Korzár logo Korzár
Streda, 13. november, 2019 | Meniny má Stanislav
Nájdete nás na webe

Päťdesiatročná Škoda 1000 MB - tisíc malých bolestí

Predpokladám, že medzi našimi staršími čitateľmi sa nájdu aj takí, ktorú svoju motoristickú kariéru začínali za volantom automobilu Škoda 1000 MB - populárnej „embéčky". Model 1000 MB, ktorý je dnes vyhľadávaným automobilovým veteránom, oficiálne debutova

Text: Škoda 1000 MB debutovala v roku 1964. Embéčka bola prvá škodovka s novou koncepciou hnacej sústavy - motor vzadu, pohon zadných kolies.Text: Škoda 1000 MB debutovala v roku 1964. Embéčka bola prvá škodovka s novou koncepciou hnacej sústavy - motor vzadu, pohon zadných kolies.(Zdroj: archív)

l 21. marca 1964 a sériovo sa začal vyrábať v apríli spomenutého roka, a to v úplne novom závode mladoboleslavskej automobilky, známej vtedy pod skratkou AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Vývoj na politickú objednávku

V súčasnosti to už znie neuveriteľne, ale s vývojom embéčky sa začalo na základe rozhodnutia najvyšších štátnych orgánov. V roku 1955 vtedajšie ministerstvo všeobecného strojárstva stanovilo požiadavky na nový automobil: malo ísť o minimálne štvormiestny automobil s pohotovostnou hmotnosťou približne 700 kg a spotrebou paliva od 6 do 7 l/100 km. Veľa úsilia venovali konštruktéri hľadaniu najvhodnejšieho usporiadania hnacej sústavy.

Článok pokračuje pod video reklamou

Zásadná zmena koncepcie pohonu

Napokon bolo rozhodnuté postaviť auto s motorom vzadu a pohonom zadných kolies, čo bol zásadný odklon od dovtedajšej koncepcie škodoviek s motorom vpredu a zadným pohonom. Na pohon modelu 1000 MB bol zvolený štvorvalcový motor zdvihového objemu jeden liter, uložený za zadnou nápravou. Technologickou novinkou bola výroba bloku motora metódou presného tlakového liatia hliníka - Škoda použila túto metódu ako prvá európska automobilka.

Karburátor už dnešní motoristi nepoznajú

Motor bol vystrojený jedným karburátorom (zariadenie na prípravu zmesi, dnes už nahradené vstrekovacím systémom) a jeho maximálny výkon bol necelých 31 kW. To postačovalo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 120 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7 až 8 l na sto kilometrov, čo bolo viac, než stanovovali pôvodné parametre. Model 1000 MB bol postavený na podvozku s rázvorom 2 400 mm, jeho dĺžka bola 4 170 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 390 mm.

Batožinový priestor vpredu

Už v štandardnej verzii malo vozidlo lôžkovú úpravu sedadiel. Batožinový priestor s objemom 220 litrov sa nachádzal pod prednou kapotou. Náhradné koleso bolo uložené pod dnom batožinového priestoru, za odklápacou prednou maskou. Dva roky po začatí sériovej výroby bol výkon motora zvýšený na 35,3 kW. V roku 1967 prišiel na trh model 1100 MB, poháňaný 1,1-litrovým motorom s maximálnym výkonom 38,2 kW. Zaujímavou - a dnes zberateľmi veľmi cenenou - bola dvojdverová verzia MBX bez stredného stĺpika.

Export aj do Austrálie a na Nový Zéland

Celkovo bolo do augusta 1969 vyrobených vyše 443 000 embéčiek, pričom viac ako polovica išla na export (a to napríklad aj do Austrálie a na Nový Zéland). Modelom 1000 MB sa začala éra škodoviek s motorom vzadu, ktorá trvala štvrť storočia. Mimochodom, označenie 1000 MB interpretovali neprajníci ako „tisíc malých bolestí".


Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  2. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  3. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  4. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  5. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  6. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. Nestarnú, ale dozrievajú
  10. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE
  1. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  2. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  3. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  4. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  5. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  6. Nové palivo E10 zníži emisie v doprave
  7. Denisa Fedáková: Štyridsiatka nie je vôbec prekážkou
  8. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  9. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  10. Na rozvoj turizmu v Košickom kraji je pripravených 840-tisíc eur
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 10 653
  2. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 9 401
  3. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 8 828
  4. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 6 705
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 6 369
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 410
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 408
  8. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 841
  9. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 4 427
  10. Vyjadrením bohatstva nie sú peniaze, ale múdrosť 4 246

Neprehliadnite tiež

Športová streda na východe - servis výsledkov a faktov

Ako sa skončili zápasy a podujatia v rôznych športoch. Priebehy online.

Vo Švedlári boli na hrane, veľkú vodu nateraz zvládli

V Mníšku nad Hnilcom sa obávajú vypúšťania vody z Palcmanskej Maše.

Rozvodnený Hnilec vo Švedlári.
Igor Liba, Michal Martikán, René Pucher a Ľubica Kohániová.
Situácia v Dobšinej.

Hlavné správy zo Sme.sk

Minúta po minúte: Ministerky po nehode potvrdili dvanásť obetí, z toho štyri maloleté

Na operačnom stredisku Krajského riaditeľstva je zriadená informačná telefónna linka 096130 2154.

Záchranári a hasiči na mieste nehody.

Trojica obvinených z vraždy Kuciaka zostáva vo väzbe

Obvinených pred súd predviedli eskorty kukláčov za sprísnených podmienok.

Alena Zsuzsová (druhá vľavo) odchádza zo Špecializovaného trestného súdu v Pezinku 13. novembra 2019.
Komentár Juraja Fellegiho

Čaputová pristala na ľudovú zábavu

Najbližšie môže Markíza žiadať, aby Čaputová vystúpila ako utajený šéf.

Juraj Fellegi.
Architektonická štúdia projektu Tower Bratislava.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop