Automobilka Jaguar, tradičný výrobca športových áut a luxusnejších limuzín, je jednou z tých britských automobiliek, ktoré kvôli finančným problémom napokon skončili v "nebritských rukách" - od roku 2008 patrí Jaguar indickému priemyselnému koncernu Tata.
To, že Jaguar vyvíja novú limuzínu, patriacu do prémiového segmentu strednej triedy (čo to presne znamená ťažko povedať), sa vedelo už dávnejšie a špionážne snímky chystaného modelu sa často objavovali na internete.
Pred vybraným publikom sa opona pred novým modelom s označením XE zdvihla začiatkom minulého týždňa v londýnskom výstavnom a kongresovom centre Earls Court, bežným smrteľníkom sa nová „šelma" predstaví na októbrovom autosalóne v Paríži.
Nová hliníková podvozková plošina
V sortimente jaguarov je nový model XE situovaný pod modelmi XF a XJ. Jaguar XE je prvým modelom, postaveným na novej hliníkovej podvozkovej plošine, ktorá bude neskôr základom aj pre športovo-úžitkový model C-X17 i pre ďalšie modely.
Predná časť limuzíny XE sa vyznačuje úzkymi reflektormi na báze LED, mohutným nárazníkom s veľkými otvormi na vstup vzduchu a kontúrovanou kapotou. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 835 mm, jeho dĺžka je 4 672 mm, šírka (bez zrkadiel) je 1 850 mm a výška je 1 416 mm.
Najľahší, najtuhší a najaerodynamickejší
Vďaka oblúkovitej streche pôsobí vozidlo zboku ako športové kupé. Predná náprava je prevzatá z modelu F, vzadu je viacprvková náprava novej konštrukcie.
Podľa výrobcu je model XE najľahším, najtuhším a najaerodynamickejším sedanom, aký kedy firma Jaguar vyrábala. Je to súčasne aj prvý jaguar, vystrojený elektrickým posilňovačom riadenia. Hmotnosť vozidla začína pri 1 474 kg. Štandardne sa montujú 17-palcové ráfiky z ľahkej zliatiny.
Novinkou je tempomat ASPC
Firma Jaguar tvrdí, že model XE je prvým autom na svete, vystrojeným inovatívnym systémom ASPC, čo znamená All Surface Progress Control (čosi ako riadenie postupu - teda jazdy - na všetkých povrchoch).
Tento systém funguje ako tempomat pri nízkych rýchlostiach (od 3,6 do 30 km/h) a riadením brzdového systému i motora zaručuje optimálnu trakciu bez preklzovania kolies aj na najšmykľavejších povrchoch v teréne.
Štvorvalce a šesťvalce na benzín í naftu
Na pohon Jaguara XE budú slúžiť benzínové a vznetové štvorvalcové i šesťvalcové motory, zhotovené z hliníkových zliatin. Podrobnejšie údaje sú zatiaľ známe len o trojlitrovom benzínovom vidlicovom šesťvalci, ktorý je prepĺňaný mechanickým kompresorom a ktorého maximálny výkon je 250 kW.
Maximálna rýchlosť 250 km/h
Týmto motorom vystrojený model XE S zrýchli z 0 na 100 km/h za 5, sekundy a dosiahne maximálnu rýchlosť 250 km/h. No a pokiaľ ste ešte nedešifrovali podtitulok, tak ten hovorí, že model Jaguar XE bude konkurovať modelom BMW radu 3, mercedesu triedy C a Audi A4.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.