Korzár logo Korzár

Päťdesiatročná Škoda 1000 MB - tisíc malých bolestí

Predpokladám, že medzi našimi staršími čitateľmi sa nájdu aj takí, ktorú svoju motoristickú kariéru začínali za volantom automobilu Škoda 1000 MB - populárnej „embéčky". Model 1000 MB, ktorý je dnes vyhľadávaným automobilovým veteránom, oficiálne debutova

Text: Škoda 1000 MB debutovala v roku 1964. Embéčka bola prvá škodovka s novou koncepciou hnacej sústavy - motor vzadu, pohon zadných kolies.Text: Škoda 1000 MB debutovala v roku 1964. Embéčka bola prvá škodovka s novou koncepciou hnacej sústavy - motor vzadu, pohon zadných kolies. (Zdroj: archív)

l 21. marca 1964 a sériovo sa začal vyrábať v apríli spomenutého roka, a to v úplne novom závode mladoboleslavskej automobilky, známej vtedy pod skratkou AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Vývoj na politickú objednávku

V súčasnosti to už znie neuveriteľne, ale s vývojom embéčky sa začalo na základe rozhodnutia najvyšších štátnych orgánov. V roku 1955 vtedajšie ministerstvo všeobecného strojárstva stanovilo požiadavky na nový automobil: malo ísť o minimálne štvormiestny automobil s pohotovostnou hmotnosťou približne 700 kg a spotrebou paliva od 6 do 7 l/100 km. Veľa úsilia venovali konštruktéri hľadaniu najvhodnejšieho usporiadania hnacej sústavy.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Zásadná zmena koncepcie pohonu

Napokon bolo rozhodnuté postaviť auto s motorom vzadu a pohonom zadných kolies, čo bol zásadný odklon od dovtedajšej koncepcie škodoviek s motorom vpredu a zadným pohonom. Na pohon modelu 1000 MB bol zvolený štvorvalcový motor zdvihového objemu jeden liter, uložený za zadnou nápravou. Technologickou novinkou bola výroba bloku motora metódou presného tlakového liatia hliníka - Škoda použila túto metódu ako prvá európska automobilka.

Karburátor už dnešní motoristi nepoznajú

Motor bol vystrojený jedným karburátorom (zariadenie na prípravu zmesi, dnes už nahradené vstrekovacím systémom) a jeho maximálny výkon bol necelých 31 kW. To postačovalo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 120 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7 až 8 l na sto kilometrov, čo bolo viac, než stanovovali pôvodné parametre. Model 1000 MB bol postavený na podvozku s rázvorom 2 400 mm, jeho dĺžka bola 4 170 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 390 mm.

SkryťVypnúť reklamu

Batožinový priestor vpredu

Už v štandardnej verzii malo vozidlo lôžkovú úpravu sedadiel. Batožinový priestor s objemom 220 litrov sa nachádzal pod prednou kapotou. Náhradné koleso bolo uložené pod dnom batožinového priestoru, za odklápacou prednou maskou. Dva roky po začatí sériovej výroby bol výkon motora zvýšený na 35,3 kW. V roku 1967 prišiel na trh model 1100 MB, poháňaný 1,1-litrovým motorom s maximálnym výkonom 38,2 kW. Zaujímavou - a dnes zberateľmi veľmi cenenou - bola dvojdverová verzia MBX bez stredného stĺpika.

Export aj do Austrálie a na Nový Zéland

Celkovo bolo do augusta 1969 vyrobených vyše 443 000 embéčiek, pričom viac ako polovica išla na export (a to napríklad aj do Austrálie a na Nový Zéland). Modelom 1000 MB sa začala éra škodoviek s motorom vzadu, ktorá trvala štvrť storočia. Mimochodom, označenie 1000 MB interpretovali neprajníci ako „tisíc malých bolestí".


Najčítanejšie na Korzár

Komerčné články

  1. Ako rozoznať dobrú kávu? Poradí pražiarka
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  4. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  5. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  6. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto?
  7. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta
  8. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete?
  1. Letná revolúcia a špeciál o mužoch a našich svetoch
  2. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu
  3. Stanovisko LESY Slovenskej republiky, š. p.
  4. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby
  5. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné?
  6. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo
  7. Za dovolenkové škody vyplatila Allianz o 41 percent viac
  8. Takto má vyzerať dostupný biznis notebook
  1. Maldivy mimo sezóny. Dážď prišiel dvakrát, vila za cenu izby 21 021
  2. Apartmány pri mori nie sú len pre smerákov. Kde nájdete lacné? 6 175
  3. Tunisko nie je len o plážach. Takto vyzerá mimo rezortu 5 312
  4. Hodnotenie profesionála: Ako je Turecko pripravené na leto? 3 917
  5. Na Devín kyvadlovou dopravou zadarmo 3 844
  6. Inšpirujte sa tajomstvom najšťastnejších krajín sveta 2 431
  7. Last minute zájazdov je každé leto menej. Kde ich ešte nájdete? 2 278
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 2 266
  1. Dagmar Olajošová: Realita dneška- nechceme spaľovňu
  2. Veronika Pirošík Mešková: O slovenskej Mejkpísovej (Alebo od vyšetrovateľky ku lektorke mindfulness)
  3. Viktor Pamula: Stali sme sa definitívne ruskou guberniou
  4. Jozef Huljak: Kremeľ zneužíva medzery v sankciách
  5. Štefan Šturdzík: Himaláje , drsné no zároveň dychberúce. No plné tiel obetí , ktorí podcenili silu hôr.
  6. Miroslav Ferkl: Nezávislý súddd
  7. Ján Raclavský: Imitácia práce s dátumom expirácie
  8. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 335
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 232
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 546
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 462
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 689
  6. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 348
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 623
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 049
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
  1. Dagmar Olajošová: Realita dneška- nechceme spaľovňu
  2. Veronika Pirošík Mešková: O slovenskej Mejkpísovej (Alebo od vyšetrovateľky ku lektorke mindfulness)
  3. Viktor Pamula: Stali sme sa definitívne ruskou guberniou
  4. Jozef Huljak: Kremeľ zneužíva medzery v sankciách
  5. Štefan Šturdzík: Himaláje , drsné no zároveň dychberúce. No plné tiel obetí , ktorí podcenili silu hôr.
  6. Miroslav Ferkl: Nezávislý súddd
  7. Ján Raclavský: Imitácia práce s dátumom expirácie
  8. Daniel Guľaš: Hlina preberá štafetu opozičného lídra. PS stagnuje a stráca momentum
  1. Radko Mačuha: Oslobodenie prichádza z Východnej. 26 335
  2. Viktor Pamula: Fico je nebezpečný 16 232
  3. Dušan Koniar: V roku 1989 mala ČSSR 3315 vlastných tankov 11 546
  4. Michael Achberger: Prestaňte rátať kalórie. Toto vás naučí chudnúť jednoduchšie! 11 462
  5. Janka Bittó Cigániková: Zdravotníctvo má liečiť, nie financovať cirkev 7 689
  6. Ján Valchár: Delúzia svätých Cyrila a Metoda 7 348
  7. Juraj Kumičák: Ako Cyril a Metod fašistom pomáhali... 6 623
  8. Ján Valchár: Poslušne hlásim, som doma! 6 049
  1. Věra Tepličková: Krutá rana pre opozíciu: Minister Takáč opäť nakupoval potraviny
  2. Post Bellum SK: Pán minister, nacistickému Nemecku nikto nič neodpustil
  3. Marian Nanias: Systém emisných povoleniek v EÚ.
  4. Roman Kebísek: Básnik Byron vraj „miloval len jednu“ – Chaworthovú
  5. Věra Tepličková: O Cintuloch a Ficoch alebo Otázky bez odpovedí
  6. Marcel Rebro: Ruský oligarcha: Keď máš všetko, len nie istotu, že sa dožiješ večere
  7. Marian Nanias: Pokus odvolať predsedníčku Európskej komisie (EK) Ursulu von der Leyen.
  8. Radko Mačuha: Pozor ! Cyril a Metod. Vstup len na povolenie.

Už ste čítali?

SME.sk Najnovšie Najčítanejšie Minúta Video
SkryťZatvoriť reklamu