Korzár logo Korzár
Sobota, 17. november, 2018 | Meniny má Klaudia
Nájdete nás na webe

Päťdesiatročná Škoda 1000 MB - tisíc malých bolestí

Predpokladám, že medzi našimi staršími čitateľmi sa nájdu aj takí, ktorú svoju motoristickú kariéru začínali za volantom automobilu Škoda 1000 MB - populárnej „embéčky". Model 1000 MB, ktorý je dnes vyhľadávaným automobilovým veteránom, oficiálne debutova

Text: Škoda 1000 MB debutovala v roku 1964. Embéčka bola prvá škodovka s novou koncepciou hnacej sústavy - motor vzadu, pohon zadných kolies.(Zdroj: archív)

l 21. marca 1964 a sériovo sa začal vyrábať v apríli spomenutého roka, a to v úplne novom závode mladoboleslavskej automobilky, známej vtedy pod skratkou AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Vývoj na politickú objednávku

V súčasnosti to už znie neuveriteľne, ale s vývojom embéčky sa začalo na základe rozhodnutia najvyšších štátnych orgánov. V roku 1955 vtedajšie ministerstvo všeobecného strojárstva stanovilo požiadavky na nový automobil: malo ísť o minimálne štvormiestny automobil s pohotovostnou hmotnosťou približne 700 kg a spotrebou paliva od 6 do 7 l/100 km. Veľa úsilia venovali konštruktéri hľadaniu najvhodnejšieho usporiadania hnacej sústavy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zásadná zmena koncepcie pohonu

Napokon bolo rozhodnuté postaviť auto s motorom vzadu a pohonom zadných kolies, čo bol zásadný odklon od dovtedajšej koncepcie škodoviek s motorom vpredu a zadným pohonom. Na pohon modelu 1000 MB bol zvolený štvorvalcový motor zdvihového objemu jeden liter, uložený za zadnou nápravou. Technologickou novinkou bola výroba bloku motora metódou presného tlakového liatia hliníka - Škoda použila túto metódu ako prvá európska automobilka.

Karburátor už dnešní motoristi nepoznajú

Motor bol vystrojený jedným karburátorom (zariadenie na prípravu zmesi, dnes už nahradené vstrekovacím systémom) a jeho maximálny výkon bol necelých 31 kW. To postačovalo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 120 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7 až 8 l na sto kilometrov, čo bolo viac, než stanovovali pôvodné parametre. Model 1000 MB bol postavený na podvozku s rázvorom 2 400 mm, jeho dĺžka bola 4 170 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 390 mm.

Batožinový priestor vpredu

Už v štandardnej verzii malo vozidlo lôžkovú úpravu sedadiel. Batožinový priestor s objemom 220 litrov sa nachádzal pod prednou kapotou. Náhradné koleso bolo uložené pod dnom batožinového priestoru, za odklápacou prednou maskou. Dva roky po začatí sériovej výroby bol výkon motora zvýšený na 35,3 kW. V roku 1967 prišiel na trh model 1100 MB, poháňaný 1,1-litrovým motorom s maximálnym výkonom 38,2 kW. Zaujímavou - a dnes zberateľmi veľmi cenenou - bola dvojdverová verzia MBX bez stredného stĺpika.

Export aj do Austrálie a na Nový Zéland

Celkovo bolo do augusta 1969 vyrobených vyše 443 000 embéčiek, pričom viac ako polovica išla na export (a to napríklad aj do Austrálie a na Nový Zéland). Modelom 1000 MB sa začala éra škodoviek s motorom vzadu, ktorá trvala štvrť storočia. Mimochodom, označenie 1000 MB interpretovali neprajníci ako „tisíc malých bolestí".


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  2. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  3. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  4. Ľudia si už neuvedomujú, že ich svet nekončí na vlastnom prahu
  5. Televízor s 8K rozlíšením je realitou. Kúpiť či čakať?
  6. Psychológ varuje rodičov: Nesnažte sa byť dokonalými
  7. EY Podnikateľ roka: hľadáme slovenské príbehy!
  8. Platíte si poistenie domova zbytočne?
  9. Volkswagen T-Cross má z každého niečo
  10. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete
  1. 4 mýty o minerálnej vlne, ktorým by ste nemali veriť
  2. Stavebná fakulta STU na dňoch kariérneho poradenstva
  3. XXIII. Seminár I. Poliačka – Rozvoj cestnej infraštruktúry
  4. Spoločenská zodpovednosť je súčasťou podnikania
  5. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch
  6. Sieť prevádzok Stop Shop obchodov má už 80 pobočiek
  7. Rozdiel medzi Dič a Ič dph
  8. Ekonomická diplomacia Indonézie
  9. Ako si vieme zabezpečiť štedrý a spokojný dôchodok?
  10. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte!
  1. Dvaja Slováci dokázali zázrak. Ich listy chcú po celom svete 34 032
  2. Kde robia v Bratislave najlepšiu kávu? Vybrali sme 6 kaviarní 26 129
  3. Platíte si poistenie domova zbytočne? 18 025
  4. First moment na leto 2019 je tu: 13 letovísk s výraznými zľavami 17 123
  5. Kupujete alebo predávate byt? Týchto 5 vecí si skontrolujte! 6 912
  6. Hidradenitída - kožná choroba, o ktorej sa nehovorí 6 161
  7. Hodnotenie profesionála: Dovolenka na Seycheloch 5 325
  8. Neukladajte si nič, čo vás môže ohroziť. Ako zabezpečiť telefón? 4 174
  9. Objavte silu Q10 a zredukujte vrásky počas 4 týždňov 3 934
  10. 5 brigád, ktoré pomôžu v budúcej kariére 3 339

Neprehliadnite tiež

Študujte menej, ale múdrejšie

Desať tipov, ako urobiť učenie efektívnejšie a zaujímavejšie.

Pohľad Lenky Hanikovej

Je po voľbách. S dobrým pocitom môžeme opäť odísť z východu

A nemohlo to všetko byť aj trocha skôr?

Zlatý Ámos z Košíc nepovažuje testovanie z matematiky za šťastné

Ján Gáll: Deti nie sú drzé, len priamejšie a otvorenejšie.

Rozhovor

Psychologička: Motivácia detí cez peniaze má mnoho otáznikov

Mária Horváthová hovorí o školákoch, rodičoch, motivácii a výchove.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Rok zmien: Kaliňák, Vaľová aj Kočner. Padali symboly moci

Aké boli najzásadnejšie udalosti od vraždy Jána Kuciaka.

ŠPORT

Hapal prekvapil, Slováci vyhrali rozdielom triedy

Novému trénerovi národného tímu Pavlovi Hapalovi premiéra vyšla.

PRIMÁR

Mladý Holanďan fetoval dezodorant, zomrel na zástavu srdca

Zástavu môžu vysvetliť tri teórie.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop