dský Spyker, talianske Pagani či švédsky Koenigsegg. Napadlo by vás ale, že superšportový automobil by ste si mohli objednať aj u našich severných susedov, v Poľsku?
Husárov malo Uhorsko i Poľsko
Je to skutočne tak: poľská spoločnosť Arrinera Automotive so sídlom vo Varšave predstavila nedávno finálnu verziu svojho superšportového vozidla s trochu exoticky znejúcim názvom Hussarya. No, keď si odmyslíte koncovku ya, nepripomína vám výraz hussar niečo? Je to anglická verzia aj u nás používaného slova husár (z maďarského slova huszár), ktorým sa označoval vojenský jazdec uhorského vojska, neskôr aj poľského vojska.
Bojovali aj s Turkami
Názov Hussarya je podľa výrobcu odkazom na slávnych poľských husárov z konca 16. storočia, ktorí si dokázali poradiť aj s tureckými nájazdmi. Vráťme sa ale k superšportovému automobilu Arrinera Hussarya. Prototyp modelu Arrinera bol predstavený spoločníkom firmy a investorom už v júni 2011. Nedávno predstavil výrobca finálnu verziu svojho „husárskeho" auta. Táto verzia má na rozdiel od prototypu s krídlovými dverami už klasické dvere.
Testy na technickej univerzite
Finálna verzia sa „ladila" 14 mesiacov, pričom väčšinu tohto času zaberali testy v laboratóriách aeronautiky varšavskej technickej univerzity. Hlavným konštruktérom dvojdverového kupé je známy britský podnikateľ, dizajnér a konštruktér Lee Noble. Vozidlo je postavené na podvozku s rázvorom 2 695 mm, celková dĺžka auta je 4 643 mm, jeho šírka je 2 093 mm a výška 1 195 mm.
Oceľ, kompozity a kevlar
Nosná časť vozidla je zhotovená z ocele s vysokou pevnosťou, vonkajšie panely karosérie sú zhotovené z uhlíkových kompozitov a kevlaru. Vďaka použitiu týchto ľahkých konštrukčných materiálov je hmotnosť vozidla len 1 300 kg. Na pohon vozidla slúži osemvalcový vidlicový motor, uložený pred zadnou nápravou.
Motor firmy Chevrolet
Motor má zdvihový objem 6,2 litra a pochádza zo sortimentu americkej firmy Chevrolet (tá ho montuje do športového modelu Corvette). Maximálny výkon motora je 478 kW, jeho najvyšší krútiaci moment je 820 Nm. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky (výrobok talianskej firmy CIMA). Firma Arrinera uvádza, že jej superšportový model Hussarya zrýchli z 0 na 100 km/h za 3,2 sekundy a rýchlosť 200 km/h dosiahne za 8,9 sekundy.
Maximálna rýchlosť 340 km/h
Cyklus od štartu po dosiahnutie rýchlosti 200 km/h a následné zabrzdenie do zastavenia absolvuje vozidlo za 14,3 s. Maximálna rýchlosť má byť okolo 340 km/h. Cena prvého poľského superautomobilu, ktorý by mal prísť na trh koncom roka, začína pri 160 000 eur.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.