Korzár logo Korzár
Utorok, 17. júl, 2018 | Meniny má Bohuslav
Nájdete nás na webe

Päťdesiatročná Škoda 1000 MB - tisíc malých bolestí

Predpokladám, že medzi našimi staršími čitateľmi sa nájdu aj takí, ktorú svoju motoristickú kariéru začínali za volantom automobilu Škoda 1000 MB - populárnej „embéčky". Model 1000 MB, ktorý je dnes vyhľadávaným automobilovým veteránom, oficiálne debutova

Text: Škoda 1000 MB debutovala v roku 1964. Embéčka bola prvá škodovka s novou koncepciou hnacej sústavy - motor vzadu, pohon zadných kolies.(Zdroj: archív)

l 21. marca 1964 a sériovo sa začal vyrábať v apríli spomenutého roka, a to v úplne novom závode mladoboleslavskej automobilky, známej vtedy pod skratkou AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Vývoj na politickú objednávku

V súčasnosti to už znie neuveriteľne, ale s vývojom embéčky sa začalo na základe rozhodnutia najvyšších štátnych orgánov. V roku 1955 vtedajšie ministerstvo všeobecného strojárstva stanovilo požiadavky na nový automobil: malo ísť o minimálne štvormiestny automobil s pohotovostnou hmotnosťou približne 700 kg a spotrebou paliva od 6 do 7 l/100 km. Veľa úsilia venovali konštruktéri hľadaniu najvhodnejšieho usporiadania hnacej sústavy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zásadná zmena koncepcie pohonu

Napokon bolo rozhodnuté postaviť auto s motorom vzadu a pohonom zadných kolies, čo bol zásadný odklon od dovtedajšej koncepcie škodoviek s motorom vpredu a zadným pohonom. Na pohon modelu 1000 MB bol zvolený štvorvalcový motor zdvihového objemu jeden liter, uložený za zadnou nápravou. Technologickou novinkou bola výroba bloku motora metódou presného tlakového liatia hliníka - Škoda použila túto metódu ako prvá európska automobilka.

Karburátor už dnešní motoristi nepoznajú

Motor bol vystrojený jedným karburátorom (zariadenie na prípravu zmesi, dnes už nahradené vstrekovacím systémom) a jeho maximálny výkon bol necelých 31 kW. To postačovalo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 120 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7 až 8 l na sto kilometrov, čo bolo viac, než stanovovali pôvodné parametre. Model 1000 MB bol postavený na podvozku s rázvorom 2 400 mm, jeho dĺžka bola 4 170 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 390 mm.

Batožinový priestor vpredu

Už v štandardnej verzii malo vozidlo lôžkovú úpravu sedadiel. Batožinový priestor s objemom 220 litrov sa nachádzal pod prednou kapotou. Náhradné koleso bolo uložené pod dnom batožinového priestoru, za odklápacou prednou maskou. Dva roky po začatí sériovej výroby bol výkon motora zvýšený na 35,3 kW. V roku 1967 prišiel na trh model 1100 MB, poháňaný 1,1-litrovým motorom s maximálnym výkonom 38,2 kW. Zaujímavou - a dnes zberateľmi veľmi cenenou - bola dvojdverová verzia MBX bez stredného stĺpika.

Export aj do Austrálie a na Nový Zéland

Celkovo bolo do augusta 1969 vyrobených vyše 443 000 embéčiek, pričom viac ako polovica išla na export (a to napríklad aj do Austrálie a na Nový Zéland). Modelom 1000 MB sa začala éra škodoviek s motorom vzadu, ktorá trvala štvrť storočia. Mimochodom, označenie 1000 MB interpretovali neprajníci ako „tisíc malých bolestí".


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  2. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  3. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  4. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  5. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  9. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  10. Životné jubileum prof. Ing. Jaroslava Valáška, PhD.
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 15 771
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 13 038
  3. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 9 706
  4. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 040
  5. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 7 675
  6. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 6 154
  7. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 4 503
  8. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 3 065
  9. 3 dôvody, prečo sa oplatí mať online účet v ZSE už toto leto 2 588
  10. Nie sme žiadni paštikári. Slováci už dovolenkujú inak 2 563

Neprehliadnite tiež

V areáli Bane Bankov sa hromadí nelegálny odpad, rieši to kriminálka

Priestor láka dobrodruhov a adrenalínových nadšencov.

Delňa má vodu v poriadku. Vstup je zatiaľ zdarma

Kúpanie je na vlastnú zodpovednosť.

Na Brekovskom hrade jedli vidličkou skôr ako Francúzi

Po nezaschnutej dlažbe hradnej kaplnky v Jasenove prebehol rys.

Michalovskí futbalisti v novej sezóne poškuľujú po prvej šestke

Úvodný zápas proti Žiline môžu zmariť osýpky.

Komentár Michala Franka

Za Mariánom Troligom: Zmenená titulka

Chcem veriť, že sa projekt dotiahne. Prešov si tento sídliskový štadión zaslúži.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zálohovanie plastových fliaš je bližšie. Na aké prekážky naráža?

Zálohovaním sa vyzbiera 90 percent fliaš.

Podcast Dobré ráno

Dobré ráno: Kedy dosiahne Slovensko úspech na MS vo futbale? Možno najbližšie

Slovenský futbal môže siahať na vrchol.

AUTORSKÁ STRANA PETRY PROCHÁZKOVEJ

Babčenkova manželka prehovorila. Ako prežívala smrť svojho manžela?

O všetkom vedela vopred.

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop