Korzár logo Korzár
Streda, 18. júl, 2018 | Meniny má Kamila
Nájdete nás na webe

Megaauto Koeinigsegg One:1

Pre veľmi výkonné športové automobily - napríklad Bugatti Veyron, Pagani Huayra či Ferrari Enzo - sa zvykne používať označenie superautá či hyperautá. Na svete je však už aj prvé auto s označením megaauto. Výrazom megaauto (megacar) označila svoju novinku

Megaauto Koenigsegg One:1. Kuriózne označenie One:1 znamená, že pomer výkonu motora a hmotnosti tohto vozidla je 1:1.(Zdroj: Rado Mlýnek)

, predstavenú na nedávnom ženevskom autosalóne, malá švédska firma Koenigsegg. Táto novinka má trochu kuriózne označenie One:1, čo pri minimálnej znalosti angličtiny hravo preložíme ako Jeden:1, z čoho po prepísaní do čisto matematickej podoby vznikne 1:1.

Pomer výkonu k hmotnosti

Prečo zvolil Koenigsegg na označenie svojho superauta – vlastne megaauta – práve takýto matematický pomer? Vysvetlenie je jednoduché. Výrobcovia športových automobilov zvyknú ako jeden z parametrov svojich vozidiel uvádzať aj pomer výkonu k hmotnosti vozidla (tento parameter vypovedá o dynamických vlastnostiach auta). No a model One:1 je prvým produkčným modelom, u ktorého je pomer výkonu motora (v koňoch) a hmotnosti práve 1:1. Vozidlo má motor s maximálnym výkonom 1 360 kW a jeho hmotnosť je 1 360 kg.

Článok pokračuje pod video reklamou

Maximálny výkon 1 MW

Poďme teraz k vysvetleniu, prečo výrobca nazýva svoju novinku megaauto. Predponu mega síce v bežnej reči používame na označenie čohosi mimoriadne veľkého (dobrým príkladom sú megastavby), ale tí, čo pracujú s fyzikálnymi jednotkami vedia, že predpona mega (skratka M) znamená milión (resp. miliónty násobok základnej jednotky). V bežnom živote sa s takouto predponou stretneme najmä pri označovaní výkonu veľkých elektrických – na označenie výkonu milión wattov nemusíme písať 1 000 000 W, ale stačí 1 MW.

Základom je model Agera R

No a keď prepočítame výkon motora modelu One:1 z dnes už u nás nepoužívaných koňov na zákonné watty, dostaneme hodnotu 1 MW. Motor je dvomi turbodúchadlami prepĺňaný päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý vznikol úpravami motora z modelu Agera R (z neho pochádza aj celá nosná konštrukcia vozidla a jeho podvozok). Najvyšší krútiaci moment osemvalca dosahuje až 1 371 Nm pri 6 000 ot/min, pričom v rozsahu od 3 000 do 7 500 ot/min neklesne pod 1 000 Nm.

Na 400 km za 20 sekúnd

Maximálne otáčky motora, ktorý poháňa zadné kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky, sú elektronicky obmedzené na 8 250 ot/min. Výrobca deklaruje také dynamické vlastnosti svoje novinky, ktoré vzbudzujú nielen obdiv, ale aj pochybnosti. Podľa technických špecifikácií zrýchli prvé megaauto na svete z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy, na rýchlosť 300 km/h za približne 12 sekúnd a na 400 km/h za rovných 20 sekúnd.

Vyrobia ich šesť, už sú predané

Odborníci však pochybujú, či samotné zadné kolesá dokážu zabezpečiť takú trakciu, aby sa uvedené doby zrýchlenia dali dosiahnuť. Maximálna rýchlosť vozidla je vraj 440 km/h. Mimochodom, aj keby ste mali voľných dva milióny eur (teda vlastne dve megaeurá), model One:1 si už nebudete môcť kúpiť, pretože prvé megaauto bude vyrobené len v šiestich exemplároch a tie sú predané.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  2. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  7. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  8. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení
  9. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu!
  1. S kreditkou začína pohodová dovolenka už na letisku
  2. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo?
  3. Dubravské Čerešne majú sladké prekvapenie pre najrýchlejších!
  4. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne
  5. Veríte brusniciam pri zápaloch močových ciest? Nemusia stačiť
  6. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí
  7. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice?
  8. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie
  9. Salón architektov A0 – Coneco 2018
  10. Záhradný nábytok: aký materiál je najlepší?
  1. Aká je ideálna vlhkosť a teplota v byte? Výskum hovorí jasne 20 948
  2. Infografika: Slováci minuli na Pohode historicky najviac peňazí 15 805
  3. Zmrzlina v Mekáči má u nás kratšiu záruku ako v Rakúsku. Prečo? 14 752
  4. Dobrú chuť: Letné šaláty a bizarné praktiky food fotografie 11 144
  5. Vyberiete si radšej romantický Paríž alebo slnečné Nice? 8 589
  6. Ulovte si last minute dovolenku so zľavou do 70% 5 311
  7. O asistovanej reprodukcii sa šíri množstvo zavádzajúcich tvrdení 4 328
  8. Pivovar Šariš rozdá tisíce eur, o časti peňazí rozhodnú ľudia 3 399
  9. Iná tvár Mexika: Nocovanie s Indiánmi, dobrodružstvo v džungli 2 302
  10. Volkswagen Golf GTI TCR naživo na Slovakia Ringu! 2 117

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop