Korzár logo Korzár
Štvrtok, 21. január, 2021 | Meniny má VincentKrížovkyKrížovky

Trio osemdesiatročných škodoviek

Mnohé automobilky celkom rady pripomínajú svojim terajším či potenciálnym klientom úspešné modely zo svojej nedávnej či vzdialenejšej histórie. Urobila tak nedávno aj česká automobilka Škoda, ktorá v svojej tlačovej správe pripomenula, že v roku 1934, ted

Kabriolet Škoda Popular. Popular bol prvým modelom Škoda, ktorý mal okrem číselného aj slovné označenie.Kabriolet Škoda Popular. Popular bol prvým modelom Škoda, ktorý mal okrem číselného aj slovné označenie. (Zdroj: archív)

a práve pred 80 rokmi, predstavila trojicu nových modelov. Išlo o atraktívne trio, ktoré položilo základ k vzostupu značky Škoda v 30. rokoch minulého storočia.

Prvé modely s chrbticovým rámom

Novinky, ktoré mladoboleslavská automobilka predstavila v priebehu niekoľkých mesiacov, sa vyznačovali na svoju dobu novým konštrukčným riešením: namiesto dovtedy používaného rebrinového rámu mali chrbticový rám s nosnou rúrou. Prvým novým modelom, ktorý škodovka predstavila v roku 1934, bol model Popular.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

Prvá škodovka s menom

Išlo o prvý model značky Škoda, ktorý mal okrem číselného označenia aj meno. Malý automobil Škoda 418 Popular bo spočiatku poháňaný motorom zdvihového objemu len 0,9 litra, ktorého maximálny výkon bol 14,7 kW (v tej dobe to bolo 20 „konských síl"). Neskôr pribudli výkonnejšie motory - v roku 1940 prišiel na trh Popular 1101 s motorom výkonu 23,5 kW.

Najpredávanejší v Československu

Model Popular sa veľmi rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. V rokoch 1934 až 1946 predala Škoda vyše 20 000 vozidiel Popular, z toho okolo 6 000 sa vyviezlo do zhruba 50 krajín, a to vrátane Číny, Indie a mnohých afrických a juhoamerických krajín.

Model strednej triedy Rapid

Ďalšou novinkou roku 1934 bol nový model strednej triedy s označením Rapid, ktoré nedávno česká automobilka „oživila". Rapid bol väčším súrodencom modelu Popular a pod jeho kapotou pracoval 1,2-litrový štvorvalec s výkonom 19 kW. Prvé série modelu Rapid ponúkal výrobca ako dvojdverový tudor, štvordverový sedan a dvojdverový kabriolet. Výkon motorov, montovaných do Rapidu, sa postupne zvyšoval a najvýkonnejší model mal 2,2-litrový motor s maximálnym výkonom 44 kW.

Skryť Vypnúť reklamu

Za 97 dní okolo sveta

Rapid preukázal svoju spoľahlivosť pri diaľkových jazdách. V roku 1936 obišla posádka Procházka-Kubias za 97 dní celý svet, pričom trasa viedla cez Rusko, Irán (vtedy Perzia), Indiu, Čínu a Japonsko do USA, odkiaľ sa preplavili späť do Európy.

Luxusný model Superb

Bodku za vydareným rokom 1934 urobila Škoda predstavením modelu 640 Superb. Sériová výroba tohto modelu, ktorého názov nesie aj najluxusnejšia terajšia škodovka, sa začala v marci 1935. Model Superb, dlhý 550 cm, bol poháňaný 2,5-litrovým šesťvalcovým motorom výkonu 40 kW. Najvýkonnejší model Superb 4000, ktorého sa vyrobilo len desať kusov, bol poháňaný štvorlitrovým vidlicovým osemvalcom s maximálnym výkonom 71 kW.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  4. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  5. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  6. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku
  7. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov
  8. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom?
  9. Zákazníkov čoraz častejšie zaujíma pôvod výrobkov, ktoré kupujú
  10. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku
  1. Vynašli sme sa aj v čase korony. 3D showroom očaril klientov.
  2. Videobanking. Nová éra bankovania je tu
  3. Prokrastinujete? 5 overených tipov, ako nestratiť radosť z práce
  4. Mimoriadny úspech značky Toyota na Slovensku v roku 2020
  5. Pandémia urýchlila zavádzanie nových technológií vo firmách
  6. Pandémia presúva zákazníkov do online priestoru
  7. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste?
  8. Najobľúbenejšie auto Slovákov je opäť ŠKODA
  9. PLANEO Elektro funguje aj počas lockdownu - má akčný výpredaj
  10. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente?
  1. Mozog Penty na kolenách: Aký je Hačšákov príbeh v Pente? 32 158
  2. V centre Bratislavy ako na dedine. Ako sa býva v hlavnom meste? 30 359
  3. Sedem najznámejších pyramíd v Mexiku 13 212
  4. 10 vecí, pre ktoré sa oplatí navštíviť Dominikánsku republiku 10 195
  5. SME.sk zaznamenalo rekordný nárast záujmu čitateľov 9 591
  6. Wellness trendy, rozhovory a rady pre lepšie zdravie 7 529
  7. Ohlúpli sme počas Covid roka? 7 503
  8. Produkujeme viac odpadu, kompostujeme len tretinu 6 730
  9. Ekologická móda? Slovenská firma dokazuje, že to ide 6 426
  10. Zima v koži atopika: aká je starostlivosť o pokožku s ekzémom? 4 831
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Neprehliadnite tiež

Ilustračné foto.

Zverejnili odberné miesta aj časy.

3 h
Ilustračné foto.

Testovať sa chodí vyše tisíc ľudí denne.

7m
Ilustračné foto

Pribudlo 64 obetí Covid-19, zaočkovali 3 892 osôb.

3 h
Pľúcny lekár Pavol Pobeha má v súčasnosti najviac práce s pacientmi s koronavírusom.

Ľudia majú dlhodobé následky.

14 h
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Ilustračné foto.

Sedem tipov, ako viesť debatu s tými, čo neveria.

18. jan
Vicepremiér a minister hospodárstva Richard Sulík (SaS).

Slávik vraj zdržiaval proces výstavby.

3 h
Noclaháreň Mea Culpa pre ľudí bez domova, ktorá slúži ako karanténne mestečko pre ľudí nakazených Covid-19 na Hradskej ulici v Bratislave.

PCR testy na Slovensku odhalili viac ako 231-tisíc nakazených koronavírusom. Pandémia Covid-19 si vyžiadala 3 801 obetí. Na Slovensku prebieha plošné testovanie.

7 h
Ilustračné foto.

Rúško v mnohých prípadoch stačí.

19. jan

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop