a práve pred 80 rokmi, predstavila trojicu nových modelov. Išlo o atraktívne trio, ktoré položilo základ k vzostupu značky Škoda v 30. rokoch minulého storočia.
Prvé modely s chrbticovým rámom
Novinky, ktoré mladoboleslavská automobilka predstavila v priebehu niekoľkých mesiacov, sa vyznačovali na svoju dobu novým konštrukčným riešením: namiesto dovtedy používaného rebrinového rámu mali chrbticový rám s nosnou rúrou. Prvým novým modelom, ktorý škodovka predstavila v roku 1934, bol model Popular.
Prvá škodovka s menom
Išlo o prvý model značky Škoda, ktorý mal okrem číselného označenia aj meno. Malý automobil Škoda 418 Popular bo spočiatku poháňaný motorom zdvihového objemu len 0,9 litra, ktorého maximálny výkon bol 14,7 kW (v tej dobe to bolo 20 „konských síl"). Neskôr pribudli výkonnejšie motory - v roku 1940 prišiel na trh Popular 1101 s motorom výkonu 23,5 kW.
Najpredávanejší v Československu
Model Popular sa veľmi rýchlo stal najpredávanejším automobilom vo vtedajšom Československu. V rokoch 1934 až 1946 predala Škoda vyše 20 000 vozidiel Popular, z toho okolo 6 000 sa vyviezlo do zhruba 50 krajín, a to vrátane Číny, Indie a mnohých afrických a juhoamerických krajín.
Model strednej triedy Rapid
Ďalšou novinkou roku 1934 bol nový model strednej triedy s označením Rapid, ktoré nedávno česká automobilka „oživila". Rapid bol väčším súrodencom modelu Popular a pod jeho kapotou pracoval 1,2-litrový štvorvalec s výkonom 19 kW. Prvé série modelu Rapid ponúkal výrobca ako dvojdverový tudor, štvordverový sedan a dvojdverový kabriolet. Výkon motorov, montovaných do Rapidu, sa postupne zvyšoval a najvýkonnejší model mal 2,2-litrový motor s maximálnym výkonom 44 kW.
Za 97 dní okolo sveta
Rapid preukázal svoju spoľahlivosť pri diaľkových jazdách. V roku 1936 obišla posádka Procházka-Kubias za 97 dní celý svet, pričom trasa viedla cez Rusko, Irán (vtedy Perzia), Indiu, Čínu a Japonsko do USA, odkiaľ sa preplavili späť do Európy.
Luxusný model Superb
Bodku za vydareným rokom 1934 urobila Škoda predstavením modelu 640 Superb. Sériová výroba tohto modelu, ktorého názov nesie aj najluxusnejšia terajšia škodovka, sa začala v marci 1935. Model Superb, dlhý 550 cm, bol poháňaný 2,5-litrovým šesťvalcovým motorom výkonu 40 kW. Najvýkonnejší model Superb 4000, ktorého sa vyrobilo len desať kusov, bol poháňaný štvorlitrovým vidlicovým osemvalcom s maximálnym výkonom 71 kW.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.