, predstavenú na nedávnom ženevskom autosalóne, malá švédska firma Koenigsegg. Táto novinka má trochu kuriózne označenie One:1, čo pri minimálnej znalosti angličtiny hravo preložíme ako Jeden:1, z čoho po prepísaní do čisto matematickej podoby vznikne 1:1.
Pomer výkonu k hmotnosti
Prečo zvolil Koenigsegg na označenie svojho superauta – vlastne megaauta – práve takýto matematický pomer? Vysvetlenie je jednoduché. Výrobcovia športových automobilov zvyknú ako jeden z parametrov svojich vozidiel uvádzať aj pomer výkonu k hmotnosti vozidla (tento parameter vypovedá o dynamických vlastnostiach auta). No a model One:1 je prvým produkčným modelom, u ktorého je pomer výkonu motora (v koňoch) a hmotnosti práve 1:1. Vozidlo má motor s maximálnym výkonom 1 360 kW a jeho hmotnosť je 1 360 kg.
Maximálny výkon 1 MW
Poďme teraz k vysvetleniu, prečo výrobca nazýva svoju novinku megaauto. Predponu mega síce v bežnej reči používame na označenie čohosi mimoriadne veľkého (dobrým príkladom sú megastavby), ale tí, čo pracujú s fyzikálnymi jednotkami vedia, že predpona mega (skratka M) znamená milión (resp. miliónty násobok základnej jednotky). V bežnom živote sa s takouto predponou stretneme najmä pri označovaní výkonu veľkých elektrických – na označenie výkonu milión wattov nemusíme písať 1 000 000 W, ale stačí 1 MW.
Základom je model Agera R
No a keď prepočítame výkon motora modelu One:1 z dnes už u nás nepoužívaných koňov na zákonné watty, dostaneme hodnotu 1 MW. Motor je dvomi turbodúchadlami prepĺňaný päťlitrový vidlicový osemvalec so štyrmi ventilmi na valec, ktorý vznikol úpravami motora z modelu Agera R (z neho pochádza aj celá nosná konštrukcia vozidla a jeho podvozok). Najvyšší krútiaci moment osemvalca dosahuje až 1 371 Nm pri 6 000 ot/min, pričom v rozsahu od 3 000 do 7 500 ot/min neklesne pod 1 000 Nm.
Na 400 km za 20 sekúnd
Maximálne otáčky motora, ktorý poháňa zadné kolesá prostredníctvom sedemstupňovej dvojspojkovej prevodovky, sú elektronicky obmedzené na 8 250 ot/min. Výrobca deklaruje také dynamické vlastnosti svoje novinky, ktoré vzbudzujú nielen obdiv, ale aj pochybnosti. Podľa technických špecifikácií zrýchli prvé megaauto na svete z 0 na 100 km/h za 2,8 sekundy, na rýchlosť 300 km/h za približne 12 sekúnd a na 400 km/h za rovných 20 sekúnd.
Vyrobia ich šesť, už sú predané
Odborníci však pochybujú, či samotné zadné kolesá dokážu zabezpečiť takú trakciu, aby sa uvedené doby zrýchlenia dali dosiahnuť. Maximálna rýchlosť vozidla je vraj 440 km/h. Mimochodom, aj keby ste mali voľných dva milióny eur (teda vlastne dve megaeurá), model One:1 si už nebudete môcť kúpiť, pretože prvé megaauto bude vyrobené len v šiestich exemplároch a tie sú predané.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.