Problém č. 1:
Neplatné doklady tesne pred termínom odchodu
Pomerne často sa stáva, že doklady síce ako prvé pribalíme do batožiny, no zabudneme na ich kontrolu. Takáto nepozornosť nám potom môže cestovanie značne skomplikovať, pretože to znamená vylúčenie zo zájazdu, respektíve stopku na letisku.
Riešenie:
Vytvorte si na obdobie príprav na dovolenku zoznam vecí a činností, na ktoré nesmiete zabudnúť. Patrí medzi ne práve aj kontrola dátumu platnosti dokladov. V európskych krajinách musí byť doklad platný minimálne do dátumu návratu z dovolenky. V mnohých krajinách mimo EÚ je však nutné preukázať platnosť na dlhšiu dobu po návrate, a to až niekoľko mesiacov.
Ak predsa len zistíte, že niektorému z identifikačných dokladov už skončila platnosť, máte ešte niekoľko možností. V rámci cestovania po Európskej únii je občiansky preukaz možné vymeniť za cestovný pas a naopak. Alternatívou je tiež expresné vydanie pasu, a to v skrátenej lehote do desiatich, prípadne dvoch dní. Počítajte však s tým, že za zrýchlené vydanie pasu je pre dospelú osobu poplatok až 66 eur v prípade vydania do desiatich dní a 99 eur v prípade vydania do dvoch dní.
Problém č. 2:
Krach cestovnej kancelárie a dlhá lehota na vrátenie peňazí
Jedným z častých problémov je tiež krach cestovnej kancelárie, s ktorou ste plánovali vycestovať. Dôsledkom takého bankrotu sa totiž nielenže ruší dovolenka, ale začína obdobie dlhého čakania na peniaze, ktoré ste do zájazdu investovali. Môže sa tak veľmi ľahko stať, že peniaze získate až po prázdninách a ak nemáte k dispozícii iné prostriedky, s dovolenkou sa môžete rozlúčiť.
Riešenie:
Vyberajte si zájazdy v takých cestovných kanceláriách, ktoré sú proti krachu riadne poistené.
Problém č. 3:
Ochorenie a rušenie termínu dovolenky
Značné nepríjemnosti môžu byť spojené aj s nutnosťou zrušiť dovolenku kvôli chorobe, strate zamestnania či tehotenstvu. V prípade zrušenia zájazdov je nutné zaplatiť cestovnej kancelárii odstupné. 15 dní pred cestou je to žiaľ sto percent z celkovej ceny zájazdu. V lehote 30 až 16 dní je odstupné 80 percent.
Riešenie:
Keďže sa uvedené prípady nedajú nijako plánovať, mali by sme na ne myslieť už pri podpise cestovnej zmluvy. Možnosťou, ako predísť zrušeniu dovolenky, ale zároveň vyčerpaniu všetkých financií, je poistenie storna zájazdu, ktoré nám zaručí získanie peňazí späť bez zaplatenia storno poplatku. Býva súčasťou balíčku cestovného poistenia, kde sa podľa doby poistenia a ceny zájazdu vypočítava poistná čiastka. Tá sa pohybuje v priemere medzi dvomi až tromi percentami z celkovej ceny zájazdu.
Problém č. 4:
Strata batožiny v priebehu prepravy do destinácie
Nepríjemnosti môžu vzniknúť aj pri samotnom cestovaní. Veľmi nepríjemné je zistenie, že naša batožina nedorazila.
Riešenie:
Hoci nie je možné stratu batožiny nijako ovplyvniť, je dobré sa na ňu pripraviť. Do odbavovaného kufru tak nedávajte svoje doklady, peniaze a najdrahšiu elektroniku, akými sú fotoaparáty či mobilné telefóny. Dôležité je tiež na batožinu umiestniť náležité identifikačné ceduľky s menom, telefónnym číslom a adresou. Na letisku je nutné ihneď vyplniť špeciálny formulár a podať sťažnosť leteckej spoločnosti. Tá vypláca cestujúcim náhradu škody, ktorá sa pohybuje v rôznych čiastkach a jej maximálny limit je 1 220 eur. Náhradné peniaze slúžia na zakúpenie vecí základných potrieb. Je samozrejme tiež možné poistiť sa pre prípad straty batožiny.
Problém č. 5:
Strata či krádež dokladov v zahraničí
Patrí k najväčším nočným morám. Znamená totiž dlhú a náročnú agendu s vybavovaním všetkých náležitostí a zaisťovaním náhradných, a potom kompletne nových dokladov.
Riešenie:
Dôležité doklady a väčšie sumy peňazí si nechajte v hotelovom sejfe a neberte si ich so sebou na pláž. Rovnako je dobré zaobstarať si fotokópie všetkých dokumentov a tie nechať na hotelovej izbe.
„V prípade, že sa v zahraničí stretnete s krádežou alebo stratou dokladov, obráťte sa na miestnu políciu, tam s vami spíšu protokol o strate alebo krádeži príslušných dokladov. Druhým krokom by malo byť kontaktovanie zastupiteľského úradu Slovenskej republiky, kde vám vystavia náhradné doklady," vysvetľuje Ivan Šidla z cestovnej agentúry Invia. „Pre tieto prípady je dobré zistiť si ešte pred cestou kontakty na kľúčové úrady v danej destinácii. Zároveň odporúčame si poctivo zaznamenať telefónny kontakt na asistenčné služby k cestovnému poisteniu. Tam vám poradia, ako postupovať v prípade problémov. Navyše sú schopní zaistiť vám tlmočenie," doplnil Šidla.
Autor: nit
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.