any, gangstri pred policajtmi. Ide o vozidlá značky Citroën, ktoré si práve pre „hranie" v kriminálkach vyslúžili prezývku gangsterská limuzína.
Premiéra v parížskej predajni
Túto avantgardne – z technického i dizajnérskeho hľadiska – pojatú limuzínu predstavila francúzska automobilka Citroën v apríli 1934, teda pred 80 rokmi, a to v svojej parížskej predajni.
„Gangsterská limuzína" vošla do dejín hlavne pod označením Traction Avant, ktoré vlastne nebolo celkom oficiálne. Francúzsky výraz traction avant znamená jednoducho predný pohon, ktorý bol hlavnou konštrukčnou inováciou nového modelu.
Trochu zmätkov v označení
Ten bol pri svojom predstavení oficiálne označený symbolom 7A, neskoršie verzie boli označené 7B, 7C, 11B a 11B. Vozidlo je však známe aj pod označeniami 7CV či 11CV a 15CV, pričom CV je skratkou výrazu cheval-vapuer, čiže konská sila (u nás sa táto dnes už nepoužívaná jednotka výkonu nazývala kôň). Tieto označenia však mnohých mýlia, pretože neudávajú – ako by sa na prvý pohľad zdalo – výkon motora, ale daňovú kategóriu vozidla (vo vzorci na jej výpočet sa však výkon motora objavuje).
Samonosná karoséria, nízke ťažisko
Poďme ale teraz konečne k stručnému predstaveniu modelu Citroën Traction Avant. Vozidlo vyvinul André Lefébvre a Flaminio Bertoni, ktorí sa neskôr preslávili návrhom revolučného modelu DS. Model Traction Avant bol jedným z prvých vozidiel so samonosnou karosériou, čím sa podarilo podstatne znížiť ťažisko auta a tým zlepšiť jeho jazdné vlastnosti.
Motor za prednou nápravou
Motor bol uložený za prednou nápravou, čo prispelo k lepšiemu rozloženou hmotnosti medzi nápravy. Vďaka veľmi dlhému rázvoru (podľa verzie 2 910 až 3 270 mm) bolo vozidlo mimoriadne pohodlné. Traction Avant nebol, ako sa to niekedy uvádza, prvým vozidlom s pohonom predných kolies, pretože takúto koncepciu už mal napríklad americký Cord či nemecké vozidlá Adler i DKW. Išlo však o prvý veľkosériovo vyrábaný model s predným pohonom.
Už aj s hydropneumatickým pružením
Prvá verzia 7A bola poháňaná 1,3-litrovým štvorvalcom výkonu 23,5 kW, čoskoro sa však vozidlo začalo dodávať s výkonnejšími motormi. Model 15CV bol poháňaný 2,9-litrovým šesťvalcom s maximálnym výkonom 57 kW. Posledná verzia bola na želanie vystrojená hydropneumatickým pružením na zadnej náprave, ktoré prevzal aj následný model DS.
Uvidíme ho na Cassovia Retro?
Od roku 1934 do ukončenia výroby v roku 1957 bolo vyrobených temer 760-tisíc vozidiel Traction Avant rôznych verzií. Gangsterské limuzíny sú ozdobou stretnutí automobilových veteránov – možno si nejakú budeme môcť pozrieť aj na stretnutí historických vozidiel Cassovia Retro, ktoré sa uskutoční zajtra (8.00 – 10.00) a v nedeľu (13.00 – 15.00) na košickej Hlavnej ulici.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.