujú únavu.

Na udržanie stálej hladiny cukru sa odporúča konzumovať pri každom jedle bielkoviny a celozrnné potraviny ako napríklad kurča a hnedú ryžu alebo lososa so sladkými zemiakmi.

Neviete povedať "nie"

Je síce pekné každého potešiť a všetkým vyhovieť, ale často tak idete proti sebe. Nielenže vám také správanie uberá na energii a čase, ale časom môže spôsobiť vašu namrzenosť a naštvanosť na celý svet. Asertívne správanie si natrénujte napríklad v aute.

Pracujete na dovolenke

Kontrola emailov a odpisovanie kolegom alebo klientom, kedy by ste mali relaxovať pri bazéne, môže prispievať k riziku vzniku syndrómu vyhorenia. Človek pochybuje o zmysle práce, má pocit, že mu berie energiu a nič nevracia, na výsledku práce mu nezáleží, je apatický a cíti sa vyčerpaný.

Preto na dovolenke proste vypnite počítač a ďalšie elektronické vymoženosti a dovoľte svojej mysli úplne sa oslobodiť od práce. Jedine tak si vaše telo a vaša myseľ naozaj na dovolenke odpočinú.

Pohár vína pred spaním

Možno to znie ako dobrý nápad, pretože vám pomôže sa uvoľniť a ľahšie zaspať. Ale alkohol pred spaním síce spočiatku potlačuje centrálny nervový systém, čím prispieva k sedatívnemu účinku a pomáha lepšie zaspávať, v čase jeho vstrebávania a rozkladania sa však spánok stáva ľahkým a nekvalitným.

Konzumácia alkoholu totiž narúša chemické procesy, ktoré sú pre dôležité pre výdatný spánok. Alkohol prestaňte piť asi tri alebo štyri hodiny pred spaním.

Popíjanie kávy

Väčšina ľudí začína svoj deň kávou. Bezhlavé užívanie kofeínu, kedykoľvek potrebujeme vzpruhu, môže vážne narušiť náš cyklus spania a vstávania.

Konzumácia kofeínu šesť hodín pre odchodom do postele negatívne ovplyvňuje spánok. Poslednú kávu alebo iný kofeínový nápoj si dajte krátko po obede.

Článok pokračuje pod video reklamou

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Trnavská univerzita v Trnave
  2. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  3. CUPRA si podmanila parížske nebo
  4. Viac ako vzdelanie
  5. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  6. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  7. Vyberte si z ponuky Black Friday, ktorý trvá až dva týždne
  8. Rýchly úver sa dá získať aj bez zložitých zmlúv
  9. Tipy na lyžovačku v Rakúsku
  10. Pozrite sa, ako fungujú asistenčné systémy Volkswagenu
  1. Viac ako vzdelanie
  2. Predražené zamestnanecké systémy? Mýtus!
  3. Dvadsaťdva hotelov a destinácií, kam za romantikou a teplom
  4. Vysoká škola múzických umení v Bratislave
  5. Trnavská univerzita v Trnave
  6. CUPRA si podmanila parížske nebo
  7. Radšej škola ako metla
  8. Prečo študovať techniku na Slovensku?
  9. Zažite svoj vlastný úspech
  10. EkF TUKE – výzva pre tvoju budúcnosť
  1. Už iba dnes: Predplatné SME.sk za mimoriadnu cenu 12 527
  2. Hodnotenie profesionála: Aká je dovolenka v Thajsku? 12 439
  3. Tipy na lyžovačku v Rakúsku 7 979
  4. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou 7 065
  5. Dokážu dávať škôlkári pozor na ceste? Otestovali sme ich 7 028
  6. Známe osobnosti prezradili, do ktorej krajiny sa nechcú vrátiť 6 940
  7. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 981
  8. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 5 109
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 959
  10. Dajme ojazdeným pneumatikám druhú šancu. Nič nás to nestojí... 4 323

Neprehliadnite tiež

Ročné odpočty práce pred občanmi väčšinu košických starostov nelákajú

Hodnotil už Lörinc, s ľuďmi sa stretne Vrchota, odpočet zvažuje Petrovčik.

Starosta Lörinc nachystal pre ľudí aj tortu.
Poslanci Tomáš Šudík (vľavo) a Martin Ruščanský v poslaneckých laviciach.

Košičan, obvinený z pokusu o vraždu, bodal pod vplyvom drog

Obhajobe sa nepáči, že prokuratúra dala vypracovať kontrolný psychiatrický posudok.

Eleka predvádza eskorta pred sudkyňu okresného súdu.

Tréner Petráš: Chalani hrajú so srdcom za Tatran. To možno predtým chýbalo

Prešovu prišiel pomôcť, preto neváhal vybehnúť aj na trávnik.

Prešovčania ukončili jeseň desiatou výhrou v rade. Ich radosť je oprávnená.

Hlavné správy zo Sme.sk

Môžu zmeniť výsledky volieb. Prieskumy pred voľbami zažívajú hodinu pravdy

Prečítajte si, ako sa orientovať v údajoch agentúr.

V roku 2012 agentúra MVK namerala Smeru v deň volieb o 7,1 percenta hlasov menej, než reálne získal.
Podcast Dobré Ráno
STĹPČEK PETRA TKAČENKA

Čo hovoria a čo nehovoria prieskumy

Že informácie ovplyvňujú správanie voličov, nie je žiadna chyba.

Peter Tkačenko
Adèle Haenel (vpravo) a Noémie Merlant vo filme Portrét ženy v plameňoch.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop