Korzár logo Korzár
Utorok, 28. február, 2017 |Meniny má Zlatica

Päťdesiatročná Škoda 1000 MB - tisíc malých bolestí

Predpokladám, že medzi našimi staršími čitateľmi sa nájdu aj takí, ktorú svoju motoristickú kariéru začínali za volantom automobilu Škoda 1000 MB - populárnej „embéčky". Model 1000 MB, ktorý je dnes vyhľadávaným automobilovým veteránom, oficiálne debutova

Text: Škoda 1000 MB debutovala v roku 1964. Embéčka bola prvá škodovka s novou koncepciou hnacej sústavy - motor vzadu, pohon zadných kolies.(Zdroj: archív)

l 21. marca 1964 a sériovo sa začal vyrábať v apríli spomenutého roka, a to v úplne novom závode mladoboleslavskej automobilky, známej vtedy pod skratkou AZNP (Automobilové závody národný podnik).

Vývoj na politickú objednávku

V súčasnosti to už znie neuveriteľne, ale s vývojom embéčky sa začalo na základe rozhodnutia najvyšších štátnych orgánov. V roku 1955 vtedajšie ministerstvo všeobecného strojárstva stanovilo požiadavky na nový automobil: malo ísť o minimálne štvormiestny automobil s pohotovostnou hmotnosťou približne 700 kg a spotrebou paliva od 6 do 7 l/100 km. Veľa úsilia venovali konštruktéri hľadaniu najvhodnejšieho usporiadania hnacej sústavy.

Zásadná zmena koncepcie pohonu

Napokon bolo rozhodnuté postaviť auto s motorom vzadu a pohonom zadných kolies, čo bol zásadný odklon od dovtedajšej koncepcie škodoviek s motorom vpredu a zadným pohonom. Na pohon modelu 1000 MB bol zvolený štvorvalcový motor zdvihového objemu jeden liter, uložený za zadnou nápravou. Technologickou novinkou bola výroba bloku motora metódou presného tlakového liatia hliníka - Škoda použila túto metódu ako prvá európska automobilka.

Karburátor už dnešní motoristi nepoznajú

Motor bol vystrojený jedným karburátorom (zariadenie na prípravu zmesi, dnes už nahradené vstrekovacím systémom) a jeho maximálny výkon bol necelých 31 kW. To postačovalo na dosiahnutie maximálnej rýchlosti 120 km/h. Priemerná spotreba sa pohybovala medzi 7 až 8 l na sto kilometrov, čo bolo viac, než stanovovali pôvodné parametre. Model 1000 MB bol postavený na podvozku s rázvorom 2 400 mm, jeho dĺžka bola 4 170 mm, šírka 1 620 mm a výška 1 390 mm.

Batožinový priestor vpredu

Už v štandardnej verzii malo vozidlo lôžkovú úpravu sedadiel. Batožinový priestor s objemom 220 litrov sa nachádzal pod prednou kapotou. Náhradné koleso bolo uložené pod dnom batožinového priestoru, za odklápacou prednou maskou. Dva roky po začatí sériovej výroby bol výkon motora zvýšený na 35,3 kW. V roku 1967 prišiel na trh model 1100 MB, poháňaný 1,1-litrovým motorom s maximálnym výkonom 38,2 kW. Zaujímavou - a dnes zberateľmi veľmi cenenou - bola dvojdverová verzia MBX bez stredného stĺpika.

Export aj do Austrálie a na Nový Zéland

Celkovo bolo do augusta 1969 vyrobených vyše 443 000 embéčiek, pričom viac ako polovica išla na export (a to napríklad aj do Austrálie a na Nový Zéland). Modelom 1000 MB sa začala éra škodoviek s motorom vzadu, ktorá trvala štvrť storočia. Mimochodom, označenie 1000 MB interpretovali neprajníci ako „tisíc malých bolestí".


Neprehliadnite tiež

Inšpektorát práce na košickom sídlisku šikanu od starostu nenašiel

Podľa výsledkov kontroly starosta KVP Halenár úradníkov nešikanoval.

Košice zachraňovali malých futbalistov. Dokedy?

Mestskí poslanci sa rozhodli pomôcť mládežníckemu futbalu dotáciou 75-tisíc eur.

Cassosport získal 30-ročný prenájom pozemkov za euro

V Košiciach sa uvoľnila cesta k modernému športovému komplexu.

Križovatku VSS uzavrú v sobotu

Ministerstvo vydalo v pondelok povolenie. Od soboty rána popod most autá ani električky neprejdú.

Hlavné správy zo Sme.sk

DOMOV

Zoznam vecí, na ktorých chce ušetriť štátna zdravotná poisťovňa

Výber úsporných opatrení, ako ho navrhla Všeobecná zdravotná poisťovňa.

KOMENTÁRE

Pozrime sa na pád predsedu Danka z výslnia

Aj keby výložky z pyžamy neodpáral, určite im už bozkami lásku neprejavuje.

EKONOMIKA

UPC zvyšuje ceny internetu a televízie. Čo môžete robiť?

Káblová spoločnosť mení služby uprostred viazanosti.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  2. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  3. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  7. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  8. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  9. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  10. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  1. Ďalšia stovka si našla ten svoj
  2. Register partnerov verejného sektora v rukách profesionálov
  3. Jakub Mankovecký z SPU v Nitre bol opäť úspešný v reze viniča
  4. Hitparáda štiav
  5. 14. ročník AmCham „Job Fair“ v Košiciach
  6. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  7. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  8. Malé knedličky, veľké dojmy
  9. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  10. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  1. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 10 842
  2. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 7 666
  3. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 5 908
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift 5 636
  5. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 5 322
  6. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 5 266
  7. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 362
  8. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo 2 815
  9. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 2 209
  10. Trenkwalder má nového generálneho riaditeľa 2 191

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop