Zatiaľ iba skúšobne do piatich električiek namontoval detské autosedačky.
Košický dopravný podnik sa stále snaží zvyšovať úroveň cestovania v prostriedkoch MHD. Tento rok napríklad inštaloval do starších autobusov stropné ventilátory, ktoré nahrádzajú klimatizáciu. Na zastávkach zas umiestnil zariadenia na bezplatný odber vody, aby sa čakajúci cestujúci mali možnosť občerstviť. Najnovším počinom je skúšobné inštalovanie detských autosedačiek do električiek.
"K tomuto kroku nás motivovala novela zákona č. 74/51 z roku 2014 o cestnej doprave, ktorý upravuje používanie detských autosedačiek," informoval nás vedúci oddelenia bezpečnosti prepravy Zoltán Pozordaj. "Hovorí o tom, že každý dopravný prostriedok, ktorý je účastníkom cestnej premávky a je určený na prepravu osôb, musí mať aj bezpečnostné prvky na prepravu detí. Keďže takými prostriedkami sú aj naše autobusy, električky a trolejbusy, museli sme na novelu reagovať."
Po vypísaní tendra na dodávku autosedačiek ho z pätnástich uchádzačov vyhrala košická firma Kamko a Kamka, s.r.o. Hoci neponúkla najnižšiu cenu, jej autosedačky vyhodnotila komisia ako najbezpečnejšie a dizajnovo najvhodnejšie. Iné ponuky mali rôzne nedostatky. Sedačky nespĺňali predpísané rozmery, teda boli širšie ako sedadlá, na ktoré sa mali umiestniť. Alebo boli bez popruhov či príliš tvrdé a deti by v nich nerady sedeli.
"Prvých 20 autosedačiek sme skúšobne inštalovali do piatich električiek. Taký počet iba preto, lebo sme si chceli najprv overiť, či bol náš výber dodávateľa správny. Teraz si do konca prázdnin počkáme na reakcie cestujúcej verejnosti a ak nebudú prichádzať žiadne zásadné výhrady, s firmou Kamko a Kamka podpíšeme celý kontrakt," vysvetlil nám Pozordaj.
Prostredníctvom našej redakcie teda DPMK žiada verejnosť o zhodnotenie spomínanej novinky. Vítané sú najmä reakcie rodičov s malými deťmi, pre ktoré sú autosedačky primárne určené. Všímať by si mali pohodlnosť, veľkosť, bezpečnosť či dizajn. DPMK čaká aj na názory, či je súčasné umiestnenie autosedačiek po dve vedľa seba i za sebou najvhodnejším riešením.
"Do úvahy totiž pripadá aj také, kde by bolo jedno sedadlo pre dospelého a vedľa jedno pre dieťa. Teda také, aby mohlo sedieť spolu s rodičom. V každej električke s autosedačkami sú dotazníky, do ktorých môžu rodičia detí písať svoje pripomienky. Vítané sú všetky názory," vraví Pozordaj.
Ak všetko prebehne podľa plánu, do konca septembra by chcel DPMK vybaviť autosedačkami všetky električky a do konca októbra aj autobusy. "Do trolejbusov ich dávať nebudeme, aj tak sa tento druh dopravy zakrátko zruší. Náklady, na ktoré nám, aspoň dúfame, prispeje aj Európska únia, odhadujeme na 75-tisíc eur," povedal na záver Pozordaj.
Autor: rob
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.