Korzár logo Korzár
Štvrtok, 14. november, 2019 | Meniny má Irma
Nájdete nás na webe

Megaauto Koeinigsegg One:1

Pre veľmi výkonné športové automobily - napríklad Bugatti Veyron, Pagani Huayra či Ferrari Enzo - sa zvykne používať označenie superautá či hyperautá. Na svete je však už aj prvé auto s označením megaauto. Výrazom megaauto (megacar) označila svoju novinku

Megaauto Koenigsegg One:1. Kuriózne označenie One:1 znamená, že pomer výkonu motora a hmotnosti tohto vozidla je 1:1.Megaauto Koenigsegg One:1. Kuriózne označenie One:1 znamená, že pomer výkonu motora a hmotnosti tohto vozidla je 1:1.(Zdroj: Rado Mlýnek)

, predstavenú na nedávnom ženevskom autosalóne, malá švédska firma Koenigsegg. Táto novinka má trochu kuriózne označenie One:1, čo pri minimálnej znalosti angličtiny hravo preložíme ako Jeden:1, z čoho po prepísaní do čisto matematickej podoby vznikne 1:1.

Pomer výkonu k hmotnosti

Prečo zvolil Koenigsegg na označenie svojho superauta – vlastne megaauta – práve takýto matematický pomer? Vysvetlenie je jednoduché. Výrobcovia športových automobilov zvyknú ako jeden z parametrov svojich vozidiel uvádzať aj pomer výkonu k hmotnosti vozidla (tento parameter vypovedá o dynamických vlastnostiach auta). No a model One:1 je prvým produkčným modelom, u ktorého je pomer výkonu motora (v koňoch) a hmotnosti práve 1:1. Vozidlo má motor s maximálnym výkonom 1 360 kW a jeho hmotnosť je 1 360 kg.

Článok pokračuje pod video reklamou

Maximálny výkon 1 MW

Poďme teraz k vysvetleniu, prečo výrobca nazýva svoju novinku megaauto. Predponu mega síce v bežnej reči používame na označenie čohosi mimoriadne veľkého (dobrým príkladom sú megastavby), ale tí, čo pracujú s fyzikálnymi jednotkami vedia, že predpona mega (skratka M) znamená milión (resp. miliónty násobok základnej jednotky). V bežnom živote sa s takouto predponou stretneme najmä pri označovaní výkonu veľkých elektrických – na označenie výkonu milión wattov nemusíme písať 1 000 000 W, ale stačí 1 MW.

Základom je model Agera R

No a keď prepočítame výkon motora modelu One:1 z dnes už u nás nepoužívaných koňov na zákonné watty, dostaneme hodnotu 1 MW. Motor je dvomi turbodúchadlami prepĺňaný päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý vznikol úpravami motora z modelu Agera R (z neho pochádza aj celá nosná konštrukcia vozidla a jeho podvozok). Najvyšší krútiaci moment osemvalca dosahuje až 1 371 Nm pri 6 000 ot/min, pričom v rozsahu od 3 000 do 7 500 ot/min neklesne pod 1 000 Nm.

Na 400 km za 20 sekúnd

Maximálne otáčky motora, ktorý poháňa zadné kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky, sú elektronicky obmedzené na 8 250 ot/min. Výrobca deklaruje také dynamické vlastnosti svoje novinky, ktoré vzbudzujú nielen obdiv, ale aj pochybnosti. Podľa technických špecifikácií zrýchli prvé megaauto na svete z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy, na rýchlosť 300 km/h za približne 12 sekúnd a na 400 km/h za rovných 20 sekúnd.

Vyrobia ich šesť, už sú predané

Odborníci však pochybujú, či samotné zadné kolesá dokážu zabezpečiť takú trakciu, aby sa uvedené doby zrýchlenia dali dosiahnuť. Maximálna rýchlosť vozidla je vraj 440 km/h. Mimochodom, aj keby ste mali voľných dva milióny eur (teda vlastne dve megaeurá), model One:1 si už nebudete môcť kúpiť, pretože prvé megaauto bude vyrobené len v šiestich exemplároch a tie sú predané.

Na spracúvanie osobných údajov sa vzťahujú Zásady ochrany osobných údajov a Pravidlá používania cookies. Pred zadaním e-mailovej adresy sa, prosím, dôkladne oboznámte s týmito dokumentmi.

Najčítanejšie na Korzár

Inzercia - Tlačové správy

  1. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  2. Obyčajné dáta sa dokážu premeniť na neobyčajné veci
  3. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  4. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme
  5. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať
  6. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  7. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  8. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  9. Darčeky sa dajú tento rok kúpiť výhodnejšie
  10. Nestarnú, ale dozrievajú
  1. Laserovou terapiou proti chorobám z povolania
  2. Policajti bili študentov, chceli sme ich podporiť
  3. Tri základné kroky: Ako sa starať o pacienta s inkontinenciou
  4. Zo staršieho domu moderné sídlo pre mladú rodinku
  5. Raj prírodného snehu Aflenzer Bürgeralm v regióne HOCHsteiermark
  6. Dlhopisy a zmenky: fixný výnos 5,5 - 7 % p.a.
  7. Ako efektívne doplniť železo? Odpovedá MUDr. Radovan Juríček
  8. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku?
  9. Prezentácia zahraničných partnerských univerzít na EUBA
  10. Tatras guide: A fresh take on the stunning soul of Slovakia
  1. TOP pätnásť miest v Spojených arabských emirátoch 11 252
  2. Príbehy z raketovej základne, ktoré ste nikdy nemali počuť 7 498
  3. 5 najúčinnejších tipov, ako sa zbaviť bolesti hlavy 7 403
  4. Kedy sa vám jazda na LPG oplatí, ako servisovať a kde netankovať 7 343
  5. Vysokoškolský bedeker: Na ktorú univerzitu poslať prihlášku? 6 571
  6. Limitovaná ponuka: balík SME.sk + DIGI GO so zľavou až 52 % 5 964
  7. Vykurujete plynom? Využite špeciálnu ponuku od ZSE 5 866
  8. Pre prácu v banke sú nevyhnutné tri schopnosti. Máte ich? 5 411
  9. 5 prekvapivých vecí, ktoré menia náš svet a ani o tom nevieme 5 239
  10. VIVO! prišlo do Bratislavy 4 855

Neprehliadnite tiež

V Košiciach vyrúbali vzácne storočné pagaštany

Obyvatelia a aktivisti boj o ich zachovanie po rokoch prehrali.

Dva pagaštany mali majestátnu výšku i obvod kmeňov.
Sídlo DPMK.

V Hranovnici sa vylial Hornád, zalialo aj prístupovú cestu

Voda prenikla do dvorov, ohrozovala aj priemyselný areál.

Záplavy v Hranovnici.

Obchodné centrum za štvorprúdovkou so sídliskom chodníkom nespoja

Pre nemotoristov chcú zabezpečiť novú linku MHD.

Križovatka pri obchodnom centre s chodcami nepočíta.

Hlavné správy zo Sme.sk

Bývalý vodič nákladného auta: Preťažujú sa bežne

Ak sa rozkýve auto, treba pribrzdiť, hovorí.

Hasiči vyťahujú vrak havarovaného autobusu na mieste dopravnej nehody, ktorá sa stala 13. novembra 2019.
Miklós Haraszti.
KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Havária ako výjazdové zasadnutie vlády

Pred voľbami minister neodolá a príde sa pozrieť na nehodu.

Peter Tkačenko

Kotleba a Harabin pôjdu do volieb samostatne

Harabinova strana chce osloviť aj Smer, SNS či Sme rodina.

Štefan Harabin (vpravo) a Marian Kotleba na spoločnej tlačovej konferencii.

Už ste čítali?

Domov NajnovšieNajčítanejšieDesktop