Vedenie košickej väznice na Floriánskej ulici musí riešiť vážny problém. Začiatkom roka zaviedlo novinku, podľa ktorej umožnilo svojim väzňom využívať parkovisko pred väznicou. Vyhovelo tak jednej z požiadaviek prieskumu, ktorý medzi nimi uskutočnilo vlani koncom roka.
"Väzni v prieskume uviedli množstvo rôznych požiadaviek. Bolo ich okolo 200, väčšina sa však opakovala," vrátil sa takmer o rok späť Koloman Bachar, šéf oddelenia prianí a sťažností košického ÚVV a ÚVTOS. "Najčastejšie si väzni žiadali zavedenie internetu na celách, rozšírenie väzenskej knižnice o časopisy s erotickým zameraním či zriadenie izieb, kde by mohli ako jednu z disciplinárnych odmien prespať so svojimi manželkami či priateľkami."
Kým drvivá väčšina požiadaviek bola nerealizovateľná, lebo ich ústredie v Bratislave zamietlo, pár iných dostalo "zelenú". Napríklad predĺženie vychádzok na dvore, častejšie sprchovanie či návštevy väzňov medzi jednotlivými celami.
"Najviac však väzni privítali možnosť využívať naše parkovisko pred väznicou," pokračuje K. Bachar. "Zaparkovať tam svoje auto mohli tí väzni, ktorých trest neprevyšoval jeden rok a ich trvalé bydlisko bolo vzdialené od Košíc viac ako 100 kilometrov. Sťažovali sa totiž, že s dopravou do výkonu trestu mali problémy, mnohí museli viackrát prestupovať. Po odpykaní trestu ich táto tortúra čakala opäť."
Kým zo začiatku vraj noví väzni nemali o novinku veľký záujem, približne v marci, sa situácia zmenila. Po troch v januári a dvoch vo februári si v tretí mesiac odstavilo auto pred väznicou až 17 odsúdených. V apríli deviati, v máji, júni a júli zhodne desiati. V auguste zatiaľ dvanásti. Spolu teda pred väznicou parkuje 64 väzňov. A ďalší budú pribúdať.
"S takým počtom sme nerátali. Predpokladali sme, že túto službu využije tak 20 odsúdených, no je ich zatiaľ trikrát viac. Odmietnuť sme ich nemohli, lebo splnili všetky požiadavky," priznal K. Bachar a pokračuje. "Obsadením parkoviska na takmer 80 percent však vznikol problém pre našich zamestnancov, ktorí si ráno po príchode do práce nemajú kde zaparkovať svoje autá. Na voľné miesta sa ich vojde už len asi 20. Preto mnohí prichádzajú do práce už o dve hodiny skôr, len aby si našli voľné miesta."
Vedenie väznice teraz rieši vážny problém. Kde budú parkovať svoje autá zamestnanci, ak sa celé väzenské parkovisko zaplní a kam umiestni autá tých väzňov, ktorí nastúpia do výkonu trestu v čase, keď už nebude jediné voľné miesto.
"Zatiaľ je jedným z pravdepodobných riešení prenajatie podzemného parkoviska v neďalekom komplexe biznis centra Cassovar. Bohužiaľ, na náklady väznice," priznal K. Bachar.
Situácia by sa mala upokojiť začiatkom roka 2015. Projekt parkovania väzňov mal totiž skúšobnú dobu jedného roka, takže až budú prví tohtoroční väzni na budúci rok parkovisko opúšťať, budú sa ich miesta uvoľňovať. Druhou možnosťou je prihovárať sa na súde za ich predčasné podmienečné prepúšťanie na slobodu.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.