Model XC90, patriaci do kategórie luxusných športovo-úžitkových automobilov, je prvým modelom Volvo, využívajúcim novú platformu SPA (Scalable Product Architecture, teda čosi ako „škálovateľná" produktová architektúra). Túto variabilnú platformu môžu konštruktéri využívať na stavbu vozidiel s rôznym rázvorom, rôznymi prevismi i rôznou výškou prednej časti. Vývoj nového volva trval tri roky a bol súčasťou rozsiahleho investičného programu, ktorý pohltil tri miliardy dolárov.
Sedem miest v troch radoch
Sedemmiestny model XC90 otvára podľa výrobcu novú kapitolu v dejinách firmy Volvo. Vozidlo charakterizujú dva hlavné atribúty. Prvým z nich je jeho elegantný, striedmy a do detailov prepracovaný škandinávsky dizajn. Druhým je už tradičná snaha po najvyššej možnej miere pasívnej a aktívnej bezpečnosti. Dlhodobou víziou firmy Volvo je vyrábať autá, ktoré by nehavarovali.
Žiadne úmrtie, žiaden úraz
Krátkodobým cieľom je dosiahnuť do roku 2020 stav, aby v aute značky Volvo nikto nezahynul ani sa nezranil. Pri zvyšovaní bezpečnosti svojich vozidiel vychádza Volvo z vlastnej analýzy dopravných nehôd – v jej databáze, ktorú vytvára od roku 1970, sú podrobné informácie o priebehu a dôsledku 43 400 nehôd.
Dve svetové bezpečnostné novinky
Okrem dnes už štandardných bezpečnostných a asistenčných systémov prináša model XC90 dve svetové novinky. Prvou je systém automatického brzdenia v prípade, že vodič si to „namieri" na protiidúce auto – tento systém má znížiť kolízie najmä pri odbočovaní na križovatkách. Druhou novinkou je systém, ktorý znižuje následky nehôd, spôsobených zbehnutím vozidla z cesty.
Pevne dotiahne pásy
Ak systém indikuje, že vozidlo opúšťa cestu, veľmi pevne pritiahne bezpečnostné pásy na predných sedadlách (toto pritiahnutie trvá pokiaľ je vozidlo v pohybe). Nové Volvo XC90 je postavené na podvozku s rázvorom 298,5 cm, jeho celková dĺžka je 495 cm, šírka (so zrkadlami) je 214 cm a výška je 177,5 cm.
Listová pružina z kompozitov
Technickou zaujímavosťou je odpruženie integrálnej zadnej nápravy priečnou listovou pružinou z kompozitného materiálu. Na želanie môže byť vozidlo vystrojené elektronicky riadeným vzduchovým pružiacim systémom.
Dva dvojlitrové štvorvalce
Na pohon vozidla sú zatiaľ k dispozícii dva dvojlitrové radové štvorvalce. Prvým z nich je kompresorom a turbodúchadlom prepĺňaný benzínový motor s maximálnym výkonom 236 kW pri 5 700 ot/min a najvyšším krútiacim momentom 400 Nm. Druhým je turbodieselový motor maximálneho výkonu 165 kW, ktorého kombinovaná priemerná spotreba je 5,7 l/100 km. Na trh príde nové Volvo XC90 na jar budúceho roka.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.