Korzár logo Korzár
Sobota, 25. február, 2017 |Meniny má Frederik(a)

Legendárne módne značky

Tie šťastnejšie z nás vlastnia aspoň jeden kúsok. Väčšina z nás o nich len sníva. Najznámejšie značky módneho neba sú symbolom módneho vkusu, ale aj luxusu. Avšak aj tí, ktorí ich stvorili, boli kedysi len obyčajní a chudobní. Mali však ambície a šťastena

(Zdroj: archív)

stála na ich strane. Ako sa prepracovali na absolútny vrchol?

Louis Vuitton

„Vuittonky" sú asi najobľúbenejšími taškami medzi ženami i štýlovými mužmi. Tieto doplnky sú symbolom luxusu, a preto kto nemá na hriešne drahé originály, nahrádza si to aspoň napodobeninami. Louis Vuitton nás pritom takto „dráždi" viac než sto rokov! Vlastnú firmu na výrobu cestovnej batožiny si totiž založil už v roku 1854.

Pôvodne to bol tesárov syn, ktorý kvôli tomu, aby sa vyučil za brašnára, ako štrnásťročný prešiel pešo z rodnej dedinky do Paríža cestu dlhú 400 kilometrov. Vykľul sa z neho šikovný tovariš, ktorý prichádzal stále s novými nápadmi a keď sa vďaka storočiu pary rozmohol cestovný ruch, Louis to vyžil. Parížske dámy chceli cestovať na úrovni a on im to zabezpečil. Vyšla nová hviezda. Jeho batožina bola krásna, ale vďaka použitým materiálom aj kvalitná a priam nezničiteľná. Tašky a kabelky so svetlohnedými písmenami LV na gaštanovom základe sú toho zárukou dodnes. Po Louisovej smrti na to dohliadali jeho syn, vnuk a ďalší potomkovia. Snažia sa dodržiavať zásady zakladateľa, ktorý bol presvedčený, že aj na vrchole slávy sa musí stále zdokonaľovať a vedieť prispôsobiť želaniam zákazníka, spolupracovať s ním a poznať jeho potreby, lebo len s výrobkom, ktorý bude jeho odrazom, sa kupujúci rýchlo zžije.

Christian Dior

Šaty s úzkymi ramenami a zúženým pásom, zdôraznené prsia a dlhá, široká sukňa, to sú modely, ktorými si ženy získal Christian Dior. Aj cesta k úspechu tohto francúzskeho dizajnéra, narodeného v roku 1905, mala nezvyčajný začiatok. Pochádza totiž z rodiny obchodníka s hnojivami. Vyštudoval však medzinárodné vzťahy a diplomaciu a po škole sa zamestnal ako galerista. Móde sa začal profesionálne venovať, až keď mal 41 rokov a s finančnou pomocou textilného magnáta Marcela Boussaca založil v Paríži módny dom. Osud značky však visel po Diorovej smrti na vlásku. Dizajnér sa totiž rozhodol vydediť svoju rodinu. S bratom Raymondom mal totiž odmala zlý vzťah, pretože ten ho odsudzoval za homosexuálnu orientáciu a už v detstve Christiana tyranizoval a zatváral do pivnice. Sklamala ho aj obľúbená neter Francoise, lebo sa pridala k nacistom a udávala Diorových židovských manažérov. Napokon sa teda umeleckým riaditeľom stal Yves Saint Laurent, ktorý pri Diorovi začínal ako mladý asistent a svojou šikovnosťou zachránil firmu pred krachom.

Prada

Nielen „Diabol nosí Pradu" ako v obľúbenom filme, ale sníva o tom obrovské množstvo žien. Slávnu taliansku značku založil v Miláne roku 1913 Mario Prada so svojím bratom Martinom. Spočiatku predávali iba luxusný kožený tovar a doplnky. Už v roku 1919 sa však stali výhradnými dodávateľmi kabeliek pre kráľovský dvor. Kvalitné kabelky, peňaženky a ďalšie doplnky si však získali popularitu na celom svete. Paradoxné je, že o najväčšiu slávu firmy sa zaslúžila žena, hoci zakladateľ Mario Prada zastával názor, že žena podnikaniu nemôže rozumieť tak dobre ako muž, a preto nežnému pohlaviu z rodiny nedovolil rozhodovať o výrobe. Firmu napokon zachránila a zveľadila jeho vnučka Miucia. Na čelo upadajúcej firmy sa postavila v roku 1978 a preukázala obchodného ducha i cit pre módu. Pikoškou je, že rok predtým, než sa stala šéfkou spoločnosti, chcela hnať pred súd Taliana Patrizia Berelliho, ktorý vyrábal vydarené kópie Prady. Výsledkom žaloby bola napokon ich svadba. Dodnes spolu stoja na čele značky, ktorej hodnota je približne šesť miliárd dolárov.

Versace

Gianni Versace, toto meno je symbolom luxusu nielen v móde, ale aj v nábytkárstve, parfumoch či kozmetike. Taliansky návrhár už ako malý chlapec pomáhal mame dizajnérke prišívať gombíky na odevy a vyšívať ornamenty. No hoci ho to bavilo, vyštudoval architektúru, ale napokon aj tak zostal verný móde. Začínal ako obyčajný dizajnér a postupne sa prepracoval na absolútny vrchol. V roku 1976 so starším bratom Santom založili vlastnú značku. Neskôr sa k nim pridala aj ich sestra Donatella. Značka Versace sa stala symbolom príťažlivej módy, ktorá podčiarkuje sexepíl. Ženy uchvátili minisukne, korzety či priliehavé overaly. Bohužiaľ, Giani odišiel priskoro. Hoci sa mu v rokoch 1994 a 1995 podarilo poraziť rakovinu vnútorného ucha, prišlo niečo horšie. V júli 1997 ho pri tradičnej rannej prechádzke pred rezidenciou zastrelil výstredný model. Versace sa nikdy netajil homosexuálnou orientáciou a 11 rokov žil so svojím partnerom Antoniom D'Amicom, ktorému po smrti odkázal doživotnú rentu 26-tisíc eur mesačne. A post hlavnej dizajnérky firmy po ňom prebrala sestra Donatella.

Christian Louboutin

Za jeho topánky sú svetové celebrity ochotné oplieskať nehorázne sumy peňazí. Tie najluxusnejšie kúsky majú hodnotu nového auta. No stojí im to za to, lebo značka Louboutin totiž zaručuje eleganciu, ženskosť, luxus, ale aj pohodlie, hoci podpätky majú zväčša 12 centimetrov. Dizajnér totiž zastáva názor, že pre krásu sa trpieť nemá. Typickým poznávacím znamením „louboutiniek" je červená podrážka a tá vznikla vďaka sekretárke. Keď si raz Christian pozral nový pár topánok, čosi sa mu na nich nepozdávalo. Zrazu zbadal na sekretárkinom stole červený lak na nechty, natrel ním podrážky a nápad za milióny bol na svete. Aj za to, že sa stal slávnym, môže náhoda. Francúzsky dizajnér spočiatku pracoval u preslávených dizajnérov, ale práca pre iných zabíjala jeho fantáziu. V roku 1992 si ako 27-ročný s dvoma priateľmi otvoril v Paríži prvý obchod. Asi po týždni doň nakukla monacká princezná Caroline s priateľkou, vykúpila všetky modely a zhodou náhod ju pri tom videla novinárka. Článok obletel svet a Francúz s kamerunskou krvou sa stal hviezdou.

Tommy Hilfiger

Obyčajný chlapec z mnohopočetnej rodiny, to bol kedysi Tommy Hilfiger. Narodil sa v roku 1951 a vyrastal v írskej katolíckej rodine ako druhé z deviatich detí. Rodičia z neho chceli mať inžiniera, no nevyšlo im to. Tommyho snom bola spevácka kariéra, no bavila ho aj móda. Vždy sa obliekal inak ako jeho rovesníci. No keď v šesťdesiatych rokoch brigádoval v hippisáckom obchode, skrsol mu v hlave nápad, ktorý z neho neskôr urobil boháča. S dvoma kamarátmi dali dokopy 150 dolárov a začali podnikať s džínsami. Nakupoval ich, upravoval a ďalej predával. Až v roku 1984 založil vlastnú značku a začal navrhovať pánsku módu. Za necelé 2 roky zarobil 11 miliónov dolárov. Pre dámy začal tvoriť v roku 1996. Dnes je obdĺžnikové bielo-modro-červené logo známe na celom svete. A milujú ho tie najvychytenejšie celebrity ako Rolling Stones, Britney Spears, Beyoncé.

Coco Chanel

„Móda odchádza, štýl nikdy," toto bolo heslo kontroverznej postavy módneho sveta Gabrielle Bonheur Chasnel, ktorú celý svet poznal ako Coco Chanel. Práve jej ženy vďačia za to, že sa zbavili nenávidených korzetov a šnurovačiek. Doslova oslobodila ženskú siluetu a dámy vo veľkom chudli, aby v jej modeloch vyzerali dobre.
Aj ona vyšla z úplne chudobných pomerov. Vyrastala v sirotincoch a začínala ako šička vo fabrike na výrobu nohavičiek a detských výbavičiek. Mala však šťastie, že vždy očarila vplyvných mužov, ktorí ju dostali do vyššej spoločnosti a poskytli potrebný kapitál na otvorenie vlastného módneho butiku v centre Paríža. Predávala skrátené a zúžené sukne, šaty košeľového strihu a vymyslela nesmrteľné „malé čierne". Priniesla do módy plážové a športové modely. A hlavne vďaka nej svetlo sveta uzreli legendárne kostýmy so sukňou a nohavicami. Coco vynašla aj nezvyčajný "nočný úbor". Marilyn Monroe sa predsa vyjadrila, že chodí spávať len v kvapke parfumu Chanel N°5. Vôňu, ktorá prežila desaťročia, vymyslela Coco a, mimochodom, flakón vznikol na počesť jedného z jej milencov - veľkovojvodu Dmitrija Pavloviča Romanovova - bratanca posledného ruského cára v exile. Na jeho počesť vymyslela flakón v tvare vtedajšej fľaše ruskej vodky.

Burberry

Ak vlastníte originálny kúsok s jedinečnou károvanou vzorkou červenej, bielej, čiernej a pieskovej farby, vedzte, že sa vyrovnáte britským panovníkom. Oni totiž značku Burberry milujú. Založil ju v roku 1856 vtedy 21-ročný Thomas Burberry, bývalý učeň u obchodníka s textilom v Hampshire. Spočiatku navrhoval zvrchníky pre miestnych obyvateľov, no o desať rokov prišiel zlom. Thomas vynašiel a dal si patentovať gabardén - látku pevnú, odolnú, nepremokavú, ale zároveň priedušnú. Šikovnému Thomasovi my, ženy, vďačíme ešte za jednu skvelú súčasť šatníka - za trenčkot - plášť, ktorý v našich podmienkach nosievame na jar a na jeseň a hodí sa naozaj ku všetkému. Károvaná vzorka je jedna z najviac kopírovaných ochranných známok, keďže originál si môžu dovoliť len dobre situovaní milovníci módy. Britská kráľovná Alžbeta II. a princ Charles k nim patria a spoločnosti Burberry udelili kráľovský dekrét, čím ju povýšili na jedného z dodávateľov oblečenia pre kráľovskú rodinu.

Desigual

Hitom posledných rokov je veselá, pestrofarebná a nápaditá móda značky Desigual. Pochádza zo Španielska a v preklade toto slovo znamená „nerovnaký". Značka vznikla len v roku 1984 a založil ju vtedy len 20-ročný mladík Thomas Mayer, pôvodom zo Švajčiarska. On sa rozhodol zbúrať konvencie a priniesť na trh kolekciu oblečenia, hlavne pre mladých, ktorá bude vynikať bezprostrednosťou a originalitou. A podarilo sa mu zaujať nielen mladých, ale všetky vekové kategórie. Značka Desigual sa odlišuje hneď na prvý pohľad, lebo pri ich výrobe používajú netradičné materiály, technológie a výtvarné techniky.

Neprehliadnite tiež

Banská Bystrica v presilovkách otočila proti Popradu

Hokejisti spod Tatier viedli o gól, o dva potom prehrali.

Košickí hokejisti natiahli neúspešnú sériu Liptovského Mikuláša

Z Liptova si HC Košice vezie všetky tri body.

Braňo Mojsej spadol počas koncertu na pódiu

Incident sa stal počas vystúpenia v Bratislave.

Hlavné správy zo Sme.sk

KOMENTÁRE

Pozrite, čo sa stalo na Slovensku, hromží Trump pred kamerami (Komentár Máriusa Kopcsaya)

Preceňovanie utečeneckej témy odpútava pozornosť od úplatkov.

KOMENTÁRE

Férové, ale drsné ultimátum z USA (Schutzov týždeň)

Prečo je balvanom v oku ten iliberál, ktorý nevládne?

EKONOMIKA

Kažimír dostal košom. Sulík odmietol zmenu dlhovej brzdy

Sulík sa stretol s ministrom financií.

ŠPORT

Sagan: Keď idem so Slovákmi, navzájom sa motivujeme

Majstra sveta čaká prvý ostrý štart.

Najčítanejšie na Korzár


Inzercia - Tlačové správy


  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  3. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  4. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom
  5. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to
  6. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš
  7. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet
  8. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári
  9. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce
  10. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta
  1. Pivný bar Senica: Miesto, kde objavíte, ako má chutiť pivo
  2. Projekt "Zvýšenie odborných kapacít v oblasti práce s mládežou"
  3. Malé knedličky, veľké dojmy
  4. Volkswagen Golf: Viac, než facelift
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom
  6. Projekt First Lego League podporila Nadácia Pontis
  7. Klienti majú často pocit, že potrebujú spracovať len projekt
  8. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  9. Na bolesti chrbta pomôžu kúpele
  10. 3 úlohy, ktoré vyrieši minerálna vlna najlepšie
  1. Už ste niekedy jedli v garáži? Tá v Trenčíne stojí za to 11 289
  2. Hotovosť, internet či karta? Najbezpečnejšie je platenie mobilom 11 005
  3. Staré Dobré Mexiko: Už vieme prečo východniari chvália Šariš 8 965
  4. Boj s podvodníkmi stáčajúcimi odometre stojí bazáre státisíce 6 261
  5. Plavba východným Stredomorím so slovenským sprievodcom 5 404
  6. Najväčšie first moment zľavy končia vo februári 4 626
  7. Prečo majú Slováci stále radšej hypotéku ako prenájom? 4 289
  8. Bezpečné a prestížne bývanie v Bratislave s novým symbolom mesta 3 497
  9. Klasickým gastrolístkom konkuruje už aj nová stravovacia karta 2 766
  10. Objavte netušené možnosti nových firemných kreditných kariet 2 612

Už ste čítali?

Domov Najnovšie Najčítanejšie Desktop