Dumem tak trochu nad tým, prečo niektoré automobilky predstavujú svoje modely s otvorenou karosériou – teda kabriolety a roadstery – práve pred zimnou sezónou, keď už nie je celkom vhodná doba na jazdu s otvorenou strechou. Prišiel som na dva dôvody.
Prvým je ten, že predstavenie nového modelu neznamená ešte jeho uvedenie na trh – to sa obvykle udeje tak pol roka po jeho predstavení, v tomto prípade teda práve pred začiatkom leta.
Druhý dôvod súvisí s tým prvým – záujemcovia o kúpu kabrioletu či roadstera sa môžu celý polrok tešiť na jazdu s vlajúcimi vlasmi.
Technicky je zhodný s kupé
Tak či onak, aj talianska automobilka Lamborghini (patrí nemeckej automobilke Audi, ktorá je súčasťou koncernu Volkswagen) predstavuje svoj nový roadster práve pred nástupom zimy.
Nový roadster je otvorenou verziou superšportového kupé Veneno, ktoré výrobca predstavil pri príležitosti 50. výročia svojho založenia na jarnom autosalóne v Ženeve. Toto kupé bolo vyrobené len v troch exemplároch, za ktorými sa len tak zaprášilo, aj keď ich cena bola 3,9 milióna dolárov (samozrejme za kus).
Kus za 4,5 milióna dolárov
Nový roadster Veneno bude tiež mimoriadne exkluzívne vozidlo, pretože na trh príde len deväť kusov. Za roadster ale musí záujemca zaplatiť o 600 000 dolárov viac než za kupé, teda 4,5 mil. dolárov.
Na rozdiel od bežných roadsterov, ktoré majú buď plátennú, sklenenú alebo kovovú odnímateľnú striešku, s roadsterom Veneno sa nedodáva vôbec žiadna strieška.
Za sedadlami sú však mohutné bezpečnostné oblúky, ktoré vodiča i spolujazdca chránia pri prevrhnutí vozidla.
Hlavným materiálom sú uhlíkové kompozity
Celá nosná konštrukcia vozidla (monokok) je zhotovená z polyméru, zosilneného uhlíkovými vláknami. Z tohto materiálu, označovaného skratkou CFRP (carbo-fiber reinforced polymer), sú zhotovené aj vonkajšie panely karosérie.
Na ráfikoch z ľahkej zliatiny sú nasadené prstence z uhlíkových kompozitov, ktoré fungujú ako akási turbína, ženúca chladiaci vzduch na keramicko-uhlíkové brzdy. Použitie ľahkých konštrukčných materiálov viedlo k pomerne nízkej hmotnosti vozidla (1 490 kg).
6,5-litrový vidlicový dvanásťvalec
Na pohon roadstera slúži rovnaký motor ako na pohon kupé. Ide o 6,5-litrový vidlicový dvanásťvalec, ktorého maximálny výkon je 552 kW.
Motor poháňa všetky štyri kolesá prostredníctvom sedemstupňovej automatizovanej prevodovky s extrémne rýchlym preraďovaním (výrobok firmy Graziano Transmissioni). Roadster má maximálnu rýchlosť 355 km/h, čo je rovnaká hodnota, ako má kupé.
Na stovku za 2,9 sekundy
Otvorená karoséria má však trochu väčší aerodynamický odpor, ako má uzavreté kupé, preto roadster zrýchli z 0 na 100 km/h za 2,9 sekundy, čo je o nejakú desatinku sekundy dlhšie než u kupé. Deväť roadsterov Lamborghini Veneno bude vyrobených v roku 2014 a určite sa za nimi len tak zapráši.
Najdôležitejšie správy z východu Slovenska čítajte na Korzar.sme.sk.