Malá britská automobilka Caterham si svoju vcelku úspešnú existenciu založila na úspechu auta, ktoré sa pôvodne začalo vyrábať už v roku 1957.
Ide o malý športový automobil jednoduchej konštrukcie, ktorý vyvinul známy konštruktér Colin Chapman a vyrábal ho v svoje firme Lotus Cars, a to pod označením Lotus Seven. Keď v roku 1973 Lotus oznámil úmysel prestať tento automobil vyrábať, kúpil práva na výrobu „sedmičky" Gaham Nearn, zakladateľ firmy Caterham Cars (tá bola predajcom vozidiel Lotus).
Prakticky nemenný dizajn
Od vzniku firmy Caterham vznikali všetky jej nové modely v podstate len modernizáciou pôvodného modelu, ktorá zohľadňovala aj meniace sa technické predpisy pre osobné automobily. To, čo sa prakticky nemenilo, bol typický dizajn otvorených dvojmiestnych vozidiel s úzkou karosériou, z ktorej vystupujú kolesá. Blýska sa však na modernizáciu vozidiel Caterham.
Na nedávnej Veľkej cene Singapuru F1 predstavila firma Caterham koncepčný automobil s označením AeroSeven.
Predzvesť nového modelu
Táto štúdia je predzvesťou nového sériového modelu, ktorý by sa na trhu mal objaviť na jeseň budúceho roka. Koncepčný AeroSeven má karosériu z uhlíkových kompozitov, ktorá sa vyznačuje modernými tvarmi, pričom sú do nej zakomponované niektoré tradičné štylistické prvky vozidiel Caterham.
Na tvare karosérie popracovali aj odborníci tímu Caterham F1, pričom ich úlohou bolo najmä zníženie aerodynamického odporu pri zachovaní čo najväčšej prítlačnej sily.
Ochranné oblúky chránia posádku
V zadnej časti vozidla sú nové ochranné oblúky, chrániace posádku pri prevrhnutí vozidla. AeroSeven je postavený na upravenej podvozkovej plošine modelu Seven CSR a jazdí na pneumatikách Avon CR500.
Na pohon vozidla slúži motor, odvodený od osvedčeného štvorvalcového dvojlitra Ford Duratec a dosahujúci maximálny výkon 176 kW pri 8 500 ot/min. Motor poháňa zadné kolesá prostredníctvom šesťstupňovej prevodovky Caterham.
Aj systém trakčnej kontroly
Odborníci firmy Caterham študujú možnosti použiť v novom modeli aj iné motory. Motor je vystrojený riadiacim systémom, vyvinutým firmou Caterham a zahrnujúcim aj systém trakčnej kontroly – model AeroSeven je prvým vozidlom z dielne Caterhamu, ktorý bude vystrojený takýmto systémom.
Režim činnosti riadiacej jednotky si vodič volí tlačidlami na volante typu F1. Moderné technológie sa nasťahovali aj do kokpitu vozidla.
Aktívny grafický displej
V strede prístrojového panelu je umiestnený aktívny grafický displej s vysokou rozlišovacou schopnosťou, na ktorom sa zobrazujú rôzne informácie (napr. otáčky motora, zaradený prevod, rýchlosť auta, nastavenie bŕzd a trakčnej kontroly i množstvo paliva a oleja).
Pokiaľ ide o dynamické vlastnosti nového modelu Caterham, zatiaľ je známe len to, že na rýchlosť 100 km/h by malo vozidlo zrýchliť za menej než štyri sekundy.
Autor: rm
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.