Už niekoľko týždňov celý svet so znepokojením sleduje napätie, ktorého dejiskom sa stala Ukrajina a najmä jej východná časť. Rýchly sled udalostí začal pádom režimu prezidenta Janukovyča, potom nasledovalo referendom naštartované pripojenie polostrova Krym k Rusku a teraz všetci čakajú, kam až Ukrajinu dovedie mobilizácia rôznych vojenských či polovojenských zoskupení. Práve v tejto súvislosti sa čoraz častejšie spomína aj také vyriešenie krízy, ktorého súčasťou je zásah vojsk Severoatlantickej aliancie. Hoci žiadna zo zúčastnených strán konfliktu si ho neželá, ba aj samotné velenie NATO o ňom hovorí ako o krajnom riešení, celkom vylúčiť sa nedá.
Keďže vojaci majú vo zvyku predvídať aj tri či štyri kroky dopredu, kvôli možnému presunu vojsk NATO na východ sa uvažuje o využití letísk v tesnej blízkosti ukrajinskej hranice. V Poľsku by to malo byť pri mestách Lubin a Krosno a v Maďarsku za mestom Nyíregyháza. Na Slovensku pripadali do úvahy letiská dve. Pri Prešove a pri Košiciach. Keďže prešovské je krátke a vhodné skôr pre vetrone a práškovacie "čmeliaky", velenie slovenskej armády ponúklo šéfom z NATO práve to naše.
Hoci to verejnosť nevnímala, logistická časť preverovania vhodnoti košického letiska sa rozbehla už pred dvoma týždňami. Aby to nevzbudilo pozornosť ruských radarov, prvú časť vybavenia priviezli dopravné lietadlá civilných leteckých spoločností PanAm a American Airlines. Keď bolo všetko na svojich miestach a pozemný vojenský personál aliancie sa zoznámil s fungovaním košických riadiacich veží, na rad prišlo testovanie pristávacej a vzletovej dráhy.
Ako sme sa z dobre informovaného zdroja dozvedeli, včera od skorých ranných hodín až do poludnia sa na košickom letisku uskutočnilo vyše 50 pristátí. Až na niekoľko výnimiek sa ani jeden stroj pri hangároch dlho nezdržal. Len čo natankovali plné nádrže paliva, lietadlá dostali povel na štart a okamžite vzlietli. Údajne sa vrátili na svoje materské základne v Rakúsku a Nemecku.
Typovo šlo o všetky možné lietadlá. Od obrích nákladných boeingov a airbusov až po tzv. neviditeľné lietadlá stealth. Samozrejme, nechýbali značky F 35, Mirage či C 130. Pristátie a odlet si vyskúšali aj tri vrtuľníky značky Apache a niekoľko tzv. bezpilotných prieskumných lietadiel. Práve tieto a najmä niekoľko bombardérov už nezvlietlo a zaparkovalo v hangároch. Podľa dobre informovaného zdroja preto, lebo sa na nich počas letu na Slovensko vyskytli poruchy, kvôli ktorým by bol okamžitý návrat rizikom.
Samozrejme, na prítomnosť lietadiel NATO v Košiciach sme sa opýtali šéfa oddelenia obrany mesta Antona Špelca. Ako sme však predpokladali, veľa sme sa od neho nedozvedeli. A to aj napriek tomu, že sme mu ako dôkaz poslali niekoľko fotografií, ktoré nám do redakcie poslal očitý svedok včerajších leteckých manévrov.
"Keďže som povinný udržiavať vojenské tajomstvo, nemôžem vaše informácie potvrdiť ani vyvrátiť. Viac sa dozviete na tlačovej konferencii, ktorá sa na magistráte uskutoční na budúci pondelok," odkázal nám po svojej hovorkyni.
Bližšie informácie teda prinesieme v ďalšom vydaní.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.