Ten je považovaný za najväčšiu svetovú prehliadku noviniek v oblasti koľajových vozidiel a konštrukčných komponentov i nových technológií pre železničnú dopravu. Na veľtrhu sa zúčastnilo 2 758 vystavovateľov z 55 krajín (medzi nimi vyše 20 zo Slovenska), pričom na koľajisku bolo predstavených 145 nových koľajových vozidiel (rušňov, vozňov vlakových súprav i električiek), medzi nimi aj nový vozeň Astra českej spoločnosti RegioJet, ktorý sme v stredu mohli vidieť v Košiciach. Najzaujímavejšie novinky predstavíme formou fotoreportáže.
Česká firma Škoda Transportation vystavovala v Berlíne modernú električkovú súpravu ForCity Classic v špeciálnej úprave pre turecké mesto Konya. Električka vychádza z konštrukcie súprav ForCity Classic pre maďarské mesto Miškovec, ale jej skriňa je užšia a dlhšia. Vonkajší dizajn električky, ktorá uvezie 364 cestujúcich, bol inšpirovaný motívmi islamskej architektúry.
Zabudnite na nemecké rýchlovlaky ICE či francúzske TGV – najrýchlejším sériovo vyrábaným európskym vlakom sa stáva talianska súprava ETR1000, ktorá mala v Berlíne svetovú premiéru. Táto súprava, vyrábaná v spolupráci talianskej firmy AnsaldoBreda s kanadskou firmou Bombardier, je navrhnutá pre rýchlosti až 400 km/h, aj keď certifikovaná je pre maximálnu rýchlosť „len" 360 km/h. Nové súpravy budú jazdiť pod obchodnou značkou Frecciarossa (červený šíp) na trati medzi Rímom a Milánom.
Za najinovatívnejší koľajový dopravný prostriedok, ktorý sme videli na výstave Inno Trans, možno považovať dvojdielnu súpravu Innovia Monorail 300, ktorá sa v Berlíne „zastavila" na ceste z výrobného závodu firmy Bombardier v Kanade do hlavného mesta Saudskej Arábie, Rijádu. Ako už naznačuje názov Monorail, súpravy Innovia jazdia na jednej „koľajnici" umiestnenej na podperách. Šesť automaticky riadených súprav bude v Rijáde jazdiť na 3,6 kilometra dlhej trase vo finančnom centre mesta.
Poľská spoločnosť PESA predstavila na veľtrhu okrem iných noviniek aj novú električkovú súpravu Forward (dopredu), vyvinutú špeciálne pre Moskvu. Ide o trojčlánkovú súpravu s celkovou dĺžkou vyše 26 metrov, ktorá je schopná odviezť až 190 cestujúcich. Sklopné rampy umožňujú vojsť do električky aj osobám na vozíčkoch. V Moskve bude jazdiť 120 súprav Forward, ktorých maximálna rýchlosť je 75 km/h.
Na koľajisku berlínskeho výstaviska bola „zaparkovaná" aj motorová jednotka radu 861, ktorej výrobcom je slovenská spoločnosť ŽOS Vrútky. Táto čiastočne nízkopodlažná jednotka s hydraulickým prenosom výkonu pozostáva z troch častí, a to z dvoch hnacích vozňov a jedného vloženého vozňa. Jednotka, ktorá je dlhá okolo 80 metrov, má maximálnu rýchlosť 140 km/h a je v nej 168 pevných sedadiel a tri sklopné.
Poľska firma Solaris, ktorú v roku 1996 založili manželia Olszewski (doteraz sú jej vlastníkmi), sa vypracovala na popredného európskeho výrobcu autobusov a nízkopodlažných električiek. Na výstavu Inno Trans priviezla táto firma nízkopodlažnú štvordielnu električku radu Tramino, určenú pre nemecké mesto Braunschweig. Električka dĺžky 35,7 m uvezie 211 cestujúcich a jej maximálna rýchlosť je 70 km/h.
Už v decembri začnú na regionálnych tratiach v Porýní-Falcku jazdiť päťdielne elektrické súpravy FLIRT, ktoré spoločnosti DB Regio dodá nemecká firma Stadler. Súpravy majú dĺžku 90 metrov a môže v nich cestovať 271 sediacich a 280 stojacich cestujúcich. Jednotky FLIRT sú poháňané štyrmi motormi výkonu po 500 kW. Nálepka na súprave, vystavenej v Berlíne, oznamovala, že Stadler už predal tisíc takýchto súprav.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.