Korzár logo Korzár
Pondelok, 18. október, 2021 | Meniny má LukášKrížovkyKrížovky

Zlozvyky, ktoré spôsobujú únavu

Trpíte počas dňa nedostatkom energie a únavou, ste lenivejšie a ospalé? Možno je načase zistiť, čo za tým väzí.

(Zdroj: FOTOLIA)

Trpíte počas dňa nedostatkom energie a únavou, ste lenivejšie a ospalé? Možno je načase zistiť, čo za tým väzí a vyhnúť sa zlozvykom, ktoré vás unavujú.

Unavené vynecháte cvičenie

Cítite sa príliš unavené a vyčerpané na to, aby ste si išli zacvičiť? Skúste sa prekonať. Pravidelné cvičenie podporuje silu a výdrž, pomáha kardiovaskulárnemu systému lepšie pracovať a zlepšuje prísun kyslíka a živín do našich tkanív. Ak sa pre únavu budete chcieť vrhnúť na gauč, radšej si dajte krátku ale svižnú prechádzku a nebudete ľutovať.

Nepijete dostatok vody

Náhla únava až ospalosť vás môže prepadnúť už pri ľahkej dehydratácii. Znížením obsahu vody v tele hustne krv a zhoršuje sa cirkulácia, únavu z dehydratácie tiež často sprevádzajú bolesť hlavy a niekedy závrate. Snažte sa preto piť vodu pravidelne v menších množstvách a kratších intervaloch.

Málo potravín so železom

Pocit únavy môže byť príznakom nedostatku železa. Je dôležité predovšetkým na prenos kyslíka medzi tkanivami a nedostatočné okysličenie tkanív spôsobuje únavu.

Odporúča sa konzumovať hovädzie mäso, listovú zeleninu, fazuľu, tofu, vajcia, orechy a potraviny bohaté na vitamín C, ktorý pomáha železo vstrebávať.

Ste perfekcionista

Snaha byť dokonalý nás núti pracovať úpornejšie a dlhšie ako je nutné. Nastavíte ciele, ktoré sú nereálne, je obtiažne a často nemožné ich splniť a satisfakcia sa nakoniec nedostaví. Vysoké pracovné nasadenie a snaha o dokonalosť dokáže človeka vyčerpať.

Vynecháte raňajky

Jedlo funguje ako pohonná hmota a v spánku telo pokračuje v spaľovaní večere, ktorú využíva na to, aby sa krv pumpovala a kyslík prúdil. Preto je jasné, že ráno ste bez paliva a potrebujete dodať telu potrebnú energiu práve raňajkami. Ak raňajky z nejakého dôvodu vynecháte, pripravte sa na unavené a lenivé dopoludnie.

Na raňajky sú vhodné celozrnné obilniny, bielkoviny a zdravé tuky napríklad ovsená kaša, trochu arašidového masla, ovocný koktejl.

Jete nezdravo

Potraviny plné cukru a jednoduchých sacharidov, s vysokým glykemickýcm indexom, ukazujú, ako rýchlo potravina dvíha hladinu krvného cukru. Neustále prudké vzrastanie cukru a následné rýchle poklesy spôsobujú únavu.

Na udržanie stálej hladiny cukru sa odporúča konzumovať pri každom jedle bielkoviny a celozrnné potraviny ako napríklad kurča a hnedú ryžu alebo lososa so sladkými zemiak,i.

Neviete povedať "nie"

Je síce pekné každého potešiť a všetkým vyhovieť, ale často tak idete sami proti sebe. Nielenže vám také správanie uberá na energii a čase, ale časom môže spôsobiť vašu namrzenosť a naštvanosť na celý svet. Asertívne správanie si natrénujte napríklad v aute.

Pracujete na dovolenke

Kontrola emailov a odpisovanie kolegom alebo klientom, kedy by ste mali relaxovať pri bazéne, môže prispievať k riziku vzniku syndrómu vyhorenia. Človek pochybuje o zmysle práce, má pocit, že mu berie energiu a nič nevracia, na výsledku práce mu nezáleží, je apatický a cíti sa vyčerpaný.

Preto na dovolenke proste vypnite počítač a ďalšie elektronické vymoženosti a dovoľte svojej mysli úplne sa oslobodiť sa od práce. Jedine tak si vaše telo a vaša myseľ naozaj na dovolenke odpočinú.

Pohár vína pred spaním

Možno to znie ako dobrý nápad, pretože vám pomôže sa uvoľniť a ľahšie zaspať. Ale alkohol pred spaním síce spočiatku potlačuje centrálny nervový systém, čím prispieva k sedatívnemu účinku a pomáha lepšie zaspávať, v čase jeho vstrebávania a rozkladania sa však spánok stáva ľahkým a nekvalitným.

Konzumácia alkoholu totiž narúša chemické procesy, ktoré sú pre dôležité pre výdatný spánok. Alkohol prestaňte piť asi tri alebo štyri hodiny pred spaním.

Popíjanie kávy

Väčšina ľudí začína svoj deň kávou. Bezhlavé užívanie kofeínu, kedykoľvek potrebujeme vzpruhu, môže vážne narušiť náš cyklus spania a vstávania.

Konzumácia kofeínu šesť hodín pre odchodom do postele negatívne ovplyvňuje spánok. Poslednú kávu alebo iný kofeinový nápoj si dajte krátko po obede.

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Spánok – základ pevných vzťahov
  2. Šéf digitálnej platformy George: Čaká nás dekáda umelej inteligencie
  3. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch
  4. Pandémia upozornila na automatizáciu. Nahradí ľudí technika?
  5. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  6. Auto do firmy môžete mať už od 150 eur mesačne
  7. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma
  8. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  9. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  10. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  1. Hodnota peňazí klesá, takto ich ochránite
  2. Ako ušetriť v domácnosti, keď ceny energií budúci rok stúpnu?
  3. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  4. IVECO S-WAY NP: Vydajte sa cestou udržateľnosti
  5. Granátové jablko prekvapí vás chuťou i aktívnymi látkami
  6. Nie je to prvýkrát, čo sa Vám bolesť chrbta vrátila?
  7. Wüstenrot rástol v predaji životného i neživotného poistenia
  8. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie
  9. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov
  10. S deťmi za zdravím do Vysokých Tatier
  1. Stravovacie zlozvyky Slovákov. Odborníci radia čomu sa vyvarovať 20 546
  2. Pracoviská zmenila pandémia. Búšiť do klávesnice môžete aj doma 9 876
  3. Očarujúce Cinque Terre a jeho päť svetov 8 062
  4. V centre Bratislavy je na predaj 5-izbový apartmán. Takto vyzerá 6 532
  5. Bratislavu bude sprevádzať luxus 4 621
  6. Bratovražedná vojna navždy zmenila Ameriku 4 165
  7. Výber žiarovky môže mať vplyv na celkové zdravie 3 957
  8. Ako na rodinný rozpočet v troch jednoduchých krokoch 3 913
  9. Mäspoma a Kellys Bicycles či Bivio a Minifarma 3 584
  10. Aký polystyrén je najlepší na zatepľovanie? Sivý robí divy 3 452

Blogy SME

  1. Rudolf Pado: Vekslákové národné parky
  2. Rudolfa Vallová: Nezmýlil sa pán Fico?
  3. Andrej Danko: Pýtam sa páni podnikatelia a živnostníci, s čím vám pomohli členovia SaS?
  4. Martin Pilnik: Nezaočkovaní Rumuni poslali v lete "zbytočné" vakcíny Dánom, dnes Dáni poslali Rumunom ventilátory. Rumuni majú 50x viac mŕtvych.
  5. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  6. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  7. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  8. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 394
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 244
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 204
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 5 859
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 576
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 131
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 693
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 405
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Hlavné správy zo Sme.sk

Minister financií Igor Matovič.

Mysleli sme to dobre, ale dopadlo to ako vždy.


23 h
Chuligánska bitka.

Hrozí Trnave kontumácia?


12 h
Peter Tkačenko

Ďalšie plošné testovanie už koalícia nemusí prežiť.


23 h
Podcast Gyncast so stálym hosťom Petrom Kaščákom.

Stálym hosťom podcastu bude primár Peter Kaščák.


3 h

Blogy SME

  1. Rudolf Pado: Vekslákové národné parky
  2. Rudolfa Vallová: Nezmýlil sa pán Fico?
  3. Andrej Danko: Pýtam sa páni podnikatelia a živnostníci, s čím vám pomohli členovia SaS?
  4. Martin Pilnik: Nezaočkovaní Rumuni poslali v lete "zbytočné" vakcíny Dánom, dnes Dáni poslali Rumunom ventilátory. Rumuni majú 50x viac mŕtvych.
  5. Peter Jurkovský: Ako vznikla počítačová hra Juro Janosik
  6. Matúš Lazúr: Čo tak začať očkovať v dušičkovom čase pri vchode na cintoríny? Nech ľudia názorne vidia alternatívu ktorá im hrozí.
  7. Július Kovács: Dotujeme násilie v Slovenskom futbale a roznášanie covidu
  8. Inštitút strategických politík: Mexiko a USA pracujú na novej dohode zameranej na boj proti kartelom
  1. Roland Vizner: Aký bude Váš dôchodok. Jednoduchý a vcelku presný návod ako ho vypočítať za 3 minúty. 20 394
  2. Tereza Krajčová: Anglický denník: 15. Ak vás anglické zdravotníctvo nezabije, tak aspoň prizabije 10 244
  3. Martin Kugla: Zachráňme Petržalku! 7 204
  4. Pavel Dvořák: Toto sú nepokojné časy 5 859
  5. Peter Chudý: Norbert Bödör je bezúhonný človek alebo čo mi povedal o svojom príbuznom Tibor Gašpar. 5 576
  6. Stanislav Martinčko: Chudoba v nedeľu na panské,do R.Soboty !!! 5 131
  7. Ústav aplikovanej psychológie FSEV UK: Homo Schizotikus alebo Ako sa mozog ľudský k schizofrénii dostal 3 693
  8. Stanislav Martinčko: Ide 17.10. Smer-SD do Rimavskej Soboty ďakovať sebe sám za dobre odvedenú robotu ?? 3 405
  1. Matúš Sarvaš: Krádeže, vlámanie a drogy u mladistvého. Verdikt súdu? Napomenutie a dohľad (Prípad prokurátora)
  2. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 2: Flow, alebo ako pri práci stratiť pojem o čase
  3. Milota Sidorová: Ženy doplácajú na nedostupnosť bývania najviac. Takto to vyriešili vo Viedni
  4. Karolína Farská: Česká predvolebná kampaň vrcholí. Nastavuje trend aj pre tú budúcu na Slovensku
  5. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 1: O hrách a systémoch
  6. Róbert Ďurec: Slovensko ako daňový raj? Takto to robia bohatí
  7. Pavol Koprda: 90% hospitalizovaných ľudí je nezaočkovaných. Čo nám to hovorí o vakcínach? Takmer nič.
  8. Karolína Farská: Do Ficovej éry sa vraciame aj bez neho

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu