Korzár logo Korzár
Nedeľa, 5. december, 2021 | Meniny má OtoKrížovkyKrížovky

Pár cenných rád pre dvadsiatničky

Pocit, že krása, mladosť a zdravie sú tu naveky, je príjemne opojný, ale falošný. Ak však máme menej ako tridsať, zbytočne nám to niekto bude vyvracať. Práve v tomto veku však na mladé ženy čaká podľa doktora Igora Bukovského najviac pokušení a nástrah.

(Zdroj: FOTOLIA)



Práve teraz sa rozhoduje o tom, ako dlho ostane krása a zdravie u vás na poličke. Akákoľvek brutalita voči sebe a neochota venovať týmto vzácnym darom pozornosť sa nevypláca: môžete o ne prísť oveľa skôr, ako je nevyhnutné. Najväčšími rizikami pre vás sú príliš veľa zábavy a príliš veľa práce, ambícií a stresu.

"Zlodeji krásy a zdravia pracujú systematicky, nerobia rámus a žiadna poisťovňa vás proti nim nepoistí. Využite túto krásnu dekádu správne – programujete budúcnosť svojho zdravia," radí I. Bukovský v knihe Návod na prežitie pre ženu.

Najväčšie nástrahy tohto veku:

- Alkohol/drogy – žena sa ľahšie a rýchlejšie ako muž stáva závislou od alkoholu a ostatných drog

- Rizikový sex – prináša so sebou napríklad pohlavne prenosné choroby (najviac sú postihnuté ženy medzi 20. a 26. rokom), dieťa, na ktoré sa nikto neteší, a trvalé rany v duši

- Vyplytvané zdravie – až príliš mnoho dievčat neskôr ľutuje, že nepočúvali starú mamu, ktorá im hovorila, aby nesedeli na studenej zemi, teplo sa obliekali a chránili si obličky aj vaječníky. Neplodnosť je jedným z mnohých smutných dôsledkov nerozumnosti.

- Príliš veľa práce – mnoho mladých dievčat naštartuje svoju kariéru takým divokým tempom, ktoré bráni ich zdraviu

Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Skryť Vypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Skryť Vypnúť reklamu

"Stres, nedostatok času na seba, fyzická pasivita (alebo mylná predstava, že 3 hodiny týždenne vo fitku kompenzujú 70-hodinové sedenie v práci a doma), spánkový deficit, piatkový reset hlavy a víkendové dospávanie dajú zabrať každému orgánu, ktorý nájdete v anatomickom atlase človeka a je len otázkou času, kedy vám niektorý z nich pošle prvú varovnú esemesku. V tom horšom prípade sa bez varovania spustí niečo v hlave: nespavosť, závislosť, panická porucha či depresia."

- Nevhodná antikoncepcia – nielen zlá voľba, ale aj nesprávne dodržiavaná antikoncepcia býva neskôr zdrojom rôznych ťažkostí a mnohých sĺz

Najdôležitejšie zásady v strave:

- Je čas skončiť s výhovorkami na rodičov a naučiť sa každý deň kvalitne raňajkovať a chladničku mať plnú zdravých potravín. Skoro polovica mladých žien vo veku 20 až 25 rokov zje o 25 percent viac fast-foodov ako v puberte.

- Ak sa chcete vyhnúť večernému prejedaniu, nezabudnite na jedno z mojich dvoch najväčších tajomstiev chudnutia: nepríďte domov hladná! Zjedzte preto pred odchodom z práce alebo po ceste domov niečo, čo má trochu zdravých tukov a trochu cukru.

- Ak plánujete tehotenstvo v tejto dekáde, nezabudnite, že na takú záťaž a zodpovednosť je dobré pripraviť sa minimálne niekoľko mesiacov pred dátumom plodenia. Upravte svoju stravu tak, aby vám a budúcemu dieťaťu nechýbali žiadne dôležité látky.

- Ak cvičíte, nedajte sa presvedčiť, že potrebujete viac bielkovín. "Škodlivý nadbytok bielkovín v strave zisťujeme pri analýze výživového záznamu zhruba 70 percentám žien."

- Uverte, že diéty sú slepou uličkou.

Skryť Vypnúť reklamu

Dobré rady ako cvičiť

Frekvencia: môžete cvičiť aj denne

Vhodné druhy aktivít: ak nemáte žiadny zdravotný hendikep, váš výber športových a fyzických aktivít nemá obmedzenia. Počas týždňa striedajte kardio a silové cvičenia. Silové cvičenia zamerajte na veľké svalové partie. Ešte stále máte šancu pozitívne ovplyvniť hustotu kostí a ich budúce zdravie.

Načasovanie: ak máte možnosť, cvičte ráno – roztočíte metabolizmus a počas dňa ľahšie udržíte kontrolu nad jedením, lebo si nebudete chcieť pokaziť to, čo ste ráno tak pekne začali. Nikdy necvičte tesne pred spaním.

Odporúčané preventívne vyšetrenia:

- PAP test (vyšetrenie steru z krčka maternice). Prvýkrát v 21. roku, potom každé 2 roky.

- vyšetrenie na pohlavne prenosné ochorenia a chlamýdie: raz ročne v každom roku, v ktorom ste sexuálne aktívna s viac ako jedným partnerom

- vyšetrenie kože na prítomnosť podozrivých alebo potenciálne rizikových zmien: každé 2 roky

- vyšetrenie krvi: celkový cholesterol a glukóza každé 2 roky (pri nadváhe častejšie), vitamín D čím skôr, obličkové testy aspoň raz za 10 rokov

- kontrola krvného tlaku: každé 2 roky (pri riziku častejšie)

- preventívne vyšetrenie u zubného lekára: aspoň raz ročne

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tento rok turizmu neprial
  2. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Opäť sme na dobrej vlne
  6. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  7. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos
  8. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie
  9. Výhody najväčšej obchodnej siete objavuje aj verejný sektor
  10. PRIESKUM: Slováci prezradili, čo by mal spĺňať dokonalý smartfón
  1. Dobrá receptúra musí mať „oko draka“
  2. Ako uľahčiť opatrovanie seniorov doma
  3. Brazílska fintechová banka Nubank vstupuje na Wall Street
  4. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami
  5. Ako sa vyrába nealkoholické pivo? Kvalitou nezaostáva za bežným
  6. Opäť sme na dobrej vlne
  7. Aj mikulášske balíčku môžu byť zdravé. Zistite ako na to.
  8. 365.bank sa stala bankou roka na Slovensku
  9. 100% ovocné šťavy pod lupou – Prečo sa ich oplatí konzumovať?
  10. Tento výťah si poradí aj s tým najužším schodiskom
  1. Petra Vlhová: Prvýkrát v živote som urobila veľké rozhodnutie 17 728
  2. Spokojnosť je daná geneticky. Dá sa však zmeniť 17 175
  3. So Sovietskym zväzom na večné časy? Pozrite sa ako padá kolos 9 164
  4. Pohľad do histórie. Kedy sme sa mali lepšie ako dnes? 7 824
  5. Strava ani spánok nie sú dôležité, ak pri tom dýchame zlý vzduch 5 831
  6. 8 skutočných celebrít. Tieto mozgy ovplyvňujú, ako budeme žiť 4 257
  7. Bezpečná dovolenka v exotike: Maldivy sú prešpikované zážitkami 3 678
  8. Na nové auto sa neoplatí čakať. Trhu kraľujú jazdené 3 098
  9. Odsťahovali sa na lazy i do dodávky. Ako sa tam žije? 2 802
  10. Ako si zvýšiť penziu aj s priemerným platom? 2 551

Blogy SME

  1. Zuzana Srncová Gajdošova: Máte dosť minerálov v strave? Príčiny nižšej nutričnej hodnoty potravín
  2. Lubomir Zahora: Ohňostroj v hlave - epilepsia
  3. Jozef Sitko: Pred zlým koncom ma zachránili tri vakcíny
  4. Otilia Horrocks: Viete, čo je dobrý nápad?
  5. Ján Šeďo: Šírenie dezinformácií ako trestný čin vs. sedliacky rozum.
  6. Ján Magušin: Decembrové zamyslenie jedného občana
  7. Štefan Vidlár: Aj babkám
  8. Igor Borišek: Island - časť 4. Voda
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 812
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 176
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 828
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 678
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 316
  6. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 589
  7. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 546
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 312
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu
Skryť Vypnúť reklamu

Blogy SME

  1. Zuzana Srncová Gajdošova: Máte dosť minerálov v strave? Príčiny nižšej nutričnej hodnoty potravín
  2. Lubomir Zahora: Ohňostroj v hlave - epilepsia
  3. Jozef Sitko: Pred zlým koncom ma zachránili tri vakcíny
  4. Otilia Horrocks: Viete, čo je dobrý nápad?
  5. Ján Šeďo: Šírenie dezinformácií ako trestný čin vs. sedliacky rozum.
  6. Ján Magušin: Decembrové zamyslenie jedného občana
  7. Štefan Vidlár: Aj babkám
  8. Igor Borišek: Island - časť 4. Voda
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook 15 812
  2. Radovan Kazda: TOP 7 dôvodov, prečo 500 miliónov pre seniorov nie je dobrý nápad 5 176
  3. Tomáš Sedliačik: Ako sa baviť s konšpirátorom 4 828
  4. Martin Greguš: Istropolis zbúrajú...starosta Kusý obrátil kabát...Je to vôbec možné? Architekt a primátor Vallo mlčí... 4 678
  5. Zuzana Rattajová: Juraj Droba, dnes si opustil ľudí 4 316
  6. Vanda Tuchyňová: Z POD ZADKU“ NÁM BERÚ VLASTNÉ POZEMKY, ROZOBERAJÚ MAJETOK ŽILINY A MESTO SA LEN PRIZERÁ ! 3 589
  7. Radovan Kazda: Poslanec Blaha a jeho fašisti 3 546
  8. Tereza Krajčová: Paríž: Mesto dychberúcej architektúry a nestarnúceho umenia 3 312
  1. Pavol Koprda: Očkovacie hoaxy Ľuboša Blahu odstránil Facebook
  2. Pavol Koprda: Infekčnejší a možno ešte nebezpečnejší. Čo zatiaľ vieme o mutácii vírusu B.1.1.529?
  3. Juraj Hipš: Zvýšenie platov učiteľov na hygienické minimum nezvýši kvalitu vzdelávania, tvrdí analytik.
  4. Lucia Šicková: Poučenia z herného biznisu 3: Viem vyhrať, aj keď mi rozdali horšie karty, ako ostatným
  5. Juraj Hipš: Prorektor UK: Novelu treba stiahnuť a začať na nej pracovať odznova
  6. Karolína Farská: Dokedy bude koalícia fackovacím panákom Sme rodina?
  7. Juraj Hipš: Učiteľ Čapek: Niektorí učitelia sú machri. Od hodín svojho syna som sa skoro nevedel odlepiť
  8. Milota Sidorová: Pokrivené dáta vytláčajú ženy z pozornosti. Takto to môžeme zmeniť

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Video Desktop
Skryť Zatvoriť reklamu